سرکشی به همه خانواده‌های آسیب دیده حوادث آبان‌ماه

علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که آمار جانباختگان در سخنان محمدجواد لاریجانی به دو دسته تروریستی و امنیتی تقسیم شده است و اینکه آیا دولت این آمار را تایید می‌کند، اظهار کرد: این سوال را باید از خود ایشان بپرسید. بنابر وعده‌ای که با وزیر کشور داشته‌ایم و بر اساس تقسیم کار، قرار شد دادستانی آمار را با تفکیک و دقیق ارایه کند و از آمارهای دبیر ستاد حقوق‌بشر هیچ اطلاعی ندارم. البته از نیروهای امنیتی ما هم عده‌ای شهید شدند که به این موضوع
شک نداریم.
> سخنان وزیر کشور درباره حوادث آبان
تقطیع شده است


ربیعی در پاسخ به این پرسش که آیا سخنان محمود صادقی درباره اظهارات رحمانی فضلی درباره چگونگی شلیک‌ها به معترضین درست است یا خیر، گفت: من در آن جلسه نبودم ولی با آقای رحمانی فضلی که صحبت کردم گفت که بیانات من تقطیع شده است و آنچه که گفته‌ام شبیه‌سازی موضوع بوده و این که چطور اتفاقات رخ می‌دهد.سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره چگونگی رسیدگی دولت به خانواده‌های آسیب دیده در حوادث آبان ماه، اظهار کرد: ما هیئت بررسی که برای این موضوع تشکیل داده‌ایم تاکنون جلسات گوناگونی داشته است. البته مشکل این بوده که اطلاع‌رسانی درباره کار این هیئت انجام نشده ولی یکی از کارهای این هیئت استفاده از معتمدین محلی در رسیدگی به خانواده‌های آسیب دیده بوده که طی آن به همه خانواده‌های آسیب دیده در این حوادث سرکشی شده و حمایت‌های لازم هم از آنها انجام شده که لازم نیست اینجا به آن اشاره شود.وی افزود: مهمترین کار هیئت بررسی، رسیدگی به ابعاد حقوقی و اجتماعی و اقتصادی این حوادث است. ما باید از گزارش این هیئت تجربه به دست آوریم که برای پیش‌گیری از این گونه حوادث چه کارهایی انجام دهیم. حوادثی که رخ داد برای ما قابل قبول نبود، اما متاسفانه ترکیبی از اتفاقات رخ داد که نه در طولانی مدت، بلکه در کوتاه مدت باید تبیین و نقش جریان‌هایی که به ماجرا ورود کردند و می‌خواستند موج‌سواری کنند با افراد معترضی که به صورت طبیعی وارد شده بودند جدا شود.سخنگوی دولت ادامه داد: هیئت بررسی باید حساب افراد بی‌گناه و حتی جوانان هیجان‌زده که از خانواده‌ها و فرزندان همین سرزمین هستند، را از گروه‌های دیگر سوا کند، و به نحوی باید با ایجاد همدلی از آنها دلجویی شود.
ربیعی در پاسخ به پرسشی درباره سفر رئیس‌جمهوری به ژاپن و تصمیم احتمالی دولت برای اجرای گام پنجم کاهش تعهدات برجامی، گفت: اولویت ایران همواره حفظ برجام بوده و هست. البته بارها تاکید کرده‌ایم که برجام توافق جمعی است و بقای آن بدون پایبندی همه طرفین توافق به تعهدات خود قطعا امکانپذیر نیست. سخنان رئیس‌جمهوری در ژاپن هم موضوع جدیدی نیست. از همان نخستین روزهای پس از برجام بارها مشروع‌بودن حضور ایران در برجام به تامین منافع ملی کشور را شفاف و رسمی اعلام کردیم. هنوز تغییری در مواضع برجامی ما رخ نداده است.
وی افزود: ما مشغول رصد مواضع شرکای‌مان در برجام هستیم و قطعاً اگر به آن نتیجه برسیم تصمیم رئیس جمهوری دنبال می‌شود و متناسب با مواضع مثبت یا منفی و خنثی آنها تصمیمات خودمان را به موقع اتخاذ می‌کنیم. البته اینکه برخی می‌گویند دولت همه‌چیز را به برجام یا نتایج مذاکرات خارجی متصل کرده حرف نادرستی است. هیچ دولتی به اندازه این دولت در مسائل آب، برق و زیرساخت‌های اینترنت در مناطق محروم کار نکرده و همین الان هم کاهش واردات و کمک به تولید ملی خیلی صورت گرفته است. ربیعی با بیان اینکه این قضاوت‌ها انگی است برای فعال‌نبودن دیپلماسی کشور، تاکید کرد: ما سیاست دو ستونه داریم. اقتصاد داخل را باید قوی کنیم. باید مردم را نسبت به مشکلاتی که ناشی از تحریم‌ها توجیه کنیم و در کنار آن دیپلماسی هم داشته باشیم. ما تحریم را حق ملت ایران نمی‌دانیم. تحریم ظلمی است که سر ما آمده است. مانند این است که ما بگوییم فعلا زیر ظلم زندگی می‌کنیم تا آثار ظلم را از بین ببریم. خیر اینچنین نیست. ما هم باید آثار ظلم را از بین ببریم و هم اینکه تلاش کنیم این ظلم از بین برود.
سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات متناقض مقامات اروپایی درباره فعال‌شدن مکانیسم ماشه تصریح کرد: بر اساس اظهارات اروپایی‌ها پیش‌بینی ما این است که آن‌ها اکنون برجام را برهم نمی‌زنند و سیاست مکانیزم ماشه را راه‌اندازی نمی‌کنند. تمام کشورهای مهم جنوب شرقی آسیا، دوستان و شرکای شرقی ما و اروپایی‌ها به نحوی برماندن در برجام تاکید دارند. ما همه طرف‌های برجام را دعوت می‌کنیم به جای تهدید به طور کامل به تعهداتشان عمل کنند که در این صورت نیازی به نگرانی از کاهش قانونی و مجاز تعهدات ایران برابر عدم اجرای تعهدات دیگران به وجود نمی‌آید.
وی با بیان اینکه تنها عمل به تعهدات برجامی طرف اروپایی است که می‌تواند ما را از ادامه کاهش تعهداتمان منصرف کرده و به انجام کامل آن‌ها بازگرداند، گفت: معتقدیم سه کشور اروپایی به خوبی می‌دانند که گام‌های کاهش تعهدات ایران در صورت عمل آنها به تعهداتشان برگشت‌پذیر است. ما آن‌ها را دعوت می‌کنیم درباره تصمیمات و واکنش‌های احتمالی و ناموجه خود در آینده بیشتر دقت کنند چون ممکن است آسیب ترمیم‌ناپذیری به برجام وارد شود و باید تصریح کنیم که جمهوری اسلامی با این تهدیدات از مطالبه به حق و قانونی خود عقب نخواهد نشست و برای هر سناریویی آماده هستیم.
به گزارش ایسنا، ربیعی درباره اخبار مربوط به تایید و اجرایی شدن پالرمو در مجمع تشخیص مصلحت گفت: امروز به نقل از یکی از اعضای مجمع این خبر را شنیدم، اما منبع رسمی و موثقی برای این خبر نتوانستم پیدا کنم. برخی معتقد هستند اکنون که تحریم هستیم، مسائل مربوط به این لوایح هم به آن اضافه شود؛ اما این استراتژی «آب که از سر بگذرد چه یک وجب، چه صد وجب» اشتباه و بی‌معنا است و برای مردم قابل قبول نیست. عدم تصویب لوایح مرتبط به FATF ابعاد جدیدی از محدودیت برای مردم وکشور ایجاد می‌کند.سخنگوی دولت ادامه داد: برخی هم ابهام ایجاد می‌کنند که قبول کردن این لوایح منجر به این می‌شود که حقوق گروه‌های انقلابی که مبارزه آن‌ها مورد قبول ما هم هست، زیر سوال برود. ما اصلا این نوع ایراد و ابهام‌ها را قبول نداریم چرا که اصلا منجر به چنین اتفاقی نخواهد شد. تمام متخصصان امنیتی کشور اعلام کرده‌اند حق تحفظ این کنوانسیون‌ها به اندازه‌ای هست که نگرانی وجود نداشته باشد.وی با تاکید بر اینکه ما نباید به تحریم‌های موجود، تحریم دیگری اضافه کنیم، تصریح کرد: تصویب لوایح FATF درخواست دولت است، اما برای احترام به قانون به تصمیم مجلس و شورای نگهبان و مجمع احترام می‌گذاریم و از قانون
تبعیت می‌کنیم.