اختلافات ایران و FATF چیست؟

آلبرت بغزیان‪-‬ ایران برای پیوستن به FATF و بحث پولشویی مشکلی نداشت. ما قانون مبارزه با پولشویی را تصویب کردیم. حتی در قانون اساسی ما مواردی را داریم که به صراحت
می‌گوید ثروت‌های نامشروع و درآمدهای آن
بر اساس آموزه های دینی حرام است و قانون اساسی کشور به صراحت از آن نام برده است. یعنی ما تناقضی بین تعریفی که از پولشویی در داخل می‌شود با مشابه خارجی آن در بانکداری نوین نداریم. اما زمانی که بحث امور بانکی ما رصد خواهد شد، این مسئله را ایران نمی‌پذیرد
که مراودات بانکی‌اش رصد شود.


از سوی دیگر ایران همواره از گروههای مظلوم در منطقه حمایت می‌کند که از نظر آمریکا سازمانهای تروریستی هستند. یعنی ایران برای دسترسی به مراودات بانکی با بانکهای خارجی و حمایت از این گروهها در وجوه ارزی رصد می‌شود که مورد پذیر‌ش ایران قرار نگرفته است. یعنی مورد اختلافی ما با FATF این موارد است.
درست است که مجلس و دولت موافق پیوستن ایران به FATF هستند، اما گاهی مواردی مصلحت نیست که این موارد را به اجبار به کشور تحمیل کنیم. موضوعی که در حوزه تشخیص مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده و فعلا در این مجمع بایکوت مانده است. در خصوص و تبعات نپیوستن به FATF باید گفت وقتی نقل وانتقالات مالی محدود و ممنوع شود و بانکی جرات نداشته باشد با ایران مبادله انجام دهد چون در لیست سیاه قرار می‌گیرد و یک سیاست تنبیهی برای آن بانک است، آنها قطعا با بانکهای ایرانی همکاری نمی‌کنند. البته ما راههای دور زدن را در تحریم‌ها فرا گرفته‌ایم و نمی‌شود مبادلاتمان با بانکها صفر شود. ما در شرایط تحریمی‌هستیم و بسیاری از بانکهای دنیا با ما همکاری نمی‌کنند، بنابراین در عمل محدودیت جدیدی برای ایران ایجاد نمی‌شود. موضوعی که رییس کل بانک مرکزی به آن اشاره کرده است. اما در این شرایط ممکن است عده ای سوءاستفاده‌گر در بازار کمبود ایجاد کنند تا ارز را گران کنند که ربطی به پیوستن ایران به FATF ندارد.
از سوی دیگر با توجه به سکوت ایران عده ای
پیش بینی می‌کنند که این اجلاس دوباره مهلت دیگری را به کشور برای بررسی بیشتر خواهدداد. حال باید دید شرایط چگونه خواهد شد.