ترس مجلس نمایندگان از جنون ترامپ

گروه بین‌الملل: سیستم حکومتی ایالات متحده به شدت نگران ناتوانی واشنگتن در کنترل اقدامات رئیس جمهوری آمریکا است. برهمین اساس، مجلس نمایندگان آمریکا قطعنامه «محدودسازی اختیارات جنگی رئیس جمهوری» را با هدف ممانعت از ورود آمریکا به تعارض نظامی با ایران تصویب کرد.
به گزارش پایگاه خبری اِن بی سی، مجلس نمایندگان آمریکا بامداد جمعه طرح کاهش اختیارات جنگی «دونالد ترامپ» را با رعایت وابستگی‌های حزبی و با ۲۲۴ رأی موافق در برابر ۱۹۴ رأی مخالف به تصویب رساند. بنابر گزارش خبرگزاری رویترز با تشدید نگرانی قانونگذاران آمریکا از افزایش تنشها میان تهران- واشنگتن و احتمال بروز جنگ میان دو کشور، مجلس نمایندگان آمریکا روز پنج شنبه قطعنامه محدود سازی اختیار «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری این کشور برای ورود به هرگونه تعارض نظامی علیه ایران را به رأی گذاشت.
این رأی گیری بعدازظهر روز پنج شنبه به وقت محلی در مجلس نمایندگان آمریکا که تحت کنترل دموکراتهاست، برگزار شد. این قطعنامه پس از تصویب در مجلس نمایندگان، به مجلس سنا ارسال می‌شود؛ جایی که سرنوشت آن همچنان در هاله‌ای از ابهام است.
با وجود آنکه هم حزبیان ترامپ- جمهوری خواهان- ۵۳ کرسی از مجموع ۱۰۰ کرسی سنا را در اختیار خود دارند، اما دست کم دوتن از سناتورهای جمهوریخواه- رند پال و مایک لی- حمایت خود را از این قطعنامه اعلام کرده‌اند.


انتقاد تند پلوسی
«نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا تأکید کرد که «حمله پهپادی هفته گذشته این کشور که به ترور سردار قاسم سلیمانی انجامید، امنیت بیشتری برای مردم آمریکا به ارمغان نیاورد».
وی در ادامه کاخ سفید را به دلیل عدم مشورت و رایزنی با کنگره پیش از این حمله مقصر دانست. پلوسی در یک کنفرانس خبری گفت که این اقدام کاخ سفید «اهانت آمیز» بود.
رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در این باره گفت: «از نظر ما، هفته گذشته رئیس جمهور- دولت- علیه ایران به یک حمله تحریک آمیز و نامتناسب دست زد، حمله‌ای که مردم آمریکا را در معرض خطر قرار داد».
نمایندگان دموکرات می‌گویند مقام‌های دولت آمریکا در توجیه ترور سردار سلیمانی، به مجوزی استناد کرده‌اند که در سال ۲۰۰۲ برای جنگ علیه عراق صادر شده بود. این مقام‌ها مدعی شده‌اند که چون سردار سلیمانی هنگام حمله در عراق حضور داشته، دولت آمریکا می‌توانسته با استناد به این مجوز علیه او حمله انجام دهد.
نمایندگان دموکرات با رد این استدلال، در تلاش هستند تا با لغو مجوز سال ۲۰۰۲، قانون اختیارات جنگی تازه‌ای تصویب کنند که هرگونه درگیری نظامی با ایران را به مشورت با کنگره منوط می‌کند.
گفتنی است که ترامپ نیز در واکنش به این اظهارات پلوسی، با انتشار یک پیام توئیتری او را فردی «دیوانه» خواند و ابراز امیدواری کرد که تمام اعضای جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا به این قطعنامه رأی مخالف دهند.
جلسه توجیهی ناموفق درباره ایران
بنا به گزارش اسپوتنیک، روز چهارشنبه جلسات توجیهی مختصر درباره وضعیت ایران برای نمایندگان مجلس هر دو مجلس کنگره توسط مارک اسپر ، وزیر دفاع ، مایک پمپئو وزیر امور خارجه، جینا هاسپل مدیر سیا و جنرال مارک میللی رئیس کمیته ستاد ایالات متحده برگزار شد. اصولاً دموکرات‌ها و برخی جمهوری خواهان از اطلاعات دریافتی ناراضی بودند و از سیاست‌های ترامپ ابراز نگرانی عمیق کردند.
نانسی پلوسی، سخنگوی نمایندگان دموکرات‌ها از كالیفرنیا گفت:- «اعضای كنگره نگرانی‌های جدی درباره تصمیم دولت [امریكا] برای آغاز اقدامات نظامی در برابر ایران و عدم وجود راهبردی برای پیشبرد آن دارند». وی افزود:- «در این جلسه توجیهی، نمایندگان دولت به این نگرانی‌ها رسیدگی نکردند.»
به گفته رئیس مجلس نمایندگان امریکا، احتمال تصویب لایحه ای برای جلوگیری از تأمین بودجه امریكا برای عملیات نظامی در ایران و در برابر جمهوری اسلامی ایران باید با تصویب نمایندگان مجلس انجام شود. نمایندگان دموکرات می‌گویند مقام‌های دولت امریکا در توجیه ترور سردار سلیمانی، به مجوزی استناد کرده‌اند، که در سال ۲۰۰۲ برای جنگ در برابر عراق صادر شده بود. این مقام‌ها مدعی شده‌اند که چون سردار سلیمانی هنگام حمله در عراق حضور داشته، دولت امریکا می‌توانسته با استناد به این مجوز در برابر او حمله انجام دهد.
نمایندگان دموکرات با رد این استدلال، در تلاش هستند تا با لغو مجوز سال ۲۰۰۲، قانون اختیارات جنگی تازه‌ای تصویب کنند، که هرگونه درگیری نظامی با ایران را به مشورت با کنگره منوط می‌کند.
آمریکا روز جمعه گذشته در اقدامی غیرقانونی و جنایت‌کارانه با حمله هوایی به فرودگاه بغداد، سردار قاسم سلیمانی و جمعی از هوادارانش را هدف قرار داد و همه آنها را به شهادت رساند. 
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز بامداد روز چهارشنبه اعلام کرد که رزمندگان شجاع نیروی هوافضای سپاه در عملیاتی موفق در پاسخ به شهادت سردار قاسم سلیمانی و همراهانش با شلیک ده‌ها فروند موشک زمین به زمین، پایگاه هوایی اشغالی ارتش تروریستی و متجاوز آمریکا موسوم به «عین الاسد» را در هم کوبیدند.