پاسخ دیواندری به اتهامات

دیروز نهمین جلسه دادگاه علی دیواندری مدیرعامل سابق بانک ملت به اتهام خیانت در امانت نسبت به وجوه بانک‌های ملت و پارسیان برگزار  شد و طی آن نماینده دادستان گفت: در پرونده بابک زنجانی، زنجانی قبل از وقوع فساد نفتی حسب ارتباط با دیواندری اعتبار پیدا کرد. دیواندری هم به صورت مبسوط درباره اتهامات وارد شده از جمله پرداخت تسهیلات به فلاحتیان بدون رعایت ضوابط، خرید کشتی و ارتباط با سعادتی توضیح داد و از خود دفاع کرد.
به گزارش میزان، در جلسه دیروز، قهرمانی، نماینده دادستان گفت: متهم دیواندری پرونده‌های مفتوحی دارد که نوع و شکل عنوان اتهامی در آن‌ها یک شکل است و اقداماتش به گونه‌ای بوده که فعالیت‌هایی بدون مصوبه و بدون نظارت نهاد‌های نظارتی انجام داده‌ است.
قهرمانی توضیح داد: بابک زنجانی سهام دو بانک اف‌آی‌آی‌بی در مالزی و کنت‌بانک تاجیکستان را خریداری کرده و سپس بانک ملت در زمان دیواندری با قیمت گزاف و بالای 60 درصد سهام این بانک ها را خریداری می‌کند و بابک زنجانی با این کار یک اعتبار صوری در سطح کشور به دست می‌آورد و قبل از دستگیری بابک زنجانی ارتباط دیواندری با وی قطع می‌شود.
وی افزود: مسئله مهم در پرونده متهم دیواندری این است که وی در فهرست تحریم‌های غربی بوده اما به نحوی که مشخص نیست از این فهرست خارج شده است. همچنین ارتباطی با آقای کریم پور داشته که افغانستانی الاصل بوده است و این فرد (کریم پور) با برخی مقامات آمریکایی در ارتباط بوده که پرونده برای بررسی در دادسرا مفتوح است. در ادامه دیواندری در جایگاه حاضر  شد و درباره اتهامات مختلف از جمله پرداخت مبالغی به آقای فلاحتیان بدون طی ضوابط توضیحاتی ارائه کرد.  وی  با اشاره به شرایط تحریم و نیاز به شرکت های پوششی برای مبادلات گفت: شرکت داریس با مصوبه تاسیس شد و هدفش این بود که بر شرکت‌های پوششی داخل و خارج از کشور، کنترل و نظارت کند. من در بانک ملت به عنوان مدیرعامل در جریان امور کلی بودم و لذا به موضوعات جزئی ورود نکردم. وی در ادامه نقش اعضای هیئت امنا و هیئت مدیره داریس را تفکیک کرد و گفت: ما اعضای هیئت امنا بودیم.


متهم دیواندری ادامه داد: من در دادن تسهیلات به آقای فلاحتیان حضور داشتم؛ اما در استفاده از حساب کارگزاری حضور نداشتم و مستنداتی ارائه خواهم داد که همه این‌ها با دستور آقای آرام انجام شده و آقای آرام به بهانه این که اصلا اطلاع نداشته موضوع را منحرف کرده است.
وی درباره ارتباطش با سعادتی دیگر متهم پرونده و ادعای نماینده دادستان مبنی بر استخدام او با نمره کم و مدرک غیرمرتبط گفت: او ۱۰ سال قبل از من در بانک انتصاب پیدا کرده است.
نماینده دادستان با اشاره به حضور دیواندری در بانک ملت و شرکت های داریس و مینیون و امضای وی پای برخی اسناد، گفت: درخصوص انتخاب کارگزاران باید قبل از همکاری ضمن بررسی سوابق، اعتبار سنجی صورت گیرد و قرارداد وجود داشته باشد و وثایق لازم دریافت و تشریفات لازم انجام شود و قرارداد کارگزاری وجود داشته باشد بر چه اساسی ۱۵۰ میلیون درهم به فلاحتیان داده‌اید؟