قرار به وقت مهربانی

شهروند| ‎هوا که سرد می‌شود صف‌های اهدای خون کوتاه و کوتاه‌تر می‌شود؛ نیمه دوم‌ سال معمولا با روزهایی همراه است که ‏میزان اهدای خون در آن به کمترین سطح در‌سال می‌رسد و ذخایر خونی در کشور کم و کمتر می‌شود؛ همین مسأله هر سال، ‏مسئولان سازمان انتقال خون را درباره بانک ذخیره خون نگران می‌کند. البته این کاهش میزان اهدای خون اتفاق عجیب و غیر‏عادی نیست و مسئولان سازمان انتقال خون درحالی‌که می‌دانند میزان ذخایر خون و فرآورده‌های خونی در کشور باید ‏همیشه پنج برابر مصرف روزانه باشد، علاوه بر ترغیب شهروندان به اهدای خون در فصول سرد، نیم نگاهی هم به مدیریت مصرف ‏خون در کشور دارند تا پایین آمدن ذخیره خونی کشور کمتر نگران‌کننده باشد. مردم اما در این میان نقش ‏مهمی دارند؛ به‌ویژه مردمی که دغدغه نوع‌دوستی و کار داوطلبانه در وجودشان نهادینه شده به خوبی می‌دانند که میزان نیاز ‏به خون و فرآورده‌های خونی، تنها به فصل‌های گرم‌سال محدود نمی‌شود. ‏
به ازای هر‌هزار نفر در هر کشور، به ۱۰ تا ۲۰ اهداکننده خون نیاز است تا ذخایر خونی به میزان کافی تأمین شود‎. این روزها اما ‏یکی از دغدغه‌های سلامت ایران، موضوع کاهش ذخایر خونی است. براساس آمار، فارس و آذربایجان‌شرقی به‌عنوان دو ‏قطب پزشکی جنوب و غرب کشور، با داشتن مراکز درمانی متعدد وضع بحرانی‌تری نسبت به استان‌های دیگر دارند و ‏استان‌های قم و زنجان نیز به مرز هشدار در کمبود فرآورده‌های خونی رسیده‌اند‎. مدیران بیمارستان‌های بیماری‌های مرتبط با ‏فرآورده‌های خونی   از کمبود شدید ذخایر خون و فرآورده‌های خونی برای بیماران مبتلا به سرطان خبر داده و شهروندان را به ‏رسم نیکوی اهدای خون فراخوانده‌اند. درحالی‌که این روزها با عبارت کاهش شدید فرآورده‌های خونی در برخی مراکز درمانی ‏مواجه هستیم، جلوگیری از بحرانی شدن این مسأله حمایت و همت هموطنان را می‌طلبد؛ همتی که در جمعیت هلال‌احمر با ‏طرح «قرار مهربانی» کلید می‌خورد. سرپرست سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر‌ با اعلام خبر برگزاری طرح ملی اهدای خون ‏‏«قرار مهربانی» با شعار هدیه‌ای برای نجات جان انسان‌ها در سراسر کشور، از تمام جوانان فعال و داوطلب عضو این سازمان برای ‏شرکت در این طرح به منظور اهدای خون دعوت کرده است.
جوانان هلال احمری پیشرو در کارهای داوطلبانه
جوانان هلال‌احمری که اصول انسانیت و بشردوستی را از سنین پایین فراگرفته‌اند، همیشه در صف اول کارهای خیر قرار می‌گیرند ‏و در تمام شرایطی که نیاز به حضور آنها باشد، ثابت قدم بوده و با تمام توان برای کمک به نیازمندان و کاهش آلام انسان‌ها تلاش ‏می‌کنند. بامداد اصل گفت: «جوانان هلال‌احمر باید در اهدای خون به منظور کمک به بیماران نیازمند به خون و فرآورده‌‏های آن پیشقدم باشند و پرچم اهدای خون را به دست بگیرند‎.» طرح ملی و هماهنگ اهدای خون «قرار مهربانی» با هدف توسعه ‏مشارکت جوانان در فعالیت‌های عام‌المنفعه و تحقق اهداف بشردوستانه جمعیت هلال‌احمر در حمایت از زندگی و سلامت انسان‏ها و ترویج فرهنگ نوع‌دوستی و پیشبرد اهداف سازمان انتقال خون برای تأمین خون و فرآورده‌های خونی سالم برنامه‌ریزی شده ‏و قرار است در روزهای آینده با حضور گرم اعضای جوان و نیکوکار سازمان جوانان در سراسر کشور اجرا شود‎. بامداد اصل با بیان ‏اینکه طبق اطلاعیه سازمان انتقال خون کشور هم اکنون و با فرارسیدن فصل سرما و افزایش برودت هوا و بارش برف و باران با ‏کاهش شدید سطح ذخایر خون و فرآورده‌های آن در همه گروه‌های خونی مواجه هستیم،‌ تأکید کرد: «با توجه به درخواست ‏سازمان انتقال خون، وقت آن است که جوانان وطن به‌ویژه اعضای سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر پرچم اهدای خون را از ‏دوش پدران‌شان برداشته و به دست گیرند و در شیوه‌های جدید تأمین خون و فرآورده‌های آن با سازمان انتقال خون بیشتر ‏همراه شوند‎.» بر همین اساس، سرپرست سازمان جوانان هلال‌احمر از تمامی جوانان نیکوکار  عضو در ۸۱۳ کانون «جوانان»، ۲۵۷ ‏کانون «طلاب»،‌ هزار و ۱۸۹ کانون «دانشجویی» و ۷۶۱ کانون «روستایی» سازمان جوانان در همه استان‌ها و شهرستان‌های ‏کشور دعوت می‌کند تا در نخستین زمان ممکن با مراجعه به نزدیک‌ترین پایگاه انتقال خون به محل کار یا زندگی خود مثل ‏گذشته با فداکاری و با صرف اندکی از وقت ارزشمندشان، سلامت و زندگی دوباره را به‌عنوان هدیه‌ای بی‌مثال به بیماران ‏نیازمند به خون و فرآورده‌های آن اهدا کنند.


تلاش جمعیت هلال‌احمر برای اشاعه فرهنگ اهدای خون سالم ‏
تأمین سلامت انسان‌ها یکی از برنامه‌های توصیه شده فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های ملی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر است که ‏اهدای خون را به‌عنوان بخشی از خدمات اشتراک‌‌گذاری منابع انسانی، امکانات و ساختارهای توسعه‌ای و پشتیبانی و بهره‌گیری ‏از ظرفیت شبکه‌ای در سطح ملی به‌ویژه در مواقع بروز بحران‌‌های ملی و منطقه‌ای در دستورکار قرار داده است‎. ‎بد نیست اشاره ‏کنیم که چندی پیش روسای جمعیت هلال‌احمر و سازمان انتقال خون ایران با هدف توسعه و ترویج فرهنگ نوع‌دوستی، صلح، ‏ایثار و ارتقای سطح دانش و آگاهی جامعه در زمینه بهداشت و سلامت خون تفاهم‌نامه همکاری مشترک امضا کردند که در آن بر ‏توسعه و ترویج فرهنگ نوع‌دوستی و صلح و ایثار، ارتقای سطح دانش و آگاهی جامعه در زمینه بهداشت و سلامت خون، اشاعه ‏فرهنگ اهدای خون سالم و داوطلبانه و بدون چشمداشت و ارتقای سطح مشارکت‌های مردمی، توانمندسازی و توجه به سرمایه ‏انسانی و اجتماعی تأکید شده است‎. صرف‌نظر از تأثیر وضع آب و هوایی بر میزان اهدای خون در جامعه، در حوادث گوناگون ‏نظیر تصادفات رانندگی، سوختگی‌ها و عمل‌های جراحی و سایر بیماری‌ها نیز نیاز به خون وجود دارد و به گفته بامداد اصل ‏هدف سازمان جوانان هلال‌احمر از اجرای طرح ملی اهدای خون «قرار مهربانی» بسط و توسعه فرهنگ نوع‌دوستی و مهرورزی در ‏بین جوانان، نوجوانان و عموم مردم در کنار کوشش برای نهادینه کردن تأمین سلامت انسان‌ها، تلاش به منظور تسکین آلام بشری، ‏بسیج اهداکنندگان خون داوطلب و افزایش مشارکت اعضای سازمان جوانان در اهدای خون است.
سازمان جوانان هلال‌احمر پیش از این هم در حوزه کمک به تأمین سلامت انسان‌ها به‌ویژه در موضوع اهدای خون و توسعه ‏مشارکت جوانان در این کار خیر فعال بوده است؛ به‌طوری که محمدرضا منصوریان، معاون دانشجویی و جوانان سازمان جوانان ‏هلال‌احمر درباره همکاری‌های مشترک با سازمان انتقال خون گفت: «براساس تفاهم‌نامه‌ای که‌سال 1380 با سازمان انتقال خون ‏به امضا رسید، سازمان جوانان فعالیت‌های خود را به صورت رسمی در این حوزه آغاز کرد، هر چند پیش از آن نیز سازمان جوانان ‏در بحث انتقال خون مشارکت داشت.» به گفته منصوریان جوانان داوطلب در این سازمان در مناسبت‌های مختلف مانند هفته ‏هلال، سالروز تأسیس سازمان انتقال خون، سالروز تأسیس سازمان جوانان، بازگشایی دانشگاه‌ها و ماه رمضان، بنابر فراخوان ‏سازمان برای تأمین خون سالم، با سازمان انتقال خون همکاری می‌کنند و این کار هرساله با حضور حدود 5‌هزار نفر انجام می‌شود. ‏او درباره فعالیت کانون‌ها در طرح انتقال خون گفت:  «با توجه به آنکه رده سنی که می‌تواند در این طرح شرکت داشته ‏باشد، بالای 18‌سال است، بنابراین این کار را کانون‌های طلاب، کانون دانشجویی و جوانان انجام می‌دهند.»  ‏ مسئول کلینیک اهدای خون صدر به «شهروند» خبر داد: افزایش میزان اهدای خون به 100 کیسه در یک شیفت کاری
 داوطلبان خونگیر هلال‌احمر سنگ تمام گذاشته‌اند 
مرکز جامع انتقال خون صدر مرکزی است که استارت کارش را 17 تیرماه امسال زده است؛ همه کارشناسان مسئول خونگیری این مرکز داوطلبان هلال‌احمر هستند؛ این مرکز براساس تفاهم‌نامه سازمان انتقال خون و سازمان داوطلبان هلال‌احمر شکل گرفته و  یکی از اهدافش تبدیل داوطلبان و جوانان هلال‌احمر از اهداکنندگان معمولی به اهداکنندگان مستمر است. براساس این تفاهم‌نامه داوطلبان هلال‌احمر دوره‌های آموزشی خونگیری، مراقبت و سلامت خون را زیر نظر سازمان انتقال خون گذرانده و در این مرکز مشغول به فعالیت شده‌اند. مرکز جامع اهدا نخستین مرکزی است که اغلب کارکنان آن را داوطلبان هلال‌احمر تشکیل می‌دهند. زهرا نادریان، مسئول کلینیک اهدای خون صدر از نحوه راه‌اندازی این مرکز به «شهروند» می‌گوید:  «از تیرماه امسال در پایگاه انتقال خون صدر مستقر شدیم و  داوطلبانی که شرایط مورد نظر سازمان انتقال خون را داشتند، گروه‌بندی کردیم. آنها داوطلبان رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی شامل علوم‌آزمایشگاهی، پرستاری و مامایی بودند. پس از دسته‌بندی، در مرکز سازمان انتقال خون آموزش‌های لازم را گذراندند، از آنها آزمون گرفته شد و افرادی که تأیید شدند، در این مرکز شروع به کار داوطلبانه در کارگاه خونگیری کردند.»
 نادریان درباره اینکه این روزها ذخایر خونی با کاهش شدید و نگران‌کننده مواجه شده است به فراخوان‌های سازمان انتقال خون اشاره می‌کند و می‌گوید: «به همین دلیل نامه‌هایی به استانداری‌ها و فرمانداری‌ها با این مضمون زده شده است تا مردم را به اهدای خون در این روزها تشویق کنند و واقعا این فراخوان تأثیر زیادی داشته است؛ به‌طوری که تعداد اهداکننده‌ها در این روزها بسیار زیاد و تقریبا دو برابر شده است. برای مثال تعداد کیسه خون دریافت‌شده در دو روز گذشته این مرکز اهدای خون، به 100 کیسه خون در یک شیفت (از هشت صبح تا 3 بعدازظهر) رسیده است که میزان بسیار قابل توجهی برای ماست؛ در این بین نباید از تلاش داوطلبان هلال‌احمر که وظیفه خونگیری را برعهده دارند، غافل شویم. بچه‌های پایگاه صدر در این روزها واقعا سنگ تمام گذاشته و خیلی بیشتر از یک کارمند برای این وظیفه انسانی تلاش کرده‌اند.»   این مرکز با هدف ترویج کار داوطلبانه در حوزه اهدای خون راه‌اندازی شده و به‌طور ثابت در هر روز حداقل سه نفر از داوطلبان در مرکز حضور دارند. مرکز اهدای خون صدر به صورت پایلوت در تهران فعالیت می‌کند اما به گفته نادریان قرار است در دیگر استان‌ها هم شاهد همکاری داوطلبان هلال‌احمر با سازمان انتقال خون باشیم. او درمورد استقبال داوطلبان از فعالیت در این مرکز  توضیح می‌دهد: «استقبال داوطلبان در این ماه‌ها بسیار خوب بوده، خصوصا از رشته‌های پزشکی تعداد بیشتری در این طرح شرکت کردند که دور از انتظار ما بود و توقع داشتیم دانش‌آموخته‌های علوم آزمایشگاهی حضور فعال‌تری داشته باشند. افرادی که در این مرکز مشغول هستند برخی از قبل داوطلب هلال‌احمر بودند؛ اما برخی دیگر فعالیت داوطلبانه خود را از این مرکز شروع کردند و همچنین علاوه بر آنکه در امر خونگیری مشغولند، در بعضی از مناسبت‌ها نیز خودشان جزو افراد اهدا‌کننده هستند.»