درآمدهای مالیاتی سالم‌ترین جایگزین برای درآمدهای نفتی

يکي از اصلي‌ترين موارد نشست روز گذشته وزير اقتصاد را مي‌توان ماليات‌ها دانست. وزير اقتصاد با اعلام اينکه ماليات سالم‌ترين راه براي کسب درآمد دولت و جايگزيني درآمدهاي نفتي ا‌ست، گفت: طبيعتا وقتي بخواهيم نفت را از بودجه خارج کنيم، بايد به‌دنبال منابع جايگزين باشيم. دژپسند ادامه داد: خوشبختانه در اين چند سال مي‌بينيم که توجه ويژه‌اي به تجهيز منابع براي نوسازي سازمان امور مالياتي، تجهيز منابع انساني اين سازمان صورت گرفته است و امروز درآمدهاي مالياتي توانسته‌ است بخش قابل توجهي از کاهش درآمدهاي نفتي را در تامين مالي هزينه‌هاي دولت به دوش بکشد و جبران کند. او ادامه داد: تا امروز خوشبختانه حتي يک ريال در اين دولت، از سيستم بانکي براي تامين مالي بودجه عمومي استقراض نشده است. او افزود: اين نکته مي‌تواند قابل توجه و حائز اهميت باشد که با تدابير ميان‌مدتي که اتخاذ شد امروز شاهد هستيم که درآمدهاي مالياتي به مرحله‌اي رسيد که ما مي‌توانيم بگوييم بخش قابل توجهي از هزينه‌هاي دولت را پوشش مي‌دهد. در اين نشست اميدعلي پارسا؛ رئيس سازمان امور مالياتي نيز در پاسخ به «آرمان‌ملي» درباره ماده 26 لايحه ماليات بر ارزش افزوده در بودجه 99 که سازمان امور مالياتي را از دايره شمول قوانين و مقررات دولتي خارج مي‌کرد، ابراز کرد که اين سازمان ادله و حرف‌هاي زيادي براي گفتن داشت اما از آن جهت که اين ماده در کميسيون تلفيق رد شد و به تصويب نرسيد اين سازمان تمايلي به سخن گفتن درباره آن ندارد. گفتني‌ست در اين ماده قرار بود سازمان امور مالياتي و کارکنان آن از دايره مول قوانين عمومي دولت خارج شوند که اين امر نگراني‌هايي را درباره عدم نظارت بر ورود ماليات‌هاي به اين سازمان و هزينه‌کرد آنها ايجاد کرده بود. با حساس شدن رسانه‌ها به اين موضوع و بحث‌هاي کارشناسي، در نهايت، اين ماده در کميسيون تلفيق به تصويب نرسيد.
رشد 50 درصدي سرمايه‌گذاري خارجي
وزير اقتصاد روز گذشته همراه با معاوان خود، در نشستي با عنوان «تبيين و تشريح عملکرد و دستاوردهاي حاصله در دوره زماني دولت دوازدهم» پاسخگوي خبرنگاران بود. دژپسند با دفاع از سياست‌هاي وزارت اقتصاد در دوره اخير، بازار اوراق قرضه را يکي از مهم‌ترين منابع تامين مالي دولت دانست و اعلام کرد که تامين مالي بازپرداخت وجوه اوراق بدون حتي يک لحظه تاخير انجام شده است. او در ادامه با بيان اينکه امسال، صادرات غيرنفتي حدود سه درصد از نظر ارزشي کاهش داشته، اما از نظر وزني معادل 20 درصد افزايش داشته است، اعلام کرد: کاهش سه درصدي ارزش صادرات غيرنفتي ناشي از سياست وزارت اقتصاد در مورد اصلاح ارزش پايه صادراتي در نيمه دوم سال بوده است. زيرا صادرکنندگان همواره اظهارمي‌کردند که پايه صادراتي دچار بيش‌ارزش‌گذاري است. دژپسند در ادامه از آخرين آمار سرمايه‌گذاري خارجي ثبت شده در هيات سرمايه‌گذاري خبر داد و افزود: در حال حاضر نسبت به مدت مشابه سال گذشته، جلب سرمايه خارجي 50 درصد افزايش داشته و درصدديم تا با رفع موانع، اين سرمايه‌ها را جذب کرده و به کار گيريم.
بورس هوشمند مي‌شود


وزير اقتصاد با بيان اينکه ما اکنون در بازار سرمايه شاهد درخشش هستيم، ابراز کرد: اينکه گفته مي‌شود رشد بورس در ماه‌هاي اخير ناشي از تحولات بازار ارز است را قبول ندارم. دژپسند افزود: تاثير تحولات بازار ارز بر بورس را انکار نمي‌کنم چرا که بسياري از شرکت‌هاي بورسي در اصل صادراتي هستند و بخشي نيز به‌دليل تخليه ارزي در بازار سرمايه است؛ اما اين همه‌چيز نيست. او ادامه داد: افزايش حجم معاملات و تعميق بازار سرمايه در اين مدت، از نکات مهمي‌ است که در رشد بازار سرمايه اثرگذار بوده است. دژپسند با اشاره به ارزش 6000 ميليارد توماني معاملات بازار سرمايه، تاکيد کرد: اين قلم درشتي‌ است که بايد مورد توجه قرار گيرد؛ زيرا در صورتي که به بازارهاي ديگر کوچ کند، آنها را دچار بحران خواهد کرد. او اظهارکرد: اين قابليت بازار بورس است که هم مي‌تواند تامين مالي بنگاه‌هاي را انجام دهد، هم مي‌تواند سرمايه‌هاي خرد را به سمت خود هدايت کند و هم مي‌تواند مانع آسيب به بازارهاي موازي شود. دژپسند ادامه داد: رويکرد ما درباره بازار سرمايه اين است که ضمن آنکه از مداخله در بازار بورس چه در زمينه بالا نگاه‌داشتن و چه پايين‌آوردن پرهيز مي‌کنيم، اما مديريت حمايت‌آميز را همچنان ادامه مي‌دهيم. شاهد آن هم مديريت بورس در برابر آسيب‌هايي بود که از انتشار خبر شهادت سردار سليماني به بورس وارد شد. او تاکيد کرد: ما در بورس به دنبال تحرک‌بخشي به بخش خصوصي هستيم و اگرچه دولت واگذاري‌ها را با هدف تامين مالي انجام مي‌دهد اما با اين حال، اين يک هدف فرعي محسوب مي‌شود. وزير اقتصاد همچنين افزود: تا هفته دولت سال آينده، گمرک هوشمند رونمايي مي‌شود و تا پايان سال 99 بورس هوشمند به‌عنوان يک بورس نمونه در منطقه منا رونمايي خواهد شد. دژپسند در ادامه با بيان اينکه اقتصاد بانک‌پايه در بسياري از کشورها وجود دارد، تصريح کرد: با اين احال استراتژي ما متفاوت است. دژپسند ابراز کرد: دير يا زود بايد از بحث بانک‌پايه بودن اقتصاد خارج شويم و سهم بازار سرمايه را افزايش دهيم.
بررسي مفاد FATF ادامه دارد
دژپسند همچنين با اشاره به اتمام مهلت FATF اعلام کرد که در آخرين جلسه کميسيون مشترک اقتصادي و سياسي در مجمع، بحث‌هايي صورت گرفت اما تصميم‌گيري نشد و در نهايت به بررسي‌هاي بيشتر موکول شد. او افزود: از 27 بهمن تا دوم اسفند اجلاس FATF برگزار مي‌شود که در اجلاس قبلي نيز نمايندگان ما حضور يافتند و گزارش عملکرد ما را ارائه دادند و بر اساس آن، از 41 بند، 36 بند از قوانين را اجرا کرده بوديم. دژپسند تاکيد کرد: همچنان بايد رايزني کنيم و جلسات مفصلي هم با سفراي کشوهاي فعال در بحث FATF داشته‌ايم. او در پاسخ به سوالي در مورد سازوکار اينستکس گفت: ما در مورد اينستکس اميد داريم و تلاش هم مي‌کنيم اما به اين کانال اتکا نمي‌کنيم. او اضافه کرد: در جلسه‌اي که با مقامات وزارت امورخارجه داشتيم اخبار نويدبخشي از اينستکس به گوش رسيده است.