شطرنج قلعه نویی و استراماچونی

حامد جیرودی/ هفته دوازدهم لیگ برتر پنجشنبه با برگزاری یک دیدار آغاز شد که ماشین‌سازی در ورزشگاه بنیان دیزل تبریز با گل احمدرضا زنده‌روح (۶۶ پنالتی) 1-0 سایپا را از پیش رو برداشت. دیروز هم 3 دیدار برگزار شد که تیم‌های نفت مسجدسلیمان و ذوب‌آهن در ورزشگاه شهید بهنام محمدی مسجدسلیمان به تساوی بدون گل رضایت دادند. دو تیم شاهین بوشهر و پارس جنوبی هم در ورزشگاه شهید مهدوی به مصاف هم رفتند که این دیدار با تساوی 1-1 به پایان رسید.  مالکی (21) برای شاهین بوشهر و محمد نوری(36- پنالتی) برای پارس جنوبی گل زدند. پارس جنوبی با 9 امتیاز در رده چهاردهم جدول قرار گرفت و شاهین نیز با 4 امتیاز قعرنشین باقی ماند. در دیگر بازی دیروز، فولادخوزستان در ورزشگاه شهدای فولاد با 2 گل ایوب والی و حسن بیت‌سعید بر گل‌گهر سیرجان غلبه کرد.
یحیی به دنبال حفظ صدر
بازی‌های این هفته، قرار است طبق برنامه امروز با برگزاری 4 دیدار دیگر به پایان برسد که البته برگزاری 2 دیدار در هاله ای از ابهام قرار دارد. از ساعت 14 شهرخودرو و صنعت نفت آبادان در ورزشگاه امام رضا(ع) مشهد به مصاف هم می‌روند. هر 2 تیم جزو تیم‌هایی هستند که در هفته یازدهم دیدارهایشان لغو شد ولی صنعت نفت در جام حذفی برابر پرسپولیس به میدان رفت و با شکست 1-0 از دور رقابت‌ها کنار رفت. شاگردان یحیی گل‌محمدی با 23 امتیاز در صدر جدول قرار دارند و امیدوارند با پیروزی در این دیدار خانگی، جایگاه خود را حفظ کنند و از سویی شاگردان دراگان اسکوچیچ هم می‌خواهند 2 شکست پیاپی در لیگ و جام حذفی را جبران کنند. دو تیم در 3 فصل گذشته که نفت در لیگ برتر حضور داشته و البته شهرخودرو با نام پدیده در مسابقات حاضر بود، 6 بار با هم دیدار کردند که 3 پیروزی برای تیم مشهدی، یک برد برای تیم آبادانی و 2 تساوی حاصل آن بود.
سپاهان – استقلال؛ جدال تمام عیار


دو تیم مدعی سپاهان و استقلال از ساعت 15 حساس‌ترین بازی هفته را با قضاوت محمدحسین زاهدی‌فرد در ورزشگاه نقش جهان اصفهان برگزار می‌کنند. تیم‌های دوم و سوم جدول درحالی به مصاف هم می‌روند که تنها یک امتیاز با هم فاصله دارند و حتی تیم برنده این شانس را دارد که در صورت ناکامی شهرخودرو، جای این تیم را در صدر جدول بگیرد و همین موضوع باعث شده حساسیت بازی به اوج خود برسد. البته سپاهان بازی‌اش در هفته یازدهم لغو شد و یک بازی کمتر دارد. شاگردان امیر قلعه‌نویی در شرایطی به میدان می‌روند که در این فصل شکستی نداشته‌اند و تنها یک بار آن هم از روی نقطه پنالتی دروازه تیم‌شان باز شده است اما در مقابل، استقلال با اینکه همانند سپاهان 6 برد دارد ولی توانسته 23 بار دروازه حریفان را باز کند و بهترین خط حمله لیگ تا به اینجای کار را در اختیار دارد. بنابراین تقابل بهترین خط دفاع و بهترین خط حمله لیگ، برجذابیت‌های این مسابقه می‌افزاید. البته روند استقلال در هفته‌های اخیر بهتر بوده و شاگردان آندره آ استراماچونی در 6 بازی لیگ و 2 بازی جام حذفی به طور پیاپی پیروز بوده اند که آخرین آن پیروزی 2-1 در بازی قبل برابر نساجی بود. در حالی که سپاهان 2 تساوی در هفته‌های هشتم و نهم داشته است. در این مسابقه، تقابل‌های فردی جذابی را هم شاهد خواهیم بود. قلعه‌نویی با کسب 5 جام (3 قهرمانی با استقلال و 2 قهرمانی با سپاهان)، پرافتخارترین مربی لیگ برتر محسوب می‌شود و آبی‌پوشان آخرین قهرمانی خود در لیگ دوازدهم را هم با مربیگری او به دست آورده اند. این مسابقه اولین تقابل ژنرال با سرمربی ایتالیایی استقلال است. نکته‌ای که در خصوص این دو مربی وجود دارد به مسائل تاکتیکی و سیستم آنها مربوط می‌شود. استراماچونی در حال حاضر از سیستم 2-5-3 استفاده می‌کند که تفاوت‌هایی با 2-5-3 سابق دارد که سیستم مورد علاقه امیرقلعه‌نویی در سال‌های گذشته بود. البته سیستم 2-5-3 استراماچونی، مدرن است. آرش برهانی، مهاجم پیشین تیم فوتبال استقلال چندی پیش در توضیح سیستم مورد استفاده سرمربی ایتالیایی گفت:«سیستمی که استقلال با آن بازی می‌کند، ریزه‌کاری زیادی دارد و بازی در آن سخت است. سال 88-87 با سیستم 2-5-3 قهرمان شدیم و خیلی‌ها سیستم فعلی استقلال را با آن زمان مقایسه می‌کنند در صورتی که این مقایسه اشتباه است چرا که در سیستم 2-5-3 سال 87 یک دفاع در رأس عقب بود و دو دفاع جلوی آن. سیستم 2-5-3 استراماچونی مدرن است و 3 دفاع در یک خط قرار می‌گیرند. می‌توان تیم ملی بلژیک را مثال زد که با این سیستم بازی می‌کند.»
محمد نصرتی مدافع سابق تیم ملی هم درباره آرایش فعلی سپاهان با هدایت قلعه نویی به «ایران» گفت:« سپاهان با آرایش 1-3-2-4 بازی می کند که در خط دفاعی آن در اکثر بازی ها جورج گولسیانی و عزت الله پورقاز به عنوان مدافعان میانی حضور دارند. دفاع راست محمد منصوری است و در دفاع چپ هم معمولا سعید آقایی به میدان می رود.» درون دروازه سپاهان، پیام نیازمند حضور دارد که رکورد کلین شیت سیدحسین حسینی - دروازه‌بان استقلال - را شکسته و حالا رکورد بیشترین زمان گل نخوردن یک دروازه‌بان در فوتبال ایران با 935 دقیقه دراختیار اوست. در خط ‌هافبک سپاهان، حضور یک استقلالی سابق یعنی امید نورافکن جلب توجه می‌کند و در خط حمله این تیم هم آبی‌های سابق دیگری مانند سجاد شهباززاده و علی قربانی حضور دارند. از سویی در خط‌هافبک استقلال، علی کریمی می‌درخشد که یک سپاهانی سابق است. نکته قابل ذکر اینکه استراماچونی در این بازی هم مانند بازی قبل نام محمد دانشگر را از فهرست تیمش خارج کرد. استقلال و سپاهان از سال ۱۳۵۰ دیدارهای متعددی در قالب مسابقات لیگ، حذفی و دوستانه با یکدیگر برگزار کرده‌اند. اولین مسابقه بین این دوتیم در جام منطقه‌ای ایران (۱۳۵۰) در اصفهان برگزار شد که با برتری ۴–۰ استقلال همراه بود. اولین برد سپاهان مقابل استقلال در مسابقات جام تخت جمشید ۱۳۵۳ با برتری ۱–۰ سپاهان در اصفهان رقم خورد. قبل از انقلاب، دو تیم ۱۰ بار (۲ بار در جام منطقه‌ای و ۸ بار در جام تخت جمشید) به مصاف هم رفتند که ۴ برد برای دو تیم و ۲ تساوی به دست آمد. از سال ۱۳۷۰ تا سال ۸۰ دو تیم ۱۸ بار (۱۶ بار در مسابقات لیگ آزادگان و ۲ بار در جام نقش جهان) با هم دیدار کردند که ۸ برد برای استقلال، ۵ برد برای سپاهان و ۵ مساوی ثبت شد. از زمان شروع لیگ برتر هم دو تیم تاکنون ۳۸ بار (۲۹ بار در لیگ برتر، ۷ بار در جام حذفی، یک دیدار در لیگ قهرمانان آسیا و یک دیدار در جام اتحادیه تهران) برگزار کردند که سهم سپاهان ۱۷ و استقلال ۱۱ برد بوده و ۱۰ بازی هم با تساوی به پایان رسیده. در مجموع از ۷۳ بازی که بین دو تیم برگزار شده‌، ۲۷ برد سهم استقلال و ۲۷ برد سهم سپاهان بوده و ۱۹ بازی هم مساوی شده است.