شایسته سالاری در مسیر پارلمان

رکسانا رضایی‪-‬ جایگاه مجلس در ساختار نظام سیاسی،هم به لحاظ تقنینی و هم به لحاظ نظارتی جایگاه بسیار مهمی‌است.مجلس اساسا باید در راس امور باشد به این معنا که اگر مجلس در امور تقنینی و یا در امور نظارتی ضعیف عمل کند به طور طبیعی جایگاه آن تضعیف خواهد شد.
حال که در آستانه یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی‌قرار داریم این سوال مطرح می‌گردد که آیا مجلس حاضر در راس امور هست و آیا توانسته نقش نظارتی خود را به‌طور جامع ایفا کند.
با نگاهی گذرا بر آنچه در ده دوره گذشته پشت سر گذاشته‌ایم و با اندکی تامل به این نتیجه خواهیم رسید فرآیند ورود نمایندگان به مجلس شورای اسلامی‌و ضعف‌های موجود در قوانین انتخابات که امروزه مورد اجرا قرار می‌گیرد در ضعف و قوت عملکرد کلی پارلمان تاثیر مستقیم خواهد داشت؛ چراکه قوانین باید به گونه‌ای باشد تا کارآمدی و شایستگی افرادی که قصد ورود به این جایگاه مهم را دارند به طور جدی بررسی شود.
تایید صلاحیت نامزدهای مجلس شورای اسلامی‌جدا از بررسی ارگان‌های نظارتی و در مرحله بعد اعتماد و انتخاب مردم آیا کافی است؟ تخصص در اقتصاد، سیاست خارجه و سایر اموری که لازمه نماینده حاضر در مجلس شورای اسلامی‌می‌باشد چطور باید ارزیابی گردد؟


سوال دیگر اینکه آیا مجلسی که باید در راس امور باشد و قدرتمندترین نهاد حاکمیتی را تشکیل دهد مسئول ترین نیز هست؟ در اتفاقات اخیری که بر کشور گذشت این بی مسئولیتی مجلس شاید پاشنه آشیلی بود که علاوه بر دلسردی مردم نسبت به نقش مجلس و نماینده این تیزبینی را ایجاد کرد که کدام تکه پازل به اشتباه چیده شده که نقش مسئولیت‌پذیری تا این حد رنگ می‌بازد.
البته این نکته بدان معنا نیست که مجلس نقش اپوزیسیون دولت را ایفا کند.نه اصلا نگارنده چنین قصدی ندارد. سوالی که مطرح است آن است که همسویی مردم با مجلس یک اصل است البته این با نادیده گرفتن مصوبات مجلس معنایی ندارد ولی در نظام‌های پارلمانی، دولت برآمده از مجلس است و به نوعی کارگزار آن. شکست و پیروزی دولت‌ها به معنای شکست و پیروزی مجلس است و مجلس مسئولیت پذیر و پاسخگو در مقابل مردم این زنجیره را کامل می‌کند. آیا در ماجرای گرانی بنزین و هزینه‌ای که بر کشور تحمیل شد مردم چنین تعاملی و ارتباطی را حس کردند و دیدند؟
اتفاقات و مسائلی که بر ما گذشت تجربه تلخی بود برای خوب نگاه کردن به آینده. امروز بهتر می‌توان تصمیم گرفت که برای داشتن مجلسی مسئولیت پذیر و جلوگیری از تکرار خطاهای گذشته چه باید کرد و که را باید پذیرفت.
در شرایط حساس کنونی کشور نیازمند اتخاذ برخی تصمیمات ویژه هست که بخواهد فرآیند قانونی خود را در مجلس طی کند.این فرآیند و اتخاذ تصمیم درست، از نماینده متخصص و کاردان و باتجربه برخواهد آمد.
حال که قوانین انتخاباتی کشور به شکلی است که امکان نقش آفرینی احزاب، بسیار کمرنگ می‌باشد این وظیفه مردم را سنگین تر می‌کند که فارغ از شعارهای پوشالی دست به انتخابی درست بزنند تا مجلس به عنوان قلب تپنده جمهوری اسلامی‌با سازوکاری دقیق تر و
منطقی تر فردایی روشن و آباد را برای ایران اسلامی‌‌رقم بزند.