روزهای سخت «برهم صالح» آیا رئیس جمهور عراق بازمی‌گردد؟


«برهم صالح» که در تحولات جاری عراق، نتوانست در برابر انواع و اقسام فشارها دوام بیاورد، پنجشنبه گذشته پس از ارسال نامه‌ای به پارلمان، راهی سلیمانیه در اقلیم کردستان شد.
رئیس‌جمهور عراق در نامه مذکور، هر چند به فشارهای خارجی نسبت به خود،‌اشاره‌ای نکرد و فقط نوشت که نامزد معرفی شده از جانب «ائتلاف سازندگی»‌، کسی نیست که مردم به دنبالش هستند و (به زعم وی) پارلمان نیز دقیقا مشخص نکرده است که فراکسیون اکثریت، کدام است، اما همین دغدغه رئیس‌جمهور نسبت به خواسته مردم، وضعیت پیچیده‌ای را منعکس می‌کند که هم اکنون بر عراق حاکم است. کارشناسان به خوبی می‌دانند که این وضعیت پیچیده، محصول مدیریت و مهندسی آشوب‌های دو ماهه عراق توسط آمریکا بوده و همین امر تبدیل به اهرم فشاری علیه برهم صالح شده است. و الا، مناسب نبودن یک فرد برای نامزدی نخست‌وزیری، به تنهایی نمی‌تواند باعث شود رئیس‌جمهور از پست خود کناره‌گیری کند.
در هر حال، آمریکایی‌ها که قصد دارند، همه نهادهای قدرتمند مستقر در عراق را از بین ببرند و سپس، نسخه خود را، که چیزی جز بازگشت دیکتاتوری در شکل کودتا یا ‌اشکال دیگر نیست، بر ملت مظلوم این کشور تحمیل کنند، پس از برکناری نخست‌وزیر، اکنون نهاد ریاست‌جمهوری را نشانه رفته‌اند و پس از آن نیز احتمالا‌، به سراغ نهاد مرجعیت خواهند رفت، تا به زعم خودشان، مردم عراق را کاملا بی‌سرپناه بکنند.
همین مداخله خارجی را یک تحلیلگر عراقی به نام «جمعه العطوانی»، هم‌اشاره کرد و گفت که رئیس‌جمهور تحت تاثیر فشارهای خارجی مجبور شد بگوید که برای استعفا آماده است و او از جانب مردم، تحت فشار


نبوده است.
به گزارش خبرگزاری فارس، العطوانی در گفت ‌وگو با شبکه «العهد» عراق افزود: فشارهای زیادی بر برهم صالح وجود دارد که موجب می‌شود وی همه نامزدهای پیشنهادی برای نخست‌وزیری را رد کند تا اهداف طرف‌های مشخصی، محقق شود. منظور از این هدف‌های مشخص مورد‌اشاره العطوانی، همان نیات پلیدی است که آمریکایی‌ها برای ملت عراق در سر دارند.
این کارشناس عراقی توضیح داد که رئیس‌جمهور نمی‌تواند نامزد پیشنهاده شده از سوی فراکسیون اکثریت پارلمان را رد کند. اگر این نامزد مقبول گروه‌های سیاسی یا مردم نباشد، آنها می‌توانند این موضوع را اعلام کنند، همان‌گونه که تظاهر‌کنندگان عراقی تاکنون نیز علیه نامزدهای پیشنهادی، اعتراض و نظر خود را بیان کرده‌اند.
اکنون زمان غضب کردن نیست
در پی اعلام آمادگی برهم صالح برای کناره‌گیری از پست ریاست جمهوری، برخی از نهادها و چهره‌های موجه عراقی علیه این اتفاق، واکنش‌های غضب آلودی از خود نشان داده‌اند، که با توجه به شرایط جاری عراق، چندان شایسته و بجا نبوده است و اگر این رویه ادامه یابد، احتمالا وضعیت فعلی هم بد‌تر خواهد شد.
از جمله این واکنش‌های غضب آلود، می‌توان به عکس‌العمل «ائتلاف سازندگی» عراق‌اشاره کرد؛ این ائتلاف کناره‌گیری صالح را خدمت به اجنبی ذکر کرد. یا «قیس خزعلی» دبیرکل جنبش اهل حق عراق‌، اقدام رئیس‌جمهور را خیانت او به قانون اساسی عراق دانست. برخی نیز گفتند که برهم صالح با این اقدام خود، به دنبال امتیازگیری سیاسی است. در ادامه این هجمه‌ها، «محمد الحلبوسی» رئیس‌پارلمان عراق، با ارسال نامه‌ای برای صالح، به وی هشدار داد که اگر به بغداد بازنگردد، خودش(رئیس‌پارلمان) اختیارات ریاست جمهوری را طبق قانون‌، به دست خواهد گرفت.
برهم صالح احتمالا بر می‌گردد
یک منبع ریاست جمهوری عراق عصر دیروز اعلام کرد، برهم صالح از اقلیم کردستان به بغداد بازخواهد گشت.
به گزارش ایسنا، این منبع که نامش ذکر نشد، افزود، رئیس‌جمهور به منظور تکمیل مذاکرات درخصوص تعیین نخست‌وزیر جدید، و از سرگیری فعالیت ریاست جمهوری‌، از سلیمانیه به بغداد بازخواهد گشت.
برخی نیز می‌گویند که ممکن است آیت‌الله «سید علی سیستانی»، مرجع عالی شیعیان عراق، پا در میانی کند و از برهم صالح بخواهد که به بغداد برگردد و فعالیت خود را از سر بگیرد.
سایر اخبار این روزنامه
اتحاد ایران، روسیه و چین کابوس وحشتناک آمریکا خطرِ پیش روی عراق (یادداشت روز) اخبار ویژه موشکباران پایگاه نظامی آمریکا در کرکوک از سوی افراد ناشناس معافیت مالیاتی مؤسسات کنکوری با وجود گردش مالی ۴۰ هزار میلیارد تومانی شلیک مستقیم پلیس نیجریه به تظاهرکنندگان حامی شیخ زکزاکی تشییع پیکر مطهر سرتیپ محمدرضا رحمانی خلبان میگ 29 در تبریز منطقه حائل در سوریه یعنی حمایت از تروریست‌ها با تشکیل آن مخالفیم سیره پیامبر(ص) اهتمام به فقرا و ضعفا بود تصویب FATF یعنی وعده‌های واهی و آسیب‌های قطعی برگزاری ویژه ‌برنامه‌های ۹ دی با بیش از ۵ هزار نشست و گردهمایی افتتاح ۲۰۰۰ واحد مسکونی روستایی در خراسان جنوبی روزهای سخت «برهم صالح» آیا رئیس جمهور عراق بازمی‌گردد؟ با ما در فضای مجازی همراه باشید اتحاد ایران، روسیه و چین کابوس وحشتناک آمریکا منطقه حائل در سوریه یعنی حمایت از تروریست‌ها با تشکیل آن مخالفیم اتحاد ایران، روسیه و چین کابوس وحشتناک آمریکا منطقه حائل در سوریه یعنی حمایت از تروریست‌ها با تشکیل آن مخالفیم