تاکسی‌های اینترنتی قانون را دور می‌زنند

آفتاب یزد- گروه اجتماعی: شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که وقتی سوار یکی از تاکسی‌های اینترنتی می‌شوید راننده از شما درخواست کند نزدیک به مقصد سفر را لغو کنید تا کمیسیونی به شرکت تعلق نگیرد. در چنین فرایندی مسافران یا به این کار تن داده و راننده مذکور را در این سیکل فساد کمک می‌کنند و یا در برابر آن مقاومت می‌کنند که در نهایت هم به جدل لفظی بین مسافر و راننده ختم خواهد شد؛ اما موضوع حائز اهمیت این است که چنین روندی یک چرخه فساد محسوب می‌شود، هر چند این سیکل بسیار کوچک و محدود است اما نشان می‌دهد در جامعه ما خیلی‌ها اگر در جایگاه قدرت قرار بگیرند راهی برای دور زدن قانون پیدا خواهند کرد، در واقع مشتی که امروز شاهد آن هستیم نشان از خرواری دارد که در ابعاد بزرگتر اختلاس‌های چند میلیاردی را رقم می‌زند.
> لغو سفر به درخواست راننده
شب به انتها رسیده است و بعد از یک روز کاری خسته‌کننده توسط یکی از اپلیکیشن‌های مربوط به تاکسی‌های اینترنتی درخواست ماشینی می‌کنم که من را به خانه برساند، کرایه‌های تاکسی‌های اینترنتی از بعد از افزایش قیمت بنزین افزایش یافته است و این موضوع کاملا هویداست، بعد از دقایقی یک سفیر درخواست من را می‌پذیرد و دقایقی طول می‌کشد تا به مبدا برسد. بعد از سوار شدن، طولی نمی‌کشد که راننده بدون هیچگونه توضیح اضافه می‌گوید لطفا نزدیک به مقصد سفر را لغو کنید؛ درخواست راننده را بدون پاسخ می‌گذارم و اجازه می‌دهم که به مسیرش ادامه دهد، نزدیک مقصد راننده دوباره درخواستش را تکرار می‌کند:
« می‌شه سفرتان را لغو کنید؟» با اکراه درخواستش را


می‌پذیرم اما در توضیحات اپلیکیشن ذکر می‌کنم که این سفر به دلیل درخواست راننده لغو شده است. از راننده می‌پرسم چرا این کار را می‌کنید؟ برای اینکه کمیسیون شرکت را نپردازید؟ آیا این کار دور زدن قانون نیست؟ راننده در ادامه توضیح می‌دهد:
« بله دور زدن قانون است اما شرکت سهمیه بنزین
من و خیلی‌های دیگر را نمی‌دهد. به من گفته‌اند چون ماشین به نام مادرت است سهمیه بنزین به شما تعلق نمی‌گیرد! روزی که من برای اعتراض به شرکت رفتم راننده دیگری هم آمده بود و به او گفته بودند از طرف ثبت احوال احراز هویت نشده‌ای به همین دلیل ما نمی‌توانیم به شما سهمیه بنزین بدهیم! اگر احراز هویت نشده چطور به او شغل داده‌اند و او را به عنوان زیر مجموعه پذیرفته‌اند؟ حالا که سهمیه بنزین می‌خواهد یادشان افتاده احراز هویت نشده است! شرکت سهمیه بنزین ما را نمی‌دهد و ما مجبوریم برای اینکه بتوانیم چرخ زندگیمان را بچرخانیم از این راه‌ها پیش برویم.»
به مقصد می‌رسیم فرصت نمی‌شود که به راننده توضیح بدهم این راه اعتراض نیست؛ به او بگویم که با این روند تنها یک چرخه فساد ایجاد می‌شود که در طولانی مدت ممکن است زندگی خیلی‌های دیگر را به نابودی بکشاند. امروز برای چند هزار تومان در آمد بیشتر قانون را دور میزنیم و روز دیگر برای چند میلیارد تومان پول بیشتر دوباره همین کار را انجام می‌دهیم چون همیشه تخم مرغ دزد شتر مرغ دزد می‌شود و این موضوع را بارها در اختلاس‌های میلیاردی چند سال اخیر دیده ایم.
> پاسخ تپسی به راننده
هومن دمیرچی، معاون عملیات و موسس شرکت تپسی در خصوص مشکلات رانندگان برای سهمیه بنزین به آفتاب یزد گفت:« درد این راننده عزیز درد ما هم هست، این موضوعی است که ما 3 ماه بعد از سهمیه‌بندی بنزین و یک سال هم قبل از آن به دنبالش بودیم؛ اول این را بگویم که سهمیه بنزین رانندگان به هیچ عنوان دست ما نمی‌آید که ما بخواهیم آن را به رانندگان بدهیم، ما تنها اطلاعات پیمایش راننده به همراه اطلاعات هویتی او را برای نهاد‌های ذیربط می‌فرستیم و مسئولان بعد از استعلامات قانونی مشخصات را به وزارت نفت اعلام می‌کنند، وزارت نفت هم به صورت مستقیم سهمیه بنزین را به کارت رانندگان می‌ریزد. پس در این بین پولی به دست ما نمی‌آید، نقش ما این است اطلاعات را در اختیار مسئولین قرار می‌دهیم و از طرف دیگر مشکلاتی که برای رانندگان ایجاد می‌شود را جمع‌آوری می‌کنیم و در پی رفع آن با مسئولین وزارتخانه‌های ذیربط صحبت می‌کنیم.»
او در ادامه تاکید کرد: «از روز اولی که سهمیه‌بندی بنزین صورت گرفت ما با روند مشکل داری مواجه شدیم برای اینکه برای هر راننده سهمیه واریز شود باید چند استعلام صورت می‌گرفت، استعلام اول مربوط به ثبت احوال بود تا مطمئن شوند مشخصات راننده درست است، دومین استعلام مربوط به ناجا بود تا مطمئن شوند ماشین مشکلی مثل حکم توقیف ندارد، سومین استعلام هم مربوط به بانک مرکز بود که مطمئن شوند شماره شبا و حساب متعلق به خود فرد است. هر کدام از این استعلامات با مشکلات خودش مواجه بود و خیلی‌ها در این روند استعلام‌گیری برای دریافت سهمیه بنزین حذف می‌شدند و این باعث شد ما فشار بیاوریم تا امروز که بخش زیادی از این مشکلات حل شده است. الان دیگر در تمام کارت‌هایی که به کد ملی راننده وصل هستند سهمیه بنزین وجود دارد و از روز شنبه که این اتفاق افتاده است ما با بازتاب‌های مثبتی از سوی رانندگان مواجه شده‌ایم و خیلی از رانندگان توانستند سهمیه شان را بگیرند. استعلام ناجا هم با مشکلاتی رو به رو بود که با کمک وزارت کشور حل شده است و به زودی راننده‌هایی که نتوانستند به دلیل منفی شدن این استعلام سهمیه بنزین دریافت کنند سهمیه شان را خواهند گرفت.»
دمیرچی در رابطه با ادعای راننده مذکور هم عنوان کرد:« این ادعا کاملا غلط است چرا که یکی از مواردی که پیگیری کردیم این است که در تاکسی‌های اینترنتی با توجه به اینکه درصدی از رانندگان، خودرو متعلق به خودشان نیست سهمیه به
مالک خودرو تعلق نمی‌گیرد بلکه به راننده خودرو که در سیستم سرویس تاکسیرانی ثبت نام کرده است تعلق می‌گیرد چه مالک خودرو باشد و چه نباشد. مسافرانی که در چنین شرایطی قرار می‌گیرند برای جلوگیری از جدل‌های احتمالی با راننده لغو سفر را به همراه گزینه درخواست راننده انجام دهند ما اینجا قوانینی داریم که حتما به این موضوع رسیدگی خواهیم کرد.»
> وضعیت اقتصادی نقش موثری در این زمینه دارد
فارغ از مشکلات تاکسیرانی‌های اینترنتی و رانندگان، دور زدن قانون حتی در ابعاد خیلی کوچک و حتی به نشانه اعتراض هم نگران‌کننده به شمار می‌آید. امیر محمود حریرچی، آسیب شناس اجتماعی در این خصوص به آفتاب یزد گفت:« چنین برخوردی را این روزها خیلی در اطرافمان می‌بینیم و همین روند است که حس عدم اطمینان را به جامعه امروز ما تزریق کرده است. البته این را هم بگویم که شرایط اقتصادی در چنین روندی اوضاع را بدتر کرده است. جوانی که امروز راننده تاکسی است به این نحو قانون را دور می‌زند فردا در هر شرایطی که وارد جامعه شود دلیلی برای دور زدن قانون پیدا خواهد کرد و این موضوع آینده خوبی را برای ما رقم نمی‌زند. البته امروز به جایی رسیده‌ایم که همه افرادی که چنین کارهایی انجام می‌دهند به بالای سرشان نگاه می‌کنند یعنی می‌بینند فلان مسئول این قدر اختلاس کرد و پیش خودشان فکر می‌کنند چرا من نکنم؟ بعد هم از همین کارهای کوچک شروع می‌کنند. بدتر اینکه این نوع رفتارها خیلی زود فراگیر می‌شود و نتیجه‌اش هم این می‌شود که خیلی
از نمایندگانی که در این دوره رد صلاحیت شدند به گفته شورای نگهبان به دلیل تخلفات مالی بوده است. وقتی نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی که قرار است قانون‌گذار باشد قانون را دور می‌زند و تخلفات مالی به وجود می‌آورد چطور می‌توان به مردم گفت که چنین موارد فساد هر چند کوچک دیواره جامعه را به خطر می‌اندازد؟»
او در ادامه تصریح کرد: «نمی توان این را هم نادیده گرفت که مسائل و مشکلات اقتصادی نقش به‌سزایی در پدید آمدن چنین مواردی دارند. به نظر
من باید از بچه‌هایی ترسید که با چنین رفتارهای اعضای خانواده شان آشنا هستند و به آن عادت کرده‌اند. مسلما آن‌ها یاد می‌گیرند که در جامعه همه کارهایشان را از همین طریق پیش ببرند.»
به نظر می‌رسد چنین روندی آسیب‌های زیادی را در آینده پدید خواهد آورد، هر چند که باید عاملان به وجود آورنده فساد شناسایی شده و از بین بروند اما فراموش نکنیم که رفتار ما در جامعه امروزمان به فردای فرزندانمان گره خورده است.