روز جهانی «همبستگی بشر» و «برجام‎»

در‌سال 2005 مجمع عمومی سازمان ملل، بیستم دسامبر یا بیست‌ونهم آذر ماه را به عنوان روز جهانی همبستگی بشر تعیین کرد. اگر به ‏صد‌سال پیش برگردیم، به احتمال فراوان مردم از سرنوشت یکدیگر به‌جز افراد نزدیک خبردار نبودند.
اگر یک روستا دچار ‏مشکل می‌شد، مدتی طول می‌کشید تا اهالی روستای نزدیک به آنان نیز از وجود آن مشکل مطلع شوند. اگر این مشکل در یک ‏شهر بود، ماه‌ها طول می‌کشید و اگر در یک کشور بود، سال‌ها زمان لازم بود که کسی از آن اطلاع پیدا کند و اگر در یک قاره ‏دیگر بود، احتمالا اطلاع نداشتند که قاره دیگری با فرهنگ و مردمان و مشکلات دیگری وجود دارد. ولی امروز چنین نیست، ‏ما می‌توانیم به همان سرعتی که از سرنوشت نزدیکان‌مان مطلع می‌شویم، از سرنوشت سایر مردمان در هر نقطه‌ای از جهان ‏نیزاطلاع پیدا کنیم. همین ویژگی است که 7‌میلیارد نفر جمعیت جهان را هر روز به یکدیگر نزدیک و نزدیک‌تر و همبسته‌تر و ‏همبستگی بشر را به یک ارزش جهانی تبدیل کرده است. بشر به معنای مطلق کلمه فراتر از رنگ، نژاد، جنسیت، دین، فرهنگ ‏و...همگی در یک کشتی به‌سر می‌برند و در یک دریا درحال حرکت هستند.
همبستگی این بشر به شرطی محقق می‌شود که حداقلی از حقوق اولیه برای آن در نظر گرفته شود. توسعه پایدار و رفع فقر و ‏تبعیض از لوازم اولیه برای تحقق آن است. در سطح بین‌المللی نیز رسیدن به توافقاتی بر مبنای گفت‌وگوی عادلانه و پرهیز از ‏جنگ و ملتزم بودن به تعهدات بین‌المللی مبنای این همبستگی است. رکن اساسی این همبستگی احترام به تنوع بشر و به رسمیت ‏شناختن این تنوع است. اینکه بپذیریم هر یک از آحاد بشر در ذیل یک فرهنگ و تمدن زندگی کرده‌ و بزرگ شده و باید ‏همه این فرهنگ‌ها محترم
شمرده شود‎.


اگر از این منظر به همبستگی بشر نگاه کنیم، امروز بزرگ‌ترین یا حداقل یکی از بزرگ‌ترین رفتارهای ناقض این همبستگی، ‏اقدامات ایالات متحده در تحریم ایران است. این اقدام نخستین رکن همبستگی بشر را که حل مسائل از طریق گفت‌وگوی منصفانه و ‏چند‌جانبه است نقض کرده است. برجام محصول چنین گفت‌وگویی بود که طی دو‌سال و هزاران ساعت کار در سطح بالای ‏وزرای خارجه هفت کشور و اتحادیه اروپا شکل گرفت، ولی با یک اقدام یک‌جانبه ترامپ کار توافق دچار مشکل شد‎.
این اقدام از یک جهت دیگر ناقض حقوق ملل در رفع فقر و نیز حق آنان رسیدن به توسعه پایدار است. این حجم از تحریم که در ‏تاریخ بی‌سابقه بوده است صرفا به‌علت زیاده‌خواهی‌های یک دولت یا رئیس‌جمهوری رخ می‌دهد و ناقوس جنگ را به جای نشان ‏دادن شاخه زیتون صلح به صدا در می‌آورد. ماجرای تحریم‌ها آن‌قدر تلخ است که حتی نماینده ایالات متحده در شورای امنیت ‏سازمان ملل پس از شنیدن سخنان نماینده ایران در جلسه که به اثرات منفی تحریم در فوت کودکان مبتلا به بیماری ‌ای‌بی ‏‏(پروانه‌ای) بود به سوی تخت‌روانچی می‌رود و به او تسلیت می‌گوید، در حالی که این وضعیتی است که دولت او ایجاد کرده است. دولت ایران باید نسبت به این روز مهم و اثرات تخریبی اقدامات ایالات متحده در همبستگی بشر اطلاعیه‌ای جامع با ‏اطلاعات کافی ارایه می‌کرد تا معلوم شود چگونه میزبان سازمان ملل در نقض قطعنامه‌های این سازمان پیشگام است.