بسیاری از مشکلات مسلمانان به دلیل دخالت‌های امریکا است

سرویس سیاسی جوان آنلاین: به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حسن روحانی که برای شرکت در اجلاس سران کوالالامپور به مالزی سفر کرده است، روز گذشته در دیدار با ماهاتیر محمد، نخست‌وزیر این کشور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در دو سال گذشته زیر فشار تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه بوده است، گفت: تحریم امریکا علیه ایران با وجود قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل اجرا شده است و امریکا بدون دلیل و بهانه از توافق برجام خارج شد. رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه امریکا در تحریم علیه ایران به دلیل مقاومت مردم ناموفق بوده است، گفت: در پنج ماه گذشته به‌رغم فشار‌های حداکثری امریکا، ما توانسته‌ایم وضع اقتصادی خود را بهتر کنیم.
روحانی با اشاره به اهمیت روابط با مالزی برای جمهوری اسلامی ایران، بر توسعه و تعمیق روابط با این کشور در همه زمینه‌ها تأکید کرد و افزود: دو کشور باید همکاری‌های علمی و فناوری خود را گسترش دهند و حوزه‌های انرژی، صنعت و گردشگری، همکاری‌های دریایی و حوزه فناوری اطلاعات، می‌تواند عرصه‌های خوبی برای همکاری میان دو کشور باشد. رئیس‌جمهوری با بیان اینکه تحریم نمی‌تواند اراده ما را برای توسعه همکاری‌ها تحت تأثیر قرار دهد، افزود: تهران و کوالالامپور می‌توانند در عرصه‌های پزشکی که از تجربه بالایی برخوردار هستند، با یکدیگر مشارکت کنند. روحانی با طرح پیشنهاد همکاری صنعتی دو کشور برای داشتن یک برند مشترک، تصریح کرد: منطقه آزاد جاسک در جنوب ایران برای همکاری و سرمایه‌گذاری مشترک آماده است.
رئیس‌جمهور با ابراز امیدواری به اینکه اجلاس سران کوالالامپور برای حل مشکلات و مسائل کشور‌های اسلامی مفید باشد، افزود: برگزاری اینگونه اجلاس می‌تواند در حل و فصل مشکلات مسلمانان به‌ویژه خاورمیانه مؤثر باشد. روحانی با بیان اینکه در مسیر همکاری کشور‌های مسلمان نباید مشکلی وجود داشته باشد، بر ادامه تلاش‌ها برای حل مشکلات ایرانیان مقیم مالزی و همچنین ضرورت برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور تأکید کرد.
نخست‌وزیر مالزی هم در این دیدار با تأکید بر توسعه همکاری‌های دو کشور در همه زمینه‌ها، گفت: ایرانی‌ها مورد حمایت ما هستند و برای گسترش تجارت و همکاری میان دو طرف اراده جدی داریم. ماهاتیر محمد با اشاره به تأثیر تحریم‌های امریکا بر همکاری‌های تجاری دو کشور، گفت: برای افزایش دوباره همکاری‌های تجاری دو کشور تلاش می‌کنیم و برای همکاری در حوزه‌های علوم و فناوری آماده همکاری هستیم.


نخست‌وزیر مالزی با بیان اینکه ما همواره تحت فشار قدرت‌های بزرگ بوده‌ایم، گفت: تحریم غیرقانونی ایران برخلاف قوانین سازمان ملل را محکوم می‌کنیم. ماهاتیر محمد با بیان اینکه معتقدیم ایران به‌رغم فشار‌های امریکا و اروپا مسیر خود را طی می‌کند، اظهار داشت: مدیریت فشار خارجی تجربه ایران است که ما نیازمند یادگیری آن هستیم.
نخست‌وزیر مالزی در ادامه اجلاس سران کوالالامپور را فرصتی برای تبادل تجربه میان کشور‌های اسلامی دانست و افزود: ما روابط تجاری و اقتصادی خود را با ایران ادامه خواهیم داد. ماهاتیر محمد تأکید کرد: شعار مالزی اتحاد و قدرت اسلامی است تا موجب پایداری در برابر دشمنان باشد و ما باید تبادل اطلاعات تجربه خود را در زمینه‌های مختلف دنبال کنیم.