آسیب شناسی چهره ها درباره اغتشاشات

 
واکنش چهره ها درباره آسیب شناسی اتفاقات اخیر و چند و چون تصمیم بنزینی سران سه قوه همچنان ادامه دارد؛ تصمیمی که طیفی از تحلیل ها از زمینه های امنیتی تا انتقاد به نحوه اجرا را در خود دارد. برخی مانند جواد امام، فعال سیاسی اصلاح‌طلب معتقدند هر چند تصمیم درستی بود اما در زمان و شرایط نامناسبی اجرا شده است.

افروغ: نفهمیدیم که مردم خواسته اقتصادی هم دارند
عماد افروغ، جامعه‌شناس و از نمایندگان مجلس هفتم در گفت و گویی  علت اتفاقات اخیر را این مسئله دانست که مردم احساس می کنند نماینده ای در حاکمیت ندارند.  وی افزود :ما انقلاب را بد درک کردیم و همیشه این بخش را سانسور کردیم یا نفهمیدیم که مردم خواسته اقتصادی هم دارند و بدون تحقق آن از بازی بیرون می‌روند و طور دیگری رفتار می‌کنند. 

آشنا: مسئولیت اطلاع رسانی برعهده صداوسیما قرار دارد
برخی چهره ها هم در هفته گذشته انتقاد اصلی خود را به دولت کردند و معتقد بودند که دولت باید با مردم به صورت اقناعی صحبت کند. اما آشنا مشاور رئیس جمهورمی گوید: «در ستادی که به ریاست وزیر کشور تشکیل شد، مسئولیت مطلق و کامل اطلاع رسانی و اقناع عمومی در خصوص اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت بر عهده صدا و سیما قرار گرفت و امیدواریم که این سازمان محترم توضیحات کافی در خصوص شیوه اقناع ارائه دهد.»



عباس عبدی: حق اعتراض با آزادی رسانه نیز عجین است
عباس عبدی فعال سیاسی اصلاح طلبان نیز در انتقاد از نحوه عملکرد رسانه ها و به خصوص صداوسیما می گوید: حق اعتراض با آزادی رسانه نیز عجین است، نمی‌شود چندهزار نفر در خیابان راه بیفتند و اعتراض کنند و رسانه‌ها، رادیو و تلویزیون آن را به شکل مناسب منعکس نکنند. وقتی اجازه اعتراضات مدنی را ندهیم، به طور ضمنی پذیرفته ایم که اعتراض علیه آن باید با خشونت و تخریب همراه باشد.

مهاجری: زمینه و شرایط اعتراض فراهم شود
در این بین برخی چهره ها معتقدند ریشه اغتشاشات اخیر به نبود مکانی برای اعتراض باز می گردد. مسیح مهاجری مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی  دراین باره در یادداشتی در  این روزنامه  نوشت: باید زمینه امکان اظهار نارضایتی‌ها بدون آن که دشمنان بتوانند از آن سوءاستفاده کنند، فراهم شود.

روزنامه جوان: دولت به جای حل مشکلات مردم به دنبال محلی برای اعتراض است
با این حال روزنامه جوان با اشاره به این که لعیا جنیدی معاون رئیس جمهور خواستار تعیین محلی برای تجمع مردم شده، نوشت: «دولت به جای آن که مشکلات مردم را حل کند، دنبال جایی است که آنان بتوانند در مورد مشکلات‌شان فریاد بزنند. آن هم دولتی که چهار تا شعار آرام علیه رئیس جمهور را خواست آمریکا می‌داند! از جمله مکان‌های پیشنهادی دولت برای برگزاری تجمع اعتراضی، ورزشگاه تختی در جنوب شرق تهران و تقریباً خارج از شهر بود که عملاً هیچ صدای اعتراضی را به گوش دولتی‌ها نمی‌رساند.»

صفارهرندی : آیا حق نداریم بگوییم چرا این قدر بد اجرا شد؟
به گزارش جهان نیوز، محمد حسین صفارهرندی  نیز  گفت:با وجود این که طرح مدیریت مصرف سوخت تصمیم سران قوا و یک مرجع قانونی بود، باید هم اجرایی شود ولی آیا حق نداریم بگوییم چرا این قدر بد اجرا شد؟ می توانستید بهتر عمل کنید اما چرا این قدر بد؟!وی افزود: به نظرم آن چیزی که بیشتر از هر اتفاق دیگری برای مردم و گاهی برای دست‌اندرکاران غیرقابل قبول جلوه کرد «کتمان‌کردن» موضوع توسط مسئولان دولتی و اجرایی بود و این کتمان‌کردن مدام صورت می‌گرفت در حالی که توقع این بود بدون افشای زمان دقیق اجرای طرح، اصل ماجرا برای مردم توضیح داده شود.

 روایت زارعی درباره حمایت رهبر انقلاب از دولت
سعدا... زارعی کارشناس سیاسی نیز طی یادداشتی در روزنامه کیهان به نقش رهبر انقلاب در پایان یافتن اعتراضات مردمی اشاره کرده و نوشته است: موضع‌گیری صریح رهبری سبب شد ضمن حفظ وحدت درونی نظام، وحدت مردم نیز تأمین شود و دولت هم فرصت پیدا کند تا برای جنبه‌های نگران‌کننده طرح افزایش قیمت بنزین فکر کند این در حالی بود که برخی از خناسان آماده بودند تا پس از مخالفت رهبری بر طبل بسته بودن دست دولت بکوبند و فریاد وا دولتا سر دهند.

گنجی: کانون حملات نشانگر سطح خشونت و هدف‌گذاری آشوب است
عبدا... گنجی مدیر مسئول روزنامه جوان هم در یادداشتی  با اشاره به جنبه امنیتی  این اغتشاشات نوشت: حمله به مراکز حساس ازجمله مراکز نظامی-انتظامی از ویژگی‌های خاص این دوره است و شاید تلفات انسانی نیز از این خصلت نشئت می‌گیرد. به ده‌ها کلانتری، سپاه و بسیج با سلاح گرم و سرد حمله شده است و چندین بسیجی در حلقه محاصره قرار گرفتند  و شهید شدند. بنابراین، کانون حملات نشانگر سطح خشونت و هدف‌گذاری آشوب است.

باهنر: در همه این شلوغی‌ها یک گروه ۵-۶ نفره طراح و صحنه گردان بودند
به گزارش فارس، محمدرضا باهنر دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین هم  با اشاره به اغتشاشات اخیر در کشور، افزود: تقریبا در همه این شلوغی‌ها یک گروه پنج شش نفره طراح و صحنه گردان بودند که کاملا آموزش‌دیده بودند و مثلا وقتی وارد یک بانک می‌شدند اطلاعات دوربین ها را خارج می‌کردند و سپس آتش می‌زدند. در همین حال  محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: به‌زودی دستگاه‌های امنیتی اطلاعات جدیدی در خصوص لیدرهای اغتشاشات اخیر اعلام می‌کنند، به‌ویژه درباره  کسانی که از خارج از کشور با آن ها ارتباطاتی وجود داشته است؛ اعترافاتشان را می‌گویند.