«ابتکار» واکنش های گسترده بین المللی به پیروزی ماکرون را بررسی می کند بازگشت فرانسه

روابط تهران و پاریس در زمان ماکرون توسعه بیشتری خواهد یافت
دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه با پیروزی قاطع (65 درصدی) امانوئل ماکرون نامزد مستقل به کار خود پایان داد تا وی به عنوان هشتمین و جوان ترین رییس جمهوری پنجم فرانسه راهی کاخ الیزه شود.
این دور از انتخابات فرانسه با رویکردی کاملاً متفاوت نسبت به دوره های گذشته برگزار شد، و طی آن شرایطی رقم خورد که در ساختار سیاسی فرانسه بی سابقه بود. در این دور از انتخابات، برای نخستین بار شاهد کنار گذاشته شدن احزاب اصلی فرانسه در فضای به شدت دو قطبی این کشور بودیم. از سوی دیگر شکست مارین لوپن نامزد راست افراطی جبهه ملی، نشان داد فرانسویان از میان افراط گرایی و میانه روی، راه میانه را انتخاب کرده و خواهان تداوم و همگرایی با اتحادیه اروپا هستند.
هر چند امانوئل ماکرون سابقه وزارت اقتصاد فرانسه را در کارنامه دارد، اما در ساختار سیاسی فرانسه، سیاست مداری تازه کار محسوب می شود. وی توانست در جامعه به شدت قطبی شده فرانسه، حمایت اکثریت طبقه متوسط شهری را به خود جلب کرده و با پیروزی قاطع خود، شبح فریگزیت را از اتحادیه اروپا دور کند. این در حالی بود که پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، بحث خروج فرانسه از این اتحادیه به یکی از مهمترین مباحث روز در اروپا و انتخابات فرانسه تبدیل شده بود. پیش از این مارین لوپن از جبهه ملی وعده داده بود که در صورت پیروزی در انتخابات، روند خروج فرانسه از اتحادیه اروپا را مورد بررسی قرار داده و شرایط را برای بازگشت فرانسه به دوران اقتدار گذشته فراهم خواهد کرد.


با توجه به این امر و با شدت گرفتن اقبال عمومی به جریانات راست افراطی و ناسیونالیسم در غرب که نمونه آن را در پیروزی ترامپ در آمریکا و اقبال عمومی به جریانات افراطی هلند، اتریش و حتی آلمان شاهد بودیم، پیروزی ماکرون در فرانسه و شکست جریانات راست افراطی در هلند و اتریش نشان داد که تمایل به میانه روی همچنان وجه غالب رویکرد مردم اروپا است. در این زمنیه، کارشناسان که بریگزیت را به لرزش پایه های اتحادیه اروپا تعبیر کرده اند معتقدند که مردم اروپا با درک واقع بینانه از شرایط موجود بین المللی، وحدت و همگرایی را به روندهای افراطی ترجیح داده و پیروزی ماکرون شاید ضربه نهایی به موج برخاسته از جریانات افراطی در اروپا باشد.
واکنش رسانه های خارجی به پیروزی ماکرون
روز گذشته، روزنامه ایندیپندنت انگلیس در گزارشی با اشاره به پیروزی بزرگ امانوئل ماکرون نوشت که این جوان 39 ساله توانست مارین لوپن رهبر جریان راست افراطی و انقلاب پوپولیستی در اروپا را شکست دهد. این مساله می تواند علاوه بر اثرات گسترده بر فرانسه، برای سراسر اروپا از جمله انگلیس که در آستانه مذاکرات خروج از اتحادیه اروپاست، موجب تحولات جدی باشد. این نشریه همچنین در ادامه با اشاره به استقبال گسترده رهبران اروپا از این پیروزی نوشت: ژان کلود یونکر رییس کمیسیون اروپا با خوشحالی از پیروزی ماکرون، حفظ اروپای متحد و مترقی را تحت ریاست جمهوری وی پیش بینی کرده است. آنگلا مرکل صدراعظم آلمان نیز انتخاب ماکرون را یک پیروزی برای اروپای واحد عنوان کرده است.
از سوی دیگر، شبکه خبری سی ان ان در گفت و گویی با برنارد کوشنر وزیر خارجه پیشین فرانسه گزارش داد: کوشنر معتقد است، پیروزی ماکرون پایانی بر ترس و ناامیدی از وعده های لوپن بود و این موفقیت خارق العاده نشان داد که فرانسه بازگشته است.
همچنین روزنامه نیویورک تایمز نیز در واکنش به پیروزی ماکرون، گزارش داد: فرانسوی ها با بله گفتن به سیاست مدارا و جامعه باز، پوپولیست ها را به عقب راندند. با این انتخاب تمام کسانی که از در افتادن فرانسه به دام پوپولیسم هراس داشتند، آسوده خاطر شدند.
واکنش ها به پیروزی ماکرون در ایران
پیروزی یکشنبه شب، ماکرون با واکنش مقامات کشورمان نیز روبرو بود. در همین رابطه حسن روحانی رییس جمهوری کشورمان طی پیامی به امانوئل ماکرون، ضمن تبریک پیروزی وی در انتخابات فرانسه، اعلام کرد:
امیدوارم در دوره مسئولیت آن جناب، بیش از پیش شاهد توسعه و تعمیق روابط دیرینه میان ایران و فرانسه در جهت منافع متقابل دو کشور باشیم. بدون تردید در سایه تعامل و همکاری‌های متقابل که خوشبختانه روند مثبتی را طی می‌نماید، روابط فی مابین شاهد تحرک و رونق مطلوب‌تری در همه زمینه‌های دارای منافع مشترک سیاسی، اقتصادی و فرهنگی خواهد بود. لذا تمایل دارم آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای تبادل نظر مستمر در خصوص مسایل دو جانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی اعلام نموده و ابراز امیدواری نمایم تا با حسن توجه جناب‌عالی، موانع توسعه و تحکیم هر چه بیشتر روابط دو کشور مرتفع گردد.»
بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان نیز با استقبال از نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در فرانسه، ابراز امیدواری کرد که روابط ایران و فرانسه در دوره جدید پس از برگزاری این انتخابات، براساس بسترسازی های صورت گرفته طی سال های اخیر و متناسب با ظرفیت های موجود بین دو کشور، در راستای منافع و مصالح دو ملت ایران و فرانسه، گسترش پیدا کند.
پیروزی ماکرون و تاثیر آن در روابط تهران- پاریس
با توجه به سطح همکاری های ایران و فرانسه که به خصوص در دوران پسا برجام از جهش قابل ملاحظه ای برخوردار بوده و دو کشور در زمینه های مختلف سیاسی و اقتصادی در تلاش برای افزایش سطح همکاری های دوجانبه هستند، پیروزی نامزد میانه رو در فرانسه بر روند آتی همکاری ها میان دو کشور مثبت ارزیابی می شود. در همین زمینه عبدالرضا فرجی‌راد، استاد ژئوپلیتیک در گفت و گویی با ایسنا، در مورد سیاست های آتی رئیس‌جمهور جدید فرانسه در قبال ایران گفت: به عقیده من اگر دولت فعلی در ایران سرکار باشد، روابط فعال تهران و پاریس به هم نخواهد خورد؛ چراکه ماکرون وزیر اقتصاد بوده و فردی اقتصادی است. او علاقه مند است تحولات اقتصادی در فرانسه ایجاد کند. او جوان بوده و صددرصد می‌خواهد برای دور دوم در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه پیروز شود و شرط این امر بهبود شرایط اقتصادی، افزایش اشتغال و ایجاد امنیت در کشور است. ایران هم با توجه به تحریم‌های گسترده‌ای که در سال های متمادی متحمل شده است تمایل دارد در حوزه هواپیمایی، تکنولوژی، نفت‌، گاز و ... با پاریس تعامل داشته باشد و فکر
می کنم آقای ماکرون نه تنها همکاری ها با ایران را کم نخواهد کرد بلکه احتمال دارد آن را توسعه بخشد. این استاد دانشگاه در مورد مواضع احتمالی ماکرون در قبال خاورمیانه و به ویژه سوریه نیز گفت: طبیعتا سیاست های فرانسه در عرصه بین‌المللی نسبت به گذشته تغییر چندانی نخواهد کرد چراکه این کشور همچنان قصد دارد در منطقه شامات به ویژه سوریه و لبنان حضور و نفوذ داشته باشد. همچنین فرانسه مجبور است خود را با کشورهای عربی خلیج‌فارس هماهنگ کند چراکه یکی از درآمدهای مهم فرانسه خرید تسلیحات عربستان، قطر، بحرین است و به این کشورها کالا، فناوری و اسلحه صادر می‌کند. در حال حاضر وضعیت به گونه‌ای است که در کشورهای عربی خلیج فارس هر وقت این کشورها در مقابل ایران یا رقبای منطقه‌ای خود کم می‌آورند و می‌بینند آمریکا، فرانسه و انگلیس از سیاست‌های آنها دور می شوند به سرعت یک خرید تسلیحات از این کشورها انجام می‌دهند. فرانسه نمی‌خواهد وضعیت سوریه مانند لیبی شود اما منافع کوتاه مدت آنها به منافع بلندمدتشان ارجحیت دارد. آنها با روسیه رقابت دارند و در حال حاضر اروپا در قبال حالت تهاجمی بودن روسیه در اوکراین، خاورمیانه و فناوری قدرت‌های مجازی از جمله هک کردن احساس خطر می‌کنند. علاوه بر این با توجه به شکنندگی که در خود اروپا هم به وجود آمده است و
ناامنی ها درخاورمیانه، همچنین روی کارآمدن ترامپ در ایالات متحده، احتمالا دولت ماکرون به دنبال ایجاد سیاست اروپایی واحد در قبال این مسائل خواهد بود، چرا که فرانسه در چنین شرایطی نمی تواند مستقل عمل کند و خود راجدا از شرایط موجود
بداند.
محمدباقر خرمشاد عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد نیز در مورد سیاست های آتی دولت فرانسه و تاثیر آن در روابط با ایران، اظهار داشت: با توجه به خام بودن داده‌های موجود نمی‌توان به طور قطعی در این زمینه اظهار نظر کرد، اما اگر در رابطه با سوریه شاهد تحولاتی در مواضع و سیاست خارجی فرانسه باشیم، در مورد ایران هم تحولاتی ایجاد خواهد شد. نباید فراموش کرد که مجموعه نظام فرانسه به صورت مکرر پایبندی خود نسبت به تعاملات با ایران را ابراز کرده و تلاش کرده است در فضای پسابرجام تحولات خود با ایران را توسعه دهد، همچنین آنها یکی از اولین کشورهایی هستند که تلاش کرده اند در پسابرجام با تهران در همه زمینه‌ها ارتباط برقرار کنند.
سایر اخبار این روزنامه
جهانگیری: ارائه برنامه‌های غیرواقعی در زمینه اشتغال پذیرفتنی نیست منتقدان مذاکرات و توافق هسته‌ای از نقد کردن چک برجام می‌گویند دست‌درازی دلواپسان به میوه برجام «ابتکار» واکنش های گسترده بین المللی به پیروزی ماکرون را بررسی می کند بازگشت فرانسه علیرضا صدقی اصلاح‌طلبان خندان؛ اصولگرایان عصبانی دولت یازدهم چگونه با بحران آب جنگید؟ سال های سخت آب فصل مشترک سیاست رئیسی و احمدی‌نژاد در حوزه مسکن چیست؟ بنای «کرامت» روی خاک سست «مهر» «ابتکار» جنبه‌های ممنوع الخروجی بانوان ورزشکار ایرانی را بررسی می‌کند زنان در بند یک حق «ابتکار» از فرصت‌ها و چالش‌های صنعت سنگ ایران گزارش می‌دهد خرد شدن سنگ زیرپای تصمیمات دولت قبل عبدالله ناصری در گفت‌و‌گو با «ابتکار»: تندروها از انتخابات پرشور هراس دارند روحانی در همدان : ملت ایران از مسیر آزادی دست نخواهد کشید رئیس قوه قضاییه: نامزدها شعارهای بی اساس و غیر منطقی ندهند پرسپولیس ۴ - ۲ الوحده صعود شیرین با هتریک طارمی