دریادار اخگر: برقراری امنیت دریایی مستلزم همکاری جمعی است

فرمانده نیروی دریایی ارتش در دفاع مقدس تامین امنیت در دریاها و اقیانوس‌ها را مستلزم تعامل و همکاری کشورها عنوان کرد و گفت: برگزاری چنین رزمایش‌هایی موجب ایجاد برقراری زبان و درک و فهم مشترک و نهایتا ایجاد اراده مشترک در تامین امنیت دریایی خواهد بود.
امیر دریاردار «علی اکبر اخگر» در گفت و گو با ایرنا با اشاره به برگزاری رزمایش مرکب ایران، روسیه و چین در منطقه شمال اقیانوس هند و دریای عمان و اهمیت آن گفت: حدود ۹۰ درصد از صادرات و واردات کشورها معمولا از طریق دریا انجام می‌شود. علاوه بر این سالانه ۳۷ تا ۴۰ هزار فروند کشتی در منطقه شمال اقیانوس هند تردد می‌کنند و این میزان تردد و ترافیک دریایی نیاز به امنیت دارد.
این فرمانده نیروی دریایی دفاع مقدس با بیان اینکه واردات و صادرات کالاها و بویژه نفت مستلزم تامین امنیت است، اظهارداشت:‌ تامین امنیت در بخش بزرگی از دریاها و اقیانوس‌ها توسط یک کشور امکان پذیر نیست و مستلزم تعامل و همکاری کشورها است.
وی افزود: امروز تامین امنیت خطوط کشتیرانی با توجه به تهدیداتی نظیر تروریسم دریایی، دزدی دریایی یا احتمالا ریختن مواد هسته‌ای که می‌تواند مسایل زیست محیطی را بوجود بیاورد، همکاری همه کشورها را می‌طلبد.دیادار اخگر گفت: خوشبختانه از چندین سال قبل نیروی دریایی با تعاملاتی که با کشورهای حوزه منطقه اقیانوس هند داشته، توانسته هماهنگی‌هایی را با کشورهای منطقه اقیانوس هند داشته باشد که در نتیجه‌ آن دیپلماسی دریایی خیلی خوبی بین ایران و کشورهای ذی نفع در شمال اقیانوس هند برقرار شده است. فرمانده عملیات اشکان در دوران دفاع مقدس افزود: تعاملاتی که در این سطح و رزمایش اخیر که بین نیروی دریایی ایران، روسیه و چین در شمال اقیانوس هند برگزار می‌شود نشانگر تعاملات و اراده‌ای است که کشورها در تامین امنیت خطوط کشتیرانی خود در منطقه دارند.


دریادار اخگر ادامه داد: خوشبختانه نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران در ایجاد دیپلماسی دریایی خیلی فعال بوده و خوب عمل کرده کما اینکه در سال‌های اخیر هم همکاری‌هایی که بین کشورهای منطقه‌ای و حتی فرامنطقه‌ای شکل گرفته است.
وی که سال‌ها در بخش های اطلاعات و عملیات نیروی دریایی حضور داشته است، اظهارداشت: صلح و دوستی و امنیت در منطقه را پیام این رزمایش دریایی عنوان کرد و گفت: تامین صلح و امنیت در منطقه و جهان مستلزم همکاری و تعامل با دیگر کشورهاست.
این فرمانده دوران دفاع مقدس با اشاره به فعالیت‌های آمریکا در منطقه و تلاش‌های این کشور برای ایجاد ائتلاف در منطقه گفت: آمریکایی‌ها امنیت را از دریچه تامین منافع خود می‌بینند و اقدامات شان در منطقه هم هیچ نسبتی با تامین امنیت در این منطقه ندارد. اما چیزی که ما به‌آن توجه داریم تامین امنیت برای کشورهای منطقه و کشورهای فرامنطقه‌ای است که در تردد ترافیکی که در منطقه ما هستند.
دریادار اخگر در عین حال گفت: این همکاری‌ها و رزمایش ها موجب ایجاد زبان و درک و فهم مشترک و نهایتا اراده مشترک در تامین امنیت دریایی خواهد شد و منافع امنیت دریایی برای همه کشورهایی خواهد بود که در منطقه حضور دارند.
وی همچنین در خصوص بومی سازی تجهیزات نیروی دریایی ارتش اظهارداشت: بعد از پایان جنگ تحمیلی وابستگی به همبستگی تبدیل شد و نیروهای دریایی کشورمان به این نتیجه رسیدند که باید روی پای خودش بایستند. اگر در کشور ما ناوشکن ساخته شد و اگر در کشور ما زیردریایی بومی ساخته می‌شود نشان دهنده قابلیت‌های متخصصان کشورمان است. امروز می توانیم بگوییم ما از شعار “ما می‌توانیم” عبور کردیم و ادعا می‌کنیم که «ما توانستیم.»
این پیشکوست دفاع مقدس ادامه داد: البته باید روز به روز توانمندی‌های خود را ارتقا دهیم و با مقاومت و ایستادگی بازدارندگی خود را ارتقا دهیم. یعنی اگر از بازدارندگی بحث می کنیم این امر نیازمند ایثار، مقاومت و فداکاری توام با بومی سازی و به روزرسانی تجهیزات است که می توانیم برای دفاع از منافع و کشورمان اقدام کنیم.
سایر اخبار این روزنامه
همدلی از تغییر طبقات اجتماعی گزارش می دهد طبقه متوسط در منفی یک نایب رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران: حق مسکن کارگران معادل پول شارژ ساختمان است! مهدی تاج استعفا کرد یاران سیاسی آیت الله مصباح یزدی دیروز با برگزاری همایشی به مناسبت 9 دی تحرکات انتخاباتی خود را زودتر از موعد قانونی کلید زدند اتهامی احتمالا برای خودروسازان و دلالان؛ یک نماینده مجلس مدعی تخلف در جریان ثبت نام برای پیش‌فروش خودروهای داخلی شد با جایگزینی باقری کنی جواد لاریجانی هم از قوه قضاییه رفت گپ‌وگفتی با محمدعلی بهمنی درباره موسیقی ایران از ناصر عبداللهی تا علیرضا قربانی و سالار عقیلی دریادار اخگر: برقراری امنیت دریایی مستلزم همکاری جمعی است رئیس دفتر رئیس‌جمهور تشریح کرد طراحی موضوع استعفا و مسدودسازی تصویب FATF در اتاق فکر ضد دولت روحانی «قانون تسهیل تسویه بدهی بدهکاران شبکه بانکی کشور» را ابلاغ کرد با جایگزینی باقری کنی جواد لاریجانی هم از قوه قضاییه رفت موسوی: ایران با کنار هم قرار گرفتن همه اقوام و مذاهب زیباتر است رئیس اداره عملیات دریایی ستاد کل نیروهای مسلح: برگزاری رزمایش‌های مشترک در سال‌های آینده ادامه خواهد داشت