پیشنهادها و نقدهای کارشناسان به نحوه افزایش قیمت بنزین

اقدام یارانه ای - بنزینی همچنان محل بحث و بررسی کارشناسان است و برخی کارشناسان، نقدها و پیشنهادهای اصلاحی را درباره این اقدام مطرح کردند.مجید شاکری، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با روزنامه صبح نو با بیان این که وقتی یک سیاستی با ابعاد ملی اجرا می‌شود باید درعمل پشتیبان آن طرح باشیم، تاکید کرد: اجرای این طرح آن‌هم به صورت فعلی و تکرار تجربه گذشته از سوی دولت قابل نقد است به ویژه با توجه به این که طرح‌های پیشنهادی بهتری روی میز دولت آمده بود. شاکری درباره این طرح‌های پیشنهادی توضیح داد: طرح‌های متعددی روی میز دولت وجود داشت که در مقابل آن بسیار مخالفت شد از جمله «طرح بازار متشکل انرژی» که بدون این که با افزایش قیمت شروع شود، با تغییر روش محاسبه قیمت شروع می‌شد. شایان ذکر است که طرح بازار متشکل انرژی، طرحی است که سال گذشته از سوی اندیشکده شریف مطرح شد. براساس این طرح، پیشنهاد تخصیص سهمیه سوخت به همه افراد جامعه و تشکیل بازار متشکل سوخت در آن مطرح بود. به گونه ای که هر فرد 20 لیتر سهمیه بنزین به نرخ هزار تومان دریافت خواهد کرد و سرپرست خانوار می تواند سهمیه مازاد خود را به نرخ آزاد که در بازار رقابتی تعیین می شود، بفروشد. طرحی که برای افراد فاقد خودرو آورده بیشتری دارد و دارندگان خودرو نیز به ازای تعداد خانوار از سهمیه برخوردار می شوند.
 سی ان جی باید توسعه یابد
همچنین یک کارشناس انرژی با اشاره به سهمیه بندی مجدد بنزین گفت: وقتی قیمت بنزین افزایش یافت، جایگزین آن سوخت دیگری به نام CNG است که باید توسعه یابد. محمدجواد ساکت در گفت‌وگو با فارس درباره سهمیه بندی مجدد بنزین گفت: قیمت‌گذاری باید با کارهای دیگری نیز همراه باشد، مثلا وقتی قیمت بنزین افزایش یافت، جایگزین آن سوخت دیگری به نام CNG است که باید توسعه یابد. جایگزین برطرف شدن نیاز به جابه جایی فیزیکی از طریق توسعه خدمات الکترونیکی، جایگزین افزایش فناوری خودروها و کاهش مصرف سوخت در آن ها حمل و نقل عمومی بهتر است. ظرفیت بخشی از این جایگزین ها هنوز تکمیل نیست و به محض گرانی بنزین باید ظرفیت آن تکمیل شود ولی باید بحث CNG، حمل و نقل عمومی و دولت الکترونیک نیز توسعه یابد.
جای خالی پیوست رسانه ای برای بنزین


همچنین یک کارشناس اقتصادی دیگر با بیان این که اقدام دولت برای افزایش قیمت بنزین نیاز به پیوست رسانه‌ای دارد،‌ افزود:‌ این اقدام دولت براساس قانون هدفمندسازی یارانه‌ها نیست. امیر سیاح در گفت‌وگو با فارس، یکی از ایرادهای اقدام دولت درباره افزایش قیمت بنزین را مربوط به پیوست رسانه ای آن دانست و گفت: بهتر بود قبل از هرگونه اقدام، مسئولان و رسانه‌‌ها در زمینه اقناع سازی، شفافیت و اطلاع‌رسانی مناسب اقدام می‌کردند و اکنون نیز  باید در این زمینه گام‌های موثری برداشته شود تا مردم تحت تاثیر رسانه‌های بیگانه قرار نگیرند اما متاسفانه از سوی برخی نهادها دست رسانه‌ها بسته شده است. سیاح درباره اقدامات تکمیلی در اصلاح قیمت بنزین گفت: دولت می‌تواند برای خودروهای دوم و سوم خانواده‌ها مالیات وضع کند. یکی از پیشنهادها و مدل‌های پرداخت سهمیه بنزین این بود که سهمیه براساس کد ملی تخصیص یابد زیرا اکنون هر کسی خودروی بیشتری دارد یارانه بیشتری نیز دریافت می‌کند. افرادی که خودرو ندارند نیز باید بتوانند از این سهمیه استفاده کنند و از آن بهره‌مند شوند.