درباره تب مهاجرت

شادان کریمی‪-‬ این روزها به هر کس که می‌رسیم بار و بندیلش را جمع کرده وقصد رفتن دارد. یکی بورسیه گرفته است و یکی اقامت کاری دارد و دیگری هم در رویای آینده ای بهتر قصد مهاجرت دارد. اما مسئله این است، چرا فکر می‌کنند اگر در کشور خودمان موفق نشدند در کشورهای دیگر موفق خواهند شد؟
واقعیت این است که دسته ای از جوانان و نخبگان کشورمان متاسفانه به کشور‌های دیگر مهاجرت کرده اند و موفق هم شده اند اما نکته اینجاست که این افراد در کشور خودمان هم موفق بودند، در بهترین دانشگاه‌ها درس‌خوانده بودند و برای خودشان دارای شاًن و منزلتی بودند؛ اما به دنبال موفقیت بیشتر راهی کشورهای دیگر شده اند و در برخی از موارد هم این موفقیت را کسب کرده اند.
الان میبینیم فوتبالیست کشورمان حرف از مهاجرت می‌زند و بعد از آن موج گسترده ای از مهاجرت‌ها شکل می‌گیرد بدون اینکه کسی به این نکته توجه کند که آن فوتبالیست در کشورمان هم موفق بوده و حالا با مهاجرتش به دنبال موفقیت بیشتر است، این دلیل نمی‌شود که هر کس باشگاه می‌رود یا در زمین خاکی فوتبال بازی می‌کند به دنبال او مهاجرت کند و موفق هم بشود!
یا مثلا فلان مجری فوتبالی مهاجرت می‌کند و در کانال‌های آن طرف آبی برنامه اجرا می‌کند، از فردایش هر کس که در خانه به او گفته‌اند صدایت مثل فلانی است و یا شبیه فلانی هستی، قصد مهاجرت به آن طرف دارد و فکر می‌کند که در برنامه‌های ماهواره ای صندلی برایش خالی گذاشته اند!


به نظر من هر کس که در کشور خودش موفق نشود و نتواند جایگاهی برای خودش به دست بیاورد هیچ جای دنیا نمی‌تواند موفق شود. موفقیت نیاز به عمل دارد و کسی اگر توانست با عملش جایگاهش را در جامعه تثبیت کند می‌تواند هر جای دنیا حتی در افغانستان و آفریقا هم موفق باشد اما کسی که نتواند موفق عمل کند حتی اگر در بهترین کشور‌های اروپایی هم زندگی کند نمی‌تواند موفق باشد. برای رسیدن به موفقیت باید تلاش کرد، در غیر این صورت موفق نخواهیم بود. متاسفانه چیزی که من در جامعه می‌بینم دلیل اصلی این مهاجرت‌ها چشم و هم چشمی‌یا فرار از واقعیت است. جوان امروز که تا سن امروزش نتوانسته موفق عمل کند تقصیر را بر گردن دیگران می‌اندازد و تنها راه چاره را مهاجرت می‌بیند، در حالی که واقعیت این نیست.
در جامعه ما برخی عوامل مثل بیکاری و غیره وجود دارند و غیر قابل انکار هستند اما در همین جامعه هم خیلی افراد موفق عمل کرده اند. مادامی که تقصیر ناکامی های زندگیمان را بر گردن این و آن بیاندازیم نمی توانیم در زندگی‌مان موفق عمل کنیم. تب مهاجرت ها به این دلیل در کشور ما افزایش می یابد که می‌بینیم دیگران در کشورهای خارجی موفق شده اند اما به این موضوع فکر نمی کنیم که این دیگران، روزی در کشور خودمان هم موفق‌بوده‌اند.