چراغ سبز به ایران همزمان با ورود به لیست سیاه FATF

کارگروه ویژه اقدام مالی روز جمعه ایران را وارد فهرست سیاه FATF کرد. به گزارش رویترز، کارگروه ویژه اقدام مالی موسوم به FATF پیش‌تر از ایران خواسته بود به معاهده‌هایی بپیوندد که تامین مالی تروریسم را محدود می‌کند. با این حال، به نظر می‌رسد FATF درها را برای ایران باز گذاشته و به نوعی برای خروج آن از فهرست سیاه تأمین مالی تروریسم چراغ سبز نشان داده است.بر این اساس، FATF اعلام کرده است کشورها می‌توانند به شکل مستقل از کارگروه ویژه اقدام مالی برای مبارزه با تأمین مالی تروریسم اقدام کنند. همچنین در صورت پیوستن ایران به کنوانسیون پالرمو و CFT،نامش از فهرست سیاه حذف می‌شود. این بند‌ به این معنا است که فعلاً action plan قبلی که ایران به ۳۹ مورد از ۴۱مورد آن پاسخ داده به قوت خود باقی است و نیازی به پذیرش action plan جدید نیست.

کارگروه ویژه اقدام مالی(FATF) از قرار گرفتن ایران در لیست سیاه خبر داد. به‌گزارش ایسنا، به‌نقل از خبرگزاری رویترز، دیده‌بان کارگروه ویژه اقدام مالی روز جمعه از قرار گرفتن ایران در لیست سیاه این گروه در پی عدم تصویب «تأمین مالی تروریسم» در این کشور خبر داد. این تصمیم پس‌از سه سال هشدارهای پیاپی کارگروه ویژه اقدام مالی مبنی تصویب لایحه تأمین مالی تروریسم در ایران اتخاذ شده است.گروه اقدام مالی پیش از این در جلسه مهر ماه خود که در پاریس برگزار شد، ضمن بررسی آخرین وضعیت کشورمان، با توجه به عدم تصویب نهایی دو کنوانسیون پالرمو و تأمین مالی تروریسم، دو دسته اقدام جدید مقابله‌ای علیه ایران وضع کرد که با توجه به تصویب یک اقدام مقابله‌ای دیگر در خرداد ماه گذشته، مجموعاً سه اقدام علیه کشورمان وضع شد. این نهاد بین‌المللی در یک بند جداگانه هشدار داده بود که اگر تا قبل از بهمن ماه این دو کنوانسیون نهایی نشوند، کلیه اقدامات مقابله‌ای علیه ایران وضع خواهند شد و عملاً وضعیت کشورمان به پیش از خرداد سال ۱۳۹۵ باز خواهد گشت. گروه ویژه اقدام مالی همچنین تأیید کرد که در مردادماه و دی ماه سال گذشته دو اصلاحیه قانونی مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم به تصویب نهایی رسیدند و دو لایحه کنوانسیون‌های پالرمو و تأمین مالی تروریسم (CFT) در مجلس ایران به تصویب رسیده، اما مراحل لازم الاجرا شدن نهایی را طی نکرده‌اند. مسیر تصویب لوایح FATF و CFT به‌دلیل قبول مرجعیت کمیسیون نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام برای شورای نگهبان به منظور نظارت بر حسن اجرای قانون اساسی و نامه این کمیسیون قبل از تصویب این لوایح در مجلس و ارسال آن به شورای نگهبان و استناد این شورا به نامه فوق برای عدم قبول لوایح، موجب پدید آمدن دور انسداد در پذیرش لوایح شد. در همین راستا به نظر می‌رسد FATF  به نوعی برای خروج ایران از فهرست سیاه چراغ سبز نشان داده است. طبق اعلام این کارگروه کشورها می‌توانند به شکل مستقل از کارگروه ویژه اقدام مالی برای مبارزه با تأمین مالی تروریسم اقدام کنند.
رئیس کل بانک مرکزی، در واکنش به قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF بار دیگر تأکید کرد که چنین وقایعی، مشکلی برای تجارت خارجی ایران و ثبات نرخ ارز ایجاد نخواهد کرد. به‌گزارش تسنیم، عبدالناصر همتی نوشت: بار دیگر، دشمنی امریکا و رژیم اشغالگر قدس با مردم ایران، خود را درقالب مخالفت با توصیه کارشناسان مجموعهFATF در مورد گام‌هایی که ایران در زمینه عمل به تعهدات خود در مورد مبارزه با تأمین مالی تروریسم و پولشویی انجام داده است نشان داد. وی افزود: این رفتار سیاسى و غیر فنى از تابستان ١٣٩٥ تا امروز ادامه داشته است. گاه به‌صورت بهانه جویی‌های غیر فنى درجریان مجمع FATFتوسط نماینده امریکا و کشورهای هم پیمانش وگاه نیز به‌صورت تلاش برای اخلال در گزارش‌های کارشناسى. درحالی که در تمام بیانیه‌های مجمع گروه ویژه اقدام مالی، مشخص بود که کشور ما گام‌های بلندی در این مسیر برداشته است.


رئیس کل بانک مرکزی تأکید کرد: مردم عزیزمان خوب می‌دانند که در این دوران سخت تحریم‌های ظالمانه و فشارحداکثری، نظام پولی و مالی کشورمان توانسته است ارتباطات تحریم‌ناپذیری با نظام پولی و مالی دنیا، خارج از چارچوبFATF، برقرار کند که تا حد زیادی تهدیدهای ناشی ازسنگ‌اندازی و دشمنی امریکا را مهار کرده است. بانک مرکزی نیز، با همراهی سایر بخشهای اقتصادی، مسیرخود را در جهت بر آورده ساختن نیازهای تجاری کشور، بدون وقفه انجام خواهد داد. همتی افزود: عملکرد بانک مرکزی در طول یکسال گذشته این اطمینان خاطر را نزد مردم عزیز ایجاد کرده است که چنین وقایعی، مشکلی برای تجارت خارجی ایران و ثبات نرخ ارز ایجاد نخواهد کرد.
همچنین رئیس دفتر رئیس جمهوری درباره نتیجه جلسه FATF در خصوص ایران اظهار کرد: براساس آنچه تا الان به من اعلام شده، عملاً از تعلیقی که در آن قرار داشتیم خارج می‌شویم و به شرایطی که در گذشته بودیم بازمی‌گردیم و شرایط از آن چه امروز هست، بدتر می‌شود، اما براساس آخرین اخبار، اکشن پلنی که در گذشته وجود داشته همچنان باقی می‌ماند و همچنین برخی بندهایی که ما اعتقاد داشتیم باید باقی بماند همچنان باقی خواهد ماند. به گزارش «انتخاب»، محمود واعظی در حاشیه بازدید  رئیس‌جمهوری از ستاد انتخابات کشور تصریح کرد: وضعیت جدیدی که پیش خواهد آمد ممکن است فشار اندکی بر تلاش‌های دولت بگذارند اما فشار اصلی زمانی ایجاد می‌شود که تحریم‌ها برداشته و روابط بانکی ما با دنیا برقرار می‌شود؛ وضعیتی که امروز رقم می‌خورد در آن روز خود را نشان خواهد داد. آنچه دولت بر آن اصرار داشت این بود که ما نباید برای آیندگان تحریم جدیدی به وجود بیاوریم که محدودیت‌های جدیدی به همراه دارد.


سایر اخبار این روزنامه