کارشناسان بر این باورند که آرامستان جدید تهران باید در جنوب این شهر باشد

اما شهردار جدید اعلام کرده است که در غرب و شرق تهران به دنبال آرامستان جدید است! این در حالی است که طرح قدیم شهرداری در رابطه با خرید آرامستان متوقف شده و هیچ کس در رابطه با آن پاسخگو نیست!
آفتاب یزد- گروه اجتماعی: چند روز پیش پیروز حناچی شهرداری تهران اعلام کرده بود:« به جای توسعه بهشت زهرا (س)، دنبال مکان‌های جدید در شرق و غرب هستیم تا از تمرکز دوری کنیم، چرا که می‌بینید در پایان سال وقتی مردم به بهشت زهرا می‌روند به دلیل تمرکز حتی شریان‌های اصلی نیز قفل می‌شود.» این در حالی است که در شهرستان‌هایی مثل کرمان نیز با کمبود جا برای قبرستان مواجه هستیم و در چند روز گذشته شاهد بودیم مناقشه‌هایی در رابطه با انتخاب مکان جدید به عنوان قبرستان بین شهرداری و سازمان حفاظت از محیط زیست در شهر کرمان رخ داده بود، گزارش‌ها حاکی از آن است که شهرداری کرمان اصرار دارد قبرستان جدید در جاده جوپاری بنا شود اما سازمان حفاظت از محیط زیست می‌گوید که آب شرب شهر از آنجا می‌آید! با این حال به نظر می‌رسد که کمبود قبرستان موضوعی است که اکثر شهرستان‌ها کم و بیش با آن دست به گریبانند اما سوالی که مطرح می‌شود این است که قبرستان باید دارای چه خصوصیاتی از لحاظ مدیریت شهری باشند تا با مشکلات گذشته رو به رو نشویم؟
>قبرستان‌ها باید چه ویژگی‌هایی داشته باشند؟
در گذشته قبرستان‌ها داخل شهرها ایجاد می‏شدند و در بسیاری از شهرهای دنیا نیز این روال وجود داشت؛ اگر هم قبرستانی خارج از شهر بود، توسعه شهرها باعث شده، شهرها قبرستان‏ها را دربرگیرد مانند آرامستان گلشور که امروزه به محدوده شهری مشهد پیوسته و به پارکی تبدیل شده است. افزایش جمعیت و گسترش شهرها و تغییرات مختلف از ابعاد اقتصادی، اجتماعی و... دست به دست هم داده است تا امروزه بدانیم باید از ایجاد گره‌های جدید شهری جلوگیری کنیم. بنابر این این موضوع خواه‌ناخواه باعث می‌شود تا فکر ایجاد قبرستان درون شهر‌ها به ویژه شهر‌های بزرگ را نکنیم. کارشناسان حوزه شهری بر این باورند که آرامستان‏ها باید متعدد و خارج از شهر باشند؛ با گسترش شهرها و تبدیل آن‏ها به کلان‎شهر باید دسترسی آسان به آرامستان برای تمام مردم وجود داشته باشد؛ ضمن اینکه در ایجاد این آرامستان‏ها باید قواعد شهرسازی از قبیل شیب توپوگرافی، جهت باد، نوع مالکیت، ویژگی‏های اکولوژیک، بافت خاک و... رعایت شود.


خالدی کارشناس حوزه مدیریت شهری و برنامه‌ریزی در گفت و گو با آفتاب یزد در این رابطه می‌گوید: «قبرستانی که قرار است در شهر‌های مختلف انتخاب شود باید خواه ناخواه به اکثر شاهراه‌های شهر دسترسی داشته باشد، منطقه‌ای که انتخاب می‌شود به صورت کلی نباید گره ترافیکی داشته باشد و علاوه بر این‌ها باید این را بدانیم که قبرستان نیاز به یک سری زیر ساخت دارد و باید بتوانیم این زیر ساخت‌ها را برای آن مهیا کنیم. برای مثال اگر برویم 100 کیلومتری یک شهر قبرستان بر قرار کنیم شاید از گره‌های ترافیکی در امان باشیم و یا حتی بتوانیم برای آن جاده بکشیم اما مسلما برای زیر ساخت‌ها مثل آب و برق و سایر موارد دچار مشکل خواهیم شد.»
>گورستان جدید تهران باید
در جنوب این شهر باشد
او در رابطه با انتخاب قبرستان در تهران گفت: «تهران در حاشیه خود مناطق زیادی دارد که می‌تواند مورد تملک قرار بگیرد و برای قبرستان مورد استفاده شود. به نظر من بهتر این است که قبرستان جدید در کنار همان قبرستان قدیمی بهشت زهرا قرار داشته باشد که هم پیوستی بین قبرستان قدیم و جدید وجود داشته باشد و هم چون ابعاد قبرستان باید بسیار بزرگ است می‌تواند برای آنها راه‌سازی انجام داده و جاده‌هایی کشیده شود که به شاهراه‌های شهر متصل شود. از طرف دیگر بسته به منطقه می‌توانند برای آن طرح‌های توسعه‌ای هم در نظر بگیرند. اما چیزی که الان مسلم است این است که گورستان جدید تهران باید در جنوب این شهر باشد چون ما نمی‌توانیم یک گورستان جدید بزنیم که فاصله آن از گورستان قبلی خیلی زیاد باشد از طرف دیگر شرایط توپوگرافی تهران هم این اجازه را به ما نمی‌دهد.»
>چرا باید دوباره کاری داشته باشیم؟
او تصریح کرد:« در زمان مدیریت شهری قبلی شهر تهران، مدیران شهرداری می‌گفتند که قطعه‌ای 400 هکتاری قرار است در کنار بهشت زهرا خریداری شود و خیلی امیدوار بودند که حتی نقشه آن هم کشیده شده ساخت قبرستان جدید دیگر خیلی عملی به نظر می‌رسید اما معلوم نیست به چه دلیل به یکباره این کار متوقف شد و حالا هیچ کس در مدیریت شهری جدید حتی حاضر نیست درباره آن صحبت کند! این اتفاق خیلی بدی است که ما در مدیریت شهری هیچگونه ثبات و برنامه ریزی بلند مدت نداریم و به محض اینکه یک مدیر عوض می‌شود، سیستم برنامه ریزی این مجموعه به طور کلی به هم می‌ریزد! چه بسا اگر همان موقع این کار انجام می‌شد امروز ما دغدغه‌ای برای خرید و ساخت قبرستان نداشتیم. همان موقع‌ها آقای حافظی یکی از مدیران شهری حتی گفته بود که طرح آرامستان جدید در حال آماده‌سازی است و با مالکین زمین صحبت شده است و غیره؛ می‌خواهم بگویم کار خرید آرامستان تمام شده بود و اصلا معلوم نیست به چه دلیل متوقف شد و جالب اینجاست که هیچ کس هم راجع به این موضوع پاسخگو نیست. چرا باید دوباره کاری داشته باشیم؟»
>طرح چند آرامستانی
باید مورد بررسی قرار بگیرد
خالدی افزود:« در مجموع انتخاب آرامستان برای تهران علاوه بر اینکه کار سختی است، کار سختی هم نیست! چون تهران هنوز هم در حاشیه خود جاهای زیادی دارد که می‌توانند آرامستان باشند به شرط اینکه دسترسی‌های محیطی آن در نظر گرفته شود. بعضی از کارشناسان در رابطه با چند آرامستانی هم نظر‌هایی را ارائه می‌کنند که قبرستان‌ها به صورت غیر متمرکز باشند. البته در طرح پیشین شهرداری هم مورد بررسی قرار گرفته بود، من مخالف این موضوع نیستم اما این موضوع معایب و مزایایی دارد که باید مورد بررسی قرار بگیرد. یکی از مهمترین مسائل در رابطه با این موضوع بحث مالی آن است آن هم در شرایط اقتصادی فعلی که شهرداری در مضیقه است، موضوع دیگر این است که باید توجه داشته باشیم چه بخواهیم و چه نخواهیم چند سال دیگر این آرامستان هم پر خواهد شد و ما باید فکری کنیم، اگر شهرداری نمی‌تواند قطعه بزرگی بخرد خواه‌نا‌خواه چاره‌ای ندارد جز اینکه به سراغ قبرستان‌های کوچکتر و غیر متمرکز برود. اما باز هم می‌گویم به این دلیل که آرامستان جای خاصی است و هر جایی نمی‌توان آن را احداث کرد بهتر است که این طرح به طور کامل مورد بررسی قرار بگیرد و همه جوانب آن بررسی شود.»
صحبت‌های این کارشناس ابهام در گفته‌های شهردار تهران را مشخص می‌کند؛ چرا که با وجود اینکه خیلی از کارشناسان بر این اعتقادند که قبرستان جدید باید در جنوب تهران باشد حناچی در شرق و غرب به دنبال زمینی برای قبرستان می‌گردد و جالب اینجاست که هیچ طرح پیشنهادی در دوره جدید مدیریت شهری در رابطه با قبرستان جدید هنوز ارائه نشده است.