بی مهری دولت به پروژه های ریلی خراسان رضوی

 بر اساس لایحه بودجه 99،سهم اعتبارات عمرانی حوزه ریلی کشور نسبت به مصوب سال 98 افزایش 40 درصدی داشته اما میزان این رشد برای استان حدود  5درصد بوده است، از سوی دیگر سهم استان از اعتبارات عمرانی حوزه توسعه ریلی کشور از 8 درصد مصوب سال 98 به 6 درصد در لایحه بودجه سال99 کاهش پیداکرده است.
ردیف بودجه برای 12 پروژه ریلی استان
به گزارش خراسان رضوی، استان خراسان رضوی دارای 12 پروژه ریلی ملی و استانی است که از این تعداد، در لایحه بودجه 99 (‌مانند لایحه بودجه 98) 11 پروژه دارای ردیف اعتبارات عمرانی مشخص و پروژه قطار سریع‌السیر مشهد-تهران فاقد ردیف اعتباری است. بر اساس آن چه در پیوست شماره یک جدول شماره (1) اعتبار طرح‌های تملک دارایی سرمایه‌ای دستگاه‌های اجرایی مربوط به لایحه بودجه  سال 99 درج‌شده است میزان کل اعتبارات عمرانی پیش‌بینی‌شده حوزه توسعه حمل‌ونقل ریلی کشور در سال 99 معادل 37 هزار و 441 میلیارد ریال است که سهم 11پروژه ریلی ملی و استانی خراسان رضوی در مجموع تنها 2276 میلیارد ریال است.
کاهش 2 درصدی نسبت به سال 98


بر این اساس، سهم پروژه‌های ریلی استان از مجموع اعتبارات این حوزه تنها 6 درصد است. در حالی‌که سهم استان از این اعتبارات مصوب قانون بودجه امسال، 2170 میلیارد ریال معادل 8 درصد بوده است. در واقع اگرچه اعتبارات عمرانی حوزه توسعه ریلی کشور در لایحه سال 99 نسبت به مصوب سال 98 رشد 40 درصدی داشته اما اعتبارات این حوزه برای استان خراسان رضوی تنها 4.8 درصد افزایش داشته است. بنابراین سهم اعتبارات عمرانی حوزه ریلی استان از کل اعتبارات در سال 99 نسبت به مصوب سال 98 از 8 درصد به 6 درصد رسیده است.
تنها 14 درصد کل اعتبارات 11 پروژه ریلی استان پرداخت‌شده است
به استناد لایحه بودجه 99 برای تکمیل پروژه‌های 11 گانه ملی و استانی خراسان رضوی اعتباری معادل 215 هزار و 854 میلیارد ریال نیاز است که تاکنون با در نظر گرفتن تخصیص 100 درصدی اعتبارات مصوب سال 98 تنها 31 هزار و 327 میلیارد ریال این اعتبارات برای پیشرفت یا تکمیل این پروژه پرداخت‌شده است و هنوز 184 هزار و 526 میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی‌شده برای تکمیل این پروژه‌های ریلی استان پرداخت‌نشده است. یعنی تاکنون با در نظر گرفتن اعتبارات مصوب سال 98 تنها 14 درصد کل اعتبارات پیش‌بینی‌شده پروژه‌های 11 گانه ریلی استان پرداخت‌شده و هنوز 86 درصد باقی‌مانده است.
علاوه بر این بر اساس مستندات، پیوست شماره یک لایحه بودجه 99 امسال تنها حدود 1.5 درصد اعتبارات مورد نیاز که معادل 2276 میلیارد ریال است برای ادامه پیشرفت و تکمیل پروژه‌های ریلی استان در لایحه بودجه در نظر گرفته‌شده است که در صورت تأمین 100درصدی آن، میزان تأمین اعتبارات مورد نیاز پروژه‌های 11 گانه ریلی استان تا پایان سال 99 در مجموع به 15.5 خواهد رسید و این یعنی 5/84 درصد اعتبارات (معادل18 هزار و 452 میلیارد تومان) به سال های بعد موکول خواهد شد. این در حالی است که بر اساس آن چه در لوایح بودجه آمده است بیشتر پروژه‌های ریلی استان قرار است تا سال 1401 به بهره‌برداری برسد در حالی‌که برای تکمیل این پروژه ها بیش از 18 هزار و 452 میلیارد تومان مورد نیاز است.
برقی سازی خط آهن مشهد - تهران همچنان در کما
یکی از مهم‌ترین پروژه‌های ریلی استان، برقی سازی خط آهن مشهد- تهران است که از سال 1387 کلید خورده است اما طی این سال‌ها به دلیل تأمین نشدن مالی، هیچ‌گونه فعالیت اجرایی برای این پروژه صورت نگرفته است. بعد از پیگیری‌های رسانه ای برای این پروژه، سرانجام در پایان سال 96 فاینانس پروژه به ارزش حدود دو میلیارد دلار با پیمانکار طرف چینی منعقد شد و دولت سهم 10 هزارمیلیاردی خود را که 15 درصد ارزش کل قرارداد است پرداخت کرد اما با خروج طرف چینی،  دولت هم اعتبار 10 هزارمیلیاردی خود را از اجرای این پروژه برداشت. با این شرایط دولت در دو سال اخیر تنها 10 میلیارد ریال اعتبار در سال 98 و یک‌میلیارد ریال اعتبار در لایحه بودجه 99 پیش‌بینی کرده است که بیش‌ازپیش مشخص شود این پروژه فعلاً در کمای مطلق به سر می‌برد.
افزایش اعتبار قطار شهری مشهد- گلبهار
دولت برای تکمیل پروژه ریلی قطار شهری مشهد- گلبهار سال گذشته اعتباری 19 میلیارد تومانی را مصوب کرده بود که خوشبختانه در لایحه بودجه سال 99 این اعتبارات با افزایش 18 میلیارد تومانی به 37 میلیارد تومان رسیده است که تقریباً تنها سایه‌روشن اعتبارات ریلی استان است. با وجود این در حوزه توسعه حوزه خطوط ریلی درون‌شهری و حومه کلان‌شهر مشهد دولت در سال 98 اعتبار 45 میلیاردی برای شهر مشهد در نظر گرفته بود که این اعتبار در لایحه بودجه 99 با کاهش هشت میلیارد تومانی روبه رو شده است.
اعتبارات راه‌آهن مشهد- گرگان همچنان نامطلوب
یکی دیگر از پروژه‌های ریلی مهم استان که به‌صورت ملی قرار است توسط آستان قدس رضوی با همکاری طرف چینی به سرانجام برسد راه‌آهن مشهد - گرگان است که طبق لوایح و قوانین بودجه،  دولت برای تکمیل این پروژه اعتباری معادل 31 هزار و 113 میلیارد ریال در نظر گرفته است که از این اعتبار هنوز بیش از 31 هزار میلیارد ریال آن هنوز محقق نشده است و برای سال‌های آینده پیش بینی شده است. از سویی اعتبار مصوب این پروژه در قانون بودجه سال 98 معادل 30 میلیارد ریال در نظر گرفته‌شده که در لایحه بودجه 99 این اعتبار نصف شده است.
اهمیت ویژه حمل و نقل ریلی خراسان رضوی برای کشور
این که حمل و نقل ریلی در خراسان رضوی چه میزان اهمیت دارد، توضیح واضحات است اما به نظر می رسد با وجود این همچنان باید نکاتی را به برنامه ریزان گوشزد کرد. این که 40 درصد از قطارهای مسافربری کشور به مقصد مشهد و باهدف خدمت به زائران امام رضا(ع) به کارگرفته می شود، این که ایمنی بالای سفر با قطار بسیاری از مخاطرات از جمله تصادفات جاده ای را کاهش می دهد،
این که خراسان رضوی به عنوان مرکز توسعه شرق کشور و راه ارتباطی با کشورهای همسایه ظرفیتی فوق العاده برای استفاده از ناوگان ریلی دارد و ده ها دلیل دیگر به خوبی نشان می دهد که دولت باید توجه ویژه به این حوزه داشته باشد.
 با وجود این جای تعجب است که در لایحه بودجه سال آینده، پروژه های مهم ریلی استان مورد
بی مهری قرار گرفته است. البته هنوز می توان امید داشت که نمایندگان مجلس در بررسی لایحه بودجه 99، این موضوع را مورد توجه قرار دهند. ضمن آن که ناوگان حمل و نقل ریلی یکی از به صرفه ترین و مطمئن ترین حوزه ها برای سرمایه گذاری دولت است که به دلیل استقبال زیاد مسافران، بازگشت سرمایه در آن در
کوتاه ترین زمان ممکن رقم می خورد.