بگوييد از كجا مي‌آوريد؟

شرق: عبدالله نوری در دیدار با جمعی از جانبازان و ایثارگران جهاد سازندگی که به مناسبت روز پاسدار و جانباز صورت گرفت، با اشاره به وعده‌های انتخاباتی برخی کاندیداهای ریاست‌جمهوری، گفت: «برای اداره یک خانه، بر اساس درآمدها، روی هزینه‌ها فکر و اولویت‌بندی می‌شود؛ یعنی مبنای هر هزینه‌ای، درآمد است. حالا شما شاهد هستید هیچ بحثی از درآمد کشور نمی‌شود و در مورد ایجاد اشتغال و پرداخت یارانه و تأمین مسکن و موارد دیگر صحبت می‌کنند».
نوری تأکید کرد: «یک وقتی می‌گفتند اگر کاندیدایی پول دهد که به او رأی دهند، تخلف است یا اگر کسی بگوید 50 هزار تومان می‌دهم تا به من رأی بدهی تخلف است. حال اگر کسی بگوید به من رأی دهید تا از ماه آینده ماهانه 150 هزار تومان به شما بدهم هیچ اشکالی ندارد؟ مجلس و رئیس مجلس می‌گویند که این حرف‌ها را نزنید؛ چنین بودجه‌ای وجود ندارد، ولی می‌گویند. خوب است یکی از کاندیداها بگوید این پول را از کجا می‌آورد؟ مثلا بگوید من بنا دارم بنزین هزارتومانی را سه هزار تومان کنم و همه بدانند قرار است از اینجا برداشته و آنجا هزینه شود».
چه دلیلی دارد که بگوییم موفقیت برجام ارتباطی به دیپلماسی کشور ندارد؟
وزیر کشور در دولت اصلاحات با بیان اینکه چه دلیلی دارد بگوییم موفقیت برجام ارتباطی به دیپلماسی کشور ندارد؟ گفت: «به ذهنم رسید اگر از من بپرسند به چه کسی باید رأی داد، بگویم به کسی که دروغ نگوید یا کمتر دروغ بگوید و کسی که احساس کند مردم شعور دارند. چطور می‌شود برای اینکه رئیس‌جمهور شد، به‌گونه‌ای حرف زد که اگر در شرایط غیرانتخاباتی کسی این‌گونه حرف بزند، ممکن است به اتهام سیاه‌نمایی و تشویش اذهان عمومی او را مجازات کنند؟».


عبدالله نوری افزود: «مگر فردی در کشور هست که از بودن فقر خوشحال شود؟ همه مسئولان می‌خواهند که فقر، بی‌کاری، تورم، رکود، ناهنجاری‌های اجتماعی و مشکلات اقتصادی در کشور نباشد. کسی که کاندیدای ریاست‌جمهوری می‌شود باید برنامه و راه‌حل ارائه دهد و بگوید من برای رفع فقر این کار را می‌کنم؛ نه‌اینکه بگوید من بنا دارم فقر نباشد! همه بنا دارند فقر نباشد». او بیان کرد: «چه دلیلی دارد که بگوییم موفقیت برجام ارتباطی به دیپلماسی کشور ندارد؟ مگر قبل از این دولت مجاهدان، ملت و مقاومتِ ملت نبوده است؟ تحریم‌ها آمد و وضعیت ما را به فلاکتی انداخت که تا چهار سال پیش دچار آن بودیم. لابد این چهار سال اتفاقی افتاده است؛ چرا بخواهیم آن را نادیده بگیریم؟».
او با بیان اینکه برجام یک حرکت ملموس است، تصریح کرد: «کشور با مجموعه‌ای از تهدیدها و تحریم‌ها مواجه بوده که آثار خود را در سیستم‌های بانکی، اقتصادی، بازرگانی، واردات، صادرات، دارو و درمان، کشتی‌رانی و ده‌ها مورد دیگر گذاشته است. این برای همه ملموس است که مذاکره‌ای شده، به توافقی رسیده‌اند و بعد از آن گفته‌اند که تحریم‌های هسته‌ای به این شکل، یک‌به‌یک برداشته شود. این درست نیست که چون من با این دولت مخالف هستم، بگویم هر کاری این دولت انجام داده بد است».
چرا این دولت را با درآمد محدودش
 نقد می‌کنید؟
عبدالله نوری تأکید کرد: «خدمات وزارت امور خارجه بسیار باارزش است؛ نباید تقدیر شود؟ کسی منکر این نیست که نیروهای مسلح ما کار خودش را انجام می‌دهد و از آن هم باید تقدیر شود، ولی وقتی وزارت خارجه یک کار ارزشمند انجام می‌دهد، به‌جای اینکه از آن تقدیر شود باید از نیروهای مسلح تقدیر شود؟ آنها هم امیران این کشور هستند. چرا دوگانگی ایجاد می‌کنیم و اینها را مقابل هم می‌گذاریم؟ بگوییم ملتی دست به دست هم داده و نیروهای مسلح، وزارت خارجه و همه مجموعه کشوری و لشکری آن در جهت پیشبرد اهداف نظام کار می‌کنند».
او افزود: «شخصی می‌گوید من یارانه دهک‌های پایین را سه‌برابر می‌کنم. برای اینکه ارزشِ پولی 45 هزار تومان، 15 هزار تومان شده است. دقت کنید در سال 89 قانون یارانه وضع شده و از آغاز سال 90 یارانه پرداخت شده است. در آن زمان دلار از هزار و 50 تومان به سه‌هزار و 400 تومان رسید. این کاهش ارزش پول متعلق به همان زمان است. چرا آن‌وقت این افزایش یارانه اتفاق نیفتاد؟ چون منبع نداشته است. آن دولت با آن‌همه درآمد، منبع نداشته است. چرا این دولت را با درآمد محدودش نقد می‌کنید؟ چرا آن‌وقت اعتراض نکردید و نگفتید که یارانه نقدی باید سه‌برابر شود؟»
او ادامه داد: «فردی می‌گوید ما پنج میلیون شغل ایجاد می‌کنیم و تا زمانی که شاغل نشده‌اند، ماهانه 250 هزار تومان بیمه بی‌کاری می‌دهیم. این رقم‌ها را بنویسید و حساب کنید که چه رقم‌هایی از این اعداد حاصل می‌شود. برنامه و بودجه یعنی اینکه دولت مجموعه برنامه‌ها را جلو خود می‌گذارد و بر اساس درآمدها و محدودیت‌ها اولویت‌بندی می‌کند. قانون بودجه از درآمدها شروع می‌شود و بعد می‌گوید از محل این درآمدها این هزینه‌ها صورت می‌گیرد. اول درآمدها را بگویید».
عبدالله نوری گفت: «باید خودمان را در جایگاهی که چهار سال قبل بودیم بگذاریم و احساسمان این نباشد که یک‌روزه مسائل حل می‌شود. هرکس ادعا کند یک‌روزه مسائل حل می‌شود خلاف گفته است. به نظر من یا باید بگوییم دانسته حرف خلاف می‌زند یا باید بگوییم که نمی‌داند. وقتی با درآمدتان، نمی‌توانید همه خریدهای یک خانه را انجام دهید، درآمد را در نظر می‌گیرید و اولویت‌بندی می‌کنید».
او افزود: «الان هم آقای کاندیدایی که قرار است از مردم رأی بگیرد باید بگوید قرار است، این‌گونه، درآمدها را تأمین کنیم؛ مثلا بگوید می‌خواهم درآمد نفت را به 70 میلیارد دلار برسانم و نحوه انجام این کار را توضیح دهد. برنامه ارائه دهد. بگوید من بنا دارم مالیات را دوبرابر کنم و شکل انجام این کار را هم بگوید. بگوید می‌خواهم عوارض را به این شکل تغییر دهم. می‌خواهم قیمت آب، برق، گاز، بنزین و گازوئیل را تا این حد افزایش دهم، بعد جمع بزند که درآمد آینده کشور دوبرابر می‌شود و از محل این دوبرابرشدن می‌خواهم این کارها را انجام دهم».