حمایت بهارستان از اجرای قانون مدیریت سوخت



گروه سیاسی/ جلسات صبح و عصر دیروز مجلس زیر سایه تصمیم بنزینی شورای عالی هماهنگی اقتصادی با حضور سران سه قوه تشکیل شد. جلساتی که ساعات اولیه آن در صبح دیروز با حضور علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی به صورت غیرعلنی برگزار شد تا ابعاد این تصمیم و همین طور زوایای مختلف اتفاقاتی که در روز شنبه در کشور رخ داده بود، بررسی شود. به گزارش «ایران»، با علنی شدن جلسه دیروز مجلس اولین اتفاق در بهارستان، نطق علی لاریجانی درباره موضوع بنزین بود. او در سخنان خود با اشاره به جلسه غیرعلنی گفت: آنچه که مهم است، این است که اولاً دولت منابعی را که به عنوان مابه‌التفاوت در نظر گرفته شده در اسرع وقت به حساب مردم واریز کند و نشان دهد که پای عهد خود ایستاده و کمیسیون مربوطه نیز باید حتماً این کار را پیگیری کند. وی افزود: نگرانی مردم این است که این تصمیم تبعاتی برای سایر قیمت‌ها داشته باشد. در این زمینه کمیسیون اقتصادی جلساتی با ستاد تنظیم بازار، تعزیرات، قوه قضائیه و مسئولین ذیربط داشته باشد و نظارتی جدی کند که قیمت‌ها کنترل شود. لاریجانی افزود: در زمینه اصلاح روش‌ها هم مرکز پژوهش‌ها و کمیسیون اقتصادی بررسی‌های لازم را داشته باشند. همه در این زمینه باید هم داستان باشیم تا آنچه فشار روی مردم است، برداشته شود و به مردم کمک شود. دغدغه اصلی نمایندگان هم همین است.
 فرآیند تصمیم‌گیری برای بنزین


آن طور که پس از این سخنگوی هیأت رئیسه مجلس توضیح داد، در جلسه غیرعلنی صبح دیروز مقرر شده که «هر چه سریع‌تر درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین را به حساب مردم واریز کنند.» اسدالله عباسی در جمع خبرنگاران درباره بحث افزایش قیمت بنزین گفت: «پیش از این مجلس قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را به تصویب رسانده بود، اما دولت بر نحوه اجرای آن تأخیر ایجاد کرد. نهایتاً مقرر شد که کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با همراهی مرکز پژوهش‌ها ایرادات وارد بر شیوه اجرای هدفمندی یارانه‌ها را برای کاهش فشار بر مردم بررسی و رفع ایراد کند.» به گفته عباسی، «در جلسه غیرعلنی همچنین مقرر شد هر چه سریع‌تر درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین را به حساب مردم واریز کنند.» وی در تشریح دیگر جزئیات نشست غیرعلنی دیروز مجلس گفت: «همچنین درخصوص نظارت بر قیمت‌ها مقرر شد قوه قضائیه و سایر دستگاه‌های نظارتی به همراه کمیسیون اقتصادی مجلس و سایر کمیسیون‌های تخصصی، بررسی‌های لازم را انجام دهند تا افزایش قیمت بنزین به سایر کالاها تسری پیدا نکند و بازار مدیریت شود.» عباسی تأکید کرد: «در حال حاضر که طرح اجرایی شده همه موظفند براساس اصل ۱۷۶ قانون اساسی از آن حمایت کنند و مسیر را ادامه دهند البته در آینده اصلاحاتی را در این زمینه شاهد خواهیم بود که به سود مردم است و مردم دچار ضرر و زیان نخواهند شد.» پس از پایان جلسه علنی دیروز هم محمدرضا تابش، نایب رئیس فراکسیون امید در جمع خبرنگاران درباره جزئیات جلسه غیرعلنی و توضیحات دبیرشورای عالی امنیت ملی در این جلسه گفت: «از یک سال و نیم پیش در جلسه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا مطرح شده و کلیات امر درخصوص ساماندهی نرخ بنزین به تأیید رهبری رسیده و ایشان هم گفتند که این کار خوبی است و معنایی ندارد که ۱۰۵ میلیون لیتر بنزین از آب ارزان‌تر باشد و انرژی هدر شود در حالی که می‌تواند هدفمند شود و به نقطه هدف اصابت کند و صرف توسعه و پیشرفت کشور و رضایتمندی مردم شود.» به گزارش «ایران»، نماینده اردکان در مجلس ادامه داد: «پس از تأیید کلیات قرار شد برای اجرایی شدن آن طرح بیاورند که این روند یک سال و نیم به طول انجامید و حالا به مرحله اجرا رسیده است. در این باره چند جلسه تشکیل شده و در جلسات نهایی تصویب شده که افزایش قیمت بنزین اجرایی شود و رهبری هم تأیید کردند.»
پخش بیانات رهبری در جلسه غیر علنی
سخنگوی هیأت رئیسه مجلس روز گذشته در بخش دیگری از سخنانش درباره اینکه پیام جداگانه از سوی رهبری برای نمایندگان داده شده است یا خیر گفت: «رهبر انقلاب پیام جداگانه‌ای برای نمایندگان نداشتند و همان بیانات امروزشان برای نمایندگان پخش شد». عباسی ادامه داد: «علی شمخانی در جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی گفت که تعدادی از افراد که اقدام به تحریک مردم در خیابان‌ها می‌کردند، شناسایی شدند. مشخص شد که آنان با سازمان منافقین در ارتباط هستند. آنان برخی از افراد شرور منطقه بودند، پول گرفتند تا ایجاد آشوب کنند.» وی ادامه داد: «دبیر شورای عالی امنیت ملی اعلام نکرد ولی گفت دست‌هایی در کار بوده و عاملانی که باعث تحریک مردم شدند تا نقاط خاصی را هدف قرار دهند، شناسایی شدند.» وی با اشاره به اینکه شمخانی در این نشست تأکید کرد که سناریویی از پیش برای آشوب در ایران از پیش طراحی شده گفت: «این افراد با سناریوی تعیین شده قصد ایجاد مشکل در ایران، عراق، لبنان و برخی دیگر از کشورها را داشتند. آقای شمخانی تأکید کرد این مسأله را روی زمین نخواهد گذاشت و تحت عنوان یک راهبرد آن را بررسی خواهد کرد.» عباسی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه تعداد کشته‌شدگان تجمع اعتراضی برای اعتراض به بنزین مشخص شد یا خیر، گفت: «آقای شمخانی در این نشست تعداد کشته‌ها را اعلام نکرد اما آقای محمود شاه‌نشین نماینده شهریار گفت که در منطقه خودشان یک نفر بر اثر پرتاب سنگ جان خودش را از دست داده که ابتدا گفته شد بر اثر گلوله بوده ولی بعد مشخص شد بر اثر پرتاب سنگ این فرد به کما رفته و جان خودش را از دست داده است.»
مأموریت سه کمیسیون مجلس در ماجرای بنزین
همچنین احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیأت رئیسه مجلس هم در گفت‌وگویی با «فارس» از مأموریت مجلس به سه کمیسیون تخصصی پارلمان برای نظارت بر جلوگیری از افزایش قیمت کالاها و همچنین نحوه مصرف درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین خبر داد. به گفته او، مقرر شده کمیسیون‌های اقتصادی و برنامه و بودجه مجلس درخصوص اختصاص تمامی منابع حاصل از تصمیم جدید درباره بنزین برای پرداخت به مردم و جلوگیری از افزایش قیمت کالاها نظارت کنند. امیرآبادی فراهانی همچنین گفته که به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کمیسیون صنایع نیز برای بخش‌های نظارتی مأموریت‌هایی داده شده است.
طرح‌های توقف سهمیه‌بندی، مسکوت شدند
اما تحول مهم‌تر جلسه صبح دیروز مجلس پس گرفته شدن طرح‌های متعددی بود که طیف‌های سیاسی مختلف برای توقف افزایش قیمت و سهمیه‌‌بندی بنزین داده بودند. بعد از سخنان صبح دیروز رهبر معظم انقلاب، سخنگوی هیأت رئیسه مجلس گفت که این طرح‌ها اعلام وصول نخواهند شد و به جای آن قرار است کمیسیون‌های تخصصی مجلس درخصوص چگونگی اجرای بهتر این طرح با نظر به آنچه سود مردم است، تصمیم بگیرد. پیش از آن هم فاطمه سعیدی، سخنگوی فراکسیون امید اعلام کرده بود که دو طرح این فراکسیون درخصوص قیمت بنزین از دستور خارج شده‌اند. وی البته توضیح داد که «این فراکسیون از هیأت رئیسه مجلس خواستار حضور رؤسای قوا در مجلس برای همفکری جهت اجرای این طرح و رفع نواقص آن شدند.» در سوی دیگر میدان هم مخالفان دولت که طرحی سه فوریتی را برای بازگرداندن وضعیت عرضه بنزین به روال سابق تهیه کرده بودند، اعلام کردند که آن را پس گرفته‌اند. با این وجود اعتراضات مجلسی‌ها به تصمیم افزایش قیمت بنزین در جلسه عصر دیروز ادامه پیدا کرد و نمایندگانی از طیف‌های مختلف در نطق‌ها و تذکرهای خود خواستار توضیح سران سه قوه درباره توجیهات کارشناسی تصمیم خود درباره قیمت بنزین شدند. از جمله مصطفی کواکبیان، مهرداد لاهوتی، احمد مازنی، سلام امینی، رضا کریمی، علی گلمرادی، حسین مقصودی، احمد سالک و محمدرضا صباغیان نمایندگانی بودند که این درخواست را مطرح کردند. نمایندگان اگر چه تأکید داشتند که بعد از بیانات رهبری توجهات باید صرف اجرای درست این تصمیم شود تا از هرگونه افزایش قیمت‌ها به بهانه قیمت بنزین جلوگیری شود.