آغاز احداث پردیس بزرگ تئاتر مشهد

520 روز؛ این عددی است که پس از برگزاری مراسم رسمی آغاز عملیات اجرایی احداث پردیس بزرگ تئاتر مشهد با حضور وزیر ارشاد، استاندار، شهردار و جمعی از اعضای شورای شهر مشهد، روی تابلوی روزشمار پروژه نقش بست که از آغاز به کار فاز اول این پردیس در 520 روز دیگر حکایت می کند. این پردیس بزرگ تئاتر که قرار است در بوستان وفا واقع در بولوار شهید فکوری مشهد احداث شود، دارای یک سالن نمایش اصلی با ظرفیت 700 نفر، سه سالن فرعی، گالری و سایر فضاهای فرهنگی و هنری است.
مشهد پایگاه قدیمی هنر های نمایشی ایران
به گزارش «خراسان رضوی»، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم آغاز احداث پردیس بزرگ تئاتر مشهد که پنج شنبه گذشته برگزار شد، گفت: مشهد از گذشته پایگاه هنر های نمایشی ایران بوده است. وی افزود: بر اساس آمار، سال 97 حدود 7200 نمایش با 86 هزار بار اجرا در کشور داشته ایم که هشت میلیون نفر از این نمایش ها استفاده کرده اند، در دولت های یازدهم و دوازدهم مسیر رو به رشدی درخصوص عناوین و دفعات و تعداد تماشاگران داشته ایم که البته به این معنا نیست که شرایط ما در حوزه هنرهای نمایشی شرایط راضی کننده ای است.  وزیر ارشاد با اشاره به آغاز احداث پردیس بزرگ تئاتر مشهد تصریح کرد: باتصمیم خوب شورای شهر و پیگیری و اهتمام شهردار سابق و شهردار جوان و پرتلاش کنونی مشهد در احداث پردیس بزرگ تئاترمشهد، صندلی های نمایش این شهر دو برابر می شود. وی افزود: برای حضور در این مراسم ، با آقای کلایی که صحبت می کردیم، گفتم دست و دلم به افتتاح نمی رود چون ما وارث کلنگ زنی های متراکمی هستیم اما وقتی ایشان اعلام کردند که حتما فاز اول این پروژه در 17 ماه به نتیجه می رسد و ادامه پیدا می کند، این یک خبر خوب بود در بین صدها خبر بدی که در طول روز می آید. صالحی تصریح کرد: از همه عزیزانی که در مسیر این اتفاق تلاش کردند سپاس گزارم و حتما ما هم در ادامه راه به کمک دوستان خواهیم آمد، ان شاءا... این مزیت نسبی استان خراسان رضوی که در بحث هنر های نمایشی داشته است، استمرار پیدا کند تا خراسان رضوی قطب هنر های نمایشی شود.وزیر ارشاد همچنین در حاشیه این مراسم و در پاسخ به سوالی درباره برنامه های انجام شده به منظور توسعه فرهنگ رضوی در بخش هنر های نمایشی اظهار کرد: به زودی تفاهم نامه ای بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با آستان قدس رضوی  منعقد می شود که همکاری این دو نهاد را در حوزه فرهنگ گسترش می دهد.
پروژه ای برای پیشرفت اجتماعی ، ارتقای هنر و کاهش آسیب های اجتماعی


استاندار نیز در بخش دیگری از این مراسم گفت: این پروژه، بسیار مهم و کمک کننده به پیشرفت اجتماعی، ارتقای سطح هنر و یاری دهنده در زمینه کاهش آسیب های اجتماعی و افزایش امنیت شهر و استان است. رزم حسینی افزود: شهر مشهد به دلیل وجود بارگاه امام رضا (ع)، یک شهر بزرگ جهانی است بنابراین باید تمام کارهایی را که در این شهر انجام می دهیم در اندازه و ابعاد جهانی باشد، بنده از مدیرکل ارشاد پرسیدم سرانه نمایشی ما بعد از اجرا و اتمام این پروژه چگونه خواهد بود که اعلام کردند صندلی های نمایش در مشهد حدود دو برابر می شود.
150 میلیارد اعتبار برای پردیس بزرگ تئاتر
احسان اصولی رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر مشهد نیز در بخش دیگری از این مراسم گفت: به دلیل این که این پروژه، یک پروژه کلان کشوری است و در سطح ملی از زیر ساخت های بزرگ فرهنگی خواهد بود، حساسیت زیادی به خرج دادیم که این پروژه به چه شکلی، کجا و با چه کیفیتی اجرا شود، در ابتدا گروه های تخصصی متعددی در حوزه های شهرسازی، هنرمندان و بخش های مختلفی شکل گرفت و در بالاترین سطح ممکن مباحث و مسائل پیگیری شد. وی همچنین درباره طراحی این پروژه نیز اظهار کرد: در بحث طراحی در سطح مشهد و کشور فراخوانی داده شد تا معماران و طراحان، طرح های شان را ارائه کنند، هیئتی از برجسته ترین معماران و مشاوران کشور به داوری نشستند و در نهایت یک طرح برگزیده شد که برگرفته از طراحی باغ های ایرانی و بر اساس هویت ایرانی - اسلامی است.اصولی درباره امکانات این پروژه نیز گفت: این مجموعه زیر بنایی حدود 12 هزار متر مربع خواهد داشت، به همراه 10 هزار متر مربع پارکینگ و سالن اصلی این مجموعه 700 نفر ظرفیت و سه سالن فرعی آن هر کدام 160 نفر ظرفیت دارد. کتابخانه، موزه، گالری و فضاهای فراغتی برای شهروندان و هنرمندان در این پروژه دیده شده است. وی افزود: این پروژه به گونه ای طراحی شده که ضمن حفظ هویت بومی، از پیشرفته ترین و بهترین تجهیزات نیز برخوردار باشد. اصولی یادآور شد: اعتباری که اکنون برای فاز اول این پروژه پیش بینی شده، به غیر از ارزش زمین و پروانه ای که به این موضوع اختصاص داده خواهد شد حدود 95 میلیارد تومان است که پیش بینی می شود تا پایان احداث و تکمیل این پروژه بیش از 150 میلیارد تومان هزینه و اعتبار نیاز باشد که بابت این موضوع در بودجه سال 98 اعتباری اختصاص دادیم و در بودجه سال 99 هم پروژه را تامین اعتبار خواهیم کرد.
شایان ذکر است در پایان این جلسه تفاهم نامه مشترکی بین شهرداری، شورای شهر و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در 10 محور با رویکرد همکاری های مشترک فرهنگی به امضای مسئولان مربوط رسید.
 
پیشینه
افتتاح نخستین گذر فرهنگ و هنر استان توسط وزیر ارشاد
مریم ترسول / نخستین گذر فرهنگ و هنر استان، پنج شنبه گذشته توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مجتمع تجاری آسمان 2، واقع در میدان هفده شهریور مشهد، افتتاح شد. این گذر در قالب 69 واحد تجاری و یک نگارخانه و برای مدت دو سال میزبان هنرمندان استان خواهد بود و زائران و مجاوران می توانند همه روزه به غیر از جمعه ها، با بازدید از این گذر، به خرید آثار متنوع هنری بپردازند و با هنرمندان این آثار آشنا شوند.به گزارش «خراسان رضوی»، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: یکی از مناطقی که مزیت نسبی قابل توجهی برای ایجاد گذرهای فرهنگ و هنر دارد، شهر مشهد است که هم یک کلان شهر است، هم ارتباط زیادی با زائران درون کشور و زائران جهان اسلام دارد و هم عملا می تواند به ما برای فرصت سازی وسیع در ایجاد کشش تقاضا و اثرگذاشتن بر ارتقای مصرف فرهنگی، کمک کند. وی افزود: خوشحالیم که امروز این اتفاق در یک قالب کالبدی مناسب بازار، می افتد. صالحی تصریح کرد: شهرداری مشهد در این زمینه نگاه خوبی دارد و می تواند این نگاه را تقویت کند و این تقویت مورد توجه بوده و هست.محمدرضا کلایی، شهردار مشهد نیز در بخش دیگری از این مراسم گفت: ما و اصحاب فرهنگ و هنر وظیفه داریم به این گذر جان بدهیم و کاری کنیم که توفیق آن باعث شود   گذرهای فرهنگ و هنر متعددی که در شان مشهد است، راه اندازی شود. وی با بیان این که به شدت نیازمند لطافت و مهربانی در شهر هستیم، اظهارکرد: معتقدم هنر با ویژگی های خودش و با ذوق و مهربانی که در نهادش است می تواند کمک بسیار زیادی دراین زمینه داشته باشد.جعفر مروارید، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز در این مراسم گفت: فرهنگ و هنر در مشهد، زنده به حضور اصحاب فرهنگ و هنر و رقابت فرهنگی و خلاقیت فرهنگی است و اقتصاد هنر می تواند مولد خلاقیت فرهنگی و پالایش فرهنگی باشد.رحیمیان، مدیر مجموعه تجاری آسمان نیز در این مراسم خطاب به وزیر ارشاد گفت: ما حدود 400هزار متر زیربنا در شهر مشهد احداث کردیم، بدون این که هیچ گونه وامی دریافت کنیم و جزو خادمان حضرت رضا(ع) و زائران حضرت هستیم ولی متاسفانه گاهی وقت ها، مورد کم لطفی مسئولان واقع می شویم.