آغاز بازخوانی اطلاعات جعبه سیاه بوئینگ ۷۳۷

اولین جلسه مشترک کارگروه بررسی سانحه پرواز۷۵۲ با حضور تیم بررسی سانحه ایرانی و اوکراینی در سازمان هواپیمایی کشوری برگزار شد.
به گزارش ایسنا،   صبح دیروز تیم اوکراینی شامل کارگروه‌های بررسی سوانح، مدیریت بحران، تشخیص هویت، روابط بین‌الملل و نمایندگان شرکت بهره بردار هواپیما وارد تهران شدند و براساس استانداردهای بین‌المللی انکس ١٣ ایکائو با توجه به وجود کشورهای دیگری که ذی ربط سانحه هستند از جمله نمایندگان موسسه ایمنی حمل و نقل کشور کمیسیون ایمنی حمل و نقل کشور کانادا و کمیسیون حمل و نقل هوایی سوئد جهت همکاری در بررسی سانحه دعوت به عمل آمده است.
از سوی دیگر مدیرکل بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری از بازخوانی اطلاعات جعبه سیاه بوئینگ ۷۳۷ با حضور مقامات قضایی در مهرآباد خبر داد.
به گزارش مهر، حسن رضایی‌فر در نشست خبری «بررسی علت سقوط هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ اوکراین اینترنشنال» اظهار داشت: با حضور هیئت اوکراینی، دو جلسه برگزار کردیم؛ یک جلسه صبح و جلسه دیگر نیز در خصوص نحوه دریافت اطلاعات جعبه سیاه برگزار شد.


وی با تأکید بر اینکه ما از متخصصان بازخوانی جعبه سیاه در داخل کشور استفاده خواهیم کرد، ادامه داد: در این خصوص از سه شرکت هواپیمایی قشم‌ایر، ماهان و آسمان که از نرم‌افزارهای به‌روز بازخوانی اطلاعات جعبه سیاه برخوردار هستند، دعوت به همکاری کردیم.
مدیرکل بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری افزود: همچنین طی جلسه‌ای که با نمایندگان کمیسیون بررسی سوانح اوکراین داشتیم، آنها هم تائید کردند که جعبه سیاه FDR حادثه دیده اما خوشبختانه حافظه هر دو جعبه سیاه هواپیما سالم است.
رضایی‌فر افزود: سعی ما بر این است که بازخوانی و ارزیابی جعبه سیاه در داخل کشور انجام شود و امروز این اطلاعات در یک لابراتوار در فرودگاه مهرآباد با حضور مقامات قضایی بازخوانی خواهد شد. اگر به این نتیجه رسیدیم که امکان بازسازی اطلاعات جعبه سیاه در داخل وجود ندارد، طبق تفاهمنامه‌ای که با کشورهای اوکراین، روسیه، فرانسه و کانادا داریم، آنها آمادگی دارند تا این اطلاعات را دانلود کنند.
وی تأکید کرد: ما علاقه داریم که ترجیحاً اطلاعات جعبه سیاه را در داخل بازخوانی کنیم اما اگر احساس کنیم که ممکن است اطلاعات صدمه ببیند، از یکی از کشورهای مذکور کمک می‌گیریم.
بیانیه سخنگوی دولت
 درباره سقوط هواپیمای اوکراینی
سخنگوی دولت درباره سقوط هواپیمای اوکراینی بیانیه‌ای صادر کرد.
به گزارش ایسنا در این بیانیه آمده است: ضمن ابراز تسلیت مجدد دولت جمهوری اسلامی ایران به خانواده‌های داغدیده حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی ذکر چند نکته ضروری است:
1- اکنون سازمان هواپیمایی کشوری جمهوری اسلامی ایران کمیته بررسی سانحه را بر اساس مقررات ایکایو تشکیل داده است و با شفافیت، دقت و سرعت تمام، با حضور و مشارکت کارشناسان از همه کشورهای مرتبط، این سانحه هوائی را از همه جوانب فنی و اجرائی بررسی و به طور کامل اطلاع رسانی خواهد کرد.
2- طبق قواعد بین‌المللی، سازمان هواپیمایی کشوری از کشوری که سانحه در آن رخ داده است (ایران)، سازمان هواپیمایی کشوری از کشوری که صادر کننده گواهینامه صلاحیت پرواز است (اوکراین)، مالک هوایپما (اوکراین) کارخانه سازنده هواپیما (بوئینگ) و کارخانه سازنده موتور هواپیما (فرانسه) مي‌توانند در فرایند تحقیق شرکت کنند. هم اکنون نماینده کشور اوکراین در ایران حضور دارد. ما از شرکت بوئینگ نیز مي‌خواهیم نماینده خود را برای مشارکت در فرایند بررسی جعبه سیاه اعزام نمایند.
3- از حضور کشورهای مرتبط دیگر که اتباع آنها در این حادثه تلخ جان باخته اند نیز در فرایند بررسی استقبال مي‌کنیم.
4- بنا به دستور رئیس جمهور نتیجه بررسی‌های فنی و کارشناسی، به طور منظم و سریع، به اطلاع عموم، بویژه خانواده‌های داغدار خواهد رسید.
5- اعتقاد داریم این روشی اطمینان بخش برای همگان بویژه خانواده‌های داغدار خواهد بود.
6- امروز به روش کاملا حساب شده و شناخته شده در عملیات روانی به نقل از یک منبع آگاه از پنتاگون که خواسته نامش فاش نشود خبر اصابت دو موشک به هواپیمای اوکراینی را با اب و تاب در رسانه‌ها منعکس کرده است. در اینده که مشخص شد این ادعای دروغ عاری از حقیقت است هیچ کس مسئولیت این دروغ بزرگ را بر عهده نخواهد گرفت.
7- توصیه مي‌کنیم دولت امریکا به جای دروغ پردازی و شکل دادن یک عملیات روانی، به نتایج بررسی کمیته‌های ذکر شده در بند بالا دقت نمایند.
8- در انتها متاسفم که سیستم عملیات روانی دولت آمریکا و همراهان آگاه و ناآگاه انها با این دروغ‌پردازی‌ها بر زخم‌های جانکاه خانواده‌های داغدار نمک مي‌پاشند و برای تامین اهداف خود در این عملیات روانی خانواده‌های قربانیان این حادثه را نیز قربانی مي‌کنند.
ضرورت بررسی دقیق و سریع علت حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی
روسای جمهور ایران و اوکراین روز پنج شنبه با ابراز تسلیت بابت سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی که منجر به کشته شدن مسافران این هواپیما شد، بر ضرورت بررسی دقیق و سریع علت سقوط این هواپیما تاکید کردند.
به گزارش ایسنا، ولادیمیر زلیسنکی رئیس جمهور اوکراین در تماس تلفنی با حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی با قدردانی از اقدامات انجام شده از سوی نیروهای امدادی ، اورژانس و کاشناسان فنی ایران در این حادثه ، خواستار همکاری مشترک هیات‌های فنی دو کشور برای بررسی این حادثه و مشخص شدن دلایل سقوط هواپیما طبق پروتکل‌های بین‌المللی  شد.
روحانی نیز با تاکید بر همکاری کامل هیات‌های فنی دو کشور برای انجام همه اقدامات لازم در این زمینه اظهار داشت: به وزارت راه و شهرسازی دستور مي‌دهم که تیم مشترکی از کارشناسان دو کشور برای بررسی دقیق علت این حادثه تشکیل دهد
در این گفت و گوی تلفنی همچنین بر  تعامل وزرای خارجه ایران و اوکراین برای تسریع و تسهیل در همکاری‌های کارشناسان دو کشور در بررسی ابعاد این حادثه و انجام اقدامات لازم توافق کردند.
روسای جمهور ایران و اوکراین همچنین در این تماس تلفنی با اشاره به روابط خوب دو کشور بر توسعه و تعمیق روابط در همه زمینه‌ها تاکید کردند.
برخورد موشک به هواپیمای اوکراینی
 غیر ممکن است
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: برخورد موشک به هواپیمای اوکراینی از لحاظ علمی غیر ممکن و چنین شایعاتی، هیچ گونه منطقی ندارد.
به گزارش ایسنا، علی عابدزاده ضمن تسلیت مجدد به درگذشت تعداد زیادی از هموطنان در سقوط هواپیمای خطوط هوایی اوکراین اینترنشنال افزود: همزمان با این هواپیما، چندین پرواز داخلی و خارجی در فضای ایران و در همین ارتفاع هشت هزار پایی در حال پرواز بودند و موضوع برخورد موشک به این هواپیما به هیچ وجه نمی‌تواند صحت داشته باشد.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بین همه بخش‌های نظامی و غیر نظامی در ایران هماهنگی کامل وجود دارد و در همان زمان سقوط، ده‌ها هواپیمای ایرانی و خارجی در حال پرواز بر فضای امن ایران بودند و اگر کشوری امنیت نداشته باشد، مگر ممکن است که این تعداد پرواز بر فضای آن در حال انجام باشد.
وی همچنین در خصوص رمزگشایی و دانلود اطلاعات جعبه سیاه هواپیمای خطوط هوایی اوکراین اینترنشنال با کمک کشور‌های سازنده بدنه و موتور و کشور‌های ثبت کننده و مالک این هواپیما گفت: همه اطلاعات و بررسی‌ها بر اساس مقررات ایکائو و انکس ۱۳ سازمان بین‌المللی هوانوردی با حضور تمام کشور‌ها و با محوریت سازمان هواپیمایی کشوری ایران انجام خواهد شد و ما از همان زمان اطلاع از وقوع حادثه، به همه کشور‌های ذینفع اطلاعات لازم را داده ایم و اکنون نوبت این کشورهاست که به ما پاسخ دهند که البته تاکنون تعداد زیادی از این کشور‌ها اعلام آمادگی کرده اند.
عابدزاده با تاکید بر اینکه اولویت مهم ما مشخص شدن علت وقوع سانحه است، در خصوص استخراج اطلاعات جعبه سیاه هواپیما نیز افزود: هم ایران و هم اوکراین امکانات لازم برای دانلود این اطلاعات را دارند، اما اگر نیازی به اقدامات تخصصی بیشتری باشد می‌توانیم همچون برخی سوانح مشابه، استخراج و آنالیز اطلاعات این کار را در فرانسه یا سایر کشور‌ها انجام دهیم.
وی با رد شایعات در خصوص مقاومت ایران برای تحویل ندادن جعبه سیاه هواپیما به آمریکا برای بازخوانی آن گفت: چنین موضوعی صحت ندارد ضمن اینکه مسئول بررسی سانحه، طبق مقررات جهانی ایکائو و انکس ضمیمه آن، سازمان هواپیمایی ایران است و اگر نرم افزار و سخت افزار لازم برای بازخوانی اطلاعات جعبه سیاه در ایران وجود نداشته باشد می‌توانیم این کار را در کشور‌های دیگر انجام دهیم.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اضافه کرد: اصول صنعت هواپیمایی غیر نظامی این است که علت وقوع سانحه روشن شود تا سازنده و کشور‌های بهره بردار نقص‌های احتمالی خود را برطرف کنند و به همین دلیل ما بر اساس مقررات سازمان بین‌المللی هوانوردی اجازه ورود ذینفعان حادثه را برای بررسی آن
 صادر کردیم.
وی گفت: به همین دلیل سانحه را به کشور‌های سازنده موتور، هواپیما و بهره بردار اطلاع داده ایم و خوشبختانه همه برای حضور در کمیسیون بررسی سوانح هوایی جواب مثبت داده اند، اما باید به تعریف مشخصی از نوع همکاری آن‌ها دست یابیم تا هرچه سریعتر به علت وقوع سانحه برسیم.