در شُرُف «اخراج» نه «خروج» خودخواسته!

آفتاب یزد ـ گروه سیاسی: یک عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با این تذکر که مسئله «لهستان» و «اسپانیا» هیچ شباهت و ارتباطی به هم ندارد، به آفتاب یزد می‌گوید: «اشتباه بزرگی که بسیاری مرتکب آن شده‌اند این است که لهستان در شرف اخراج است نه خروج خودخواسته و این یعنی قید تکرار برگزیت در لهستان، یک سوء تفاهم آشکار است.»
نیکنامی، استاد مطالعات اروپا با ذکر این مسئله که برخی مشکلات داخلی در اسپانیا این شائبه را ایجاد کرده که این کشور نیز همچون انگلستان به دنبال خروج از اتحادیه است، می‌گوید: « اسپانیا هرگز از اتحادیه ی اروپا خارج نمی‌شود زیرا همراه ترین و همگام ترین عضو اتحادیه اروپایی است و اگر به واکنش‌های عمومی اسپانیایی‌ها در مورد برگزیت دقت کنیم خواهیم دید اکثر تظاهرات ضد برگزیتی در اسپانیا برگزار شده است.
>«واکس»؛ یک حزب کم تاثیر
به گزارش روزنامه اکسپرس، در هفته گذشته احزاب راستگرا "واکس" در اسپانیا تحت فشار قرارگرفتند تا مانند انگلیس با خروج از اتحادیه اروپا موافقت کنند. پیش از این در پی بحران‌های متوالی در اتحادیه اروپا، لهستانی‌ها نیز خواهان پیروی از انگلیس برای خروج از اتحادیه بودند. در راستای فشارهای صورت گرفته بر احزاب اسپانیا، رئیس حزب واکس سومین حزب بزرگ اسپانیا در سخنانی، بشدت از اتحادیه اروپا انتقاد کرد و گفت که دیوان دادگستری اروپا احکام قضایی دادگاه‌ها و حاکمیت این کشور را تحقیر می‌کند.


دکتر نیکنامی با کم تاثیرخواندن احزاب راستگرای اسپانیا ـ واکس ـ خاطرنشان می‌کند: «دو حزب اصلی پرقدرت و تاثیرگذار اسپانیا نه تنها مخالفتی با باقی ماندن در اتحادیه اروپایی ندارند بلکه طرفدار قوام و دوام اتحادیه اروپایی نیز به شمار می‌آیند.»
این استاد دانشگاه با نادرست خواندن نوع انتشار خبری که لهستان را در کنار انگلستان و اسپانیا به عنوان کشورهایی که ادامه دهنده مسئله‌ای به نام برگزیت هستند، قرار می‌دهد، تاکید می‌کند: «بسیاری از گروه‌هایی که اعتقاد دارند رشد کمی اتحادیه باعث شده تا رشد کیفی این اتحادیه دچار خلل شود به دنبال کاستن از تعداد کشورهای عضو اتحادیه اروپایی هستند فلذا اگر لهستان نتواند اتحادیه ی اروپایی را متقاعد کند خطر تبدیل به یک عضو خنثی شدن در گام اول و اخراج تمام و کمال در گام بعدی این کشور را تهدید می‌کند.
آن گونه که در خبرها آمده، دادگاه عالی اتحادیه اروپا حکم داده که رهبر جدایی طلب کاتالونیا باید از مصونیت پارلمان برخوردار باشد. "اوریول جونکراس" یکی از رهبران طرفدار استقلال کاتالونیا پس از همه پرسی غیرقانونی استقلال در اسپانیا زندانی شد، با این وجود وی در ماه مه (خرداد) به عنوان نماینده پارلمان اروپا انتخاب شد. جونکراس در حالی به عنوان نماینده پارلمان اروپا انتخاب شد که دادگاه‌های اسپانیا استدلال می‌کردند که به دلیل آن که وی به قانون اساسی اسپانیا سوگند یاد نکرده است، صلاحیت نمایندگی این کشور در پارلمان اروپا را ندارد.
>عدم ثبات اقتصادی، اسپانیا را در صورت
خروج از اتحادیه زمینگیر خواهد کرد!
دکتر رکسانا نیکنامی، استاد مطالعات اروپا معتقد است: «مسئله خروج اسپانیا از اتحادیه اروپایی بیشتر از آن که یک مطالبه ی جدی باشد، بخش‌هایی از اختلافات داخلی به اتحادیه تسری پیدا کرده را شامل می‌شود پس باید به سه دلیل پذیرفت که فارغ از تفاوت‌ها و شباهت‌های اسپانیا و انگلستان چنین مسئله‌ای در مورد این کشور که ارتباط جغرافیایی کمتری با اتحادیه اروپایی دارد، صدق نخواهد کرد. نخست این که؛ احزاب راستگرا از ثبات و تاثیرگذاری قابل ذکری برخوردار نیستند، دوم بحث کاتالان‌ها است که چنین درخواستی ندارند و سومین مسئله، عدم ثبات اقتصادی و مشکلاتی اقتصادی است که اجازه نمی‌دهد اسپانیا در دوجبهه وارد جنگ شود.»
جدای از بحث اسپانیا، در خبرها آمده که دادگاه عالی لهستان نیز هفته گذشته در بیانیه‌ای هشدار داد این کشور ممکن است به دلیل اختلافات بر سر اصلاحات قضایی و استقلال قضات از اتحادیه اروپا خارج شود. طرح‌های اصلاحاتی لهستان می‌تواند با قوانین اروپا مغایرت داشته باشد و تنش کنونی بین بروکسل و حزب حاکم «قانون وعدالت» (PiS) را تشدید کند. در طرح‌های اصلاحاتی حزب حاکم ناسیونالیست لهستان در صورتی که قضات مشروعیت اصلاحات قضایی موردنظر دولت را زیر سوال ببرند، اخراج خواهند شد.
در بیانیه دیوان عالی لهستان آمده ‌است: تناقض بین قوانین لهستان و اتحادیه اروپا به احتمال زیاد باعث ورود نهادهای ورشو به انتقاد از نقض معاهده‌های اتحادیه اروپا خواهد شد و این امر خروج از اتحادیه اروپا را به امری ضروری تبدیل خواهد کرد. اتحادیه اروپا، حزب حاکم لهستان را به سیاسی کردن دستگاه قضایی از زمان تشکیل دولت در سال ۲۰۱۵ متهم کرده است. حزب قانون و عدالت لهستان، اصلاحات را برای کارآمدی بیشتر دستگاه قضا ضروری می‌داند. براساس پیش نویس طرحی که در پارلمان لهستان بررسی می‌شود، قضات اجازه ندارند، مستقل بودن قضات انتصابی شورای ملی در دستگاه قضایی را زیر سوال ببرند.
در بیانیه دیوان عالی لهستان همچنین آمده است: طرح پیشنهادی طوری طراحی شده که آشکارا به «آندژی دودا» رئیس جمهوری لهستان اجازه می‌دهد رئیس جدید دادگاه عالی را تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری انتخاب کند. انتظار می‌رود این انتخابات اردیبهشت (مه) برگزار شود.
آن چه در این خبر مورد تذکر و توجه رکسانا نیکنامی است آن که، لهستان که جزئی از کشورهای «شینگن» نیز به شمار نمی‌آید به گونه‌ای رفتار کرده است که بیشتر از منافع اتحادیه اروپایی، منافع ملیِ خود را مدنظر قرار داده و بیشتر از آن که اتحادیه‌ای بیندیشد، ملی و میهنی اندیشیده فلذا این که فکر کنیم لهستان خواهان خروج خودخواسته است، فرض اشتباهی است در حالی که لهستان در خطر اخراج و بایکوت شدن قرار دارد.
این استاد دانشگاه با ذکر مثالی بارز در مورد بحث مهاجران غیر اروپایی خاطرنشان می‌کند:«کشور لهستان با وضع مجموعه قوانین داخلی نه تنها از قوانین اتحادیه ی اروپایی تبعیت نمی‌کند بلکه سختگیرانه‌تر نیز واکنش نشان داده است.»
نیکنامی در ادامه خاطرنشان می‌کند؛ وضع چنین قوانینی عملا به معنای رویارویی با قوانین اتحادیه اروپایی است و شرایطی را پیش روی لهستانی‌ها قرار داده که حتی در مورد یونان با آن وضعیت بسیار بد نیز اتفاق نیفتاد!
اگرچه تاکنون ساز و کاری برای اخراج کشورهای عضو در اتحادیه اروپا تعریف نشده است اما فقط انگلیس توانسته خروج از اتحادیه اروپا را به دنبال همه‌پرسی که در سال ۲۰۱۶ برگزار شد؛ انتخاب کند و انتظار می‌رود این کشور ماه آینده رسما از اتحادیه اروپا خارج شود. آن گونه که در خبرها می‌خوانیم، پارلمان انگلیس در هفته گذشته سرانجام به سوی خروج این کشور از اتحادیه اروپا در ۳۱ ژانویه (۱۱ بهمن) گام برداشت و طرح نخست‌وزیر بوریس جانسون برای برگزیت را تصویب کرد. این اولین رای‌گیری در پارلمان جدید بریتانیا بود. به نوشته رسانه‌ها، طرح جانسون که با رای مثبت اکثریت پارلمان مورد توافق قرار گرفت انگلیس را در روز ۳۱ ژانویه از جمع ۲۸کشور عضو اتحادیه اروپا خارج کرده و زمینه‌های لازم برای ایجاد تغییرات عمده در زمینه مسائل سیاست خارجی و تجاری را فراهم خواهد کرد. این طرح که با ۳۵۸ رای موافق و ۲۳۴ رای مخالف به تصویب رسید، پیروزی مهمی برای بوریس جانسون به شمار می‌رود که برای محقق کردن وعده‌هایش جهت خارج کردن انگلیس از اتحادیه اروپا انتخابات زودهنگام برگزار کرد.