بازداشت دیپلماتیک

رابرت مک ایر، سفیر انگلیس در تهران بعد از ظهر دیروز ۲۲ دی ۱۳۹۸ به دلیل رفتار نامتعارف و حضور در تجمعات غیرقانونی توسط دستیار وزیر امور خارجه و مدیر کل اروپا به وزارت امور خارجه فراخوانده شده و مراتب اعتراض رسمی جمهوری اسلامی به وی و دولت انگلیس ابلاغ شد. در این دیدار به مک ایر یادآوری گردید که حضور سفرای خارجی در تجمعات غیرقانونی هیچ تناسبی با مسئولیت‌های ایشان به عنوان نماینده سیاسی کشور متبوع خود ندارد و مخالف مفاد کنوانسیون ۱۹۶۱ روابط دیپلماتیک وین است و دولت انگلستان می‌بایست در این خصوص توضیح دهد.
سید عباس عراقچی در یک گفت و گوی توییتری با جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که از بازداشت موقت راب مک ایر سفیر انگلیس در تهران ابراز نگرانی کرده بود،‌ اظهارداشت: «وی بازداشت نشده است، اما به عنوان یک بیگانه ناشناس در یک گردهمایی غیرقانونی دستگیر شد.»
معاون وزیر خارجه افزود: وقتی پلیس به من اعلام کرد فردی دستگیر شده که ادعا می‌کند سفیر انگلستان هست، من گفتم غیرممکن است! فقط پس از مکالمه تلفنی که با او داشتم، با تعجب او را شناسایی کردم. ۱۵ دقیقه بعد او آزاد بود.
جوزپ بورل در حساب کاربری خود در توییتر از بازداشت موقت راب مک ایر سفیر انگلیس در ایران ابراز نگرانی کرد.


وی با بیان این که احترام کامل به کنوانسیون وین یک ضرورت است، اظهارداشت: اتحادیه اروپا خواستار کاهش تنش و فضای دیپلماسی است.
در همین حال،«راب مک ایر» سفیر انگلیس در ایران در توییتی نوشت: «تاکید می‌کنم که من در هیچ تظاهراتی شرکت نکردم!‌ من به مراسم یادبود افرادی که در سانحه ناگوار سقوط هواپیمای اوکراینی بودند رفتم. طبیعی‌ است که نسبت به کشته شدگان ادای احترام کنم.»
وی افزود: تعدادی ازآنها بریتانیایی بودند. پس از۵ دقیقه هنگامی که عده‌ای شروع به شعاردادن کردن محل را ترک کردم.
مک ایر ادامه داد: من نیم ساعت بعد از ترک محل دستگیر شدم. دستگیر کردن دیپلمات‌ها در هر کشوری غیر قانونی است. ممنون از پیام‌های شما که پر از حسن نیت بود. «مورگان اورتاگوس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا  بامداد یکشنبه در بخشی از پیام توئیتری خود بدون اشاره به دلیل حضور این دیپلمات انگلیسی در تجمع روز گذشته، از ایران خواست به کنوانسیون وین و دیپلمات‌های حاضر در این کشور احترام بگذارد.
همچنین «دومینیک راب» وزیر امور خارجه انگلیس در بیانیه ای ضمن ابراز تاسف از بازداشت سفیر این کشور در تهران و بدون اشاره به دلیل حضور وی در این تجمع بر کاهش تنش‌ها و حرکت به سوی دیپلماسی تاکید کرد. وی مدعی شد این اقدام مغایر با قوانین بین‌المللی بود.
برخی رسانه‌ها شنبه‌شب گزارش دادند، «راب مک‌ایر» سفیر انگلیس در ایران که در حال عکاسی از تجمعات غیرقانونی در تهران بود، به صورت موقت بازداشت و سپس با هماهنگی وزارت امور خارجه ایران آزاد شد.
وی حضور خود در تظاهرات روز شنبه را منکر شد و گفت: من نیم ساعت بعد از ترک محل بازداشت شدم.
این دیپلمات انگلیس در توییتی نوشت: «تاکید می‌کنم که من در هیچ تظاهراتی شرکت نکردم! ‌ من به مراسم یادبود افرادی که در سانحه ناگوار سقوط هواپیمای ۷۵۲ بودند رفتم. طبیعی‌ است که نسبت به کشته شدگان ادای احترام کنم.»
وی افزود: تعدادی ازآنها بریتانیایی بودند. پس ازپنج دقیقه هنگامی که عده‌ای شروع به شعاردادن کردن محل را ترک کردم.
مک ایر ادامه داد: من نیم ساعت بعد از ترک محل دستگیر شدم. دستگیر کردن دیپلمات‌ها در هر کشوری غیرقانونی است. ممنون از پیام‌های شما که پر از حسن نیت بود
در جریان تجمع شامگاه گذشته جمعی از مردم در مقابل دانشگاه امیرکبیر، سفیر انگلیس در تهران که در میان تجمع‌ حاضر شده بود، برای ساعاتی بازداشت شد.