بیعت ملی برای ایران قوی

 

خطبه های پر شکوه  نماز جمعه دیروز تهران با حضور پر شور مردم صحنه هایی کم نظیر از بیعت ملی با رهبر معظم انقلاب رقم زد و با تاکید ایشان بر این‌که تنها راه پیش پای مردم ایران تلاش برای قوی شدن است، این بیعت ملی به  بستر هم قسم شدن برای ایران قوی تبدیل شد.  
حضرت آیت ا... خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در نماز جمعه پرشکوه و به‌یاد ماندنی دیروز تهران، حضور معجزه‌گونه ملت فهیم در تشییع پیکر مطهر حاج قاسم سلیمانی و یارانش و نیز پاسخ کوبنده سپاه در حمله به پایگاه آمریکایی‌ها در عین الاسد را دو یوم‌ا... درس‌آموز و تعیین کننده خواندند و افزودند: ملت باطن خود یعنی استقامت در مقابل شیاطین را در این حضور نشان داد و تنها راه ادامه این مسیر عزت آفرین، قوی‌تر شدن ایران در همه زمینه هاست. براساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت ا... خامنه ای(Khamenei.ir) مشروح خطبه‌های نماز جمعه دیروز تهران به شرح زیر است:
 


خطبه‌ اول
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله‌ ربّ العالمین نحمده و نستعینه و نستغفره و نتوکّل علیه و نصلّی و نسلّم علی حبیبه و نجیبه و خیرته فی خلقه حافظ سرّه و مبلّغ رسالاته بشیر نعمته و نذیر نقمته سیّدنا و نبیّنا ابی‌القاسم المصطفی محمّد و علی آله الاطیبین الاطهرین المنتجبین الهداة المهدیّین سیّما بقیّةالله‌ فی الارضین و صلّ الله علی ائمّة المؤمنین و هداة المستضعفین و حماة المؤمنین. همه‌ برادران عزیز را و خودم را دعوت می کنم و توصیه می کنم به رعایت تقوای الهی. اگر نصرت الهی را می خواهیم در تقواست؛ اگر توفیقات الهی را می خواهیم، هدایت الهی را می خواهیم در تقواست؛ اگر فرج و گشایش در مسائل شخصی و اجتماعی را می خواهیم در تقواست؛ همه باید کوشش کنیم که تقوای الهی را معیار کار خودمان قرار بدهیم. در نماز جمعه آن چه مهم است، توصیه‌ به تقواست؛ خود این حقیر بیشتر از شما محتاج این توصیه هستم و امیدواریم خدای متعال توفیق بدهد بتوانیم هر کدام به حد وسع خودمان تقوای الهی را رعایت کنیم.
ایام‌ا... برای چه کسانی؟ برای کسانی که این دو صفت را دارند: صبارند و شکورند
 یک آیه‌ پُر مغز و پُر مضمونی -مثل بقیه‌ آیات قرآن- در سوره‌ ابراهیم هست. امروز بحث من پیرامون این آیه و آیات بعد از این آیه است. می فرماید که «وَ لَقَد أَرسَلنا موسیٰ بآیاتِنا أَن أَخرِج قَومَکَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَی النّورِ وَ ذَکِّرهُم بأَیّامِ اللَّهِ»(۱) توصیه می کند، دستور می دهد حضرت موسیٰ را که «ذَکِّرهُم باَیّامِ ‌الله». دو احتمال در معنای «ذَکِّرهُم باَیّامِ ‌الله» هست که در مقصودی که ما از این آیه داریم فرقی نمی کند. یک احتمال این است که منظور این است که ایام‌ا... را به یاد آن ها بیاور؛ یک احتمال هم این که مقصود این است که به وسیله‌ ایام‌ا... خدا را، دین را، قیامت را به یاد آن ها بیاور. اهمیت ایام‌ا... در این جا معلوم می شود که موسیٰ پیامبر عظیم‌الشأن الهی مأمور است که ایام‌ا... را به یاد مردم بیاورد. بعد می فرماید: اِنَّ فی ذّْلِکَ لَأیّْتٍ لِکُلِّ‌صَبّارٍشَکور.(۲) ایام‌ا... آیه‌اند، نشانه‌اند، دلیل راهند. برای چه کسانی؟ برای کسانی که این دو صفت را دارند: صبارند و شکورند. صبار یعنی کسی که سر تا پا استقامت و صبر است، یکسره اهل صبر و استقامت، شکور یعنی آن کسی که نعمت را می‌شناسد و شکرگزاری می کند که حالا درباره‌ این شکرگزاری من عرایضی خواهم کرد. سپس در آیه‌ بعد می فرماید که حضرت موسی این دستور را عمل کرد: وَ اِذ قالَ موسیّْ لِقَومِهِ اذکُروا نِعمَةَ اللهِ عَلَیکُم اِذ اَنجیّْکُم مِن ءالِ فِرعَونَ؛(۳) به یاد آن ها آورد نجاتشان از دست فرعون را، فرعونیان را، از دست قدرت فائقه و غالب ستمگر را که چطور شما را نجات داد؛ این از ایام‌ا... است یکی از نمونه‌های ایا‌م‌ا... این است؛ اِذ اَنجیّْکُم مِن ءالِ فِرعَونَ. پس این [روز] یکی از ایام‌ا... شد؛ آن وقتی که جوامع و انسان ها و اقوام از دست قدرت های ستمگر نجات پیدا می کنند. بعد دنباله‌ این ندای عمومی پروردگار است، صدای بلند خداست: وَ اِذ تَاَذَّنَ رَبُّکُم، «تأذّن» یعنی با صدای بلند خدای متعال به همه اعلان می کند که لَئِن شَکَـرتُم لَاَزیدَنَّکُم؛ اگر شکرگزاری کردید، ما آن نعمتی را که به شما دادیم این را روزبه‌روز افزایش خواهیم داد، زیاد می کنیم؛ وَلَئِن کَفَرتُم اِنَّ عَذابی لَشَدید؛(۴) اما اگر کفران نعمت کردید، وظایف شکر را به جا نیاوردید، آن وقت آن جا عذاب الهی است، مشکلات فراوانی است که برای شما پیش خواهد آمد. سپس در آیه‌ بعد هم نتیجه‌ کلی از این مطالب را می فرماید که: وَ قالَ موسیًّ اِن تَکفُروِّا اَنتُم وَ مَن فِی الاَرضِ جَمیعًا فَاِنَّ اللهَ لَغَنِیٌّ حَمید.(۵) این که ما می گوییم شکرگزار باشید، این که می گوییم مراقب نعمت خدا باشید، نعمت خدا را از یاد نبرید، این برای خود شماست وَالّا خدای متعال بی‌نیاز است.
ویژگی مردمی که صبارند و شکورند
 خب، ایام ا... مهم است؛ بنده می خواهم درباره‌‌ ایام ا... صحبت کنم؛ برای چه کسانی؟ برای مردمی که صبارند و شکورند. صبارند یعنی یکپارچه اهل استقامت و صبرند، به اندک چیزی از میدان خارج نمی شوند، ایستادگی می کنند. شکورند، یعنی اولاً نعمت را می شناسند، ابعاد پنهان و آشکار نعمت را می بینند؛ ثانیاً قدرشناس نعمتند، یعنی ارزش این نعمت را، وزن این نعمت را، قیمت این نعمت را می دانند؛ ثالثاً بر اساس آن احساس مسئولیت می کنند، بر اساس این نعمتی که خدا داده، احساس مسئولیت می کنند؛ ملتی، جمعیتی، قومی که بی‌صبر نیستند، مسئولیت‌ناشناس نیستند. این آیات، آیات سوره‌ ابراهیم است، مکّی است؛ یعنی در آن وقتی که مسلمان ها در اوج مبارزات و ایستادگی و مقاومت در مقابل جریان کفر قرار داشته‌اند، در آن وقت این آیات نازل شده است، به آن ها مژده می دهد، به مردم می گوید که بدانید که خدای متعال ایام‌اللهی دارد، آن ایام‌ا... را به شما نصیب خواهد کرد؛ باید شما شکرگزار ایام‌ا... باشید. اگر واکنش درست و شاکرانه نشان دادید از آن چه که خدای متعال به شما داده است، خدای متعال به شما پیروزی‌های بیشتری را در آینده خواهد داد. همین چند نکته‌ای که در این آیه‌ شریفه وجود دارد، موضوع صحبت ما در خطبه‌ اول است.
تأثیرات این ایام ا... در زندگی و روحیه ملت ها باقی می مانند
 این دو هفته‌ای که بر ما گذشت، دو هفته‌ پُرماجرا و استثنایی بود؛ ماجراهای تلخ، ماجراهای شیرین، حوادث درس‌آموز در این دو هفته برای ملت ایران پیش آمد. یوم‌ا... یعنی چه؟ یعنی آن روزی که دست قدرت خدا را انسان در حوادث مشاهده می کند؛ آن روزی که ده‌ها میلیون در ایران و صدها هزار در عراق و بعضی کشورهای دیگر به پاس خونِ فرمانده سپاه قدس به خیابان ها آمدند و بزرگ‌ترین بدرقه‌ جهان را شکل دادند، این یکی از ایام‌ا... است. آن چه اتفاق افتاد، کار هیچ عاملی جز دست قدرت خدا نمی توانست باشد. آن روزی هم که موشک های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، پایگاه آمریکایی را در هم کوبید، آن روز هم یکی از ایام‌ا... است.(۶) ما این دو روز را جزو ایام‌ا... در همین چند روز گذشته، در همین دو هفته‌ گذشته، در مقابل چشم خودمان ما ملت ایران مشاهده کردیم؛ این ها روزهای نقطه‌ عطف تاریخند، روزهای تاریخ‌سازند، روزهای عادی نیستند این ها. این که یک نیرویی، یک ملتی، این قدرت را دارد، این توان روحی را دارد که به یک قدرت متکبر زورگوی عالم این جور سیلی بزند، نشان‌دهنده‌ دست قدرت الهی است، پس آن روز جزو ایام‌ا... است؛ روزها تمام می شوند، لکن تأثیرات این روزها در زندگی ملت ها باقی می مانند؛ در روحیه‌ ملت ها، در منش ملت ها، در مسیر ملت ها، آثاری که این روزها باقی می گذارند آثار ماندگار و بعضاً جاودانه است.
این جمعیت بی‌نظیر و این عشق و این وفا و این ایستادگی، بیعت بزرگ با خط امام است
 خب، حالا جامعه‌ ایرانی به نظر ما یک جامعه‌ صبار و شکور است؛ ملت ما ملت پُراستقامتی است و ملت شکرگزاری است. در طول این سال های متمادی، ملت ایران همواره سپاسگزار الطاف الهی در طول این سال ها بوده است. ما ملت صبار و شکور باید از این آیات درس بگیریم. گفتیم اولین مسئله این است که ابعاد مادی و معنویِ این پدیده را شناسایی کنیم. من عرض می کنم پس از ۴۱ سال از پیروزی انقلاب اسلامی، این جمعیت بی‌نظیر را کدام دست قدرتی به میدان آورد؟ این اشک و عشق و شور را چه کسی پدید آورد؟ کدام عاملی می توانست یک چنین معجزه‌ای را نشان بدهد جز دست قدرت الهی؟ آن کسانی که دست قدرت خدا را نمی توانند در این حوادث ببینند و تحلیل‌های مادی در این مسائل می کنند، عقب می مانند. باید دست قدرت خدا را دید. بُعد معنوی و بسیار مهم این حادثه همین است که خدای متعال این کار را می کند. وقتی خدای متعال یک چنین حرکتی را در ملت به وجود می‌آورد، انسان باید احساس کند که اراده‌ الهی بر پیروزی این ملت است. این نشان‌دهنده‌ این است که اراده‌ الهی بر این است که این ملت در این راه و در این خط حرکت کند و پیروز شود. نشان‌دهنده‌ معنویات و باطن این ملت هم هست. این عشق و این وفا و این ایستادگی و در این بیعت بزرگ با خط امام، مردم با این حضورشان در میدان با خط امام بیعت کردند؛ بیعتی با این عظمت، آن هم بعد از گذشت بیش از 30 سال از رحلت امام بزرگوار این جور با امام، مردم بیعت می کنند، این جور امام زنده است.
خدا دست های قدرت خود را در این کشور، در این جامعه، در میان این ملت فعال کرده است
چه شد که پس از تلاش امپراتوری خبری صهیونیسم -در چند روز قبل از این حادثه و بعد از این حادثه، امپراتوری خبری صهیونیسم در همه‌ دنیا سعی کردند سردار بزرگوار عزیز ما را متهم کنند به تروریست؛ خود رئیس‌جمهور آمریکا گفت، وزیر خارجه‌اش گفت، دستگاه‌های خبری صهیونیستی در همه‌ دنیا تکرار کردند «تروریست، تروریست»- خدای متعال صفحه را درست به عکس آن چه که آن ها می خواستند ترتیب داد؟ نه فقط در این جا در ایران، در کشورهای مختلف مردم به روح این شهید بزرگ درود فرستادند و پرچم آمریکا و صهیونیست‌ها را آتش زدند. آیا دست خدا را به وضوح نمی شود دید؟ آیا «لا تَحزَن اِنَّ اللهَ مَعَنا»(۷) را که درباره‌ پیغمبر، در نهایت شدت، در غار ثَور تنها، بی‌کس، به همراهش می گوید «لا تَحزَن اِنَّ اللهَ مَعَنا»(۸) خدا با ماست؛ این را نشان نمی دهد؟ آیا این فرمایش حضرت موسیٰ را به قوم بنی‌اسرائیل که ترسیده بودند می گفتند «اِنّا لَمُدرَکون»(۹) الان است که نیروهای فرعون بیایند ما را محاصره کنند و از بیخ و بُن کار ما را تمام بکنند، حضرت موسیٰ فرمود، «کـَلّاِّ اِنَّ مَعِیَ رَبّی سَیَهدین»؛(۱۰) آیا این جا « اِنَّ مَعِیَ رَبّی » را انسان نمی شود ببیند؟ ملت ایران نمی تواند احساس کند که «اِنَّ اللهَ مَعَنا»،(۱۱) خدا با ماست؟ خدا دست های قدرت خود را در این کشور، در این جامعه، در میان این ملت فعال کرده است.
شهادت سردار سلیمانی یکی از آیات قدرت الهی است که رسوایی دولت بی آبروی آمریکا را رقم زد
خود این شهادت بزرگ هم –این که حالا مربوط به تشییع بود- خود این شهادت هم است؛ رسوایی دولت آمریکا، دولت بی‌آبروی آمریکا، رسوایی این دولت را رقم زد؛ این ها کسی را که سرشناس‌ترین و قوی‌ترین فرمانده‌ مبارزه‌ با تروریسم بود -شهید سلیمانی به معنای واقعی کلمه، قوی‌ترین فرمانده مبارزه‌ با تروریسم در این منطقه است، به همین عنوان هم شناخته شده است- [ترور کردند]؛ کدام فرمانده دیگر قدرت داشت می توانست کارهایی را که او انجام داد انجام بدهد؟ به یک منطقه‌ای که در محاصره‌ ۳۶۰ درجه‌ای دشمن است، شهید سلیمانی با بالگرد وارد این منطقه می شود، در محاصره‌ کامل دشمن جوان های خوبی در آن منطقه هستند که دست‌تنها هستند، فرمانده‌‌ای ندارند، چشمشان که به حاج قاسم سلیمانی می‌افتد، جان پیدا می کنند، روحیه پیدا می کنند، انگیزه پیدا می کنند، محاصره را از بین می برند و دشمن را متواری می کنند و فراری می کنند؛ چه کسی می‌تواند این کارها را انجام بدهد؟
دولت آمریکا دزدانه و بزدلانه قوی‌ترین و سرشناس‌ترین فرمانده ضد تروریسم را ترور کرد
فرمانده ضد تروریسم در کل منطقه قوی‌ترین و سرشناس‌ترین فرمانده، را ترور کردند. درمیدان روبه‌روی جنگ با او مواجه نشدند، دولت آمریکا دزدانه و بزدلانه او را ترور کرد، خودشان هم اعتراف کردند؛ این [کار] مایه‌ روسیاهی آمریکا شد؛ در این منطقه تا قبل از این حادثه، این جور کار مخصوص رژیم صهیونیستی بود که افراد را ترور کند، رهبر حماس را ترور کردند و گفتند ما ترور کردیم، رهبر جهاد را ترور کردند، گفتند ما ترور کردیم؛ ترور می کردند و می گفتند ما کردیم؛ آمریکایی‌ها آدم خیلی کشته‌اند؛ در عراق در افغانستان در جاهای دیگر هر چه توانسته‌اند، آدم کشته‌اند، ترور کرده‌اند منتها اعتراف نمی کردند که ترور کردیم؛این جا اعتراف کردند که ترور کردیم؛ این جا رئیس جمهور آمریکا به زبان خودش [اعتراف می کند] خدای متعال می زند پشت گردن افراد که خودشان اعتراف کنند؛ اعتراف کردند که ما تروریست هستیم، گفتند ما ترور کردیم. رسوایی از این بالاتر چه می شود؟
پاسخ قدرتمندانه‌ سپاه، ضربه‌ مؤثر نظامی بود اما مهم‌تر و بالاتر از ضربه‌ نظامی، ضربه‌ حیثیتی به هیبت ابرقدرتیِ آمریکا بود
پاسخ قدرتمندانه‌ سپاه هم درخور تدبر است. این یوم‌ا... تشییع جنازه و شهادت بزرگ شهید عزیز یک طرف قضیه است، عکس‌العمل و واکنش قدرتمندانه‌ سپاه طرف دیگر قضیه است، آن هم درخور تدبر است، این ضربه‌ به آمریکا بود. البته ضربه‌ نظامی بود، ضربه‌ مؤثر نظامی بود اما مهم‌تر و بالاتر از ضربه‌ نظامی، ضربه‌ حیثیتی بود، ضربه‌ به هیبت ابرقدرتیِ آمریکا بود.(۱۲) آمریکا سال هاست در سوریه، در عراق، در لبنان، در افغانستان ضربه می خورد، از دست قدرتمند مقاومت ضربه می خورد لکن این ضربه از همه‌ آن ها بالاتر بود؛ این ضربه، ضربه‌ حیثیتی بود، ضربه به ابهت آمریکا بود؛ این ضربه با هیچ چیزی جبران نمی شود. حالا اعلام می کنند که ما تحریم کردیم، تحریم ها را افزایش می دهند اما این کار نمی تواند آبروی از‌دست‌رفته‌ آمریکا را برگرداند. این پاسخ قدرتمندانه یک چنین خصوصیتی بود. این هم یک جلوه‌ کمک الهی است که پاسخ مجاهدت مخلصانه است. ..

قدر دانستن شهدای عزیز حاج‌قاسم سلیمانی و ابومهدی در صورتی تحقّق پیدا می کند که به این شهدا به چشم یک فرد نگاه نکنیم؛ به آن ها به چشم یک مکتب نگاه کنیم
عزیزان من، برادران و خواهران نمازگزار! اخلاص برکت دارد. هر جا اخلاص بود، خدای متعال به اخلاص بندگان مخلصش برکت می دهد، کار برکت پیدا می کند، رشد و نمو پیدا می کند، کار به نحوی می شود که اثر آن به همه می رسد، برکات آن در میان مردم باقی می ماند. این ناشی از اخلاص است. نتیجه‌ آن اخلاص، همین عشق و وفاداری مردم، همین اشک و آه مردم، همین حضور مردم، همین تازه شدنِ روحیه‌ انقلابی مردم است. امّا این که ما بیاییم این حوادث را تقویم کنیم، قیمت‌گذاری کنیم، قدر آن ها را بدانیم و ببینیم که اندازه و قیمت این حوادث چقدر است؛ در صورتی تحقّق پیدا می کند که ما به حاج‌قاسم سلیمانی -شهید عزیز- و به ابومهدی -شهید عزیز- به چشم یک فرد نگاه نکنیم؛ به آن ها به چشم یک مکتب نگاه کنیم. سردار شهید عزیز ما را با چشم یک مکتب ، یک راه، یک مدرسه‌ درس‌آموز، با این چشم نگاه کنیم آن وقت اهمّیّت این قضیّه روشن خواهد شد. قدر و قیمت این قضیّه روشن خواهد شد.
سپاه قدس رزمندگان بدون مرز هستند
سپاه قدس را به عنوان یک مجموعه و سازمان اداری صرفاً نبینیم؛ بلکه به عنوان یک نهاد انسانی و دارای انگیزه‌‌‌های بزرگ و روشن انسانی مشاهده‌ کنیم. اگر این جور شد، آن وقت این اجتماع مردم، این تجلیل و تعظیم مردم، تکریم مردم، معنای دیگری پیدا می کند. البتّه همه‌ نیروهای مسلّح ما از ارتش، سپاه و بسیج زیربنای فکری‌شان هدف های الهی است، بدون تردید. امروز در کشور ما مسئله این است. زیربنای فکری همه‌ نیروهای مسلّح ما، همین اهداف الهی و بلند است. سپاه قدس یک نیرویی است که با سعه‌ صدر به همه جا و همه کس نگاه می کند. رزمندگان بدون مرزند؛ رزمندگان بدون مرز. رزمندگانی که هرجا نیاز باشد، آن ها در آن جا حضور پیدا می کنند؛ کرامت مستضعفان را حفظ می کنند، خود را بلاگردان مقدّسات و حریم های مقدّس می کنند. سپاه قدس را به این چشم نگاه بکنیم، آن وقت، همین ها، همین کسانی که با جان خودشان، با همه‌ توان خودشان به کمک ملّت های دیگر و ضُعَفای اطراف منطقه که در دسترس آن هاست می روند، همین ها سایه‌ جنگ و ترور و تخریب را از کشور خودمان هم دور و دفع می کنند.
بخش مهمی از امنیت میهن عزیز ما محصول کار جوانان مومن تحت فرماندهی سردار سیلمانی است
میهن عزیز ما یک بخش مهمّی از امنیّتش محصول کار همین جوانان مؤمنی است که در زیر فرماندهی سردار شهید عزیزمان سال ها کار کردند، تلاش کردند؛ این ها امنیّت‌آورند، برای کشور هم این ها امنیّت می‌آورند؛ بله، به کمک فلسطین و غزّه و دیگر مناطقی که به وجود آن ها نیاز هست می روند امّا برای کشور خودمان امنیّت ایجاد می کنند. آن دشمنی که آمریکا او را تجهیز کرده است، نه برای عراق و سوریه، بلکه در نهایت برای ایران، ایران عزیز؛ داعش را درست کردند، نه برای این که فقط در عراق مسلّط بشود، هدف اصلی و نهایی ایران بود. آن ها می خواستند از این طریق، امنیّت ما را، مرزهای ما را، شهرهای ما را، خانواده‌های ما را دچار ناامنی و تشویش بکنند؛ این ها متوقّف شدند به کمک همین جوانان مؤمن و عزیزی که رفتند و این تلاش بزرگ را انجام دادند.
فریب‌خوردگانی که روزی فریاد زدند «نه غزّه، نه لبنان»، نه فقط جانشان را فدای ایران نکردند حتّی حاضر نشدند راحتی خودشان را در راه کشور فدا کنند
 آن فریب‌خوردگانی که یک روزی فریاد زدند «نه غزّه، نه لبنان»، آن ها نه فقط جانشان را فدای ایران نکردند، حتّی حاضر نشدند راحتی و منافع خودشان را هم در راه کشور فدا کنند؛ آن کسانی که جانشان را فدای ایران کردند باز همین شهید سلیمانی‌ها بودند؛ این ها بودند که در زمانی که نیاز به دفاع از کشور بود، جان خودشان را کف دست گرفتند و به میدان جنگ رفتند و از کشور دفاع کردند، از ایران دفاع کردند؛ این ها هستند که می توانند ادّعا بکنند که دفاع می کنند از امنیّت کشور، از امنیّت ملّت؛ همین فداکاری و اخلاص این هاست که در همه‌ مراحل، این جور بوده. خب، با این نگاه، ما می توانیم ملّت ایران را و معنویّات ملّت را و باطن ملّت را کشف کنیم. این کسانی که به خیابان آمدند، میلیون‌ها انسانی که در تهران و در قم و در کرمان و در خوزستان و [دیگر شهرها] آمدند زیر جنازه‌ این عزیزان راه رفتند و کسانی که از دور دیدند و اشک ریختند و کسانی که در شهرهای مختلف توانستند از دور برای این ها عزاداری بکنند -که واقعاً ده‌ها میلیون جمعیّتِ ملّتِ ما در این آزمون بزرگ شرکت کردند- می شود باطن این ها را، حقیقت این ها را تشخیص داد. ملّت از هر جناح و حزب، از هر مجموعه، از هر قوم، از هر خصوصیّت جغرافیایی، در این جهت مثل هم اند؛ طرفدار انقلاب‌اند، طرف‌دار حاکمیّت اسلام‌اند، طرفدار ایستادگی در مقابل ظلم اند، طرف‌دار «نه» گفتن به همه‌ مطامع دولت های استکباری و استعماری‌اند.
آن چند صد نفری که به عکس سردار شهید باافتخار ما اهانت می کنند، مردم ایرانند یا این جمعیّت میلیونی عظیمی که در خیابان ها خودشان را نشان می‌دهند؟
 ملّت ایران نشان داد که از خطّ مجاهدتِ شجاعانه دفاع می کند، ملّت ایران نشان داد که به نمادهای مقاومت عشق می‌ورزد، ملّت ایران نشان داد که طرفدار مقاومت است، طرفدار تسلیم نیست. آن کسانی که سعی می کنند چیز دیگری را از ملّت بزرگ ما به مردم و به افکار بیگانگان یا افکار عمومیِ داخل نشان بدهند، با صدق و صفا با مردم رفتار نمی کنند؛ ملّت این است، ملّت طرفدار ایستادگی است، طرفدار مقاومت است، ملّت طرفدار ایستادگی در مقابل زورگویی دشمنان است. این دلقک های آمریکایی که به دروغ و با کمال رذالت می گویند که ما در کنار مردم ایرانیم، ببینند مردم ایران چه کسانی هستند. آن چند صد نفری که به عکس سردار شهید باافتخار ما اهانت می کنند، آن ها مردم ایرانند یا این جمعیّت میلیونی عظیمی که در خیابان ها نشان می دهند خودشان را؟(۱۳) سخنگویان دولت شریر آمریکا مدام تکرار می کنند که ما در کنار مردم ایرانیم. دروغ می گویید! اگر در کنار مردم ایران هم باشید برای این است که خنجر زهرآلود خود را به سینه‌ مردم ایران فرو کنید. البتّه تا حالا نتوانسته‌اید، بعد از این هم حتماً نخواهید توانست هیچ غلطی بکنید.(۱۴) ملّت ایران در این قضیّه خود را نشان داد، باطن خود را نشان داد، قاعده و زیربنای فکری خود را ملّت ایران نشان داد؛ احساسات صادقانه‌ خود را ملّت ایران نشان داد؛ این فریاد انتقامی که از مردم شنیده شد در سرتاسر کشور، در واقع این فریاد انتقام، سوخت حقیقی موشک هایی بود که پایگاه آمریکایی را زیر و رو کرد.(۱۵)
عدّه‌ای سعی می کنند این یوم‌ا...های حساس این روزها را به دست فراموشی بسپارند
نکته‌ دیگری که باید به آن توجّه کرد در اهمّیّت این یوم ا...، این است که خدای متعال به موسی می فرماید که وَذَکِّرهُم باَیّامِ ‌الله؛(۱۶) یعنی ایام‌ا... باید در یاد مردم باقی بماند؛ عدّه‌ای سعی می کنند این یوم ا...‌های حساس این روزها را به دست فراموشی بسپارند، مسائل دیگری را مطرح کنند، شاید بتوانند یاد این یوم ا... بزرگ را تحت‌الشعاع قرار بدهند.
قضیّه‌ تأسّف‌انگیز حادثه‌ سقوط هواپیما حادثه‌ تلخی بود و دل ما را به معنای حقیقی کلمه سوزانید
یکی همین قضیّه‌ تأسّف‌انگیز حادثه‌ سقوط هواپیما بود. خب سقوط هواپیما حادثه‌ تلخی بود؛ دل ما را به معنای حقیقی کلمه سوزانید. از دست دادن جوان های عزیز، مردم خوبمان و کسانی که از کشورهای دیگر این جا بودند، حادثه‌ بسیار تلخی بود. در این هیچ شکّی نیست؛ لکن عدّه‌ای به تبع و هدایت تلویزیون‌های آمریکایی و رادیوهای انگلیسی سعی کردند این قضیّه را به نحوی آرایش بدهند که ماجرای یوم ا... ناشی از شهادت بزرگ این دو شهید عزیز را به دست فراموشی بسپارند. سعی کردند کاری کنند که به خیال خودشان آن را به دست فراموشی بسپارند. افرادی که انسان هیچ علاقه‌ای در این ها نسبت به منافع ملّی و نسبت به مصالح کشور احساس نمی کند؛ واقعاً انسان تعجّب می کند. حالا یک عدّه‌ای جوانند، احساساتی‌اند، فریب می خورند؛ یک عدّه‌ای نه، جوان هم نیستند؛ انسان می بیند که این ها هیچ حاضر نیستند منافع ملّی را درک کنند، فهم کنند، پای این منافع بایستند. آن چه دشمن مایل است از زبان این ها سر می زند، در عمل این ها خودش را ظاهر می کند.
همان اندازه‌ای که ما از حادثه‌ سقوط هواپیما غصّه خوردیم و غم بر دل ما فرود آمد، دشمن خوشحال شد
من می خواهم عرض بکنم همان اندازه‌ای که ما از این حادثه‌ سقوط هواپیما غصّه خوردیم و غم بر دل ما فرود آمد، دشمن ما از این حادثه به همان اندازه خوشحال شد؛ دشمن ما خوشحال شد؛ به خیال این که یک مستمسکی به دست آورده است که بتواند سپاه را زیر سؤال ببرد، نیروهای مسلّح را زیر سؤال ببرد، نظام جمهوری اسلامی را زیر سؤال ببرد. می خواستند این کار را بکنند، شاید بتوانند آن حادثه‌ عظیم را تحت‌الشّعاع قرار بدهند؛ اشتباه کردند. وَ مَکَروا وَ مَکَرَ اللهُ وَ اللهُ خَیرُ الماکِرین؛(۱۷) آن ها مکر کردند، امّا ندانستند که مکرشان در مقابل دست قدرت پروردگار هیچ تأثیری ندارد و نمی توانند این کار را بکنند. حادثه‌ یوم ا... تشییع جنازه‌ شهید و حادثه‌ یوم ا... در هم کوبیدن پایگاه آمریکایی از ذهن این مردم نخواهد رفت و روزبه‌روز ان‌شاءا... زنده‌تر خواهد شد.
ماجرای نامه مادر یکی از جان باختگان هواپیما به رهبر انقلاب
 من همین جا لازم است صمیمانه بار دیگر با اصحاب این مصیبت همدردی کنم -ما در غم آن ها شریک هستیم- و تشکّر کنم، از آن پدر ومادرها و صاحب‌عزاهایی که با وجود این که دل هایشان پُر از درد و غم بود، در مقابل توطئه و وسوسه‌ دشمن ایستادند، برخلاف آن چه میل دشمنان بود موضع گرفتند و حرف زدند. مادرِ یکی از همین عزیزانی که در این هواپیما بودند به من نامه نوشته و اظهار کرده که «ما پای جمهوری اسلامی ایستاده‌ایم، پای انگیزه‌های شما ایستاده‌ایم». این ها شجاعت می خواهد، این ها فهم و بصیرت می خواهد و انسان واقعاً با همه‌ وجود، در مقابل این جور شخصیّت‌‌هایی احساس تکریم و تعظیم می کند.
دولت خبیث انگلیس و دولت های فرانسه و آلمان همان 3کشوری هستند که تا توانستند، به صدّام‌ کمک کردند
 این را هم عرض بکنیم، یکی از کارهای دیگری که برای تحت‌الشّعاع قرار دادنِ این حوادث بزرگ انجام دادند، همین کاری است که این سه دولت اروپایی کردند؛ دولت خبیث انگلیس، دولت فرانسه، و دولت آلمان؛ تهدید ایران که ما مسئله‌ هسته‌ای را بار دیگر به شورای امنیّت می بریم؛ که البتّه مسئولین کشور خوشبختانه محکم پاسخ این ها را دادند، جواب محکم به این ها داده شد؛ این سه کشور همان سه کشوری هستند که در دوران جنگ تحمیلیِ به ما، تا توانستند، به صدّام‌حسین کمک کردند؛ دولت آلمان، ابزار، وسایل شیمیایی و سلاح شیمیایی را در اختیار صدّام‌حسین گذاشت که شهرها و جبهه‌ها را با آن سلاح هدف قرار بدهد که هنوز آثارش در بین رزمندگان قدیمی ما وجود دارد؛ دولت فرانسه بالگردهای جنگیِ سوپر اتاندارد را برای زدن کشتی‌های نفتی ما در اختیار صدّام‌حسین قرار داد؛ سوابق این ها این است؛ دولت انگلیس با همه‌ وجود در خدمت دشمنان ما بود، در خدمت صدّام بود. این ها این جوری‌اند، سوابقشان این است، امروز هم این جوری دارند عمل می کنند.
آن جنتلمن‌های پشت میز مذاکره، همان تروریست‌های فرودگاه بغداد هستند،به این ها به این چشم باید نگاه کرد. بنده از اوّل هم گفتم، بعد از خروج آمریکا از برجام که این سه دولت مدام حرف می زدند، مدام یاوه‌گویی می کردند، بنده همان روز هم گفتم من به این ها اعتمادی ندارم، این ها کاری نخواهند کرد، در خدمت آمریکا خواهند بود؛ امروز کاملاً واضح شده است، بعد از گذشت حدود یک سال معلوم شده است که این ها به معنای واقعی کلمه، پادوی آمریکا هستند؛ این ها پادوی آمریکا هستند. آن وقت این دولت های حقیر در انتظار این هستند که ملّت ایران را به زانو در بیاورند. آمریکا که بزرگ‌ترِ شما بود، پیشروِ شما بود، ارباب شما بود، قادر نبود ملّت ایران را به زانو در بیاورد؛ شما کوچک‌تر از آن هستید که بخواهید ملّت ایران را به زانو در بیاورید.(۱۸) این ها مذاکره هم که می کنند، مذاکره‌شان آمیخته‌ با دغل و فریبکاری است؛ این کسانی که پشت میز مذاکره ظاهر می شوند، آن جنتلمن‌های پشت میز مذاکره، همان تروریست‌های فرودگاه بغداد هستند، این ها همان ها هستند؛ تفاوتی نمی کنند؛ لباس عوض می کنند؛ این دست چدنی‌ است که پوشش مخملی و دستکش مخملی را بیرون می‌آورد و خودش را نشان می دهد، وَالّا باطن، همان باطن است؛ هیچ تفاوتی ندارد. این ها نمی توانند کسانی باشند که انسان به این ها اطمینان پیدا کند.
تنها راه در پیش پای ملّت ایران عبارت است از قوی شدن
 خب حالا که ملّت ایران این حادثه را شناخت، قدر و قیمت آن را دانست؛ حالا باید چه کار کنیم؟ من در یک کلمه عرض می کنم: ملّت عزیز ایران باید همّتشان این باشد که قوی بشوند.(۱۹) تنها راه در پیش پای ملّت ایران عبارت است از قوی شدن؛ باید تلاش کنیم قوی بشویم؛ ما از مذاکره هم ابائی نداریم؛ البتّه نه با آمریکا، با دیگران؛ امّا نه از موضع ضعف، از موضع قوّت، از موضع قدرت. ما بحمدا... دارای قدرتیم و به توفیق الهی قوی‌تر هم خواهیم شد. البتّه قدرت فقط قدرت نظامی نیست؛ قدرت، قدرت نظامی نیست؛ اقتصاد کشور باید قوی شود، وابستگی به نفت بایستی تمام بشود، نجات پیدا کنیم از وابستگی اقتصادمان به نفت؛ جهش علمی و فنّاوری باید ادامه پیدا کند؛ پشتوانه‌ همه‌ این ها هم حضور مردم عزیزمان در صحنه است. باید ملّت ایران و مسئولین کشور تلاششان برای قوی شدن کشور و قوی شدن ملّت باشد، با اتّحاد، با حضور، با صبر و استقامت و با کار سخت و پرهیز از تنبلی؛ این اگر [محقّق] شد، به توفیق الهی، به فضل الهی، ملّت ایران در آینده‌ نه چندان دوری آن چنان خواهد شد که دشمنان حتّی جرئت تهدید هم پیدا نکنند. ...(۲۰) بسمِ اللهِ الرَّحمّْنِ الرَّحیمِ × وَ العَـصرِ × اِنَّ ‌الاِنسانَ‌ لَفی‌ خُسرٍ اِلَّا الَّذینَءامَنوا وَعَمِلُوا الصّالِحّْتِ‌‌ وَتَواصَوا بالحَقِّ ‌وَتَواصَوابالصَّبرِ.(۲۱)
درحادثه هواپیما ابهام هایی وجود دارد که باید پیگیری بشود و از حوادث مشابه هم باید به طور جدّی پیشگیری بشود
خطبه دوّم
بسم الله الرّحمن الرّحیم
و الحمدلله‌ ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام علی سیّدنا و نبیّنا ابی‌القاسم المصطفی محمّد و آله الطّاهرین سیّما علیّ امیرالمؤمنین و حبیبته الزّهراء المرضیّة و الحسن و الحسین سیّدی شباب اهل الجنّة و علیّ ‌بن ‌الحسین زین العابدین و محمّد بن‌ علیّ الباقر و جعفر بن‌ محمّد الصّادق و موسی ‌بن ‌جعفر الکاظم و علیّ ‌بن‌ موسی الرّضا و محمّد بن ‌علیّ الجواد و علیّ ‌بن ‌محمّد الهادی و الحسن ‌بن ‌علیّ الزکیّ العسکری و الحجّة بن الحسن القائم المهدی صلوات‌ الله علیهم اجمعین. اوصیکم عباد الله‌ بتقوی الله‌. مجدّداً همه‌ برادران و خواهران را توصیه می کنم تقوای الهی را در گفتار، در کردار، در رفتار، در معاشرت ها، در بُروز خُلقیّات، در همه‌ این ها تقوای الهی را در نظر داشته باشیم، رضای الهی را در نظر داشته باشیم. من دو مطلب کوتاه عرض می کنم، بعد یک مقداری خطاب به برادران عرب مطالبی را عرض خواهم کرد. دو مطلب کوتاه، یکی در مورد همین حادثه‌ هواپیماست که مجدّد تسلیت عرض می کنیم، اظهار همدردی می کنیم. در این حادثه ابهام هایی وجود دارد. تشکّر می کنیم از فرماندهان سپاه که توضیح دادند، برای مردم مطالبی را بیان کردند ولی باید حادثه پیگیری بشود و از حوادث مشابه هم باید به طور جدّی پیشگیری بشود. آن چه مهم است، پیگیری مهم است امّا مهم‌تر از پیگیری، پیشگیری از تکرار این حوادث است.
مبادا دشمن خواسته‌ خودش را که کم‌رنگ کردن و بی‌رونق کردن انتخابات است تحقّق ببخشد
مطلب دوّم راجع به انتخابات است. بنده راجع به انتخابات ان‌شاءا... صحبت خواهم کرد آن چه امروز عرض می کنم این است: برادران عزیز، خواهران عزیز، ملّت عزیز ایران! حضور ملّت ایران مهم‌ترین عامل اقتدار است و این حضور در جاهای متعدّدی است؛ یکی از مهم‌ترینش انتخابات است. در انتخابات حضور ملّت ایران کشور را بیمه می کند، دشمن را مأیوس می کند. سعی و تلاش [دشمنان] بر این است که با انواع و اقسام حیل نگذارند که مردم با شوق در انتخابات شرکت کنند. من عرض می کنم: مردم با شوق و ذوق باید در انتخابات شرکت کنند. حالا مسائل گوناگونی درباره‌ انتخابات، تذکّراتی هست که ان‌شاءا... در آینده اگر زنده بودیم عرض خواهم کرد. آن چه که امروز خواستم عرض بکنم اصل این قضیّه است؛ مراقبت کنید که مبادا دشمن بتواند در این زمینه خواسته‌ خودش را؛ که عبارت است از کم‌رنگ کردن و بی‌رونق کردن انتخابات، تحقّق ببخشد.
 
ترجمه خطبه عربی
رهبر انقلاب : دنیای اسلام باید صفحه جدیدی را  بگشاید
در پایان خطبه دوم نماز جمعه دیروز تهران، رهبر معظم انقلاب اسلامی، خطبه ای به زبان عربی خطاب به ملت های منطقه بیان کردند که ترجمه این خطبه عربی به شرح زیر است:
 بسم الله الرّحمن الرّحیم. الحمدلله ربّ العالمین و صلّی الله علی محمّد و آله الطّاهرین و صحبه المنتجبین.
مایلم در این برهه‌ حسّاس از تاریخ این منطقه، سخن کوتاهی با شما برادران عرب داشته باشم. در این روزها یک سردار بزرگ و شجاع ایرانی و یک مجاهد فداکار و با اخلاص عراقی به دست نظامیان مزدور آمریکایی و به دستور رئیس تروریست آمریکا به شهادت رسیدند. این جنایت به صورت کاملاً بزدلانه و نه در میدان روبه‌رو، انجام شد. سردارشهید سلیمانی کسی بود که با شجاعت مثال‌زدنی در صفوف مقدّم و در خطرناک‌ترین جایگاه‌ها حضور می‌یافت و شجاعانه می‌جنگید و او یکی از مؤثرترین عوامل در شکست عناصر تروریست داعش و اشباهش در سوریه و عراق بود. آمریکایی‌ها بدون این که جرئت کنند با وی در نبرد روبه‌رو شوند، بزدلانه با هواپیما به او که به دعوت دولت عراق در فرودگاه بغداد بود، حمله کردند و خون مطهّر او و همراهانش را بر زمین ریختند. برای چندمین بار خون فرزندان ایران و عراق مخلوط شد و در راه خدا بر زمین ریخته شد.
سپاه ایران ضربه‌ متقابلی علی‌العجاله زد و پایگاه آمریکایی را با موشک های خود درهم کوبید و ابهت و آبروی آن دولت ظالم و متکبّر را لگد‌مال کرد و تنبیه اصلی او اخراج از منطقه است. ملّت ایران با اجتماع ده‌ها میلیونی این دو مجاهد بزرگ را بدرقه‌ای بی‌نظیر کردند. ملّت عراق در شهرهای متعدّد با تکریم و احترام تمام، آن ها را تشییع کرد و در چندین کشور دیگر مردم همدردی خود را در اجتماعات پرشور نشان دادند.
تلاش‌های مغرضانه‌ فراوانی شد تا ملّت ایران و عراق را به یکدیگر بدبین کنند، پول های فراوانی خرج کردند، انسان های بی‌مسئولیّتی را به کار گرفتند، در ایران علیه ملّت عراق و در عراق علیه ملّت ایران تبلیغات شیطنت‌آمیز کردند؛ این شهادت بزرگ همه‌ این تلاش های شیطانی و وسوسه‌های اهریمنی را باطل کرد.
آن چه مایلم به شما بگویم این است که قدرت اسلامی، قدرت ما و شما، می تواند بر هیبت ظاهری قدرت های فاسد مادّی فائق آید. قدرت های غربی با پشتوانه‌ علم و فنّاوری و با سلاح نظامی و تبلیغات دروغین و با سیاست های مکّارانه توانستند بر کشورهای این منطقه مسلّط شوند و هرگاه با نهضتی مردمی ناچار به خروج از کشوری شدند تا آن جا که توانستند دست از توطئه و نفوذ اطّلاعاتی و سلطه‌ سیاسی و اقتصادی بر نداشتند و غدّه‌ بدخیم رژیم صهیونیستی را در قلب کشورهای غرب آسیا جاسازی کردند و تهدیدی دایمی برای کشورهای آن منطقه تدارک دیدند.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، ضربه‌های سیاسی و نظامی سختی بر رژیم غاصب پدید آمد و پس از آن، زنجیره‌ شکست های استکبار و در رأس آن آمریکا از عراق و سوریه تا غزّه و لبنان و از یمن تا افغانستان تشکیل گردید. رسانه‌های دشمن، ایران را متّهم به جنگ های نیابتی می کنند؛ این دروغ بزرگی است. ملّت های منطقه بیدار شده‌اند. توانایی ایران در مقاومت بلند‌مدّت در برابر خباثت های آمریکا تأثیر خود را در فضای عمومی منطقه و روحیه‌ ملّت ها گذاشته است. سرنوشت منطقه، نجات از سلطه استکباری آمریکا و رهایی فلسطین از حاکمیّت بیگانگان صهیونیست است.
همّت ملّت ها باید زمان رسیدن به این مقصود را نزدیک کند. جهان اسلام باید عوامل تفرقه را بزداید. وحدت علمای دین، راه‌حل‌های اسلامی برای سبک زندگی نوین اسلامی را کشف می کند. همکاری دانشگاه‌های ما علم و فنّاوری را ارتقا بخشیده، زیر‌بناهای تمدّن جدید را خواهد ساخت. هماهنگی رسانه‌های ما فرهنگ عمومی را از ریشه اصلاح خواهد کرد. ارتباط نیروهای مسلّح ما جنگ و تجاوز را از همه‌ منطقه دور خواهد کرد. ارتباط بازارهای ما، اقتصاد کشورهایمان را از سلطه‌ کمپانی‌های غارتگر بیرون خواهد آورد. رفت و آمدها و سفرهای مردم ما، همزبانی و همدلی وحدت و دوستی به ارمغان خواهد آورد. دشمنان شما و ما می خواهند  اقتصاد خود را با منابع کشورهای ما، عزّت خود را با ذلّت ملّت های ما و صدرنشینی خود را با تفرقه‌ ما تأمین کنند. می خواهند ما و شما را به دست خودمان نابود کنند.
آمریکا، فلسطین را بی‌دفاع در برابر صهیونیست‌هایِ بی‌رحم و جنایتکار، سوریه و لبنان را در تصرّفِ دولت های وابسته و مزدورِ خود، عراق و ثروتِ نفتی آن را یکسره متعلّق به خود می خواهد. برای این هدف هایِ شوم، از بزرگ‌ترین ظلم ها و شرارت ها روی‌گردان نیست. آزمون سخت چندساله‌ سوریه، فتنه‌های پی در پی در لبنان، تحریکات و خرابکاری مستمر در عراق، نمونه‌‌هایی از آن هستند.
 ترور صریحِ شهید ابومهدی فرمانده شجاع حشد الشّعبی و شهید سلیمانی سردار بزرگ سپاه، نمونه‌ کم‌نظیری از این فتنه‌انگیزی در عراق است. آن ها هدف پلید خود در عراق را می خواهند از راه ایجاد فتنه و جنگ داخلی و سرانجام تجزیه‌ عراق و حذف نیروهای مؤمن و مبارز و مجاهد و میهن‌دوست تأمین کنند. نمونه‌ وقاحت آنان این است که پس از حکم پارلمان عراق به اخراج آنان، آن ها که خود را حامی دموکراسی وانمود می کردند، تعارف را کنار گذاشته و می گویند ما برای ماندن در عراق آمده‌ایم و نمی رویم.
دنیای اسلام باید صفحه‌ جدیدی را بگشاید. وجدان های بیدار و دل های مؤمن باید اعتماد به نفْس را در ملّت ها بیدار کنند و همه بدانند که تنها راه نجات ملّت ها تدبیر و استقامت و نترسیدن از دشمن است. خداوند رحمت و نصرت خود را بر ملّت های مسلمان شامل فرماید.
بسمِ اللهِ الرَّحمّْنِ الرَّحیمِ × اِنّاِّ اَعطَینّْکَ الکَوثَرَ × فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَ انحَر × اِنَّ شانِئَکَ هُوَ الاَبتَرُ.(22) والسّلام‌علیکم‌ورحمة‌الله‌وبرکاته
پس از خطبه‌ها، نماز جمعه به امامت حضرت آیت ا...خامنه‌ای اقامه شد.


پی نوشت ها:
۱) سوره‌ ابراهیم، بخشی از آیه‌ ۵؛ «و در حقیقت، موسی را با آیات خود فرستادیم [و به او فرمودیم‌] که قوم خود را از تاریکی ها به سوی روشنایی بیرون آور و روزهای خدا را به آنان یادآوری کن‌ ...»
۲) سوره‌ ابراهیم، بخشی از آیه‌ ۵؛ « ... که قطعاً در این [یادآوری‌]، برای هر شکیبایِ سپاس گزاری عبرت هاست.‌»
۳) سوره‌ ابراهیم، بخشی از آیه‌ ۶
۴) سوره‌ ابراهیم، بخشی ازآیه‌ ۷
۵) سوره‌ ابراهیم، آیه‌ ۸
۶) تکبیر حضّار
۷) سوره‌ توبه، بخشی از آیه‌ ۴۰؛ «... اندوه مدار که خدا با ماست. ...»
۸) سوره‌ توبه، بخشی از آیه‌ ۴۰؛ «... اندوه مدار که خدا با ماست‌ ...»
۹) سوره‌ شعراء، بخشی از آیه‌ ۶۱؛ «... ما قطعاً گرفتار خواهیم شد ...»
۱۰) سوره‌ شعراء، بخشی از آیه‌ ۶۲؛ «... چنین نیست زیرا پروردگارم با من است و به زودی مرا راهنمایی خواهد کرد.»
۱۱) سوره‌ توبه، بخشی از آیه‌ ۴۰؛ «... خدا با ماست‌ ...»
۱۲) تکبیر حضّار
۱۳) شعار حضّار
۱۴) شعار حضّار
۱۵) تکبیر حضّار
۱۶) سوره‌ ابراهیم، بخشی از آیه‌ ۵؛ « ... روزهای خدا را به آنان یادآوری کن‌ ...»
۱۷) سوره‌ آل‌عمران، آیه‌ ۵۴؛ «و [دشمنان] مکر ورزیدند، و خدا [در پاسخشان] مکر در میان آورد و خداوند بهترین مکرانگیزان است.»
۱۸) تکبیر حضّار
۱۹) تکبیر حضّار
۲۰) تکبیر حضّار
۲۱) سوره‌ عصر؛ «به نام خداوند رحمتگر مهربان‌
سوگند به عصرِ [غلبه حقّ بر باطل‌]،
که واقعاً انسان دستخوشِ زیان است؛
مگر کسانی که گرویده و کارهای شایسته کرده و همدیگر را به حقّ سفارش و به شکیبایی توصیه کرده‌اند.»
۲۲) سوره‌ کوثر؛ «به نام خداوند رحمتگر مهربان‌. ما تو را [چشمه‌‌] کوثر دادیم. پس برای پروردگارت نماز گزار و قربانی کن. دشمنت خود بی‌تبار خواهد بود.»