بیانیه ۷۷ نفره سیاسی نبود همراهی با دشمن و حمایت از اغتشاشگران بود


به گزارش خبرگزاری میزان، غلامحسین اسماعیلی روز گذشته در شانزدهمین نشست خبری خود با‌ اشاره به برنامه‌های قوه قضائیه در زمینه کاهش جمعیت کیفری گفت: رئیس قوه قضائیه دستور داده‌اند در تمامی‌استان‌ها پرونده همه زندانیان بازنگاه شود و وضعیت یکایک زندانیان مورد بازنگری قرار گیرد. این برنامه‌ ناظر به زندانیانی است که نباید در زندان باشند یا ضرورتی برای زندان بودن آنها نیست و آزاد بودن آنها به حقوق مردم و شهروندان و جامعه آسیبی نمی‌رساند و ‌اشرار، سارقان مسلح، متجاوزین به حقوق مردم و مرتکبین جرایم عمده مواد مخدر شامل این دستور نمی‌شوند.
صدور۱۰۰ هزار حکم مجازات
جایگزین حبس طی هفت ماه اول سال
اسماعیلی با تأکید بر استفاده حداکثری از مجازات‌های جایگزین حبس در جرائم کم اهمیت، افزود: در هفت ماهه اول سال ۹۷ در مجموع حدود ۳۰ هزار حکم مجازات جایگزین حبس صادر شده است که این رقم در هفت ماهه سال جاری به ۱۰۰ هزار حکم رسیده است.


اکثر بازداشت‌شدگان حوادث اخیر آزاد شدند
وی با بیان اینکه اکثر قریب به اتفاق بازداشت‌شدگان حوادث اخیر تا امروز آزاد شده‌اند، ادامه داد: بنای ما بر این است که بازداشتی‌ها به همان اراذل و اوباش و مرتکبین جرائم خشن و سازمان یافته و مفسدین اقتصادی و قاچاقچیان مواد مخدر و گروه‌هایی از مجرمان که برای امنیت جامعه بایستی در زندان نگهداری شوند، محدود شود.
مسدودسازی 15هزار سیم‌کارت
سخنگوی دستگاه قضا با‌ اشاره به اهتمام در موضوع پیشگیری از وقوع جرم، بیان داشت:
قوه قضائیه با کمک پلیس و وزارت ارتباطات موفق شد ۱۵ هزار سیم‌کارت تلفنی مورد استفاده کلاهبردارانی که کلاهبرداری تلفنی انجام می‌دادند شناسایی و همه این تعداد سیم کارت را مسدود کند. بعد از آن بررسی مشخص شد که ۴۰ درصد میزان کلاهبرداری‌های تلفنی کاهش یافته است.
اسماعیلی هشدار داد: طرحی تهیه شده تا حساب‌های بانکی که در انتقال وجوه کلاهبرداری شده، پول به آنها واریز شده مسدود شود و اگر این کار ادامه یابد حساب تمامی ‌افرادی که کارت‌های مورد استفاده کلاهبرداری به نام آنها افتتاح شده است را مسدود کنیم.
ماجرای بیانیه ۷۷ نفره
وی درباره بیانیه‌ ۷۷ نفر از چهره‌های اصلاح‌طلب و احضار و دستگیری برخی از این افراد اظهار داشت: می‌خواهم این توصیه را داشته باشم که گروه‌ها و جریانات سیاسی داخل کشور، که در داخل نظام تعریف می‌شوند، مانند همه مردم صف خودشان را از عناصری که در مقابل نظام و انقلاب ایستاده‌اند جدا کنند.
سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: به‌نظر می‌آید که گروه‌های سیاسی بایستی از برخی از بیانیه‌دهندگان تبری و برائت بجویند، نه اینکه آنها را منتسب به خود بدانند و بگویند که این‌ها مربوط به این جریان ما بودند و چرا بازداشت شدند. آنچه که در این حوزه اتفاق افتاد و بیانیه‌ای که تنظیم شد، یک بیانیه سیاسی نبود بلکه یک همراهی با دشمن بود و یک حمایت از کسانی بود که اغتشاشات را در این کشور رقم زدند. باید افراد پاسخگوی اعمالشان باشند. برخی از امضاکنندگان اصلا امضای خود را قبول نداشتند و می‌گفتند اسم ما را هم نوشته‌اند، بعضی هم گفتند ما نخوانده امضا کرده‌ایم و اگر می‌دانستیم که این مطالب است اصلا امضا نمی‌کردیم.
اسماعیلی اظهارداشت: متن این‌گونه است که خود این جماعت نسبت به این متن این‌گونه موضع می‌گیرند. برخی نیز گفتند که این متن با آن متنی که من امضاء کردم فرق‌هایی پیدا کرده است مثل اینکه متن امضا شده‌ من با متن منتشر شده در برخی از پاراگراف‌ها و نوشته‌ها این نبود.
وی ادامه داد: از آنها سؤال شد و برخی گفتند ما اصلا نبودیم و برخی نیز گفتند نخواندیم که البته این اشتباه است، برخی گفتند متن تغییر کرده است و برخی نیز گفتند غفلت کردیم و برخی نیز مجدانه پای این مطلب بودند. حتی کسانی که این بیانیه را قبول داشتند که افراد معدودی بودند برای آنها قرار تامین صادر شد و بعضی‌ها تامین را سپردند و آزاد شدند و بعضی‌ها هم تامین نسپردند و آزاد نشدند و یکی دو نفری هم که بازداشت شدند اگر تامین می‌سپردند ما به دنبال بازداشتشان نبودیم. بنابر ضوابط و مقررات قانونی قرار تامین صادر شد و قرارشان بازداشت موقت نیست و قرار وثیقه است و اگر همان روز وثیقه می‌سپردند آزاد می‌شدند، کما اینکه الان هم هر وقت وثیقه بسپارند آزاد خواهند شد تا رسیدگی به اتهامات آنها انجام شود. تا زمانی که رسیدگی در این پرونده به پایان نرسیده نمی‌توانیم بگوییم که در این جمع چند نفر مجرمند و هر کدام اتهامشان چیست؟ باید در فرآیند رسیدگی و تحقیقات مشخص شود و آنچه که قاضی به آن رسید در چارچوب ضوابط و مقررات تصمیم قضایی خواهد بود.
کاش به جای بیانیه ۷۷ نفر قدری هم
 به بیانیه ۷۷۷ نفر توجه می‌شد
اسماعیلی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه فکر نمی‌کنید تهدیدات امنیتی باعث پشیمانی امضاکنندگان شده باشد و با توجه به نزدیکی به انتخابات فکر نمی‌کنید نسبت به این بیانیه سخت‌گیری شده است؟ گفت: ایکاش به جای این بیانیه منسوب به ۷۷ نفر قدری هم به بیانیه ۷۷۷ نفر توجه می‌شد. چه شده که ما فقط دغدغه چند نفر آدمی‌را داریم که بنا دارند در بحران‌ها، در مقاطع مختلف بحران‌آفرینی کنند. ۷۷۷ نفر هم انتقاد کردند و ۷۷۷ نفر هم به برخی از موضوعات معترض بودند، مگر کسی به انتقاد و اعتراض ‌اشکال می‌گیرد؟ آیا در آن بیانیه انتقاد هست یا نیست؟ آیا در آن بیانیه اعتراض هست یا نیست؟
وی ادامه داد: انتقاد و اعتراض با تشویق به خشونت و حمایت از خشونت‌گران و با حمایت از کسانی که شهر را به آتش کشیدند فرق می‌کند. چرا تمایز بین این‌ها قائل نیستید؟ دادستان کل گفت که یک راه آن انتقاد و اعتراض کتبی است؛ اما ما همان‌گونه که مردم صف خودشان از اغتشاشگران را جدا کردند، همان گونه که ما اعلام کردیم صف معترضین حتی کسانی که به خیابان آمدند و در اعتراض خیابانی شرکت کردند از صف اغتشاشگران و کسانی که بانک، پمپ بنزین، پاساژ، مدرسه، مسجد، کتابخانه و داروخانه آتش زدند جدا است؛ چرا در حوزه‌های دیگر و در بیان مطالب نیز صف منتقد و معترض را از صف کسانی که به دنبال تخریب و تضعیف و حمایت از اغتشاشگران جدا نمی‌کنید؟
اسماعیلی گفت: اینکه بعضی‌ها این جداسازی را قبول ندارند و هر کجا که یک کسی یک اقدام خرابکارانه‌ای انجام می‌دهد می‌آید از آن خرابکار حمایت می‌کند این‌ها بایستی پاسخگوی اعمال خود باشند و ما فعلا قضاوت نمی‌کنیم. فعلا در این باب هم پرونده تحقیقاتی در دادسرا تشکیل شده و موضوع را بررسی می‌کنیم.
 در کیک‌های آلوده
 از قرص‌های سمی ‌استفاده نشده است
سخنگوی دستگاه قضا درباره موضوع کیک‌های آلوده نیز گفت: بر اساس بررسی‌ها، اولا این موضوع گستردگی ندارد، ثانیا قرص‌ها سمی‌و آلوده‌ نیست و ثالثا این اقدام توسط صنف تهیه‌کننده کیک و شکلات نبوده است. ارزیابی‌ها حکایت از توطئه است. ما وظیفه داریم برای شناسایی عوامل دخیل در این موضوع پیگیری کنیم و همان گونه که عرض کردم این صنف و این صنعت هم بررسی‌ها حکایت می‌کند در این فرآیند هیچ نقشی را نداشته است.
تعدادی از سودجویان و دلالان بازار ارز را بازداشت کردیم
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چند روز گذشته شاهد نوساناتی در نرخ ارز بودیم، حالا با وجود اینکه در حال حاضر به یک ثبات نسبی رسیدیم آیا قوه قضائیه به این عرصه ورود خواهد کرد، گفت: ابتدای تلاطم‌های قبلی هم من‌ اشاره کرده بودم که اقدام دستگاه قضایی در دستگیری بعضی از دلالان و سودجویان کمک موثری در بازگشت آرامش به بازار ارز بوده است. در این مقطع هم به محض اینکه تلاطم اوج گرفت علاوه‌بر اقدامات بانک مرکزی، قوه قضائیه ورود پیدا کرد و تعدادی از سودجویان و دلالان بازار ارز را بازداشت نمود. در این تلاطم اخیر هم بازداشتی‌های جدیدی را داشتیم و وقتی دیدند قوه قضائیه در برخورد با اخلالگران جدی است آنها هم بساط‌شان را جمع کردند و کمک شایانی به بازگشت آرامش به بازار ارز شد.                
چرا برخی می‌خواهند پرچم پرونده «بابک زنجانی» را
 همیشه برافراشته نگه دارند؟
سخنگوی قوه قضائیه درباره سخنان معاون اول رئیس‌جمهور درخصوص عملکرد دستگاه قضا در پرونده بابک زنجانی گفت: نمی‌دانم چرا برخی می‌خواهند این پرچم را همیشه برافراشته نگه دارند، شاید کسانی که دنبال برافراشته بودن این پرچم هستند اهداف دیگری دارند.پرونده رسیدگی، حکم صادر و مجازات سنگین برقرار شده است. اموال وی شناسایی و به دولت داده شده است. برای اموال خارج از کشور او تلاش‌هایی دارد می‌شود که امیدواریم نتیجه بدهد. حکم اعدامش هم در گرو همین است و در خود رای آمده که اگر اموال برگشت دادگاه نسبت به مجازات او تجدید نظر خواهد کرد.
وی بیان داشت: تا امروز بخش قابل توجهی از اموال که در داخل کشور بوده برگشته است و تلاش نسبت به اموال خارج از کشور می‌شود. در این حوزه به اندازه کافی اطلاع‌رسانی شده است.
رای دادگاه پرونده گندم‌های مفقودی استان گلستان صادر شد
سخنگوی قوه قضائیه در مورد آخرین وضعیت پرونده گندم‌های مفقودی استان گلستان گفت: با رأی شعبه‌ویژه رسیدگی به اخلال در نظام اقتصادی کشور، «ابوالحسن فاضلی»، مدیرعامل شرکت تولیدی آرد و آسیاب شاهکوی آق‌قلا به تحمل ۹ سال حبس، «میرحسین شجاعی»، عضو هیئت‌مدیره به تحمل ۹ سال حبس و «آق قویلی رادنیا» به تحمل ۵ سال حبس عضو محکوم شدند. همچنین برای هر سه متهم ضبط اموال ناشی از درآمد‌های ناشی از عمل مجرمانه و معادل بهای میزان گندم مفقودی یا کسر شده محکوم شدند که الان حکم صادره در حال اجرا است.
دیوان عدالت منظر حمایتی از تجمعات اعتراضی دارد
اسماعیلی همچنین درخصوص مخالفت دیوان عدالت اداری با برگزاری تجمعات اعتراضی گفت: دیوان مخالفتی ندارد بلکه می‌گوید وقتی قانون اجازه داده تجمعات اعتراض‌آمیز مسالمت‌آمیز باشد، چرا دولت آن را به یک جا محدود کرده است. دیوان جلوی تجمعات را نگرفته بلکه گفته دولت نمی‌توانست طبق قانون محدودیت ایجاد کند و مصوبه‌ای خلاف قانون بگذارد، دیوان منظر حمایتی در جهت حمایت از اعتراض گرفت اما وارونه جلوه داده شد.
کشته‌سازی برای به چالش کشیدن نظام
وی در پاسخ به این سوال که اخیرا تصاویری با این ادعا منتشر شده که تعدادی از افرادی که کشته ‌شدند و اسمشان جزو مفقودین حوادث آبان ماه بوده است در مسیل‌ها و رودخانه‌ها پیدا شده و روی بدنشان آثار شکنجه بوده است، گفت: اولا قوه قضائیه در مورد هر فوت مشکوکی ورود پیدا می‌کند و نتیجه مشخص می‌شود و هیچ امری مخفی نمی‌ماند. حالا خوزستان سیل آمده و شخصی گرفتار سیل شده و بگویند که این هم ناشی از حوادث است. سیل هم وقتی جنازه را با خود می‌آورد آسیب می‌بیند؛ انتساب این موارد به این نتیجه‌گیری‌ها بیانگر این است که بدخواهان نظام بنا دارند برای این نظام و برای این مردم چالش درست کنند. من و شما باید حواسمان جمع باشد که فریب توطئه آنها را نخوریم. جلسه گذشته‌ اشاره کردم که افرادی زنده‌اند و گفته‌اند که جزو کشته‌ها هستند. کسی که در اثر مسمومیت فوت کرده به حوادث ربط دادند. اینها به دنبال این فضاسازی هستند و من فکر می‌کنم که جامعه رسانه‌ای ما بایستی پاسخگوی این شیطنت‌های رسانه‌ای بدخواهان باشند.
نقش مهم قوه قضائیه در آزادی دکتر «سلیمانی» از زندان‌های آمریکا
سخنگوی دستگاه قضا خاطرنشان کرد: در مسئله آزادی دکتر سلیمانی از زندان‌های آمریکا نقش قوه قضائیه آن‌گونه که باید اعلام نشد. در این رابطه قوه قضائیه در آزادی و مبادله یک زندانی دو تابعیتی چینی- آمریکایی با دکتر سلیمانی مساعدت کرد و اگر موافقت قوه قضائیه در رابطه با این زندانی دوتابعیتی جاسوس وجود نداشت دکتر سلیمانی آزاد نمی‌شد.
سایر اخبار این روزنامه
بیانیه ۷۷ نفره سیاسی نبود همراهی با دشمن و حمایت از اغتشاشگران بود امنیت مردم و حمایت رهبری (یادداشت میهمان) اخبار ویژه حملات داعش از شمال بغداد و جنوب موصل با سد محکم حشدالشعبی روبه‌رو شد سامانه املاک تا پایان سال تحویل سازمان مالیاتی می‌شود سرداری که مردم این مرز و بوم مدیون ایثار و فداکاری او هستند پای درخت انقلاب خون‌های بسیاری ریخته شده اما جایگاه شهید ابراهیمی و رضایی ویژه است 7 شرکت دولتی 55 درصد کل بودجه کشور را می‌خورند روحانی: تحریم‌های آمریکا ناپایدار است هوای تهران آلوده است چون «قالیباف» 12 سال کار عمرانی کرد! هراس مدعیان اصلاحات از تشکیل مجلس انقلابی (تا انتخابات) حزب‌الله نماینده مردم است حذف شدنی نیست بیانیه ۷۷ نفره سیاسی نبود همراهی با دشمن و حمایت از اغتشاشگران بود 7 شرکت دولتی 55 درصد کل بودجه کشور را می‌خورند بیانیه ۷۷ نفره سیاسی نبود همراهی با دشمن و حمایت از اغتشاشگران بود 7 شرکت دولتی 55 درصد کل بودجه کشور را می‌خورند