سیستان و بلوچستان غرق در سیل

شهرستانهای خاش، دلگان و روستاهای حاشیه تفتان در محاصره سیل قرار گرفته‌ و در پی آن مردم برخی شهرها و روستاهای سیستان و بلوچستان تا کمر در آب فرو رفته‌اند، مدارس 12 شهر تعطیل شده و امکانات هلال احمر برای کمک رسانی کافی نیست چرا که امکانات و زیرساخت‌های مناسب به اندازه کافی برای بازگشایی راه‌های مواصلاتی روستایی و نیز خدمات رسانی به سیل زده‌های محروم استان وجود ندارد.
عباس ارجمندی، مدیرکل مدیریت بحران سیستان و بلوچستان به ایسنا گفت: راه ارتباط 350 روستا در جنوب سیستان و بلوچستان به علت سیلاب قطع شده است. در بارندگی‌های اخیر در 102 روستای جنوب استان، پل‌ها، تاسیسات برق و شبکه‌های آبرسانی به شدت آسیب دیده است. وی افزود: در این مدت 850 نفر گرفتار در سیلاب نجات داده و 200 خودور هم از داخل سیلاب بیرون کشیده شده است. سه اردوگاه اسکان اضطراری در سه شهرستان فنوج، کنارک و قصرقند با امکانات لازم تدارک دیده شده است.
فرماندار و رئیس ستاد مدیریت بحران شهرستان دلگان گفت: به دنبال وقوع بارش‌های سنگین و سیلابی شدن رودخانه‌ها و آب ‌گرفتگی معابر و خیابان‌ها، تمامی مدارس شهرستان در دو شیفت صبح و عصر امروز ۲۳ دی ماه تعطیل است.مجتبی شجاعی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با تاکید بر اهمیت رعایت توصیه‌های ایمنی و امدادی افزود: با توجه به شرایط نامساعد و آبگرفتگی معابر دانشگاه آزاد اسلامی این شهرستان نیز تعطیل است.
ایوب کرد، مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سیستان و بلوچستان گفت: راه ارتباطی 90 روستای حاشیه تفتان و میرجاوه بر اثر طغیان رودخانه‌های محلی و در مناطق کوهستانی بر اثر بارش برف مسدود شده و تلاش راهداران برای بازگشایی مسیر ارتباطی روستاییان با قوت ادامه دارد. وی افزود: 10 محور فرعی محور‌های فرعی میل نادر – سفیدآبه (محدوده چاه خرما)، مهرستان - سرباز، مهرستان - ایرانشهر، مهرستان - سوران، سوران - خاش، سوران – هیدوچ، سوران – کنت، سراوان - جالق، جالق - کله گان و جالق -مورتک به دلیل طغیان رودخانه‌های محلی و وقوع سیلاب مسدود می‌باشند.پاک اندیش، فرماندار قصرقند گفت:  در حال حاضر 40 روستای این شهرستان در محاصره آب قرار دارند و هیچ ارتباطی با دیگر مناطق ندارند و 30 تیر برق در این شهرستان در جریان سیل سقوط کرده است.سلیم کدخدا، فرماندار سرباز نیز گفت: بر اثر طغیان رودخانه‌های فصلی ارتباط شهرستان سرباز با بندر چابهار قطع شده است. حال حاضر ارتباط بیش از دویست روستای این شهرستان با مرکز شهرستان قطع است.رییس سازمان امداد و نجات هلال احمر از کشته شدن یک تن در استان هرمزگان و مفقود شدن یک تن در سیستان و بلوچستان طی حوادث جوی سه روز گذشته خبر داد.


مرتضی سلیمی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به وقوع سیل و آبگرفتگی در استان سیستان و بلوچستان ادامه داد: طی چهار روز گذشته ١٣ شهرستان استان سیستان و بلوچستان از جمله ایرانشهر، چابهار، خاش، دلگان، زاهدان، سرباز، سراوان، سیب و سوارن، فنوج، کنارک، میرجاوه، نیکشهر و هیرمند نیز متاثر از سیل بودند.رییس سازمان امداد و نجات هلال احمر در ادامه از امدادرسانی در ۴٠ شهر و روستا در استان سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت: تاکنون ۱۲۴۸ نفر در این استان امدادرسانی شدند و ٣٢٧ نفر به صورت اضطراری اسکان یافتند. همچنین یک نفر نیز در شهرستان راسک مفقود شده که جست و جو‌ها برای یافتن وی ادامه دارد.
علت بارش‌های شدید جنوب کشور چیست؟
رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور دو عامل «تغییر پذیری آب و هوا» و «تغییرات اقلیمی» را علت تغییر الگوی بارش‌ها و بارش‌های شدید در جنوب کشور می‌داند.احد وظیفه، رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی در گفت و گو با ایسنا درباره علت تغییر الگوی بارش‌ها در کشور اظهار کرد: در درجه اول می‌توان به این موضوع اشاره کرد که آب و هوا و اقلیم به‌صورت جهانی همواره تغییرپذیر است همچنین تغییرات اقلیمی الگوهای جوی را تا حدودی تحت تاثیر قرار داده است.
وی با اشاره به اینکه سیستم‌های هواشناسی حرکت موجی دارند و فرآیندهای گسترده‌ای نیز در شکل‌گیری این امواج دخالت می‌کنند، تصریح کرد: برای مثال نوسانات جنوبی، نوسانات دو قطبی اقیانوس هند، نوسانات پرفشار سیبری و نوسانات اقیانوس اطلس شمالی امواج بزرگ مقیاسی هستند که که در شکل‌گیری امواجی که از غرب به شرق حرکت می‌کنند، تاثیرگذارند.رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور با بیان اینکه سال گذشته ما در کشور بارندگی خوبی داشتیم اما اروپای غربی سال خوبی از نظر بارندگی نداشت، گفت: امواج در این بازه زمانی به گونه‌ای شکل گرفته بود که بخش گرم و پایدار آن در اروپای غربی قرار داشت و بخش ناپایدار آن روی شرق مدیترانه و خاورمیانه گسترده شده بود.
محسن حیدری، مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان به ایسنا گفته، بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی از ایستگاه‌های باران سنجی از ۱۴۵ نقطه استان بارندگی گزارش شده که میزان بارش‌های ۹۴ ایستگاه بیش از ۵۰ میلی متر بوده است. وی افزود: بیشینه بارندگی‌ها با میزان ۱۸۶ میلی متر از ایستگاه «دستگرد» از توابع نیکشهر گزارش شده که ظهر شنبه اعلام شده و به دلیل قطع بسترهای ارتباطی این شهرستان، میزان بارش‌های بعد ازظهر و دیشب این ایستگاه، هنوز دریافت نشده است.
 مجتبی شجاعی، فرماندار دلگان گفته، پس از فروکش کردن بارندگیها از بامداد شنبه ۱۳ تیم متشکل از ادارات معین شهرستان به همراه نمایندگان هلال احمر به منظور حضور در مناطق  آسیب دیده و ارزیابی اولیه و مدیریت میدانی و روانی و همچنین تنظیم شیوه کمک رسانی در محل، به روستاها و عشایر اعزام شدند.وی ادامه داد: حجم بارشها که به صورت مستمر و بدون توقف و منظم  از روز جمعه تا شنبه شب، در دلگان در طی حدود ۳۵ ساعت صورت گرفت ۱۱۷ میلیمتر بود در حالی که حجم متوسط بارندگی سالانه استان ۱۱۳ میلیمتر است که در طول یک سال می‌بارد.  شجاعی بیان کرد: بارندگی خسارت بسیار زیاد مادی و زیرساختی و همچنین تلفات احشام و دام مردم و آسیب به برخی واحدهای مسکونی و مزارع و موتورهای کشاورزی وارد کرده است.
وی افزود: دلگان به شدت نیازمند توجه ویژه در اعزام اکیپ‌های امدادی و ارسال اقلام امدادی است چرا که به بسیاری از جاده‌های اصلی و فرعی و روستایی آسیب جدی وارد شده، بسیاری از منازل خشت و گلی آسیب دیده و بعضا تخریب شده‌اند، در برخی مناطق  وسایل و زندگی مردم را اب برده، اقلام خوراکی در منازل روستاها و عشایر  از بین رفته است.شجاعی عنوان کرد: هوا رو به سرماست و نیازمند اقلام گرمایشی اعم از پتو و بخاری و همچنین توزیع نفت سفید به صورت ویژه هستیم. توزیع آب آشامیدنی و نان و آرد نیز بسیار حیاتی است.
به دنبال وقوع بارش‌های سنگین و مداوم طی دو شبانه روز اخیر شهر خاش و نقاط روستائی و عشایری در این شهرستان وضعیت بحرانی به خود گرفتند. با توجه به حجم بالای بارش‌ها شهر خاش دچار آبگرفتگی شدید شده و به زیر آب رفته و مناطق روستایی هم همین وضعیت را دارند.بسیاری از رودخانه‌ها مانند پنج انگشت، گوهرکوه، تفتان، ایرندگان، شوگه، خان بی بی، کارواندر، گزو، ترشاب، تمندان و غیره به صورت چندباره سیلابی شده اند و نیز خروشان هستند.سقف خانه‌های قدیمی و خشت و گلی و حتی منازل نوساز آجری و بلوکی خیس و سنگین و خطرساز شده‌اند و در صورت تداوم بارش‌ها احتمال وارد شدن خسارت به منازل مردم زیاد است.عنایت ایرندگانی، بخشدار ایرندگان خاش گفت: به طور میانگین حدود ۹۰ میلی متر باران در این بخش باریده و هم اینک خطرات ریزش کوه و ریزش سقف منازل قدیمی و خشت و گلی احساس می‌شود.
ریزش سقف اتاقی در بخش ccu بیمارستان زهک
رئیس بیمارستان سیدالشهداء شهرستان زهک گفت: بدنبال بارندگی بدلیل نفوذ آب از سقف یکی ازاتاق‌های بخشccu، قسمتی از سقف کاذب خیس کشیده و ریزش می‌کند.دکترعرب یعقوبی درگفت وگو با خبرنگار ایسنا افزود: خوشبختانه دربازدیدی که هنگام بارندگی از تمامی بخشهای بیمارستان داشتیم متوجه خیس کشیدن قسمت‌هایی از سقف کاذب دراتاق فوق الذکر شدیم که بلافاصله به همکاران دستور انتقال مریض به اتاق دیگری باامکانات بخش ccu, داده شد.وی ادامه داد: به هنگام بارندگی شدیدی که صورت گرفت یک قسمت از سقف کاذب ریزش می‌کند اما خوشبختانه هیچ مریضی در اتاق حضور نداشته و آسیبی هم به هیچ کس وارد نشده است، همانگونه که در فیلم منتشرشده هم معلوم است هیچ مریضی روی تخت نیست و دستگاهها نیز خاموش می‌باشد.
وی افزود: فردی که فیلم را منتشر کرده دیده که سقف کاذب ریزش کرده چون اگر مریض در محل ریزش سقف قرار می‌داشت قطعا کسی که اقدام به فیلم برداری از اتاق کرده بود به جهت ارائه مستندات محکم بخاطر آسیب بیمار، از وی  فیلم تهیه می‌کرد. رئیس بیمارستان سیدالشهداء شهرستان زهک گفت: فرد بیمار که در تخت ۵ ccu بوده هیچ گونه آسیبی ندیده است. وی اضافه کرد: محل نفوذ آب کاملا ترمیم شده و پس از خشک شدن، نسبت به ایزوگام کردن سقف توسط دانشگاه علوم پزشکی زابل اقدام خواهد شد.
از سوی دیگر ستان هرمزگان طی چند روز گذشته باران‌های بی سابقه‌ای را تجربه کرد که باعث آسیب رسیدن به بخش‌هایی مختلفی از زیر ساخت‌ها و تاسیسات شهری در بندرعباس، قشم، بستک و جاسک شد.به گزارش مهر، روز پنج‌شنبه بنا بر هشدار سازمان هواشناسی و وزارت نیرو در خصوص بروز سیل در پی بارش‌های کم سابقه در استان هرمزگان جلسه پاسخ به مدیریت بحران استان تشکیل جلسه داد و تمام دستگاه‌های اجرایی سراسر استان و فرمانداری‌ها در تمام سطوح به حالت آماده باش درآمدند.اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور هر کدام به طور جداگانه از آخرین وضعیت سیل در استان هرمزگان با خبر شدند و دستورات لازم جهت هماهنگی و ارائه خدمات بهتر به مناطق سیل زده داده شد.
همچنین بارش باران به بیش از ۳۰۰ هکتار از زمین‌های زیر کشت گوجه فرنگی روستای هشنیز پارسیان بین هشتاد تا در صددرصد خسارت وارد کرد.مدیر جهاد کشاورزی پارسیان خسارت وارد شده را بیش از پانزده میلیارد تومان اعلام کرد.بنا بر گزارش اداره هواشناسی روستای هشنیز بارش ۱۲۳ میلیمتری را تجربه کرده بود.
محمد رادمهر فرماندار جاسک به رسانه‌ها اعلام کرد: رودخانه گابریک در شهرستان جاسک به صورت بی سابقه‌ای طغیان کرده است و در پی آن چهار روستا در محاصره بی سابقه سیل قرار گرفته‌اند.وی با ذکر این نکته که حدود ۲۰ نفر در این روستا محاصره سیلاب شدید قرار گرفتند و بر فراز ساختمان منزل مسکونی قرار گرفتند، عنوان کرد: برای جابجایی و انتقال این افراد که در سیلاب محاصره شده بودند از نیروهای تکاور ارتش درخواست کمک کرده‌ایم تا در صورت نیاز از بالگرد نیز برای این منظور استفاده کنیم.
احمد غیبی، معاون مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان نیز اظهار داشت: به دنبال بارش باران شدید و کم سابقه در هرمزگان برق ۵۱ روستای بخش سندرک و پمج روستای قشم و شهرک صنعتی گچین قطع است.معاون مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان ابراز داشت: مسیرهای میناب به هشتبندی، میناب به جاسک، بشاگرد به گافر و پارمون، میناب به کرگان و بستک به لار بسته است. غیبی تشریح کرد: مسیر بندرلنگه به پارسیان، رودان به زیارتعلی، ارمک به پارسیان، رویدر به کهورستان و جاسک به بشاگرد و گوهران به سردشت نیز بسته شده است.
احمد جمالدینی بیان داشت: بر اثر طغیان رودخانه چالاک در بخش بمانی راه ارتباطی مردم روستاهای دودر، کنارجو، زمین ملأ، سرگلم و روستای لبنی بالا با مرکز بخش و شهرستان سیریک قطع است.جمالدینی افزود: طغیان رودخانه‌های مرگ، دهارن و گز نیز موجب بسته شدن راههای ارتباطی روستاهای مهمانی، گرائیگ، پاراف، سردرنگ، گوجگ، میاندر، جوشکی، دل آسا، گدو، پگو و قلموئی در بخش مرکزی با مرکز شهرستان شده است.وی گفت: بر اثر بارش شدید باران و طغیان رودخانه‌ها بیش از ۳۵ منزل مسکونی دچار آبگرفتگی شد. وی اظهار داشت: طغیان رودخانه و سیل موجب بردن لوله اصلی انتقال آب چاه‌های راونگ میناب به سیریک، و قطعی آب آشامیدنی شده است.وی گفت: بیشترین خسارات بارندگی در شهرهای بندرکوهستک، سیریک، گروگ و روستاهای مهرگی، سرگلم، کنارجو، شهید مردان، سیکوئی، گز، کردر، پگو بوده است.