عقب‌نشینی ترامپ

علی بیگدلی‪-‬ بامداد چهارشنبه حمله موشکی ایران به پایگاه هوایی عین الاسد در عراق که در اختیار نیروهای آمریکایی است انجام شد تا کمتر از یک هفته بعد از ترور سردار سلیمانی ایران واکنش نظامی خود را نشان دهد. این پاسخ درحالی شکل گرفت که در روزهای اخیر بعد از ترور سردار سلیمانی در میان مردم و جامعه ایرانی انتظاراتی برای انتقام ایجاد شد و بخش‌های مختلف مردم تلافی اقدام آمریکا را خواسته خود قلمداد کردند. به نظر می‌رسد یکی از ابعاد پاسخ تهران را نیز باید در همین راستا در نظر گرفت که مسئولان به دنبال پاسخ مثبت به سطح انتظارات جامعه بودند. در همین راستا نیز به نظر می رسد تا حد زیادی پاسخ بامداد چهارشنبه التهابات را در سطح جامعه کاهش داد و توانست اقناعی را میان جامعه که منتظر انتقام بودند ایجاد کند. البته هنوز زود است که در مورد میزان رضایت مردمی که انتظار انتقام داشتند قضاوت کنیم. درباره اینکه آینده تنش در خاورمیانه بین تهران و واشنگتن به کجا ختم خواهد شد نیز باید گفت فاکتورهای مختلفی تاثیرگذار است که یکی از این عوامل نوع واکنش و رفتارهای ایالات متحده در آینده در منطقه خواهد بود.
به نظر می رسد با توجه به سخنان شب
گذشته ترامپ که او بار دیگر از تمایل به گفتگو سخن گفت بعید است که کاخ سفید به دنبال ایجاد تنش نظامی جدیدی باشد و دست کم در شرایط فعلی دو طرف شاید در بعد پاسخ‌های نظامی اقدامات خود را انجام داده‌اند و باید دید در سایر حوزه‌ها تنش چگونه پیش خواهد رفت. یکی از موضوعاتی که به نظر می رسد در آینده تنش میان دو کشور مورد توجه قرار گیرد، موضوع خروج نیروهای آمریکایی از عراق و در سطحی کلان تر از منطقه است. خروج نیروهای آمریکایی از عراق در میان سخنان مسئولان مختلف کشور نیز به عنوان یک هدف و خواسته دنبال شده و از مصوبه اخیر پارلمان عراق مبنی بر خروج این نیروها از این کشور
در تهران استقبال زیادی شده است. پیگیری این راهبرد در آینده منطقه بسیار حائز اهمیت است، اما در طرف مقابل نیز باید دید ایالات متحده تمایلی به خروج از عراق خواهد داشت یا خیر؛ با توجه به اینکه واشنگتن تاکنون هزینه‌هایی را متحمل شده است پاسخ به این سوال فعلا دشوار است.