روز صفـــــر ‏

[شهروند] در پایان مهلت ثبت‌نام فیلم‌ها برای حضور در سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر، سیمون سیمونیان، مدیر دبیرخانه ‏جشنواره گفت که ۱۵۱ اثر شامل ۱۱۵فیلم سینمایی و ۳۶مستند، متقاضی حضور در این دوره از جشنواره شده‌اند. نکته ‏مهم این است که از این 115 فیلم سینمایی 37فیلم آثار اول سازندگان‌شان است. یعنی حدود یک سوم تولیدات سینمایی امسال ‏آثار اول سازندگان‌شان است. یک آمار بی‌نظیر که هم امید را در خود دارد و هم بی‌سامانی سینمای ایران را. ‏ شرایط تولید فیلم در سینمای ایران این روزها حتی برای فیلم‌سازان کهنه‌کار هم بسیار دشوار شده است. علیرضا رئیسیان می‌گوید ‏‏امروز هزینه تولید یک فیلم خوب با بازیگران و عوامل کمتر از 3‌میلیارد تومان نیست. تهیه‌کنندگان هم صحبت‌هایشان شبیه ‏رئیسیان است و می‌گویند در سینمای ایران، حداقل هزینه تولید یک فیلم سینمایی با هنرپیشه‌های معمولی کمتر از 2‌میلیارد ‏تومان نیست. این یعنی فیلم‌هایی که کمتر از ۶میلیارد تومان بفروشند، ضرر کرده‌اند. ‏
در این شرایط دشوار اما تعداد فیلم اولی‌های امسال بیشتر از همیشه است. فیلم‌سازانی که البته مثل تمام سال‌های اخیر بعید است ‏فیلم دوم خود را حداقل به این زودی‌ها بسازند. ‏
فرزاد موتمن می‌گوید اینکه ما در‌سال 70، 60 فیلم اولی داریم طبیعی نیست. حتی در آمریکا هم که در‌سال ۲۰۰۰ فیلم ‏تولید می‌شود، نمی‌توانید 70، 60فیلم اولی پیدا کنید. ‏
‏     


فیلم اولی‌ها امسال از مجاری گوناگونی پای به سینمای ایران گذاشته‌اند. عده‌ای سرمایه‌شان را از نهادها یا افرادی گرفته‌اند که به قول ‏برخی از تهیه‌کنندگان «آمده‌اند که در سینما خرج کنند نه سرمایه‌گذاری». گروهی با حمایت سازمان هنری سینمایی اوج فیلم‌شان ‏را ساخته‌اند و عده‌ای نیز با حمایت تهیه‌کنندگان بخش خصوصی. اما در مورد تمام این فیلم‌سازان و حداقل در مورد بخش اعظمی ‏از آنها این نکته صادق است که سرمایه‌گذار فیلم‌شان را خودشان معرفی کرده‌اند.‏
تهیه‌کننده قدیمی سینمای ایران می‌گوید ما را با سینمایی‌ها دعوا نیندازید. فقط در این حد می‌توانم بگویم که این فیلم اولی‌ها ‏بعضی‌ها از پدر مادر و اقوام‌شان پول گرفته‌اند، برخی تمام زندگی‌شان را جمع کرده و سرمایه فیلم‌شان کرده‌اند، بعضی هم با ‏سرمایه‌گذاری آشنا شده و فیلم‌شان را ساخته‌اند. اما وقتی این فیلم‌ها اکران نشود یا پول‌شان را بازنگردانند، آن سرمایه‌گذار حتی اگر ‏پدر آدم هم باشد دیگر در فیلم بعدی سرمایه‌گذاری نخواهد کرد و بنابراین آن فیلم‌ساز به فیلم دوم نخواهد رسید. اما عده دیگری از ‏پدر و مادر و نزدیکان‌شان پول خواهند گرفت و‌ سال آینده شاهد فیلم اولی‌های دیگری خواهیم بود. ساختار سینمای ما به این سمت ‏رفته و نمی‌شود کاری کرد. تهیه‌کننده‌ها هم از این امر بدشان نمی‌آید. بدون اینکه دغدغه اکران و بازگشت سرمایه داشته ‏باشند، باسرمایه یک نفر دیگر فیلم تولید می‌کنند، هم دستمزدشان را پیش پیش می‌گیرند و هم ته تهش با یک اکران هنر ‏و تجربه طرف را راضی می‌کنند که فیلم اولش را روی پرده هم فرستاده‌اند. ‏
‏‏   ‏
فارغ از این مسائل اما نباید کتمان کرد که حداقل در سال‌های اخیر در حضور کمرنگ و ناموفق اغلب کارگردانان صاحب سبک و ‏شناخته‌شده سینمای ایران سنگینی بار جشنواره بیشتر روی دوش فیلم‌سازان تازه‌وارد بوده و اگر هم اتفاقی در جشنواره افتاده، آن ‏اتفاق را فیلم‌های اول برخی از فیلم‌سازان به دست آورده‌. فراموش نکنید که چند نفر از موفق‌ترین فیلم‌سازان دو سه‌سال اخیر، ‏سعید روستایی، نیما جاویدی و محمدحسین مهدویان هنوز تعداد فیلم‌هاشان به انگشتان یک دست نرسیده و دو نفر اولی هم تنها دو ‏فیلم ساخته‌اند.‏
این روند البته منحصر به این چند‌سال اخیر نمی‌شود و سابقه‌ای دیرینه دارد. کم نیستند فیلم‌سازانی که هنوز هم نخستین یا نهایت ‏دومین فیلم‌شان بهترین آثارشان است. هنوز که هنوز است طرفداران تارانتینو از سگدانی و پالپ‌فیکشن می‌گویند و هواداران ‏ایناریتو از عشق سگی و 21 گرم. در سینمای خودمان هم این اتفاق را بسیار شاهد بوده‌ایم. زنده‌یاد محمد رضا اعلامی تا همیشه به ‏اعتبار نخستین فیلمش نقطه ضعف در سینمای ایران شناخته می‌شد یا محمد علی سجادی با بازجویی یک جنایت. هنوز که هنوز ‏است خیلی‌ها بوتیک را بهترین فیلم حمید نعمت‌الله می‌دانند. فریدون جیرانی هم با قرمز همین نسبت را دارد و البته خیلی‌های ‏دیگر.
‏   ‏
امسال هم بعید نیست شاهد چند فیلم باشیم که تا سالیان‌سال به یاد آورده شوند. فیلم‌هایی که فیلم‌سازان‌شان را با آنها به یاد می‌آوریم.‏
از بین 37 فیلم اول متقاضی حضور در جشنواره چند فیلم به دلیل تهیه‌کنندگان، نام و سابقه قبلی کارگردانان‌شان و البته برخی ‏نیز اسامی و عناوین عوامل و به‌خصوص بازیگران‌شان شناخته شده‌تر از دیگر فیلم‌هاست و کنجکاوی زیادی برای دیدن‌شان ‏وجود دارد. منتقدان بر این باورند که پدیده‌های جشنواره امسال را باید از بین این فیلم‌ها جست.‏
دو فیلم «لباس شخصی» به کارگردانی امیرعباس ربیعی و فیلم «اوج ۱۱۰» ساخته سیاوش سرمدی به دلیل سرمایه‌گذاری سازمان ‏اوج جزو فیلم‌های کنجکاوی‌برانگیز امسال هستند. امیرعباس ربیعی از برگزیدگان جشنواره عمار وسیاوش سرمدی از ‏فیلم‌سازان خوشنام و باسابقه حوزه مستند است که پیش از این مستندهایی چون «ادواردو»، «امام موسی صدر»، ‏‏«چمران به روایت دختر جبل عامل»، «۸۰‌سال مقاومت» و «داوطلب مرگ» ساخته است و اکنون در نخستین اثر داستانی بلند ‏خود، فیلم دفاع مقدسی «اوج ۱۱۰» را می‌سازد.‏
تهیه‌کنندگان خصوصی هم امسال فیلم‌های کنجکاوی‌برانگیزی ارایه داده‌اند که از مهم‌ترین‌هاشان باید به فیلم‌های پربازیگر ‏‏«بی‌صدا حلزون» بهرنگ دزفولی‌زاده به تهیه‌کنندگی مرتضی شایسته، «لتیان» علی تیموری به تهیه‌کنندگی مجید مطلبی و ‏‏«ریش‌قرمز» ماکان عاشوری به تهیه‌کنندگی محمدرضا تخت کشیان اشاره کرد. ‏
اما شماری از فیلم‌ها را هم سابقه کارگردان‌شان جذاب کرده. ازجمله «شنای پروانه» محمد کارت به تهیه‌کنندگی رسول صدرعاملی ‏و «روز صفر» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی خسرو ملکان. محمد کارت به‌واسطه جوایز پرشمار فیلم‌های کوتاهش و سعید ملکان ‏نیز به دلیل سال‌ها سابقه گریم و تهیه‌کنندگی نام‌های شناخته شده‌ای هستند که انتظار زیادی از آنها می‌رود. ‏
‏«اورکا» ساخته سحر مصیبی با بازی ترانه علیدوستی؛  پوست برادران ارک؛ «ملاقات با جادوگر» حمید بهرامیان؛ «کشتارگاه» ‏عباس امینی و «پیتوک» سیدمجید صالحی از دیگر فیلم‌ اولی‌های مهم امسال هستند.‏