آروين و خداكرمي ماندني شدند

آرمان ملي- مطهره شفيعي: در روزهاي گذشته اصولگرايان از شادي در پوست خود نمي‌گنجيدند و شب‌هايشان با روياي ورود به بهشت به صبح مي‌رسيد اما اين رويا هم مانند بسياري از روياهاي ديگرشان بدون دوام و نتيجه بود چرا که روز گذشته محسن هاشمي، رئيس شوراي شهر تهران گفت که استعفاي بهاره آروين و ناهيد خداکرمي دو عضو اين شورا به دليل شرايط حساس کشور منتفي شده است.
ماجرا چه بود؟
3روز پيش خبري مبني بر احتمال استعفاي بهاره آروين، عضو شوراي شهر تهران، منتشر شد و پس از او ناهيد خداکرمي، ديگر عضو اين شورا هم اعلام کرد که به فکر استعفاست. بهاره آروين، عضو شوراي شهر تهران با انتشار متني در کانال تلگرامي خود از احتمال استعفايش نوشت. در بخشي از پيام آروين آمده است: «مردم شريف تهران، 2 سال قبل که با رأي شما به شوراي شهر تهران راه پيدا کردم، آرزو‌هاي بزرگي داشتم که بتوانم براي زندگي بهتر شما تلاش کنم. اما هر روز که مي‌گذرد، نااميدتر مي‌شوم از اينکه بتوان در ساختار موجود قدمي براي کاهش رنج شهروندان برداشت. بر اين باور بودم و هستم که شفاف بودن و شفاف عمل کردن، يکي از اصلي‌ترين راه‌هاي کاهش فساد است. به سهم خودم شرمنده شما هستم که مي‌بينم نمي‌توانم براي بهبود روز و حال جمعي‌مان کاري از پيش ببرم. هنوز نمي‌دانم که استعفاي شخصي، آيا مي‌تواند به نتيجه‌اي منجر شود يا لااقل به معناي اقدام مسئولانه از موضع منتخب مردم تلقي شود يا خير. هنوز بايد فکر کنم، ولي اگر به چنين نتيجه‌اي رسيدم، پيشاپيش عذرخواه مردم اين شهر غم‌زده خواهم بود.» ناهيد خداکرمي، ديگر عضو شوراي شهر تهران که همچون آروين از ليست اصلاح‌طلبان وارد شورا شد، نيز چنين تصميمي گرفته بود. خداکرمي با اشاره به اين موضوع گفت: هنوز استعفايي نداده‌ام و در حال فکر کردن به اين موضوع هستم. در اين مدت خيلي فکر کردم و امروز هر کاري کردم نتوانستم به جلسه شوراي شهر بروم. با اينکه شوراي شهر هيچ نقشي در اين مسائل ندارد و وظيفه‌اش صرفاً سياست‌گذاري در حوزه شهري است، اما حس شرمي داشتم که نمي‌توانستم با آن حس راهي شورا شوم. اين عضو شوراي شهر درباره تصميمش عنوان کرد: هم من و هم بهاره آروين اين موضوع را مطرح کرده‌ايم و روي آن فکر مي‌کنيم. با برخي مشورت مي‌کنيم و در صدد هستيم تا بهترين تصميم را بگيريم. به هر حال، سنگيني بار مسئوليت رأي مردم هم بر گردن ماست و بر همين اساس، بايد بهترين تصميم را بگيريم.
روياي بدون تعبير بازگشت به بهشت


پس از انتشار اين اخبار بود که اصولگرايان، سر از پا نشناخته و شروع به برنامه‌ريزي براي ورود يکي از همفکرانشان به شوراي شهر کردند و نوشتند: «حال اگر بهاره آروين و ناهيد خداکرمي از حضور در شوراي شهر پنجم انصراف دهند، نفرات بيست و دوم و بيست و سوم انتخابات شوراي شهر پنجم يعني مهدي چمران و عليرضا دبير وارد اين شورا مي‌شوند.» چمران اما اين ادعا را قبول نداشت و به باشگاه خبرنگاران گفته بود: «اگر متن منتشر شده از اعضاي شوراي شهر تهران که احتمال استعفاي آن‌ها از ادامه فعاليت مطرح شده است را مطالعه کنيم، متوجه مي‌شويم که موضوع استعفاي آن‌ها زياد جدي نيست.» وي در واکنش به اين موضوع که اگر موضوع استعفاي 2 عضو شوراي شهر تهران جدي باشد، شما به عنوان نفر بيست و دوم که بيشترين رأي را اخذ کرده‌ايد وارد شورا مي‌شويد، گفت: «احتمال استعفاي اعضاي فعلي شوراي شهر تهران بسيار ضعيف است و من نمي‌خواهم درباره احتمال 1 درصد استعفاي آن‌ها از ادامه فعاليت در شوراي شهر پنجم صحبت کنم.» رسانه‌هاي اصولگرا درباره دبير هم چنين نوشتند: «عليرضا دبير نيز اکنون رئيس فدراسيون کشتي است و براي ورود به شوراي شهر تهران بايد از سمت خود استعفا کند، البته مشخص نيست که دبير شوراي شهر را به فدراسيون کشتي ترجيح دهد و ممکن است در همين سمت ادامه فعاليت دهد، در اين صورت نفر بيست و چهارم يعني حبيب کاشاني وارد بهشت مي‌شود».
انصراف دو عضو از استعفا
روز دوشنبه رئيس شوراي شهر تهران درباره استعفاي بهاره آروين عضو هيات رئيسه شوراي شهر تهران به ايلنا گفته بود: خانم آروين در حال فکر کردن درباره استعفا هستند و در کانال تلگرامي خود نيز اين موضوع را مطرح کرده‌اند، اما به صورت رسمي چيزي براي ما ارسال نشده است. محسن هاشمي در پاسخ به اين سوال که اگر استعفاي خود را مطرح کنند آيا با آن موافقت مي‌شود؟ اظهار داشت: «اگر نامه‌اي به دست ما برسد، ابتدا در هيات رئيسه اين مساله را مطرح مي‌کنيم و با ايشان صحبت مي‌‌کنيم که استعفا ندهند و اگر اصرار کنند بايد در صحن شوراي شهر درباره آن تصميم گرفته شود» و ديروز رئيس شوراي شهر تهران پيش از آغاز جلسه اين شورا در جمع خبرنگاران گفت: پيش از جلسه علني، يک نشست هم انديشي در شورا برگزار شد و در آن، اعضاي شوراي شهر تهران نظر خود را درباره درخواست استعفاي خانم‌ها بهاره آروين و ناهيد خداکرمي بيان کردند. محسن هاشمي افزود: نظر جمع بر اين بود که نبايد اعضا در اين شرايط حساس اينگونه عمل مي‌کردند اما بايد بدانيم که روحيه افراد با يکديگر فرق دارد. رئيس شوراي تهران ادامه داد: بحث سنگيني در اين زمينه مطرح شد. اعضا شرايط حساس کشور را تبيين و تاکيد کردند که در اين وضعيت، رفتارهايي مانند استعفا درست نيست. هاشمي گفت: خانم‌ها آروين و خداکرمي نيز توضيحاتي در باره درخواست خود دادند اما سرانجام نظر اعضا را پذيرفتند و از پيگيري موضوع استعفا انصراف دادند. هاشمي در ادامه درباره جلسه هم‌انديشي صبح ديروز که همواره با حضور شهردار تهران برگزار مي‌شود، گفت که جلسه سه‌شنبه بدون حضور پيروز حناچي، شهردار تهران برگزار شد. وي افزود: در اين جلسه هم‌انديشي، موضوع متمم بودجه سال 99 شهرداري تهران نيز بررسي شد. رئيس شوراي شهر تهران گفت: درباره متمم بودجه اختلاف نظر وجود داشته که به کميسيون تلفيق شوراي شهر ارجاع شده است و ما درخواست نظرخواهي نسبت به اين موضوع داشتيم.