آبروی مديريت اهواز را آب برد!

در حالي بارش باران پاييزي بار ديگر مسئولان شهري اهواز را در پس اتفاقات تلخ سيلاب نوروز امسال غافلگير مي‌کند و شهروندان اين شهر با بارش 60ميليمتري باران براي چند ساعت با مشکلات بسياري مواجه مي‌شوند که تقريبا سال‌هاست مديريت شهري و فاضلاب اين شهر با مشکلات بسياري دست و پنجه نرم مي‌کند و با بارش باران نيمي از شهر زير آب مي‌رود. باوجود هشدارهاي سازمان هواشناسي اما وضعيت فعلي شهر گوياي آن است که زيرساخت‌ها متناسب با حجم بارش‌هاي احتمالي آماده نشده است تا پس از گرد‌و‌غبار، بار ديگر بارش‌هاي باران کام مردم را تلخ کند. اين امر را مي‌توان در عذرخواهي شهردار تهران به وضوح ديد. موسي شاعري، شهردار اهواز مانند هميشه ظرفيت کم شبکه فاضلاب را عامل آبگرفتگي‌هاي سطح شهر دانست و افزود: شبکه دفع فاضلاب اهواز مرکب است و بايد آبفا نسبت به لايروبي آنها اقدام کند. شاعري پيش از اين نيز گفته بود: امسال 44 ميليارد ريال اعتبار از سوي شهرداري اهواز براي دفع آب‌هاي سطحي و فاضلاب هزينه شده است. ساخت شبکه دفع آب‌هاي سطحي در اهواز حدود 10 هزار ميليارد ريال اعتبار نياز دارد که مقرون به صرفه نيست، زيرا در صورت اصلاح شبکه فاضلاب اين مشکل نيز حل مي‌شود؛ اگر چنين اعتباري در اهواز باشد بايد صرف توسعه شهر شود. از سويي ديگر مسئولان شرکت آبفا نيز مدعي هستند دفع هرگونه آب سطحي با شهرداري است و شبکه فاضلاب اهواز ظرفيت آب باران بيش از 10 ميليمتر را ندارد. به گفته مدير عامل آبفاي اهواز، در اهواز دوهزار و 300 کيلومتر شبکه فاضلاب وجود دارد که حدود 50 درصد آن به دليل جنس بتني لوله‌ها فرسوده است. در سيل اخير 220 نقطه فاضلاب در اهواز دچار ريزش شده است. وزير نيرو نيز روز گذشته درخصوص مشکلات فاضلاب اهواز گفت: وزير نيرو از آماده شدن طرح جامعي براي حل مشکل فاضلاب اهواز که منابع مالي آن هم مشخص است، خبر داد و گفت: تلاش مي‌شود براي حل اين مشکل با مشارکت دستگاه‌هاي ديگر و حمايت دولت، طبق برنامه‌ريزي و طراحي صورت‌گرفته در کوتاه‌ترين زمان، اقدام اساسي انجام شود.
دستور وزير بهداشت
رئيس مرکز روابط عمومي و اطلاع‌رساني وزارت بهداشت از دستور وزير بهداشت به معاون کل اين وزارتخانه و اعزام وي به اهواز براي بررسي ابعاد بهداشتي و ارائه گزارش از وضعيت بيمارستان‌هاي اين شهر خبر داد. دکتر کيانوش جهانپور افزود: به دستور وزير بهداشت، دکتر حريرچي و تيمي از کارشناسان فني وزارت بهداشت در حال بررسي ابعاد بهداشتي موضوع بارندگي‌هاي روزهاي اخير در شهر اهواز و پيامدهاي بهداشتي موضوع پس زدن فاضلاب در اين شهر هستند. همچنين آسيب‌هاي ناشي از ورود آب به برخي بيمارستان‌ها و مراکز درماني و ابعاد فني موضوع قطع برق در يکي از بخش‌هاي يکي از بيمارستان‌هاي اهواز نيز از سوي تيم اعزامي وزارت بهداشت در حال رسيدگي است.
مرگ 4 بيمار در ICU


نوسانات شديد برق شهري نيز در اثر بارندگي باعث بروز مشکلاتي در بيمارستان امام خميني(ره) شد و در پي آن چهار بيمار در اثر قطعي برق در بخش آي‌سي يو فوت کردند. دکتر ساسان موگهي، رئيس بيمارستان امام خميني(ره) اهواز در اين خصوص اظهار کرد: هميشه تيم پزشکي در آي سي يو مستقر هستند و باوجود اينکه عمليات احيا براي اين بيماران انجام ‌شد اما متاسفانه اين چهار بيمار فوت کردند. در حال حاضر علت مرگ اين چهار بيمار توسط کارشناسان دانشگاه علوم پزشکي اهواز، کارشناسان مرجع قضائي و کارشناسان پزشکي قانوني در حال بررسي است. رئيس بيمارستان رازي اهواز نيز از آبگرفتگي اورژانس قديمي اين بيمارستان در پي بارندگي خبر داد.
آبگرفتگي هميشگي معابر
عليرضا عاليپور، معاون خدمات شهري شهرداري اهواز از به‌کارگيري يکهزار و 700 نيرو و 83 دستگاه مکنده آب، خودروي امدادرسان و پمپ سيار به منظور رفع آبگرفتگي‌ها در اين شهر خبر داد. با توجه به هشدارهاي ستاد مديريت بحران خوزستان در خصوص بارش‌هاي 25 آذرماه، از دو روز پيش عوامل اجرايي و خدماتي شهرداري اهواز و مديريت شهري به منظور دفع آب‌هاي سطحي، آمادگي لازم را ايجاد کرده‌اند. وي همچنين گفت: بار اصلي تخليه دفع آب‌هاي سطحي بر عهده شبکه فاضلاب شهر اهواز است و بايد از تلاش عوامل آبفا در زمان بارندگي تشکر کرد.
نجات سرنشينان خودروهاي گرفتار در آب
در اين بين بسياري از خودروها در آب گرفتار شده‌اند و انتشار عکس‌هاي آنها در شبکه‌هاي اجتماعي باعث نگراني‌هاي بسياري شده است. همان‌طور که رئيس سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهرداري اهواز اعلام کرد: تاکنون سرنشينان هفت خودروي محاصره شده در آب و بارندگي نجات پيدا کردند. ابراهيم قنبري با اشاره به گرفتار شدن تعدادي خودرو در برخي مناطق اهواز به‌دليل بارندگي و آبگرفتگي، به ايسنا اظهار کرد: در بارندگي تعدادي خودرو با سرنشينان در مناطق مختلف در محاصره آب گرفتار شدند و به‌دليل خاموش شدن وسايل نقليه، سرنشينان با خطر مواجه بودند. تا اين لحظه هفت دستگاه خودرو با سرنشينان که در مناطق مختلف در محاصره آب بوده‌اند، توسط تيم‌هاي امداد و نجات آتش‌نشاني از آب خارج و خودروها نيز به مناطق امن منتقل شده‌اند.
کوت عبدالله را دريابيد
يکي از مناطقي که ساکنان آن با بالا آمدن آب فاضلاب در اثر بازندگي‌هاي اخير با مشکل جدي روبه‌رو شده، منطقه کوت عبدالله اهواز است. مردم اين منطقه با خروج فاضلاب‌هاي شهري و ورود آن به منازل مردم دست و پنجه نرم مي‌کند تا حدي که بعضي از مردم، براي حفظ سلامتي خود و فرزندانشان، خانه‌ را رها کرده و رفته‌اند. معصومه خنفري، فرماندار کارون به ايلنا گفته: در نتيجه اين وضعيت، 12‌هزار نفر درگير آب‌گرفتگي و 50‌هزار نفر در معرض خطرند. همچنين فروريزش دو نقطه از اتوبان اهواز- آبادان به اين دليل اتفاق افتاده است. عضو کميسيون اجتماعي مجلس نيز در رابطه با اين مشکلات گفته است: جمعيت 60‌هزار نفري کوت عبدالله خانه‌هايشان را روي تالاب‌ها بنا کرده‌اند در هنگام بارش باران در اين منطقه و شهرهايي مثل کارون، حميديه و کازرون غرق در آب مي‌شوند تا جايي که آب باران به داخل خانه اهالي اين مناطق هم هجوم مي‌آورد. علي ساري با انتقاد از شرايط نامناسب زندگي در کوت عبدالله گفت: فاضلاب و آب، دو مسأله جداگانه در اين منطقه است که در خصوص پروژه آب و فاضلاب اقداماتي طي سال‌هاي اخير صورت گرفته است، البته پروژه‌اي در اول شهريور سال 96 براي مدت زمان دو سال شروع شد، اما اين پروژه هنوز ناتمام است.