رئیس دیوان عالی کشور: اوضاع امروز اقتصاد کشور تماما به دلیل تحریم نیست

رئیس دیوان عالی کشور گفت: اوضاع امروز اقتصاد کشور تماما به دلیل تحریم نیست، به دلیل بی‏ارادگی‌ها، ظلم،‌ بی‏لیاقتی و ناشایستگی‌های بعضی از کسانی است که پست‌ها را اشغال کرده‌اند.
به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام‏و‏المسلمین مرتضوی‏مقدم اظهار کرد: قوه قضاییه دو مقام دارد؛ یک مقام عالیه و یک مقام قضایی. بالاترین مقام عالیه دستگاه قضا رئیس قوه قضاییه است که عزل و نصب قضات را بر عهده دارد و سیاست‏های کلی قوه قضاییه را مشخص می کند و راهبردها و راهکارها را ارائه می‏دهد.
وی ادامه داد: بالاترین مقام قضایی کشور رئیس دیوان عالی کشور است یعنی ناظر بر تمام احکام قضایی کشور چه آن احکامی که از درجه بالایی برخوردار است و برای تایید رای به دیوان عالی کشور ارجاع داده می‏شود و چه آن احکامی که به دیوان نمی‏آید و در استان‏ها است.
مرتضوی‏مقدم تصریح کرد: دیوان عالی کشور اختیار نظارت بر تمام احکام قضایی کشور دارد که سفرهایی که در سطح کشور شروع کردیم برای اعمال نظارتی است که پرونده‏های آن به دیوان عالی کشور نمی‏آید. قبل از سفر به هر استان یک گروه قاضی باتجربه، برجسته و باسابقه در استان حاضر می‏شوند و به مدت یک هفته در بازدید و سرکشی از شهرها، نمونه آرای صادره را مطالعه و کیفیت رسیدگی، استدلال، استنباط و استناد را بررسی می‏کنند. مواردی را که نقص دارد را تذکر می دهند.


رئیس دیوان عالی کشور با اشاره به جمع‏بندی نظارت‏ها در پایان سفر به هر استان ادامه داد: این حرکت و نظارت در تاریخ دیوان عالی کشور بی‏سابقه است، هدف ما این است که آرایی که صادر می‏شود درست صادر شود، کیفیتش و استدلالش و به تعبیری در یک کلمه عادلانه و قانونی باشد.
وی خاطرنشان کرد: در این بازرسی‏ها قضات شایسته، پرکار و توانا شناسایی می‏شوند، نام‏شان در گزارش ما ثبت و نزد رئیس قوه قضاییه ارسال می‏شود و در زمان لازم به این گزارش‏ها رجوع می‏شود و مشخص می‏شود که فلان قاضی شایستگی ارتقا دارد. مرتضوی‏مقدم گفت: قوام جامعه به قیام قسط است، اگر قسط درست اجرا نشود، دادگستری پر از پرونده می‏شود، یکی از معضلات و مشکلات ما در دستگاه قضایی به دلیل بی‏‏عدالتی‏هایی است که در جامعه است. معنای اقامه قسط این نیست که تنها دادگستری اقامه قسط کند. همه در این زمینه وظیفه دارند.
رئیس دیوان عالی کشور با ذکر آیه‏ای از قرآن تصریح کرد: یا ایها الذین آمنو کونوا قوامین بالقسط. این خطاب به مومنین است و اهل ایمان می‏توانند قسط را اقامه کنند. اگر همه در مسیر حق حرکت کنند، اختلافی به وجود نمی‏آید. اگر هرکسی در هر اداره و محیطی اقامه قسط کند، جامعه، جامعه صالحی می‏‏شود؛ همه چیز ما باید تحت‏الشعاع حق باشد. وی افزود: پای پرچمی که ریاست قوه قضاییه در مبارزه با فساد علم کرده است، ایستاده‌ایم و نخواهیم گذاشت این پرچم زمین گذاشته شود، گردن‏کلفت‏ها را بیشتر از خرده‏‏پاها باید دنبال کرد، البته منظورم این نیست که خرده‏پاها تعقیب نشوند، باید گردن‏کلفت‏ها را پایین بکشیم و زمینه فساد را در ادارات خشک کنیم.
مرتضوی‏مقدم گفت: اوضاع امروز اقتصاد کشور تماما به دلیل تحریم نیست، به دلیل بی‏ارادگی‌ها، ظلم‏،‌ بی‏لیاقتی و ناشایستگی‌های بعضی از کسانی است که پست‏ها را اشغال کرده‏‏اند. رئیس دیوان عالی کشور افزود: اگر کسی اطلاعات قضایی داشته باشد مستند و مستدل صحبت می‌کند و دلیل می‏آورد و سومین مزیتی که دارد به موقع شکایت می‏کند و به موقع دعوی مطرح می‏کند و اعتراض می‏کند.
وی در پایان گفت: سعی کردیم از وظیفه خود عقب نمانیم و به هر طریقی شده به استان‏ها سر می‏‏‏زنیم. استان خراسان جنوبی از استان‏های خوب کشور از جهت رسیدگی، تعداد پرونده‌ها، کیفیت کار، آمار پایین پرونده نسبت به سایر نقاط کشور است.
سایر اخبار این روزنامه
دونالد ترامپ وضعیت اضطراری ملی علیه ایران را یک سال دیگر تمدید کرد 40 سال جنگ اقتصادی ژوبین صفاری مردابِ غوغاسالاری «ابتکار» از موانع پیش‌روی مبارزه با مفاسد در کشور گزارش می‌دهد مفسدان در حاشیه امن دعواهای جناحی بیست‌و‌هفتمین دوره هفته کتاب در یزد افتتاح شد یزد، پایتخت کم‌فروغ کتاب خطر فرونشست و فروریزش زمین بیخ گوش تهرانی‌هاست اخطار کارشناسان، تعلل مسئولان پرداخت وام مسکن به خانه‌های ۲۵ ساله مجاز شد بازار مسکن تکان می‌خورد؟ وقتی برخی مسئولان هنوز به شیوه «پیشامشروطه» فکر می‏کنند عقب‏ماندگی 50 ساله در کشاورزی رئیس‌جمهوری با اشاره به موضوع۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار گم شده: تازه نگفتیم تشریح اقدامات هسته‌ای ایران از زبان ظریف در کلوپ آستانه اگر وعده‌های اقتصادی برجام محقق نشود، همه ضرر می‌کنند معاون حقوقی رئیس‌جمهوری: مدارک فساد ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلاری به قوه قضائیه ارسال شده اسحاق جهانگیری: دولت با تمام توان در کنار مردم زلزله‏زده خواهد بود رئیس دیوان عالی کشور: اوضاع امروز اقتصاد کشور تماما به دلیل تحریم نیست نشانگان استیضاح ترامپ در محاق سیاسی