درخواست ۸ میلیارد تومانی بیدود از شهرداری!

سرویس جامعه جوان آنلاین: دوچرخه‌های بیدود ابتدا به بهانه نگرانی از خسارات احتمالی در ناآرامی‌های بنزینی به یکباره با تمام تبلیغات‌شان از سطح شهر دود شدند و به هوا رفتند، اما حالا صحبت از تقاضای کمک‌های میلیاردی از شهرداری برای بازگشت بیدود مطرح می‌شود. این در حالی است که به گفته آرش حسینی میلانی، بیدود چیزی حدود هزاران کاربر داشته که از هر کدام از کاربران ۱۵۹ هزار تومان ودیعه گرفته است. با یک محاسبه ساده می‌توان دریافت، همین حالا چیزی حدود ۳۲ میلیارد ودیعه شهروندان نزد این پیمانکار شهرداری تهران مانده و معلوم نیست تکلیف آن چه خواهد شد. حسینی میلانی با اظهار تأسف از اتفاق پیش آمده می‌گوید: «این شرکت اخیراً مطالباتی از شهرداری داشته و درخواست داشته‌اند که مبلغی حدود ۵ تا ۸ میلیارد تومان شهرداری به آن‌ها بپردازد، در حالی که در قرارداد اولیه با این شرکت چنین موضوعی مطرح نبوده است.»
بهاره آروین، عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران معتقد است: «شهردار تهران حق ارائه یارانه اختصاصی به شرکت بیدود را ندارد.» بنا به تأکید وی حتی اگر بنا باشد لایحه‌ای درخصوص پرداخت یارانه برای استفاده از دوچرخه ارسال و مصوب شود، این یارانه باید به صورت شفاف، عادلانه و در فضای رقابتی و به دور از هرگونه تبعیض و رانت ویژه و انحصاری به یک شرکت خاص باشد. از سوی دیگر طبق آنچه غلامحسین قاسمی مجری طرح دوچرخه‌های اشتراکی (بیدود) در پایتخت در مصاحبه‌های قبلی‌اش گفته بود، تعداد کاربران بیدود بیشتر از ۱۸ هزار نفر است. وی در مصاحبه‌ای در تابستان امسال با تأکید بر روند صعودی استفاده از این دوچرخه‌ها تعداد کاربران این دوچرخه‌ها را رو به افزایش توصیف کرده و گفته بود: «در حال حاضر تعداد کاربران به ۲۰۰هزار نفر رسیده، البته متقاضیانی در مناطقی که هنوز در آن‌ها ایستگاه ایجاد نشده وجود دارد.» حالا با فرض اینکه همان ۲۰۰ هزار کاربر عضو اپلیکیشن بیدود هستند و از آن استفاده می‌کردند، می‌توان با یک محاسبه ساده متوجه شد مبلغ ۳۲ میلیارد میلیون تومان ودیعه نزد شرکت بیدود وجود دارد و این شرکت هم اکنون نزدیک به یک ماه است، بدون هیچ توضیحی و بی‌آنکه تکلیف ودیعه کاربرانش را مشخص کند، دود شده و خبری از آن نیست!
حالا شهرداری و شورای شهر باید پیگیر حق، حقوق و مطالبات ودیعه‌گذاران پیمانکار نارنجی بیدود باشند. بدیهی است مردمی که برای استفاده از بیدود پول‌شان را نزد این شرکت به ودیعه گذاشته‌اند بر مبنای اعتماد به شهرداری به این شرکت هم اعتماد کرده‌اند.