ظریف با حضور در جمع تجار، بازرگانان و کارآفرینان هندی و ایرانی: دوران قلدری و زورگویی کشورهای به ظاهر ابرقدرت به پایان رسیده است

وزیر امور خارجه کشورمان با حضور در جمع تجار، بازرگانان و کارآفرینان هندی و ایرانی در باره روابط دیرینه ایران و هند و پیوندهای عمیق دو کشور و فرصت‌های تجاری و اقتصادی ایران و هند سخنرانی کرد.
دکتر محمدجواد ظریف در این جلسه که با همکاری و هماهنگی فدراسیون صادرکنندگان هند، یوکو بانک و سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در مومبای برگزار شده بود، ابتدا آجی ساهای مدیرعامل فدراسیون صادرکنندگان هند FIEO با اشاره به تمایل زیاده صادرکنندگان هندی برای مراوده و تجارت با شرکت‌های ایرانی به وجود موانع متعدد اعم از انتقال وجه و فشارهای قدرت‌های بیگانه اشاره کرد.
ظریف در سخنان خود با ابراز خرسندی ازحضور در هند و محبوبیت شخصیتهای مهم هندی مانند ماهاتما گاندی در میان مردم ایران و آشنایی متقابل مردم هند با حافظ، سعدی و مولانا به وجود مشترکات فرهنگی باستانی و دیرینه دو کشور اشاره کرد و گفت: هیچ کشور تازه واردی نمی‌تواند این پیوند را از بین ببرد.
وی به تاسیس سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در مومبای به عنوان اولین نمایندگی دیپلماتیک جمهوری اسلامی در خارج از ایران اشاره کرد و آن را بیانگر این پیوند از هم ناگسیختنی خواندند.


وزیر امور خارجه عنوان کرد: در چند هفته گذشته ما ایرانیان شاهد رویدادهای تلخی بودیم و آمریکا در یک اقدام تروریستی محبوبترین سردار کشورمان را به شهادت رساند. تنها در هند در 430 شهر این کشور علیه شهادت سردار سلیمانی برنامه‌های اعتراض آمیزی برگزار شد. این اعتراضات بدون هماهنگی و یا حمایت مالی و سیاسی ما انجام شد و این حرکت نیز خود اثبات دیگری در پیوند از هم ناگسستنی کشور ما با کشور هند و ملت‌های دو کشور است.
ظریف همچنین به پایان دوران قلدری و زورگویی کشورهای به ظاهر ابرقدرت تاکید کرد و حرکت زورگویانه قدرت‌های خارجی را اشتهایی سیری ناپذیر خواند که به تدریج گریبان گیر یک یک کشورهای منطقه و متعاقباً سایر کشورهای جهان می‌شود. آنها در اعمال قلدری خود حتی به شهروندان کشورهای خود نیز رحم نکرده و آنها را جریمه و حتی به زندان می‌فرستند.
وی با تاکید بر اینکه داعش و ترامپ و شاید هم پمپئو تنها کسانی در جهان بودند که از شهادت سردار سلیمانی به وجد آمدند به سخنان گستاخانه وزیر خارجه آمریکا مبنی بر گرسنه ماندن مردم ایران در صورت عدم تبعیت از مطالبات خودسرانه آمریکاییها اشاره کرد وگفت:مردم ما هرگز گرسنه نخواهند ماند؛ما کشوری با فرهنگ و تاریخی هستیم که قدمت آن به هزار سال پیش از آنکه کسی بداند آمریکا چیست و یا کیست می‌رسد و ملت ما وارث امپراطوری بزرگی است که طول حکومت آن سه برابر کل تاریخ آمریکا است.
وزیر خارجه با اشاره به مشکلات موجود در تبادلات تجاری دو کشور وفشارهای کشورهای بیگانه به وجود تمهیدات مختلف اعم از سازوکار ریال – روپیه و امکان استفاده از مبادلات تجاری تهاتری و امکان سرمایه گذاریهای مشترک و متقابل دو کشور در بخشهای مختلف صنعتی، زیرساختی و تجاری یکدیگر اشاره کرد.
به گفته ظریف، همکاری‌های دوجانبه هند و ایران در حوزه داروسازی، سرمایه‌گذاری شرکت‌های زیرساختی در پروژه‌های یکدیگر توسعه بندر چابهار از جمله طرح‌هایی بالقوه برای گسترش سطح همکاری‌های تجاری دوجانبه است.
پس از سخنرانی ظریف، جمعی از تجار، فیلم سازان و زرتشتیان هندی ایرانی تبار سوالات و نکات در زمینه همکاری‌های تجاری و فرهنگی و درخواست‌هایی برای تسریع در صدور مجوز‌های مختلف برای تجارت با ایران، صدور مجوز‌های یکباره برای صادرات و ترخیص کالاها بجای درخواست و صدور مکرر، کنار گذاشتن مجوز‌ها و تاییدیه‌های کشورهای آمریکایی و اروپایی مانند اف دی‌ای آمریکا و غیره اشاره کردند.
*شعبه یک بانک ایرانی در هند راه‌اندازی می‌شود
وزیر امور خارجه کشورمان همچنین با اشاره به تلاش برای تسهیل انجام امور اقتصادی میان ایران و هند، از راه‌اندازی شعبه یک بانک ایرانی در آن کشور خبر داد.
ظریف درباره توافقات انجام شده برای تسهیل فعالیت‌های اقتصادی میان دو کشور ایران و هند، عنوان کرد: با نخست‌وزیر هند جلسه خوبی داشتیم و ایشان راجع به روابط ایران و هند نگاه مثبتی داشتند. امروز نیز با وزیر خارجه این کشور صبحانه کاری داشتیم و به گفته تجار و بازرگانان، مهمترین مشکل، تبادل پول و خرید نفت از ایران است.
وی افزود: برای حل مشکل تبادل پول، روش‌های متفاوتی همچون تهاتر و پول ملی وجود دارد. ضرورت دارد بخش خصوصی و دولتی نسبت به استفاده از پول ملی و عدم توجه به پول‌های بین‌المللی برای معاملات، توجه بیشتری داشته باشند.
وزیر امور خارجه اظهارداشت: هنوز ایراداتی همچون تفاوت قیمت و سایر مشکلات وجود دارد که باید با همکاری دولت‌ها و بخش خصوصی این مساله حل شود. حل این مشکل یک مساله راهبردی است و حاکمیت دلار آمریکا بر معاملات کشورهای دنیا را باید بتدریج خدشه‌دار کرد.
ظریف یادآور شد: بانک پاسارگاد قرار است در هند شعبه داشته باشد و اجازه تاسیس شعبه در این کشور گرفته شده و باید مشکل سرمایه را حل کنیم و صحبت‌هایی شده که از دارایی‌های ایران برای سرمایه اولیه این بانک استفاده شود. پیشنهاد کردیم یک بانک هندی نیز شعبه‌ای در چابهار داشته باشد تا بتوان این مشکلات را حل کرد.
سایر اخبار این روزنامه
پیام‌های رهبر و مراجع تقلید به حضرت آیت‌الله سیستانی رهبر انقلاب اسلامی در خطبه‌های نمازجمعه پرشکوه و به‌یادماندنی تهران: مذاکره از موضع قدرت جز با آمریکا رئیس جمهور در جمع مدیران بانکی کشور در مجمع عمومی بانک مرکزی: اقتصاد از امنیت و سیاست خارجی جداشدنی نیست راهپیمایی حمایت از اقتدارنظام درسراسر ایران برگزار شد با پیام حضرت آیت‌الله جوادی آملی و سخنان معاون اول رئیس‌جمهور سومین کنگره بزرگداشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و مراسم تجلیل از سردار شهید قاسم سلیمانی برگزار شد انگلیس، حزب‌الله لبنان را به طور کامل در لیست «تروریستی» قرار داد عراق از سرگیری عملیات مشترک با آمریکا را رد کرد نیویورک ‌تایمز: ترامپ با ترور سردار سلیمانی ناجی داعش شناخته خواهد شد یادداشت مدیر مسئول خود ملت پنداران ظریف با حضور در جمع تجار، بازرگانان و کارآفرینان هندی و ایرانی: دوران قلدری و زورگویی کشورهای به ظاهر ابرقدرت به پایان رسیده است اوج دنباله‌روی اروپا از آمریکا