سایه و روشن تورم آبان

روند نزولی تورم که از خرداد امسال آغاز شده بود، در آبان هم ادامه یافت تا نرخ تورم نقطه به نقطه به 27 درصد برسد که نشان دهنده رشد 27 درصدی سطح عمومی قیمت ها در آبان امسال نسبت به آبان 97 است. این تورم در مهرماه 28.3 درصد بود. بیشترین میزان تورم نقطه به نقطه در چند سال اخیر در اردیبهشت امسال به میزان 52.1 درصد ثبت شده بود که بعد از آن روند نزولی گرفت و اکنون حدود نصف شده است. اگرچه روند نزولی تورم ادامه دارد اما سرعت آن کند شده است.بر اساس گزارش مرکز آمار ایران تورم کل (12 ماهه) نیز در پایان آبان به 41.1 درصد رسید که فقط 0.9 درصد کمتر از مقدار تورم کل در پایان مهر است. بیشترین میزان تورم 12 ماهه در چند سال اخیر در شهریور امسال به میزان 42.7 درصد ثبت شده بود. تورم ماهانه هم در آبان 1.6 درصد گزارش شده است که فقط 0.1 درصد کمتر از مهرماه است. این بدان معنی است که سطح عمومی قیمت ها در آبان 1.6 درصد بیشتر از مهرماه بوده است.
بازگشت خوراکی ها به موج گرانی
در حالی که برای حدود سه ماه شاخص قیمت خوراکی ها روند نزولی گرفته بود، در آبان این روند متوقف شد و تورم ماهانه خوراکی ها مثبت شد. بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، در حالی که تورم ماهانه کل 1.6 درصد بوده است، این عدد برای خوراکی ها 1.4 و برای کالاهای غیرخوراکی 1.7 درصد بوده است. در مهرماه و دو ماه قبل از آن تورم ماهانه خوراکی ها
حدود 1- درصد بوده که به معنی ارزانی نسبی خوراکی ها در آن ماه ها بوده است. با این حال این روند در آبان متوقف شد.


کاهش سرعت رشد کالاهای غیرخوراکی
در همین حال، تورم ماهانه کالاهای غیرخوراکی، در حالی به 1.7 درصد رسیده که طی ماه های قبل این عدد در سطوح بیشتر از 3 درصد بوده است. در واقع برای چند ماه گرانی خوراکی ها متوقف شده بود و بار گرانی بر دوش کالاهای غیرخوراکی افتاده بود اما در آبان، میزان گرانی کالاهای خوراکی و غیرخوراکی متوازن بوده است. بیشترین رشد قیمت ماهانه مربوط به  سبزیجات با 7.7 درصد و بعد از آن به بخش حمل و نقل با 5.4 درصد اختصاص داشته  است. تورم حمل و نقل در مهرماه یک درصد بوده است. به نظر می رسد افزایش قیمت بنزین خود را در این تورم نشان داده و باعث افزایش 4.4 واحد درصدی تورم بخش حمل و نقل شده است.