سايه روشن‌هاي پرونده نجفي

آرمان ملي: اولين جلسه رسيدگي مجدد به پرونده محمدعلي نجفي به اتهام قتل ميترا استاد که با نقض حکم اوليه توسط ديوان عالي کشور، يک بار ديگر به شعبه 9 دادگاه کيفري يک تهران ارجاع شده است، برگزار شد. ايسنا نوشت؛ جلسه رسيدگي مجدد به پرونده قتل ميترا استاد در شعبه 9 دادگاه کيفري يک استان تهران برگزار شد. در ابتداي دادگاه قاضي محمدي کشکولي با اعلام رسميت جلسه گفت: جلسه دادگاه با حضور عوامل بررسي صحنه جرم، کارشناسان پرونده، متهم، نماينده دادستان و وکلا تشکيل شده است. وي افزود: اين پرونده پس از صدور حکم قصاص و تعيين مجازات تعزيري براي نگهداري سلاح و در نهايت نقض دادنامه صادره از سوي ديوان عالي کشور در مرحله رسيدگي براي انجام تحقيقات مقدماتي قرار گرفت و با ارجاع به کارشناسان دادگستري پس از انجام تحقيقات مقدماتي از سوي اين کارشناسان اعلام نظر شد. وي ادامه داد: اولياي دم به لحاظ اعلام رضايت و وکلاي اولياي دم نيز به جهت استعفا امروز تشريف نياوردند. دادگاه به صورت علني برگزار مي‌شود و از آقاي اختياري نماينده دادستان مي‌خواهم اگر مسائلي دارند بيان کنند.
گلايه‌هاي دادستان
اختياري نماينده دادستان در جايگاه قرار گرفت و گفت: با اعمال ماده 696 قانون دادرسي کيفري کيفرخواست را قرائت مي‌کنم. وي افزود: دادرسي کيفري بايد مستند به قانون باشد و مراجع قضايي بايد با بي‌طرفي به اتهامات رسيدگي کنند. اختياري ادامه داد: عليهذا قتل عمدي از ناحيه دادسرا محرز بوده و اين اقدام نه تنها موجب اخلال در نظم جامعه بلکه موجب اخلال در جامعه بين‌المللي نيز شده است و من براي متهم تقاضاي اشد مجازات که همان 10 سال حبس تعزيري است را از باب مباشرت در قتل ميترا استاد دارم و در خصوص نگهداري غير مجاز سلاح تقاضاي اشد مجازات، يعني دو سال حبس تعزيري را دارم که دادگاه نيز پيش از اين حکم به اشد مجازات داده است و در خصوص ايراد صدمه غيرموثر در قتل يعني اتهام سوم متهم نجفي تقاضاي اشد مجازات يعني پنج سال حبس تعزيري را از محضر دادگاه دارم. پس از سخنان نماينده دادستان، قاضي کشکولي گفت: نماينده دادستان مطالب حاشيه‌اي را بيان کردند و صحبت‌هاي آن‌ها ربطي به کيفرخواست نداشت.
دفاعيات نجفي


در ادامه، قاضي دادگاه محمدعلي نجفي را به جايگاه فراخواند و با تفهيم مقررات 194 و 195 قانون آيين دادرسي کيفري به وي گفت: مواظب اظهارات خود باشيد و خود را معرفي کنيد. قاضي کشکولي افزود: اتهامات شما به شرح کيفرخواست داير است بر قتل عمدي ميترا استاد به واسطه گلوله، حمل و نگهداري سلاح و مهمات به صورت غيرمجاز، ايراد صدمه بدني غيرمنتهي به فوت. آيا اتهامات را قبول داريد؟ متهم نجفي پاسخ داد: خير قبول ندارم. نجفي در خصوص کيفرخواستي که نماينده دادستان قرائت کرد، گفت: اصل اتهام که قتل عمد را به طور مفصل توضيح مي‌دهم اما چند نکته فرعي را بيان مي‌کنم. نماينده دادستان فرمودند من به لحاظ عجز از توديع وثيقه بازداشت هستم که اين حرف درست نيست. با اينکه من در زندان اوين شش ماه است که محبوس هستم اما علت آن عجز نبوده، رياست دادگاه براي من قرار وثيقه را معرفي کردند و وثيقه تأمين شد اما بعد از آنکه 24 ساعت بيرون از زندان بودم به دليلي که نمي‌دانم چه بود به زندان اوين بازگردانده شدم. وي افزود: در گزارش فرمودند که پنج گلوله شليک شده و لفظ مبادرت را براي ارتکاب قتل استفاده کردند اما لفظ مبادرت عبارت است از انجام فعلي با قصد و اراده در حالي که من اصلا قصدي براي انجام اين‌ها نداشتم. نجفي با اشاره به اتهام دوم خود در مورد حمل يا نگهداري سلاح يا مهمات غيرقانوني گفت: در خصوص اين اتهام از لفظ کشف استفاده کردند در حالي که از لحاظ لغوي کشف به معناي آشکار شدن امر يا شئ است که پنهان باشد. در صورتي که خودم اين سلاح را به اداره آگاهي تسليم کردم.
دفاعيات وکيل نجفي
پس از اظهارات متهم نجفي وکيل مدافع وي گودرزي در جايگاه قرار گرفت و با اشاره به اينکه از 17 مورد ابهاماتي که به نظر کميسيون کارشناسان وارد کرديم پنج مورد از آن‌ها در روند دادرسي تأثير اصلي دارد، گفت: يکي از ابهامات اين بود که کارشناسان بايد شش نفر مي‌بودند، سه نفر کارشناس اسلحه و سه نفر کارشناس پزشکي قانوني. چون کارشناسي دو نفره نمي‌تواند موثر باشد. گودرزي با اشاره به تصوير به دست آمده از پيکر ميترا استاد گفت: بر روي کاشي چسبيده به وان خوني وجود ندارد و در داخل وان هم اثرات ناچيزي از خون ديده مي‌شود. چون گلوله از بالا وارد قفسه سينه شده است و نظر کارشناسان نبايد با صحنه به دست آمده تضاد داشته باشد بلکه بايد منطبق بر آن باشد. گودرزي با اشاره به مساله وجود کشمکش در هنگام ارتکاب قتل گفت: پذيرفتن کشمکش و درگيري ميان متوفي و متهم نجفي نشان مي‌دهد که اراده‌اي در وقوع اين قتل وجود نداشته است. قاضي کشکولي در اين هنگام از زهرا نجفي دختر محمدعلي نجفي خواست در جايگاه قرار بگيرد و مشاهدات خود را بعد از ورود به منزل بگويد. زهرا نجفي در جايگاه قرار گرفت و گفت: ما به همراه آقاي آقازاده به خانه پدر رفتيم آقاي آقازاده کليد داشتند من ابتدا گفتم زنگ بزنيم اما بعد از اين که جواب ندادند و با اين که چند بار نيز به در زديم کليد انداختيم و داخل خانه رفتيم. آقاي آقازاده شروع به صدا کردن بابا و ميترا استاد کردند و بعد پسر خانم استاد که يک کتاب دستشان بودند آمدند و آقاي آقازاده ما را به يکديگر معرفي کردند بعد آقاي آقازاده داخل اتاق رفتند و بعد داخل حمام که درون اتاق‌ها قرار داشت شدند و داد زدند يا ابوالفضل و بعد همسرم به همراه ايشان داخل حمام رفتند و بعد من رفتم و ديدم ايشان (ميترا استاد) آنجا افتاده و اولين عکس را من از او گرفتم.
بازگشت به زندان
پس از اين توضيحات قاضي از نماينده دادستان خواست که توضيحات تکميلي خود را مطرح کند. نماينده دادستان اظهار کرد: نکته‌اي که راجع به اظهارات وکيل نجفي وجود دارد اين است که ايشان الان انکار مي‌کنند که بحث کمانه کردن را در جلسه قبل مطرح کرد. وي افزود: قصد قبلي آقاي نجفي در به قتل رساندن ميترا استاد محرز است. ايشان اسلحه را برمي‌دارد، از ضامن خارج مي‌کند، متکا را با خود مي‌برد که صدا را کم کند و دستنوشته‌هاي آقاي نجفي نشان مي‌دهد که ايشان از قبل قصد قتل داشته است و اينکه بيش از يک گلوله به انساني بي‌دفاع شليک کني يعني قصد قتل را داريد و بنابراين تقاضاي مجازات قتل عمدي و صدور حکم در پرونده را دارم. سرانجام قاضي محمدي کشکولي در پايان جلسه رسيدگي به اين پرونده، با بيان اينکه الزاما بايد جلسه ديگري هم داشته باشيم، ختم جلسه را اعلام کرد و گفت: جلسه بعدي به روز شنبه ساعت 9 موکول مي‌شود. وي افزود: آقاي نجفي هم به زندان اعزام مي‌شوند.