بازگشت دانشجویان ایرانی از ووهان چین

در متن نامه سعيد نمکي خطاب به پيرحسين کوليوند آمده است: بدين‌وسيله مديريت نقل و انتقال دانشجويان منطقه ووهان چين در کليه امور مربوطه به جنابعالي محول مي‌‌شود. حتي‌‌الامکان مسافران ورودي مستقيما از پاي پرواز به محل قرنطينه منتقل شوند که در اين راستا، امور مربوط به کنترل گذرنامه و... مي‌‌تواند به شکل فوق‌‌العاده و ويژه از طريق رايزني با مسئولان ذي‌ربط صورت پذيرد. هرگونه تماس و مواردي از قبيل استقبال خانواده‌ها از اين عزيزان به شدت جلوگيري شود و موارد به نحو مقتضي به اطلاع عموم برسد. عليرضا وهاب‌زاده، مشاور وزير بهداشت و درمان در رابطه با جزئيات اين پرواز گفت: تعدادي از پزشکان عفوني و تيم عمليات ويژه اورژانس در اين پرواز حضور دارند. قرار است دانشجويان ايراني ساکن ووهان با اين پرواز به کشور بازگردند.
برخي از سربازان تمايلي به بازگشت ندارند
بر اساس آخرين آمار تاکنون بيش از 10 هزار نفر در چين به اين ويروس مبتلا شده‌اند و 426 نفر نيز بر اثر اين بيماري جان خود را از دست داده‌اند. اين در حالي است که سفارت ايران در پکن اعلام کرده است که تاکنون گزارشي از ابتلاي ايرانيان مقيم چين به ويروس کرونا دريافت نشده است. طبق گفته مسئولان وزارت بهداشت هيچ يک از دانشجويان ايراني در شهر ووهان چين به ويروس کرونا آلوده نشده‌اند.‌ هما بهمني يکي از دانشجويان ساکن ووهان بود که به رکنا تاکيد کرد: فرودگاه شهر ووهان بسته و حرکت قطارها متوقف شده است. در اين شرايط ماشين‌هاي شخصي نيز اجازه حرکت ندارند. اگر براي خريد بيرون از خانه برويم احتمال دارد ديگر نتوانيم به خانه بازگرديم. فقط براي تامين نيازهاي معيشتي اجازه داريم از خانه بيرون برويم. سفارت ايران نيز در اين شرايط يک بسته حمايتي شامل نان، برنج و... براي بچه ها ارسال کردند. 70 نفر به ايران برمي‌گردند و بيش از 10 دانشجو تمايلي براي برگشت به ايران نشان نمي‌دهند. آنها دانشجويان سربازي هستند که تصور مي‌کنند اگر به ايران برگردند تضميني براي بازگشت به چين و ادامه تحصيل آنها وجود ندارد. من از هموطنان خودمان انتظار برخي رفتارها را نداشتم. برخي در فضاي مجازي طوري رفتار مي‌کنند که انگار ما زامبي هستيم و مي‌ترسند که ما به ايران بازگرديم!
کرونا سخت‌تر از آنفلوآنزا نيست


همچنين سعيد نمکي، وزير بهداشت اعلام کرده است: خواهشم اين است که اين پيام دلگرم‌کننده بنده را که مملو از صداقت، يکرنگي و شفافيت است به مردم عزيز ايران منتقل کنيد که وزير بهداشت‌شان هرگز چيزي را از آنها پنهان نکرده و نخواهد کرد، حتي اگر اعلام موضوع به قيمت بدنامي و فشار بروي خودش تمام شود. تا اين لحظه، هيچ موردي از کروناويروس جديد در کشور گزارش نشده است. مردم بايد در جريان باشند که ويروس کرونا جديد مطلقا سخت‌‌تر از بيماري آنفلوآنزاي N1H1که در چند ماهه گذشته آن را مهار کرديم، نيست. بيماري‌‌زايي ويروس کرونا جديد حدودا 30 درصد است و مي‌توانيم مانند N1H1 از پس آن برآييم. نمکي در ادامه در خصوص توقف پروازها از چين به ايران و بالعکس گفت: تقاضاي بنده مبني بر توقف پروازها از چين به ايران، مورد حمايت معاون اول رئيس‌جمهور و وزير راه قرار گرفت و قرار بر اين شد تا امکان بازگشت براي اتباع چيني که اکنون در ايران هستند و ايرانيان ساکن در چين نيز فراهم باشد، زيرا نمي‌توانيم امکان بازگشت را از آنها بگيريم. اگر همچنان پروازي در حال انجام است، تنها براي جابه‌جايي شهروندان ايراني و چيني بوده است. اين گفته‌ها در حالي مطرح مي‌شود که پروازهاي چين به ايران هنوز برقرار است و قرنطينه‌اي در رابطه به مسافران چيني صورت نمي‌گيرد. طبق گفته مسئولان در تمام مبادي مرزي و فرودگاه‌هاي بين‌المللي پايگاه مراقبت مرزي مستقر است؛ مسافراني که به چين سفر کرده‌اند با مراجعه به نيروهاي بهداشتي، غربالگري مي‌شوند. حسين عرفاني،  رئيس اداره مراقبت مرکز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت با بيان اينکه در اپيدمي‌ها دو بحث قرنطينه و ايزولاسيون را داريم، اظهار کرد: علائم بيماري ناشي از ويروس کرونا يک هفته پس از ورود ويروس به بدن خود را نشان مي‌دهد و در صورتي که فرد را در محيط جدا از ساير افراد نگهداري کنيم، شرايط قرنطينه را براي او اعمال کرده‌ايم. اگر فردي در مواجهه با فرد مبتلا با ويروس کرونا بود و پس از گذشت دوره کم دچار علائم بيماري شد و در مرحله سرايت بيماري به ديگران قرار داشت؛ در اين صورت فرد را در محيط ايزوله و دور از ديگران قرار مي‌دهند تا افراد ديگر را آلوده نکند. طبق دستورالعمل‌هاي بهداشتي، ايزولاسيون در ويروس کرونا مطرح است، نه قرنطينه؛ بنابراين ما نمي‌توانيم تمام مسافران  پروازهاي ورودي از چين را به مدت يک هفته، قرنطينه کنيم.