تحرکات حامیان داعش در عراق

بسم‌الله الرحمن الرحیم
موضع مداخله‌جویانه آمریکا در قبال حوادث داخلی عراق با موج فزاینده‌ای از اعتراضات رسانه‌ها و محافل سیاسی عراق مواجه گردیده است. محور اصلی مخالفت‌ها بر این مسئله متمرکز است که چرا آمریکا هنوز هم به خودش اجازه و جرات می‌دهد همچنان در امور داخلی عراق دخالت کند و همانند سال‌های اولیه اشغال عراق توسط چکمه‌پوشان آمریکائی برای عراق تصمیم بگیرد، عزل و نصب نماید و حتی دولت مرکزی بغداد را تغییر دهد؟
دور جدید مخالفت‌ها زمانی آغاز و تشدید گردید که سفارت آمریکا در بغداد خواستار برگزاری انتخابات زودرس شد و حتی در آمریکا هم زمزمه برکناری دولت و برپائی رژیم جدیدی با تغییر بنیادی ساختار قدرت در عراق مطرح شد. اعلام چنین مواضعی ازسوی حامیان داعش بسیار معنی‌دار و تکان‌دهنده است و از دوره جدیدی از بی‌ثباتی در عراق خبر می‌دهد.
دولت عراق، نهادهای امنیتی و محافل سیاسی عراق در این زمینه متفق‌القولند که دست‌های ناپاک عوامل آمریکا و برخی رژیم‌های منطقه در پشت حوادث جاری عراق به‌وضوح قابل دیدن هستند و کسانی با نفوذ در میان معترضین خیابانی تلاش می‌کنند از یکطرف اجتماعات خیابانی را به درگیری، آشوب و خشونت بکشانند و ازسوی دیگر با موج‌سواری و طرح مسائل انحرافی، خواسته‌های خود را از زبان عناصر نفوذی خود در جمع معترضین خیابانی، مطرح و تکرار نمایند.


مواضع دولت عراق در این زمینه قابل بررسی است و مولفه‌های روشنی دارد. دولت بغداد اعتراضات علیه فساد و خواسته‌های معترضین برای مقابله با فساد و رانت‌خواری را حق طبیعی معترضین می‌داند و برای تحقق خواسته آنان اعلام آمادگی کرده و حتی در این زمینه تصمیمات جدیدی گرفته که مطابق یک جدول زمانی عملیاتی شود. بعلاوه ارتش و نیروهای امنیتی اصرار دارند تیراندازی‌های منجر به مرگ از درون جمعیت و از فاصله نزدیک صورت گرفته، که وجود عناصر نفوذی و برانداز را ثابت می‌کند. هم ارتش و نیروهای امنیتی و هم دولت بغداد به مرزبندی میان مردم و عناصر نفوذی معتقدند و بر حمایت از خواسته مردم و مقابله با نفوذی‌ها اصرار می‌ورزند.
نقش بی‌بدیل زعامت شیعه و مرجعیت آیت‌الله سیستانی در چنین شرایطی بسیار تاثیرگذار و تعیین‌کننده است. ایشان ضمن جانبداری از محرومین و اصرار بر ضرورت عملیاتی شدن خواسته معترضین، خواستار عدم دخالت بیگانگان در مسائل داخلی عراق شده، از دولت و نیروهای امنیتی خواستار خویشتنداری و پرهیز از خشونت علیه معترضین است و قویاً معتقد است که وضعیت کنونی قابل دوام نیست و حتماً ایجاد تغییرات و اصلاحاتی در ساختار و عملکرد ساختار قدرت لازم است.
در چنین شرایطی آمریکا و برخی رژیم‌های منطقه برای دخالت آشکار و نهان در فضای ملتهب سیاسی – اجتماعی عراق وسوسه شده‌اند و خواستار کناره‌گیری دولت، برگزاری انتخابات زودرس و در واقع به‌‌هم‌ریختن شالوده نظام سیاسی نوپای عراق هستند. چراکه با خواسته‌ها و انتظارات اشغالگران عراق فاصله دارد و امیال ناپاک آمریکا و متحدینش در منطقه و فرامنطقه را تامین نمی‌کند.
عراق یکبار دوره تلخ فقدان حاکمیت در دوره گذار از رژیم خونریز بعثی را تجربه کرده و بی‌ثباتی و ناامنی در دوره اشغالگری آمریکا و متحدینش در عراق را به‌سختی پشت سر گذاشته است. امروز هم اگرچه آمریکا مدعی است که در عراق نقشی ندارد ولی در میدان عمل با سوءاستفاده از اهرم‌های دراختیارش به‌صورت آشکار و نهان تلاش می‌کند دوره جدیدی از ناامنی و بی‌ثباتی در عراق را شالوده‌ریزی کند.
واقعیت اینست که تمامی مراکز تصمیم‌گیری و قطب‌های تاثیرگذار در عراق بر این نکته حیاتی اصرار دارند که عراق امروز نیازمند تحولاتی ریشه‌دار، عمیق و در عین حال حساب‌شده است که منافع اکثریت جامعه و نه فقط باندهای قدرت و رانت‌خواران را پوشش دهد که تحقق این امر نیازمند برنامه‌ریزی و زمان‌بندی است و قطعاً لازم است «ابتکار عمل» دراختیار عراق باشد تا جامعه را راضی کند.
طبعاً لازم و حیاتی است که معترضین هم دقیقاً به حساسیت و پیچیدگی شرایط کنونی توجه خاصی داشته باشند و مانع ورود و نقش‌آفرینی آن دسته از عناصر نفوذی شوند که هیچ وظیفه و ماموریتی به جز تکرار خواسته و تامین اهداف بیگانگان نداشته و ندارند. قرار بود عراق و سوریه جولانگاه داعش و قلمرو حاکمیت انبوه تروریست‌های اجاره‌ای شوند، ملت عراق و نیروهای مقاومت پس از شکست داعش مسئولیتی سنگین‌تر دارند و آن خنثی کردن توطئه عناصر نفوذی است که ممکن است بازماندگان داعش باشند و همان ماموریت گذشته را برای ایجاد ناامنی و هرج و مرج در قالب جدیدی برعهده گرفته‌اند.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس اتاق مشترک ایران و سوریه مطرح کرد: هدف‌گذاری برای تجارت یک میلیارد دلاری با سوریه تا دو سال آینده خشم رهبران سیاسی عراق از مداخلات آمریکا اردوغان: داعشی‌ها را برمی‌گردانیم، می‌خواهند بپذیرند یا نه! وزیرآموزش‌وپرورش: کنکور، مانع کسب مهارتهای دینی دانش‌آموزان است تحرکات حامیان داعش در عراق سخنگوی وزارت خارجه ضمن محکوم کردن اقدام شبه کودتا در بولیوی: هرگونه تغییر دولت‌ها به‌صورت اجبارآمیز، محکوم است بازداشت 3 مدیر سابق وزارت بهداشت شرط وزیر خارجه برای بازگشت کامل ایران به اجرای تعهداتش در برجام فقط یک تعهد را نشان بدهید که به آن عمل کرده‌اید پاسخ ظریف به بیانیه مشترک 3 کشور اروپایی در واکنش به گام چهارم ایران: اِوو مورالس به مکزیک پناهنده شد کشورهای غرب آفریقا سرمایه‌های خود را از فرانسه خارج می‌کنند شمخانی در افتتاحیه چهارمین همایش جامعه اطلاعاتی سپاه: توان بسیج‌کنندگی ایران، واشنگتن را دچار سردرگمی راهبردی کرده است