سكوت مشكوك!

«آرمان ملي» از تاخت و تاز افراطيون در قم گزارش مي دهد
سكوت مشكوك!
اين افراد به چه جرياناتي در قدرت متصل‌اند كه بي پروا تهديد مي كنند و سكوت ها نيز ادامه دارد
آرمان ملي: شهر قم اين روزها انگار به پايگاهي براي تندروها براي حمله به دولتِ برآمده از مردم تبديل شده و گروه‌هاي خاص تلاش مي‌کنند تا با يکسري اقدامات تخريبي راه خود را در انتخابات يازدهمين دوره مجلس شوراي اسلامي هموار کنند. در روز 13 آبان که روز ملي مبارزه با استکبار است و مردم براي اعتراض به سياست‌هاي نظام سلطه به خيابان‌ها مي‌آيند، عده‌اي از وابستگان جريان دلواپسي با ترجيح منافع جناحي بر منافع ملي تلاش کردند تا از اين مراسم ملي، قبايي براي خود بدوزند و طي اقدامي هماهنگ به توهين و تخريب عليه دولت پرداختند. «اي مدعي بهشت برجام/ استخر فرح تو را سرانجام»، «اي لرزه بر اندام تو از فيضيه؛ استخر فرح نماد بدعاقبتي است»، «قيامي که مانده هنوز/ تسخير لانه نفوذ»، «از دولت پير پر هزينه/ دل‌ها همه گشته پر ز کينه»، «معاون کلانتر/ تهمت نزن به رهبر»، «اين‌که ميگه رفراندوم/ دروغ ميگه به مردم»، «اي که برجامت شده در گور و گير/ کار پاکان را قياس از خود مگير» و «اي کدخدا پرستان/ لعنت به برجامتان» تنها بخشي از شعار‌هايي بود که در دست تعدادي از افراد که از پلاکاردهايي يک شکل بهره مي‌بردند، ديده مي‌شد.


در فيضيه چه گذشت؟
روز پنجشنبه 25 مرداد در مدرسه فيضيه قم گروهي از طلاب تجمعي به بهانه «فساد اقتصادي» با عنوان «مطالبه عدالت اقتصادي» برگزار کردند که طي آن طلبه‌اي پلاکاردي با اين مضمون حمل مي‌کرد: «اي آنکه مذاکره شعارت/ استخر فرح در انتظارت» پلاکاردي که مرجع ضميرش کسي جز حسن روحاني رئيس‌جمهوري ايران نبود و پيامش تهديدي بود با يادآوري درگذشت آيت‌ا... اکبر هاشمي رفسنجاني. اگرچه رئيس فقيد مجمع تشخيص مصلحت نظام در استخري متعلق به مجمع تشخيص مصلحت نظام درگذشت، اما يکي از چهره‌هاي اصولگرا عنوان داشت که اين استخر به فرح پهلوي تعلق داشته است. ادعايي که تکذيب شد، اما 25‌مرداد در تجمع طلاب عده‌اي با همين اسم استعاري رئيس‌جمهور را به مرگ تهديد کردند. تهديدي که از نظر معاونت حقوقي رياست جمهوري «از جنس جرم مشهود» بود. با اين همه پنج نفر از شرکت‌کنندگان تجمع اعتراضي مدرسه فيضيه قم که از طريق تماس تلفني به دادسرا احضار شده بودند، ظرف 24 ساعت آزاد شدند. آن تجمع و حاشيه‌هاي پررنگ آن اگر چه با واکنش‌هاي انتقادي زيادي روبه‌رو شد، اما آنچه در قم رخ داد به مراتب از آنچه در 25 مرداد گذشته رخ داده بود، پرمعناتر بود؛ چرا که هم پلاکارد‌ها پرتعدادتر بود و هم مضمون‌ها تندتر و هم در حاشيه مراسمي بود که 4 دهه است نماد استکبارستيزي است. اين اقدام ضد دولتي در حالي است که اخيراً مجتبي ذوالنوري نماينده اصولگراي قم در مجلس نيز در گفت‌وگويي با انتقاد از رئيس‌جمهوري و برجام ادعا کرده بود که روحاني با برجام بر اقتصاد کشور قفل زده است. حاشيه‌سازي تعدادي در اين شهر مذهبي البته به مراسم 13 آبان ختم نمي‌شود و پيش از اين در نمونه‌اي برجسته‌تر علي لاريجاني رئيس مجلس هم در مراسم راهپيمايي 22 بهمن سال 91 مورد هجمه تندرو‌ها قرار گرفت و خوراک مهمي براي رسانه‌هاي مخالف نظام تهيه شد.
قم؛ مرکز علم و اجتهاداست نه افراطگري
قم شهري است که به عنوان مرکز علم و اجتهاد شناخته شده و جايگاهي رفيع در جهان اسلام دارد. چرا چنين شهري توپخانه‌اي عليه دولت شده است؟ آيا سکوت بزرگان قم به معني موافقت با چنين رفتارهايي است که از ديدگاه اسلام غيراخلاقي محسوب مي‌شود؟ به‌طور حتم براي آنکه سکوت بزرگان قم به موافقت با اينگونه رفتارهاي غيراخلاقي تعبير نشود، بايد موضع‌گيري‌هايي رسمي و صريح در فضاي عمومي صورت گيرد تا مانع از سوءاستفاده جريان‌هاي سياسي دلواپس شود.
مسئولان چه کرده‌اند؟
آنچه مشخص است اينکه تمامي اين تجمعات و گردهمايي‌ها برنامه‌ريزي شده و با نيت قبلي صورت پذيرفته است. اما لزوم برخورد قاطع مسئولان ذيربط با اين جريانات و افرادي که با طرح چنين مسائل شخص دوم کشور را علنا تهديد مي‌کنند امري انکارناپذير است. در تمامي اين تجمعات جاي خالي دستگاه‌هاي ناظر سياسي،امنيتي و قضائي احساس مي‌شود. در تمامي موارد اين چنيني اگر مطلبي عليه دستگاهي ديگر مطرح شود، مدعي‌العموم به سرعت وارد شده و واکنش نشان مي‌دهد با اين وجود چون در اين جا موضوع دولت وجود دارد حتي افرادي که در ماجراي فيضيه نيز دست داشتند مشخص نشد چه سرنوشت و چه برخوردي باآنهاشد. يکي از مسائلي که در آينده مي‌تواند جلوي چنين مواردي را بگيرد، برخورد روشن و شفاف با افراد توهين کننده و گزارش اين برخورد به مردم است. نقش دستگاه‌هاي دولتي نيز در اين ميان بسيار اهميت دارد. براي نمونه آيا استانداري قممعاونت سياسي و امنيتي و نيز شوراي تأمين استان قم در اين خصوص جلسه‌اي بررسي بررسي ابعاد اين اقدام غيراخلاقي و غير قانوني برگزار کرده است. دولت آقاي روحاني همواره بر اصل شفافيت و انتقاد پذيري تأکيد داشته اما توهين و تهديد را نمي‌توان انتقاد ناميد. بايد در اين خصوص کميته حقيقت يابي تشکيل شود که عملکرد آن به مردم گزارش داده شود نه اينکه اين حادثه مثل حوادث گذشته مشمول مرور زمان شود.
بازگشت به اصل
براي مردم ايران قم خاستگاه انقلاب اسلامي و شهرس فرهنگي است. اين شهر بايد به هويت اصلي خود بازگردد. قم و روحانيت بايد پايگاه مردم باشند و تحقق اين هدف نياز مند عزم جدي است. دانش‌آموزان به عنوان آينده‌سازان اين کشور از اين رفتارها در مزاسمات ملي ‌الگو مي‌گيرند و مطمئنا هيچ کدام ازعلما و بزرگان قم راضي نيستند که آينده‌سازان اين کشور چنين رفتارهايي در آينده داشته باشند. در نتيجه بايد جدي در مقابل اين تخريب‌ها، توهين‌ها و ترويج رفتار نادرست ايستاد و قم بايد براي جريان تندرو ناامن شود. شايان ذکر است اگر مسئولان دراين باره توضيحات کافي را به مردم ارائه ندهندو سکوت کنند«آرمان ملي» ناگزير است براساس رسالت آگاهي بخشي به مردم‌ پشت پرده‌اين اقدامات را‌اطلاع رساني کند.