اولویت اول؛ انتخابات زودرس فدراسیــون

یادداشت

رسول مجیدی



در چند روز گذشته اخبار و شایعات درباره آینده صندلی مربیگری تیم ملی بالا گرفته. عده‌ای می‌گویند فدراسیون فوتبال با علی دایی به توافق رسیده و برخی دیگر صحبت از مذاکره با یحیی گل محمدی می‌کنند. تیم ملی تا پایان سال بازی مهمی ندارد اما از سال 99 باید بازی‌های سختی را انجام دهد تا شاید بتواند جواز حضور در مرحله اصلی انتخابی جام جهانی در آسیا را کسب کند. از وقتی ماجرای حضور ویلموتس در فوتبال ایران به پایان رسید، بسیاری بر این باور بودند که فدراسیون با برانکو ایوانکوویچ به توافق نهایی رسیده اما اتفاقات چند ماه اخیر و رفتن بسیاری از مربیان خارجی شاغل در ایران، همه را به این نظر رسانده که گزینه بعدی فوتبال ایران داخلی است.
مدیران فدراسیون فوتبال هم در شرایطی که رئیس‌شان از ریاست استعفا داده، این روزها ظاهراً به سختی به دنبال انتخاب سرمربی بعدی تیم ملی هستند اما سؤال اصلی این است که آیا آنها می‌دانند در حال حاضر اولویت‌شان چیست؟ فدراسیون فوتبال در حال حاضر بیشتر از هر چیزی به یک رئیس نیاز دارد. رئیسی تازه با افکاری تازه تا فوتبال ایران را از این رخوت دور کند. این در حالی است که اعضای باقی مانده هیأت رئیسه بیشتر به فکر تعیین سرمربی و شاید به راه انداختن نمایشی تازه هستند. نمایشی که یک سرش نام دایی، گل‌محمدی و قلعه‌نویی است و یک سر دیگرش نام وزیر ورزش. ظاهراً آنها در عین حالی که با این سه گزینه برای هدایت تیم ملی صحبت کرده‌اند، به آنها گفته‌اند که وزارت با سرمربی‌گری‌شان موافق نیست! مسأله‌ای که اصلاً سلطانی‌فر در جریانش نیست.
اما در شرایط فعلی سؤال اساسی از مدیران باقی مانده فدراسیون فوتبال این خواهد بود که وقتی قرار است به‌زودی فوتبال ایران توسط تیمی جدید مدیریت شود، چطور می‌توان با یک سرمربی - که شاید مورد حمایت رئیس جدید نباشد- قراردادی بلندمدت بست؟
به نظر می‌رسد حیدر بهاروند به عنوان سرپرست فدراسیون فوتبال باید بیشتر روی برگزاری انتخابات زودرس تمرکز کند. وظیفه او اساساً در چنین مقطعی این است؛ انتخاباتی قانونی و به موقع برای تعیین سکاندار جدید فوتبال. مسأله‌ای که مورد تأیید مدیران ارشد کشور از جمله وزیر ورزش هم هست. سلطانی‌فر هفته پیش در گفت و گو با اینفانتینو روی این مسأله تأکید کرد و باید دید جواب مدیران فعلی فدراسیون که عمر مدیریتی‌شان نهایت چند ماه دیگر است چه خواهد بود؟
تیم ملی قطعاً نیاز دارد که خیلی زود سرمربی بعدی‌اش را بشناسد اما شاید نیاز اصلی فوتبال در مقطع فعلی مشخص شدن تکلیف فدراسیون فوتبال برای 4سال آینده است. این اولویت اصلی فوتبال در ماه‌های آتی است.