روسيه توافق سه‌جانبه را به شوراي امنيت مي‌برد

منابع ديپلماتيك روس از ارائه پيش‌نويش قطعنامه‌اي در حمايت از توافق اخير آستانه ميان كشورهاي تضمين‌كننده آتش‌بس در سوريه مبني بر ايجاد مناطق كاهش تنش در اين كشور به شوراي امنيت سازمان ملل خبر دادند. يك منبع در هيئت نمايندگي روسيه در سازمان ملل در گفت‌وگو با خبرگزاري «اسپوتنيك» اعلام كرد كه مسكو پيش‌نويس قطعنامه‌اي را در حمايت از توافق آستانه درباره ايجاد مناطق كاهش تنش در سوريه تسليم شوراي امنيت كرده است. بنابر اين گزارش، اين قطعنامه ضمن حمايت از يادداشت تفاهم امضا شده در تاريخ 4 مي‌ در آستانه پايتخت قزاقستان، از تمامي طرف‌هاي ذي‌ربط مي‌خواهد به نظام آتش‌بس در سوريه احترام بگذارند.
روسيه به صورت جدي تلاش مي‌كند از طريق ديپلماتيك كشورهاي حامي مخالفان را متقاعد كند تا به خشونت‌ها در سوريه پايان دهند. نقطه اوج تلاش‌هاي مسكو در نشست دور چهارم بود كه در آنجا روسيه طرح جديدي براي كاستن از خشونت‌ها ارائه كرد. بر اساس اين طرح، چهار منطقه امن در مناطق مختلف سوريه ايجاد خواهد شد. حالا روس‌ها مي‌خواهند با بردن اين توافق به شوراي امنيت وزنه بين‌المللي و الزام‌آور آن را افزايش دهند. امريكايي‌ها مواضع متفاوتي درباره اين طرح اتخاذ كرده‌اند. در حالي كه وزارت خارجه طي بيانيه‌اي از اين توافق اعلام حمايت كرد اما بعداً مقامات اين كشور گفتند تفسير روسيه از اين توافق را قبول ندارند. مسكو پس از امضاي توافق سه‌جانبه در آستانه اعلام كرد پرواز‌هاي هواپيماهاي نظامي به‌ويژه امريكايي در چهار منطقه مورد نظر ممنوع است. در همين حال، جيمز ماتيس، وزير دفاع امريكا روز گذشته اعلام كرد واشنگتن در حال ارزيابي دقيق توافق و شرايط اجراي آن است.
اما به نظر طرح جديد روسيه براي صهيونيست‌ها خوشايند نبوده است. منابع امنيتي اين رژيم اعلام كردند كه تل‌آويو نسبت به ايجاد مناطق كاهش تنش در سوريه بي‌تفاوت بوده و به آن پايبند نخواهد بود. منابع امنيتي رژيم صهيونيستي در مصاحبه با معاريو اعلام كردند برآورد نهاد امنيتي اسرائيل اين است كه اگر اين توافق‌ها مسير اجرايي شدن را طي كند، اسرائيل به اين توافق‌ها پايبند نخواهد بود و به حملات هوايي خود عليه فعاليت‌هاي «تروريستي» عليه اسرائيل، ادامه مي‌دهد. پيشتر نيز آوي ديختر، رئيس كميسيون خارجه و امنيت در كنست گفته بود: وجه اشتراك ميان اسرائيل و افراد مسلح در سوريه بيرون كردن ايراني‌ها و هزاران فرد مسلح وابسته به حزب‌الله از سوريه بوده است.
 بشار اسد: اگر سوريه را آزاد نكنم، استعفا مي‌دهم


ميهمانان لبناني بشار اسد كه اخيراً به دمشق سفر كردند به نقل از او گفتند كل سوريه را از دست تروريست‌ها و تكفيري‌ها آزاد خواهد كرد.
روزنامه لبناني الديار گزارش داد: بشار اسد، رئيس‌جمهوري سوريه در ديدار با اين شخصيت‌هاي لبناني تأكيد كرد: تصور نكنيد كه تمامي آتش‌بس‌هايي كه حاصل مي‌شوند، مراحلي موقتي هستند. ارتش سوريه قدرت خود را به دست آورده و ما از حمايت حزب‌الله لبنان و روسيه برخورداريم. وي افزود: مبارزاني براي ياري به سوريه از كشورهاي عربي آمده‌اند و طرح اردوغان، قطر و عربستان به طور كامل شكست خورده است. اردن نمي‌تواند كاري بكند. حشدالشعبي عراق از ارتش سوريه در تمامي جبهه‌ها حمايت مي‌كند و از هم اكنون تا دو سال ديگر كل سوريه را آزاد خواهيم كرد و اوضاع را به قبل بازمي‌گردانيم. بشار اسد تأكيد كرد: اگر ظرف دو سال سوريه را آزاد نكنم، استعفا مي‌دهم اما من صددرصد اطمينان دارم كه سوريه از دست تروريسم رهايي خواهد يافت. به مذاكرات و مسائل مانند آن نگاه نكنيد طرح واقعي، آزادي سوريه از تروريست‌ها و تكفيري‌ها و بازگرداندن نقش منطقه‌اي سوريه است. من با رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهور تركيه آشتي نكردم چراكه او سبب قتل مردم سوريه شده است اما عربستان بسيار پشيمان خواهد شد. اسد گفت: ما با شركت گاز پروم روسيه درباره استخراج گاز از ساحل سوريه توافقنامه امضا كرديم و سومين كشور در جهان خواهيم بود كه گاز را صادر خواهد كرد. همين مسئله به تنهايي در بازسازي سوريه نقش خواهد داشت. ذخاير عظيمي از ارزهاي خارجي كه در اختيار داريم نيز در بازسازي و شكوفايي سوريه سهم خواهد داشت. وي افزود: سوريه قلب و مركز هويت عربي است و بدون سوريه هويت عربي وجود ندارد. عربستان و بقيه كشورهاي عربي دشمن بگذاريد هر كاري مي‌خواهند بكنند.
 5هزار چيني در صف تروريست‌هاسفير سوريه در چين روز دوشنبه اعلام كرد: حدود 5 هزار نفر از شبه‌نظاميان گروه‌هاي مختلف تروريستي در سوريه از مردمان قوم «اويغورها» در استان «سين‌كيانگ» چين هستند. براساس گزارش رويترز، چين از ورود غيرقانوني اويغورها به عراق و سوريه نگران است. اويغورها كه اكثريت، مسلمانان ترك زبان هستند به صورت غيرقانوني و از طريق آسياي جنوب شرقي و تركيه وارد عراق و سوريه مي‌شوند. عماد مصطفي، سفير سوريه در پكن به رويترز گفت: در حالي كه اويغورها به همراه داعش مبارزه مي‌كنند اما شعار جدايي‌طلبي خود را ترويج مي‌كنند. وي افزود: با توجه به برآورد ما از تعداد شبه‌نظامياني كه ما دستگير و زخمي كرده‌ايم يا كشته‌ايم، تقريباً 4 الي 5 هزار نفر از آنها از اويغورهاي سين‌كيانگ هستند. به همين علت چين و ديگر كشورها بايد به شدت نگران باشند.
سایر اخبار این روزنامه
ما از جنگ نمي‌ترسيم ما از شيعه ليبرال مي‌ترسيم برای ایجاد اشتغال مانند پروژه‌ها تایمر می‌گذاریم اقبال مردم به جبهه مردمي نيروهاي انقلاب معافيت مالياتي آستان قدس دستور امام است اصرار وزارت بهداشت بر نجومي‌تر كردن حقوق نجومي‌بگيران افتتاح راه‌آهن ناتمام تهران- همدان با حضور روحاني شجريان حنجره‌اش را به روحاني تقديم نکرده است نفس راحت اروپا از فتح اليزه به‌دست ماكرون نتانياهو سند «فلسطين 1967» را پاره كرد اقتدار موشكي را به برجام ربط ندهيد آيت‌الله نوري‌همداني: اصلح بايد جهادي و استكبارستيز باشد نقطه هدف در نمايش شهرهاي زيرزميني موشكي نماد تمام‌عيار سيستم در اليزه سرنوشت سومي فوتسال در انتظار سومي ساحلي! كشف چادر آخرين افتضاح آموزش و پرورش روحاني: ديگران رأي بياورند در پياده‌روها ديوار مي‌کشند روحاني: ديگران رأي بياورند در پياده‌روها ديوار مي‌کشند روسيه توافق سه‌جانبه را به شوراي امنيت مي‌برد حل همه مسائل با برجام ساده‌انديشي بود