نخست‌وزیر عراق: استعفا می‎کنم



بنفشه غلامی/ در پی انتشار بیانیه «آیت‎الله سیستانی»، مرجع عالیقدر شیعیان عراق، که ضمن درخواست از معترضان برای جدا کردن صفوف خود از آشوبگران، از پارلمان خواسته بود، هرچه زودتر قانون انتخابات را اصلاح و تصویب کرده و راه را برای برگزاری انتخاباتی شفاف هموار کنند؛ «عادل عبدالمهدی»، نخست‌وزیر این کشور، در بیانیه‎ای اعلام کرد: «استعفا می‎کنم».
به‌گزارش سایت شبکه خبری «الجزیره»، «عادل عبدالمهدی» در بیانیه‎ای که دیروز از تلویزیون رسمی عراق منتشر شد، با اشاره به بیانیه «آیت‎الله سیستانی» که توسط حجت‌الاسلام و المسلین کربلایی در خطبه‎های نماز جمعه کربلا قرائت شد، اعلام داشت: «به خطبه مرجعیت عالی دینی در روز ۲۹ نوامبر با توجه بسیار گوش دادم. ایشان گفته بودند: «با توجه به شرایط دشواری که کشور شاهد آن است و ناتوانی آشکاری که در تعامل گروه‌های ذی‌ربط با تحولات دو ماه اخیر و تضمین حقوق و ممانعت از ریختن خون‌ها وجود دارد، از پارلمان که دولت از آن شکل گرفته است، خواسته می‌شود در گزینه‌های خود در این خصوص تجدید نظر کند». از همین رو برای پاسخ به این دعوت و تسهیل و تسریع در انجام آن در سریعترین زمان ممکن، نامه‌ای رسمی را درباره درخواست استعفایم از ریاست دولت کنونی به پارلمان محترم عراق ارائه خواهم داد.» نخست‎وزیر عراق همچنین تأکید کرد: «همگان می‌دانند که من در گذشته این گزینه را علناً و طی یادداشت‌های رسمی در راستای تحقق منافع ملت و کشور مطرح کرده بودم.» در همین حال ابوجهاد الهاشمی، مدیر دفتر نخست‌وزیر عراق هم استعفای خود را اعلام کرد.


بیانیه «آیت‎الله سیستانی»
«عادل عبدالمهدی»، پس از آن از استعفای خود سخن گفت که «آیت‎الله سیستانی»، مرجع عالیقدر شیعیان عراق، در بیانیه‎ای خواهان بازنگری پارلمان در گزینه‎های نخست‎وزیری شد. به‌گزارش شفقنا به‌نقل از سایت دفتر آیت‎الله سیستانی، در بیانیه مرجع عالیقدر شیعیان عراق که روز گذشته در خطبه‎های نماز جمعه نجف اشرف توسط حجت‌الاسلام والمسلمین «کربلایی» قرائت شد، تأکید شده‎بود: «مرجعیت دینی عراق ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های شهدا، بار دیگر خطاب به تظاهرکنندگان عراقی تأکید می‌کند صفوف خود را از تظاهرکنندگان آشوبگر جدا کنند و در زمینه اخراج خرابکاران با یکدیگر همکاری کنند.» «آیت‎الله سیستانی» که هفته پیش جمعی از شیوخ عراق از وی خواسته بودند، در بحران عراق وارد شده و راهکاری جدی برای آن ارائه کند، در بیانیه خود همچنین تأکید کرد: «از مجلس نمایندگان که دولت کنونی از آن نشأت گرفته، خواسته می‌شود که در گزینه‌های خود در این خصوص بازنگری کند و مانع کشیده شدن کشور به سمت خشونت و هرج و مرج و ویرانی شود. همچنین از مجلس نمایندگان خواسته می‌شود که در تصویب بسته قوانین انتخاباتی مورد رضایت ملت به‌منظور مقدمه چینی برای اجرای انتخابات آزاد و شفافی که نتایج آن بیانگر اراده مردم عراق باشد، تسریع کند چرا که تعلل در انجام این موضوع بهای سنگینی برای کشور در پی خواهد داشت و همه را پشیمان خواهد کرد.»
واکنش‎ها به حوادث اخیر عراق
به‌دنبال تأکید «آیت‎الله سیستانی» بر تسریع روند انتخاباتی، «حیدر العبادی»، رئیس ائتلاف النصر ونخست‌وزیر سابق عراق با اعلام حمایت از سخنان مرجعیت عالی شیعیان جهان از پارلمان خواست تا در نشست ویژه‌ای در روز شنبه (امروز) ضمن سلب اعتماد از دولت، قانون انتخاباتی منصفانه را تصویب کرده و با تشکیل کمیساریای مستقل انتخابات برای برگزاری انتخابات آزاد و زودهنگام با مشارکت سازمان ملل تلاش کند.
در همین حال «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل نیز نگرانی عمیق خود را نسبت به خشونت‎ها در جریان اعتراض‎های عراق ابراز داشت و تمامی طرف‌های تأثیرگذار را به خودداری از خشونت و آغاز گفت‌و‌گوی مسالمت‌آمیز دعوت کرد.  نگرانی «آیت‎الله سیستانی» و «گوترش» از ادامه وضعیت عراق پس از آن تشدید شد که این کشور آخر هفته‎ای جنجالی را در شهرهای مختلف سپری کرد. اداره بهداشت نجف آمار نهایی حوادث آخر هفته در این شهر را ۱۶ کشته و ۵۰۰ زخمی اعلام کرد. استاندار ذی قار نیز از کشته شدن ۳۲ نفر در این استان خبر داد و از منصب خود استعفا کرد. در این استان همچنین ۲۵۵ نفر زخمی شدند.