سقف وام مسکن از محل اوراق 2 برابر شد

با تصمیم شورای پول و اعتبار، سقف تسهیلات دریافتی در محل اوراق حق تقدم، دوبرابر شده است؛ به این ترتیب که در تهران برای زوج ها از 100 به 200 میلیون تومان و در شهرهای بزرگ  از 80 به 160 میلیون تومان رسیده و سقف وام جعاله هم که قبلا 20 میلیون تومان بود به 40 میلیون تومان رسیده است تا زوج ها بتوانند در مجموع 240 میلیون تومان (در تهران) یا 200 میلیون تومان (در شهرهای بزرگ بالای 200 هزار نفر) وام بگیرند. در ادامه شرایط این وام را توضیح می دهیم.
شرایط وام تسهیلات حق تقدم چیست؟
به گزارش خراسان، وام از محل اوراق حق تقدم مسکن، یکی از گران ترین انواع تسهیلات است اما این مزیت را دارد که فورا قابل دریافت است. نرخ سود تسهیلات 17.5 درصد است اما برای دریافت تسهیلات باید اوراق حق تقدم هم بخرید؛ برای هر 500 هزار تومان وام یک برگه حق تقدم لازم است. قیمت   اوراق حق‌تقدم هم اکنون حدود 40 هزار تومان است. یعنی برای دریافت 240 میلیون تومان وام، لازم است حدود 19 میلیون تومان برای خرید اوراق بپردازید.
چه کسانی می توانند از این وام استفاده کنند؟


دریافت این تسهیلات برای همه متاهلان مجاز است و شرط خانه اولی بودن هم ندارد. علاوه بر آن خانه ای که با این وام می خرید باید شرایط و مشخصات لازم (از جمله رعایت آیین‌نامه 2800 و تأیید استحکام بنا مطابق سایر تسهیلات مشابه) را داشته و از تاریخ صدور پروانه ساختمانی (جواز ساخت) آن بیش از 25 سال سپری نشده باشد.
گفتنی است زوج هایی که پیشتر از این وام استفاده کرده اند نیز، اکنون با شرایطی می توانند مجدد از این وام استفاده کنند. قبلا این امکان وجود نداشت اما با مصوبه ای که هیئت مدیره بانک مسکن در اردیبهشت سال گذشته داشت، امکان دریافت مجدد وام از محل حق تقدم مشروط به «گذشت دوره زمانی مشخص از اولین مرتبه استفاده از این تسهیلات و همچنین تسویه بدهی خود با بانک یا انتقال تسهیلات به غیر» ممکن است.
شرایط اقساط و بازپرداخت چگونه است؟
این تسهیلات با سود 17.5 درصد و بازپرداخت 12 ساله پرداخت می شود. البته اگر خانه خریداری شده در بافت فرسوده بازسازی شده (که توسط شهرداری ها تعیین و معرفی می شود) قرار گرفته باشد نرخ سود تسهیلات 16 درصد خواهد بود. جدول شماره یک  میزان اقساط این وام و میزان نقدینگی لازم برای خرید اوراق را در شرایط مختلف نشان می دهد.
اگر وام جعاله را نیز دریافت کنید، باید مبالغ مربوط را اضافه کنید. باید توجه داشته باشید که سود این وام نیز 17.5 درصد است اما بازپرداخت آن پنج ساله است. اگر همه 40 میلیون تومان وام جعاله را نیز دریافت کنید، باید 1.6 میلیون تومان بابت خرید اوراق پرداخت کنید و ماهانه یک میلیون تومان هم به اقساط وام اضافه می شود (البته برای پنج سال اول). جدول شماره ۲  به طور خلاصه شرایط این وام را نشان می دهد.
گفتنی است، امکان استفاده همزمان از انواع روش ها (اوراق، مسکن یکم و جوانان و ...) هم وجود دارد اما نباید کل تسهیلات از سقف مجاز اعلام شده عبور کند. همچنین به جای خرید اوراق می توانید از محل سپرده گذاری در حساب های مخصوص بانک مسکن، این تسهیلات را دریافت کنید.