7میلیارد در راه کمپ های اجباری ترک اعتیاد

محمد بهبودی‌نیا| چندی پیش مدیرکل بهزیستی استان در گفت‌وگو با روزنامه خراسان‌رضوی، خبر از طلب 9.5 میلیاردی کمپ‌های ترک اعتیاد اجباری یا همان کمپ‌های ماده 16 از این اداره‌کل داد. بدهکاری‌هایی که این روزها موجب نارضایتی مدیران کمپ‌های اجباری ترک اعتیاد استان شده و بنا به اعلام   این مدیران، ادامه کار برای‌شان سخت و دشـوار شده است. شرایطی که توجه مسئولان مربوط را بیش از پیش به ضرورت تامین بودجه این کمپ‌ها و بهبود شرایط‌شان معطوف کرد و ما را بــر آن داشت طی گفت‌وگوهایی با متولیــان این موضوع درباره ضرورت جمع‌آوری معتادان متجـاهر از سطح شهر و تدارک شرایط مناسبی برای ترک اعتیاد و بهبودشان حرف بزنیم و از اقداماتی که بناست بودجه لازم فراهم کردن شرایطی مناسب برای مددجویان کمپ‌های ترک‌اعتیاد اجباری را تامین کند، بیشتر بدانیم.
 
کامران توسلی
مدیر یکی از کمپ‌های اجباری ترک‌اعتیاد مشهد
کمپ‌های اجباری به‌دلیل بی‌پولی، دیگر توان پذیرش و نگهداری مددجــو ندارند

کامران‌توسلی مدیر یکی از مراکز درمان و کاهش آسیب معتادان استان (ماده 16)، در توصیف شرایط برخی کمپ‌های ترک‌اعتیاد اجباری به‌واسطه تامین نشدن بودجه موردنیازشان، در گفت‌وگو با خراسان‌رضوی می‌گوید: «به دلیل بدهی بهزیستی استان به مراکز ترک اعتیاد اجباری خراسان‌رضوی، همکاران من دیگر توانایی پذیرایی و نگهداری از مددجویان را ندارند و این پرداخت نکردن بدهی‌ها، به ورشکستگی کمپ‌ها منجـر شده و در صورتی که ادامه پیدا کند، به تعطیلی این مراکز می‌انجامد. قـرار بود از مردادماه امسال، بهزیستی به ازای هر نفر، روزانه 20 هزار تومان به کمپ‌های اجباری پرداخت کنــد اما هنوز این طرح و مبلغ مصوب، اجرایی نشده و همچنان همان مبلغ سال‌های قبل که به‌ازای هر نفر، 13هزارتومان بود، پرداخت می‌شود. همکاران ما به علت فشارهای مالی، از تابستان تا امروز چندین جلسه با بهزیستی استان، ستاد مبارزه با مواد مخدر استان و استانداری تشکیل داده و تماس‌ها و نامه‌نگاری‌های زیادی داشتند و موانع و مشکلات اعلام شده. گفته‌ایــم دیگر توان نگهداری مددجویان فعلی را نداریم و پس از ترخیص، امکان پذیرش افراد جدید را نخواهیم داشت. حتی این موضوع را به دادسرای انقلاب هم اعلام کرده ایم و از 15 روز قبل تا الان، هیچ کدام از کمپ‌های اجباری ترک اعتیاد، پذیرش نداشته‌اند و به دلیل مشکلات مالی، در زمینه غذا و دارو و دیگر امکانات با مشکلات عدیده‌ای روبه رو هستند. کمپ‌های اجباری ترک اعتیاد استان، دیگر توان تامین ارزاق روزانه مددجویان و پرداخت حقوق کارمندان و حتی پرداخت قبوض‌شان را ندارند؛ همین امروز موعد چک‌های ما رسیده و موجودی نداریم. این‌روزها هر کمپ اجباری، میانگین بین 700 تا 900 میلیون تومان از بهزیستی طلبکار است که بخشی از این طلب‌ها به سال‌های قبل بر می‌گردد. طبق شنیده‌های ما، حدود 10 درصد از بودجه موردنیاز و این طلب‌ها را باید بهزیستی بدهد و پرداخت بقیه به عهده دیگر سازمان‌ها مثل شهرداری، ستاد مبارزه با مواد مخــدر و... است. ضمن این که شنیده‌ایم بودجه کمپ‌های   استان خراسان ‌رضوی، برابر با بودجه کمپ‌های دیگر استان‌های کشور است که اگر این‌طور باشد، به‌‌خاطر وسعت و جمعیت و شرایط ویژه استان ما، ناکافی است. هرچند نکاتی که ذکر شد، به معنی کم‌کاری مسئولان و متولیان و زیر سوال بردن زحمات این بزرگواران نیست و بنده متوجه تلاش‌های مدیرکل بهزیستی و چهره‌های قضایی مثل قاضی دشتی‌فدکی و قاضی سلطانی هستم و متشکرم. منتها شاید لازم باشد بهزیستی، پیگیری جدی تری برای وصول بودجه تعیین شده برای بهبود شرایط کمپ‌های اجباری داشته باشد تا کرامت انسانی مددجویان رعایت شود.»
 


«شهنـاز رمارم» و «احسان اصولی»
اعضای شورای اسلامی شهر مشهد
پارسال 2میلیاردتومان از سوی شورای‌شهر به بهزیستی پرداخت شده اما امسال هنوز ریالی پرداخت نشده

رمارم درباره توجه شورای شهر به جمع‌آوری و رسیدگی به معتادان متجـاهر و فراهم کردن شرایطی مناسب برای ترک و بهبودشان توضیح می‌دهد: «شورای شهر مشهد اعتقاد دارد برای رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی، نه‌فقط بهزیستی، بلکه همه دستگاه‌ها باید پای کار بیایند. هرچند متولی رسیدگی به شرایط معتادان متجاهر و کمپ‌های اجباری ترک‌اعتیاد، سازمان بهزیستی است ولی تجربه نشان داده بهزیستی به تنهایی از عهده پیشگیری و کاهش و مدیریت این آسیب برنمی آید. بنابراین شورای شهر در راستای وظایف اجتماعی‌اش، بودجه‌هایی برای مدیریت این مسائل پیش بینی کرده. از آن جــا که ما سالانه پذیرای 30 میلیون زائر در استان و مشهد هستیم، مهم است با تامین بودجه‌هایی، به سمت ساختن شهری امن و آزاد و شاد برویم.» اصولی هم درباره جزئیات بودجه‌ای که شورای شهر، سال قبل و امسال در جهت سامان دهی بهبود شرایط معتادان متجاهر و کمپ‌های اجباری ترک‌اعتیاد در نظر گرفته، می‌گوید: «هر چند برای ما پیشگیری مقدم بر درمان است اما از اقدامات لازم برای سامان دهی معتادان نیازمندِ درمان غافل نبوده ایم. در سال 97، دو میلیارد تومان اعتبار ویژه در راستای کمک به بهزیستی، در نظر گرفته و پرداخت شد و در سال 98 هم سه میلیاردتومان به این مهم اختصاص یافت که هنوز پرداخت نشده و پرداخت این مبلغ توسط شهرداری مشهد، در دست پیگیری است. شورای شهر مشهد همچنین آمادگی خود را در زمینه اختصاص زمین و ارائه تسهیلات احداث یک کمپ جدید و گسترده ترک‌اعتیاد که قرار است در استان برپا شود، اعلام کرده و منتظر طرحی از سوی بهزیستی است. بعد از ارائه طرح‌ها توسط بهزیستی، اقدامات لازم را انجــام خواهیم داد.»
 
حسن جعفری
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری
در هفته جاری، مبلغی از طلب کمپ‌ها و 3ماه دیگر کل معوقات سال های 96 و 97 پرداخت می‌شود

جعفری درباره اقدامات استانداری در مسیر سامان دهی معتادان نیازمند ترک و درمان و تامین اعتبارِ موردنیاز کمپ‌های اجباری ترک‌اعتیاد استان، در گفت‌وگو با خراسان‌رضوی توضیح می‌دهد: «جمع آوری معتادان متجاهر از سطح شهر، ضروری است؛ به‌خصوص برای شهری مثل مشهد که عنوان پایتخت معنوی ایران را یدک می‌کشد. یکی از دلایل مهم به وجود آمدن مشکلات مالی برای کمپ‌های اجباری ترک‌اعتیاد استان، تاخیر در ثبت اسناد و هزینه‌کردهایشان است. اگر این اسناد به موقع ثبت می‌شد و بهزیستی هم، به موقع این جزئیات را در اختیار ستاد مبارزه با مواد مخدر استان می‌گذاشت، شاید کار به این جا نمی‌کشید و اختصاص و تامین بودجه، زودتر از این‌ها اتفاق می‌افتاد. منتها در قدم اول، طی هفته جاری مقداری از بدهی بهزیستی به این کمپ‌ها را پرداخت می‌کنیم تا خدشه‌ای به کارشان وارد نشود، چرا که ادامه فعالیت برایشان سخت شده. و امیدوارم طی دو سه ماه آینده بتوانیم تمامی معوقات سال‌های 96 و 97 کمپ‌های اجباری ترک‌اعتیاد را تامین و پرداخت کنیم. رقــم پرداختیِ هفته پیش رو مبلغ خوبی است و اگر وصول شود، کمپ‌های اجباری می‌توانند تا سه ماه آینده که بقیه طلب‌شان وصول می‌شود، خودشان را به راحتی اداره کنند.» وی درباره ادعای کم شدن میزان پذیرش کمپ‌ها به دلیل مشکلات مالی و اعتراض به برابر بودن بودجه کمپ‌های خراسان‌رضوی با دیگر استان‌ها، ضمن رد این ادعاها می‌گوید: «طبق گزارش دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر، این کمپ‌ها با حداکثر ظرفیت در حال ارائه خدمات هستند. برابری بودجه خراسان‌رضوی با استان‌های کوچک‌تر کشور هم صحت ندارد و به استان ما به دلیل زائر پذیری، نگاه ویژه‌‌ای هست و سهمیه مضاعفی تعلق گرفته. ضمن این که ما در صدد ایجاد یک مرکزِ وسیع و ویژه ترک‌اعتیاد با ظرفیت پذیرش 9هزارمددجــو در مشهد هستیم تا تمام کمپ‌های شهر، در این مرکز تجمیع شود. به شکل کلی ما حامی کمپ‌های ترک‌اعتیاد هستیم و چنان چه برای حل مشکلی مراجعه کنند، مسئله را بررسی و حل می‌کنیم. نکته مهم دیگر این است که درمان معتادان متجاهر باید به عنوان یک دغدغه مردمی جا بیفتد و ورود خیران در این زمینه، می‌تواند تاثیرات مثبت قابل توجهی داشته باشد.»
 
محمد صالحی
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان‌رضوی
وعده پرداخت 90 درصد مطالبات کمپ‌های ماده16 از سال 96 تا امسال

صالحی در این باره که برای پرداخت معوقات کمپ‌های ترک‌اعتیاد اجباری استان، چه اقداماتی انجام شده و پیگیری‌های شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر خراسان رضوی، به چه اتفاقات جدیدی در زمینه تامین بودجه برای پرداخت مطالبات کمپ‌های اجباری ترک اعتیاد منجر شده، توضیح می‌دهد: «هر سال ستاد مبارزه با مواد مخدر، مبالغی برای کمک به کمپ‌های اجباری ترک‌اعتیاد به بهزیستی پرداخت می‌کند. منتها این کمپ‌ها، معوقات و طلب‌هایی از سال 96 و 97 از بهزیستی و دیگر سازمان‌ها، از جمله ستاد مبارزه با موادمخدر داشتند که قرار شد ما، طی همین هفته سهم‌مان را پرداخت کنیم. شهرداری مشهد نیز قول‌هایی مبنی بر پرداخت مبالغ تعیین شده طی بیست روز آینده داده و در خصوص بهزیستی و سهم پرداختی اش هم قرار شد با پیگیری‌های مدیرکل بهزیستی از تهران، سهم‌شان به زودی پرداخت شود. اگر تمامی مراکز یاد شده، مبالغی را که متعهدند به موقع به کمپ‌ها پرداخت کنند، 90 درصد مطالبات کمپ‌های اجباری ترک اعتیاد از سال 96 تا پایان مهرماه امسال، تا حداکثر یک ماه آینده دریافت و شرایط عادی خواهد شد. ما برای تامین این اعتبارات، مکاتبات متعددی داشته و اعلام کرده ایم نیاز به توجه ویژه‌ای به کمپ‌های ترک اعتیاد خراسان رضوی احساس می‌شود و قرار است ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور، اعتبارات ویژه‌ای در موعد مقرر پرداخت کند.»
 
حمیدرضا پوریوسف
مدیرکل بهزیستی استان خراسان‌رضوی
7میلیارد تومان در راه کمپ‌های اجباری ترک اعتیاد

پوریوسف جزو مسئولانی است که طی هفته اخیر، برای انجام مذاکراتی با مسئولان کشوری در زمینه پرداخت مطالبات کمپ‌های ماده 16 به تهران سفر کرده بود. وی در گفت‌وگو با روزنامه خراسان رضوی می‌گوید: «از دوسال و نیم قبل مدیریت و نظارت بر کمپ‌های اجباری ترک اعتیاد به سازمان بهزیستی سپرده شد و ما در این مدت، اگرچه با افزایش معتادان متجاهر در کمپ‌های اجباری مواجه بودیم اما در زمینه تخصیص اعتبارات در شورای هماهنگی مواد مخدر استان با تاخیر روبه رو شدیم و به‌رغم این که گاهی تعداد این معتادان به 2500نفر می‌رسید، طی سه ماه اول امسال فقط یک میلیارد و 635 میلیون تومان از سوی شورای هماهنگی موادمخدر به ما بودجه پرداخت شد که این مبلغ را بین مراکز توزیع کردیم. بعد از گذشت زمان، مطالبات روی هم جمع و بیشتر و بیشتر شد و عدد آن تا آبان‌ماه امسال به حدود هشت میلیارد و 700 میلیون تومان رسید؛ مبلغی که حدود یک میلیارد و 800میلیون تومان آن، مربوط به سال 96 و 97 است. در نهایت این موضوعات باعث ایجاد نارضایتی‌هایی میان مدیران کمپ‌های اجباری ترک اعتیاد شد تا این که هفته گذشته با ورود معاون سیاسی، امنیتی، اجتماعی استانداری خراسان رضوی و همچنین حضور جدی استاندار در این عرصه، به نتایج خوبی رسیدیم و طی جلسه ای، جناب استاندار، شورای هماهنگی مواد مخدر استان را مکلف کردند در تامین مبالغی که باید به بهزیستی پرداخت کند بکوشد و از طرفی معاون استاندار طی تماسی که داشتند، قول تامین دو میلیارد تومان علی‌الحساب را از شورای مواد مخدر کشور گرفتند. از طرفی شورای شهر مشهد هم طی مصوبه‌ای مبلغ سه میلیارد تومان برای پرداخت به ما در سال 98 در نظر گرفته بودند و در این جلسه قرار شد این مبلغ احیا و در یک بازه زمانی نزدیک، پرداخت شود. ما هم در اداره کل بهزیستی رایزنی‌هایی با بهزیستی کشور انجام دادیم و توانستیم قول پرداخت دو میلیارد و 400 میلیون تومان را طی دو هفته آینده بگیریم. امیدوارم بتوانیم با این مبالغ، گرهی از کار همکارانمان که در کمپ‌های اجباری مشغول خدمت‌رسانی هستند، باز کنیم»