فرشته‌ها روی خط باریک موفقیت

شهروند| جشنواره سینما حقیقت به ایستگاه پایانی رسید و فیلم‌ «جایی برای فرشته‌ها نیست» با دو جایزه مهم برنده اصلی شب اختتامیه جشنواره شد.
شامگاه روز گذشته تالار وحدت میزبان مراسم اختتامیه سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت بود. اختتامیه فستیوالی که به گفته محمد حمیدی‌مقدم دبیر جشنواره امسال «یک جشنواره استاندارد» بود: «سینما حقیقت امسال در مسیر تحول موفق شد و گام‌های بلندی برای استانداردسازی جشنواره برداشته شد. سینما حقیقت نشان داد ایران فقط تهران نیست و فرصتی برای دیده‌شدن همه فراهم کرد. برای اولین‌بار فروش بلیت داشتیم که اولین گام برای اقتصاد سینمای مستند را برداشتیم و از تجربه‌های این دوره برای دوره چهاردهم استفاده کنیم. باید برای داشتن سینمای ملی به سینمای مستند توجه داشت، چراکه سینمای مستند جهان بهتری می‌سازد.»در ادامه برندگان جشنواره معرفی شدند. برندگان بخش هنر و تجربه فیلم‌های «خط باریک قرمز» به کارگردانی فرزاد خوشدست و «جایی برای فرشته‌ها نیست» به کارگردانی سام کلانتری بودند که مشترکا این جایزه را به دست آوردند.
جایزه بهترین مستند با موضوع آسیب‌های اجتماعی به «خط باریک قرمز» به کارگردانی فرزاد خوشدست اهدا شد. جایزه مستند منتخب شبکه مستند نیز به «صدسال تنهایی» ساخته محمدعلی فارسی اهدا شد. تندیس شهید آوینی در جشنواره «سینماحقیقت» نیز به امیر اُصانلو کارگردان فیلم «پیرمرد و خواننده» تقدیم شد.
در بخش کارآفرینی جایزه اول به مهدی گنجی کارگردان فیلم «من می‌خوام شاه بشم» اهدا شد. جوایز دوم و سوم این بخش نیز به محمد واعظی کارگردان فیلم «رویای آب» و فیلم «خودکار» به کارگردانی محمد ثقفی تعلق گرفت. در بخش مستندهای کوتاه و نیمه‌بلند بین‌الملل جایزه ویژه هیأت داوران بخش مستند کوتاه به فیلم‌ «و آنگاه شب فرا می‌رسد» ساخته مایا نواکوویچ تولید کشورهای صربستان و بوسنی اهدا شد. جایزه بهترین کارگردانی مستند کوتاه نیز به فیلم «آشو» به کارگردانی «جعفر نجفی» از ایران اهدا شد. جایزه ویژه هیأت داوران در بخش مستند نیمه‌بلند به «قاشق» ساخته «لیلآ پاکالنینا» تولید کشورهای لتونی، نروژ، لیتوانی رسید. جایزه بهترین مستند نیمه‌بلند نیز به لی‌لی، کارگردان فیلم «حیوانات از نفس افتاده» از آمریکا و چین رسید.


در بخش بین‌الملل جایزه بهترین کارگردانی مستند ‌بلند جشنواره به فیلم «کنار رینگ» به کارگردانی آندره هورمان اختصاص یافت و لوح تقدیر هیأت داوران نیز به فیلم «خسوف» به کارگردانی محسن استادعلی از ایران تعلق گرفت.
جایزه ویژه هیأت داوران بخش مستند بلند نیز شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ 2هزار دلار ( هریک به مبلغ 1000 دلار) به طور مشترک به فیلم‌های «قهرمان گله» ساخته تون فان زانتفورت از کشور هلند و «جایی برای فرشته‌ها نیست» به کارگردانی سام کلانتری از ایران تعلق گرفت.