نشست وین؛ سنگ محک برجامی «بورل»

کمیسیون مشترک برجام در حالی امروز در وین برگزار می شود که اولین نشست کمیسیون پس از حضور «جوزف بورل» در سمت مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی است. همچنین این نشست اولین نشست بعد از مجادلات لفظی ایران و اروپا بر سر فعال شدن سازوکار ماشه است. این نشست در شرایطی برگزار می شود که برخی نشانه ها از احتمال تغییر برخی سیاست های  اروپا حکایت دارد. تغییرهایی که به فرض آن که صحت داشته باشد باید دید چقدر در عمل می تواند به حفظ برجام کمک کند. در عین حال  دراین باره دو روز پیش یک منبع آگاه با اشاره به مذاکرات وزیر خارجه ایران با وزیران خارجه هلند و اتریش که اوایل هفته جاری انجام شد به خراسان گفت: این دیدارها خاصیت زیادی نداشته و همچنان طرح و ابتکار خاصی از سوی اروپایی ها ارائه نشده است. اتحادیه اروپا در اطلاعیه‌ای که در وب‌سایت رسمی آن منتشر شده اعلام کرد که این نشست با حضور نمایندگانی از ایران، آلمان، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین امروز در اتریش برگزار خواهد شد. این نشست در سطح کارشناسان برگزار می شود و از ایران سید عباس عراقچی  معاون سیاسی وزیرخارجه کشورمان حضور دارد. از اروپا نیز هلگا اشمید به نمایندگی از «جوزف بورل»  حضور خواهد داشت. وی دیروز گفت: ما در مجموع وظیفه داریم که توافق هسته‌ای با ایران را حفظ کنیم.
نشانه ها از احتمال برخی سیاست ها دراروپا
 اتحادیه اروپا در 22 ماه اخیر که از خروج آمریکا از برجام می گذرد، هیچ اقدام عملی برای حفظ آن انجام نداده است و در دی ماه تهدید کرده بود که به دنبال فعال سازی سازوکار ماشه است. این تهدید اروپا با هشدار صریح مقامات ایران از جمله محمد جواد ظریف در خصوص احتمال خروج ایران از پیمان «ان.پی.تی» پس از 51 سال و نیز تهدید علی لاریجانی مبنی بر احتمال کاهش سطح همکاری با آژانس مواجه و همین هشدارهای قاطع ایران سبب شد «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از سفر چند هفته پیش خود به تهران به صراحت از تعویق استفاده از سازوکار ماشه تا زمان نامعلوم خبردهد. «بورل» در ماه های اخیر بارها بر لزوم منتفع شدن ایران از منافع اقتصادی برجام تاکید کرده، از جمله هفته گذشته در نشست امنیتی مونیخ گفته بود: «برجام فقط محدود به تعهدات هسته ای ایران در قبال امضاکنندگان نیست و کشورهای طرف این توافق (بقیه دنیا) هم تعهدات اقتصادی در قبال ایران داشته اند.» با این حال حتی در چندماهی که او سکان هدایت سیاسی اروپا را از موگرینی تحویل گرفته، در عمل اتفاقی برای حفظ برجام رخ نداده است. شنیده های خراسان حاکی است که دو سال سردی در روابط سطح بالا با ایران از طرف اروپا ظاهرا نتیجه توصیه برخی مقامات سابق اروپایی مبنی بر سفر نکردن به ایران بوده است. با این حال سفر وزیران خارجه اتریش و هلند به تهران در اوایل هفته جاری، به صورت نمادین می تواند نشانه تغییر این سیاست غلط در قبال ایران باشد. به همین دلیل نشست امروز در وین می تواند سنگ محک خوبی برای سنجش اروپا در دوره سیاست گذاری توسط «بورل» باشد.
لاوروف: نشست کمیسیون مشترک برجام فرصتی برای رفع تنش‌هاست


دراین باره به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفت که این نشست، فرصتی خواهد بود برای پایان دادن به تنش‌ها درباره توافق هسته‌ای با ایران.وی تاکید کرد: این یک فرصت است، اگرچه یک شانس صد درصدی نیست اما همچنان فرصتی برای متوقف کردن روند تنش‌ها، پیش از آن است که خیلی دیر شود. بنابر این گزارش، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امورخارجه روسیه قرار است در این نشست شرکت کند.
عراقچی: این جلسه ارتباطی با سازوکار حل اختلاف برجام ندارد
همچنین سیدعباس عراقچی سخنگوی وزارت خارجه در این باره اظهار کرد: جلسه‌ روز چهارشنبه (امروز)  نشست عادی و دوره‌ای کمیسیون مشترک برجام است که در سطح معاونان وزیران و مدیران سیاسی برگزار خواهد شد. وی همچنین تاکید کرد: این جلسه ارتباطی با سازوکار حل اختلاف برجام ندارد و جلسه عادی کمیسیون مشترک است که هر سه ماه یک بار برگزار می‌شود.
زیاده خواهی های تکراری فرانسه
این نشست درحالی برگزار می شود که به نظر می رسد فرانسه بنا دارد همچنان به عنوان یک کشور همیشه طلبکار در آن حضور یابد، بدون آن که به تعهدات اروپا در قبال ایران بپردازد. به گزارش ایرنا، «ژان ایو لودریان»وزیر امور خارجه فرانسه روز گذشته بدون اشاره به بی‌تعهدی اروپا به توافق هسته‌ای با ایران، بار دیگر از تهران خواست به تعهدات برجامی خود بازگردد. لودریان در سخنانش توضیح نداد اروپایی هایی که تقریبا به هیچ یک از تعهدات شان به برجام بعد از خروج دولت ترامپ از این توافق بین المللی عمل نکرده اند، چگونه از تهران انتظار دارند به تعهداتش در قبال این توافق عمل کند.