ليست استانی می‌دهيم

آرمان ملي- مطهره شفيعي: محسن هاشمي رفسنجاني، رئيس شوراي شهر تهران و از چهره‌هاي اصلي حزب کارگزاران اعلام کرد احزاب اصلاح‌طلب در انتخابات ليست ائتلافي خواهند داد. آنچه از سوي هاشمي مطرح شد پاسخ مناسب به دلواپساني بود که تصور مي‌کردند درغيبت اصلاح‌طلبان مي‌توانند بر کرسي‌هاي بهارستان تکيه بزنند. زماني که عضو ارشد حزب کارگزاران از ائتلاف سخن گفت برخي اينگونه برداشت کردند که منظور هاشمي ائتلاف با اصولگرايان است که اين برداشت صحيح نبود. رئيس شوراي شهر تهران توضيح داد: «ما در حزب کارگزاران سازندگي جلسه داشتيم تا بتوانيم ليست ارائه کنيم ولي نتوانستيم نام 30 نفر را درآوريم و در نهايت به 15 يا 17 نفر نامزد مورد تاييد رسيديم. جلسه داريم تا بتوانيم ليست 30 نفره را تکميل کنيم.» هاشمي در ادامه با بيان اين که احزابي که توانسته‌اند به ليست 30 نفره نامزدهاي مورد نظر خود برسند، مي‌توانند با همديگر ائتلاف کنند، گفت: ممکن است مثلا کارگزاران نتواند به ليست کامل 30 نفره برسند ولي مي‌توانند با ساير احزاب ائتلاف کنند. رئيس شوراي شهر تهران ادامه داد: در اطلاعيه‌اي که شوراي عالي اصلاحات منتشر کرد، عنوان شده است شوراي عالي اصلاحات از ليستي حمايت نمي‌کند. يعني ليستي را اعلام نمي‌کنند ولي استان‌ها و احزاب جداگانه مي‌توانند ليست انتخاباتي بدهند و توصيه هم شده است ليست بدهند. لذا احزاب اصلاح‌طلب مشغولند ببينند مي‌توانند از کانديداهاي اعلام شده ليست تهيه کنند يا نه.
واکنش به ردصلاحيت‌ها
خانواده آيت‌ا... هاشمي همواره به بررسي ردصلاحيت‌ها گلايه داشتند مانند واکنش آيت‌ا... به ردصلاحيت آيت‌ا...سيدحسن خميني که چنين بود: «صلاحيت شخصيتي که اشبه به جدش امام خميني است را قبول نمي‌کنيد؛ شما صلاحيت خود را از کجا آورده‌ايد؟ چه کسي به شما اجازه داده است که قضاوت کنيد؟ چه کسي به شما اجازه داد که يکجا بنشينيد و داوري کنيد؟ براي مجلس و دولت و جاهاي ديگر و اختيارات را در دست بگيريد؟ چه کسي اجازه داد که اسلحه براي شما باشد و تريبون‌ها براي شما باشد؟ چه کسي اجازه داد که تريبون‌هاي نماز براي شما باشد و صداوسيما براي شما باشد؟ چه کسي به شما اين‌ها را داد؟ اگر امام و نهضت ايشان و اراده عمومي مردم نبود هيچ‌کدام از اين‌ها نبودند. زماني که بايد همه به هم تبريک بگوييم هديه بدي به بيت امام داديد.» البته آيت‌ا... هاشمي هيچ‌گاه به ردصلاحيت خودش معترض نبود چنانکه از فاطمه هاشمي سوال شد لحظه رد صلاحيت پدر در انتخابات 92 پس از عمري فعاليت سياسي- انقلابي براي جمهوري اسلامي چگونه گذشت؟ پاسخ داد: «خيلي خوشحال شديم. خود ايشان هم خوشحال شدند. ثبت نام پدرم به خاطر احساس مسئوليتي بود که کردند. پدرم گفتند که وظيفه خودم را در قبال خدا و مردم انجام دادم. مسئوليت خيلي سنگيني بر عهده‌ام بود چون با مشکلاتي که از دولت قبل به وجود آمده بود، مي‌گفتند که کار خيلي سخت است که از اتفاقاتي که پيش آمده بود بتوانيم کشور را دوباره به ريل اصلي خود بازگردانيم و مي‌گفتند با اين رد صلاحيت مسئوليت از من گرفته شد.» اکنون محسن هاشمي هم ديدگاه پدر را در بيان مواضعش دارد و با اشاره به ردصلاحيت نامزدهاي اصلاح‌طلب در انتخابات گفت: اين مساله واقعا منصفانه نيست ولي خداوند طرفدار مستضعفين است. چون اصلاح‌طلبان کانديدا به اندازه کافي ندارند جزو مستضعفان مي‌شوند و ان‌شاءا... خداوند به آنها ياري مي‌رساند. محسن هاشمي هيچ‌گاه نسبت به عدم احراز صلاحيت‌ها منفعلانه رفتار نکرد. به غير از روز گذشته در 29 دي ماه هم رئيس شوراي شهر تهران با اشاره به رد صلاحيت‌ها در انتخابات مجلس گفت: اگر بخشي از جامعه احساس کند که بي‌طرفي در تاييد صلاحيت‌ها و يا استفاده از تريبون‌هاي ملي رعايت نشده است، طبعا انگيزه آنان براي مشارکت کاهش مي‌يابد.
واکنش جبهه اصلاح‌طلبان به تصميم کارگزاران


به نظر مي‌رسد احزاب اصلاح‌طلب ديگر هم مواضع کارگزاران را قبول دارند و درهمين مسير گام برخواهند داشت. رئيس شوراي عالي سياستگذاري جبهه اصلاح‌طلبان با بيان اينکه شخصا هم از همه اصلاح‌طلبان در استان‌هاي مختلف که کانديداي اصلاح‌طلب براي معرفي دارند درخواست مي‎کنم تمام تلاش خود را براي حضور موثر مردم در انتخابات و پيروزي کانديداهاي خود به کار بندند، تاکيد کرد: اينکه يک حزب بخواهد کانديداهاي خود را معرفي کند يا با جمعي از احزاب ديگر، به تصميم خودشان بازمي‌گردد اما از لوگو و برند شوراي عالي نمي‎توانند استفاده کنند. محمدرضا عارف با اشاره به جلسات مختلف شوراي‎عالي اصلاح‌طلبان درباره انتخابات مجلس يازدهم گفت: بعد از اعلام نظر هيات‌هاي استاني درباره صلاحيت نامزدهاي انتخابات مجلس يازدهم در چندين جلسه شوراي‎‌عالي اصلاح‌طلبان به بحث و تبادل نظر درباره چگونگي حضور در عرصه انتخابات پرداخت و اعضاي اين شورا نظرات خود و احزاب وابسته را مطرح کردند و در يکي از جلسات هم دبيران کل احزاب حضور داشتند و ديدگاه‎‌هاي خود را بيان کردند. وي تصريح کرد: همه اعضاي شوراي‎‌عالي سياستگذاري جبهه اصلاحات در جلسات اخير نظرات خود را مطرح کردند و دلسوزانه درباره چگونگي حضور اصلاح‌طلبان نقطه نظرات خود را اعلام داشتند و از آنجا که از ابتدا اصل بر مشارکت در انتخابات مجلس بود به نهادهاي مسئول در امر انتخابات اعلام کرده بوديم که در بررسي صلاحيت‎ها به گونه‎‌اي عمل شود که زمينه برگزاري رقابتي عادلانه براي انتخاباتي باشکوه و در تراز نظام جمهوري اسلامي فراهم شود که متاسفانه با رد صلاحيت چهره‎‌هاي اصلاح‌طلب، مومن و متعهد مواجه شديم. وي تصريح کرد: آنچه بعد از چندين جلسه شوراي‎‌عالي اصلاح‌طلبان به عنوان اجماع حاصل شد اين بود که در استان‎‌ها شوراي‎عالي هر استان متناسب با وضعيت کانديداهاي اصلاح‌طلب، نسبت به معرفي نامزدها و کمک به حضور مردم در انتخابات تلاش کند و نامزدهاي معرفي شده توسط شوراهاي استاني مورد حمايت شوراي‎عالي خواهند بود شخصا هم از همه اصلاح‌طلبان در استان‎هاي مختلف که کانديداي اصلاح‌طلب براي معرفي دارند درخواست مي‎‌کنم تمام تلاش خود را براي حضور موثر مردم در انتخابات و پيروزي کانديداهاي خود به کار بندند. وي افزود: در شهر تهران نيز شوراي‎‌عالي اصلاح‌طلبان راسا ورودي به عرصه انتخابات نخواهد داشت و اين امر به احزاب عضو واگذار شده است. احزاب عضو مي‎توانند به معرفي کانديداهاي مورد نظر خود بپردازند که اين اقدام آنها مورد احترام قرار خواهد گرفت و به معناي تخطي از مصوبه شوراي‎عالي اصلاح‌طلبان قلمداد نمي‌شود و شخصا نيز از احزابي که کانديداهاي آنان تاکنون تاييد صلاحيت شدند يا ديگر احزاب اصلاح‌طلب درخواست مي‎‌کنم در زمينه معرفي کانديداهاي مورد نظر خود با هماهنگي ديگر احزاب تلاش کنند. رئيس شوراي‎عالي سياستگذاري جبهه اصلاح‌طلبان تاکيد کرد: رمز موفقيت شوراي‎‌عالي اصلاح‌طلبان از زمان تشکيل آن تاکنون انسجام و وحدت بوده است. مصرانه از همه اصلاح‌طلبان درخواست مي‎‌کنم به گونه‎اي اظهار نظر نکنند که تلقي چند دستگي در خانواده اصلاحات ايجاد شود. فعالان حزبي به صفت حزبي خود در بيان ديدگاه‎‌هاي خود آزاد هستند هرگونه تحليل و موضع‎گيري را مطرح کنند اما اين موضع‎‌گيري‎ها نبايد از زبان شوراي‎عالي اصلاح‌طلبان مطرح شود.