اصولگرايان مست پيروزي نباشند؛ منازعات باشد وقت ديگر

آرمان ملي - نسترن فراهاني: در شرايطي که کشور دستخوش حوادث مختلف در يک بازه زماني کوتاه شده، تبليغات انتخاباتي و به دست آوردن اعتماد مردم براي فرايند انتخابات قطعا دشوارتر از زمان‌هاي ديگر به‌نظر مي‌رسيد اما با اين وجود از سوي برخي کانديداها شاهد ستاد کباب يا شعارهاي راديکال بوديم که اين موضوع از ديد فعالان و نخبگان سياسي دور نماند و نتيجه را هم که شاهد بوديم. با همه اين تفاسير انتخابات به پايان رسيد اما شعارهاي انتخاباتي برخي کانديدا هنوز ادامه دارد، اينکه تا چه اندازه مي‌توان اميدوار بود افرادي که راهي بهارستان شدند بتوانند شعارهاي خود را عملي کنند را زمان مشخص مي‌کند. بهرام پارسايي در اين باره به «آرمان ملي» مي‌گويد: «من به برخي نمايندگان تازه وارد پيشنهاد مي‌کنم که جوگير نشوند چراکه با اين رقابت درون جرياني که منجر به پيروزي اصولگرايان شد خيلي منطقي نيست که آنها مست اين پيروزي باشند، نمايندگان دوره يازدهم مجلس بايد صبر کنند تا وارد پارلمان شوند و ببينند چه ميزان امکان عملي کردن شعارهايشان را دارند». در ادامه متن گفت‌وگو را مي‌خوانيد.
فضاي مجلس يازدهم را با توجه به طيف غالب فکري در آن چطور ارزيابي مي‌کنيد؟
برخي نمايندگان تازه وارد عموما از واقعيات کشور چندان خبر ندارند هنوز در فضاي تبليغاتي و شعارهاي انتخاباتي هستند اما واقعيت چيزي فراتر از اينها است، شنيده‌ام افرادي که در دوران جديد موفق به ورود به بهارستان شدند حتي افراد با تجربه و مدعي در شبکه‌هاي تلويزيون مدام در حال حمله به مجلس دهم و دولت هستند. اين افراد در مدتي که در کشور مسئوليت داشته‌اند چه کاري براي مردم انجام داده‌اند، به‌عنوان مثال آقاي ميرسليم تا به امروز چه کاري براي کشور کرده است؟ بهتر است اين افراد نگاهي به کارنامه خود بيندازند و پس از آن به ديگران ايراد بگيرند. بايد به نمايندگان تازه وارد تاکيد کنيم که مجلس ارثيه کسي نيست نه نمايندگان ديروز نه امروز سهمي از مجلس به‌عنوان ارثيه ندارند، هيچ‌کدام از نمايندگان و مسئولان از مشروطه تا به امروز ماندگار نبودند که خودشان را محق و سهامدار مجلس بدانند.
اخيرا شاهد شعارهايي در خصوص استيضاح دولت روحاني از سوي چهره‌هاي جديد در مجلس بوديم که با مطالبات مردم يا شرايط کشور همخواني نداشتند، اين شعارها را ناشي از چه عواملي مي‌دانيد و از ديدگاه شما چه تاثيري دارند؟


نمايندگان تازه وارد بايد راه ديگري براي خودنمايي پيدا کنند. نمايندگان نبايد به تخريب جايگاه مجلس و دولت بپردازنند علاوه بر اين اگر استيضاح يا استعفاي روحاني مشکلي را حل مي‌کرد مجلس دهم پيرو سوال از رئيس جمهور اين کار را انجام مي‌داد، نمايندگان امروز بايد براي شرايط، راهکار بدهند و اين راهکار بايد براي برون رفت از شرايط فعلي کشور و مقابله با مشکلات اقتصادي باشد. استيضاح آقاي روحاني راهکار حل مشکلات کشور نيست و راهکار محسوب نمي‌شود علاوه بر اين کاري غيرممکن است و به نوعي هم رد گم‌کني محسوب مي‌شود. در شرايط امروز کشور بخشي از اصولگرايان تازه وارد کارزار سياست‌ مي‌شوند. اتفاقا افرادي که ادعاي استيضاح آقاي روحاني را دارند ناخواسته همصدا با تحريم‌کنندگان هستند. خروج از برجام و مسائلي که امروز کشور را به اين شرايط درآورده اتفاقا به برخي از همين سياست‌ها باز مي‌گردد که در پي آن فشار گسترده‌اي به مردم وارد مي‌شود. افرادي که امروز به‌دنبال استيضاح دولت هستند دقيقا سياستي را دنبال مي‌کنند که کشور را به اينجا رسانده و قصد دارند پروژه‌هاي قبلي خود را تکميل کنند. هرچند اين مسائل تبليغاتي است اما بزرگان اصولگرا هم اين روش را قبول ندارند. آنها که اين سخنان را بيان مي‌کنند تندروهايي هستند که قبلا کارنامه مردودي خود را دريافت کرده‌اند.
با اين تفاسير چه پيشنهادي براي نمايندگان دوره يازدهم داريد تا تاثيرگذاري مجلس را بيشتر شاهد باشيم؟
نمايندگان تازه وارد پيشنهاد مي‌کنم که جوگير نشوند چراکه با اين مشارکت و رقابت درون جرياني که منجر به پيروزي اصولگرايان شد منطقي نيست که آنها خيلي مست اين پيروزي باشند، نمايندگان دوره يازدهم مجلس بايد صبر کنند تا وارد مجلس شوند و ببينند چه ميزان امکان عملي کردن شعارهايشان را دارند. آنها با ورود به مجلس و شروع کار خواهند فهميد مسائل به اين نحو که آنها تحليل مي‌کردند نبوده است.
شعارهاي نمايندگان تندرو چه تاثيري بر اعتماد عمومي خواهد گذاشت؟
اينها امروز شعارهايي مي‌دهند که در تکميل شعارهاي انتخاباتي آنها است و نهايتا هم نمي‌توانند به آن عمل کنند. من نگران آنها نيستم که مورد سوال مردم قرار مي‌گيرند اما نگران جايگاه مجلس هستم چراکه با اين اقدامات مردم بيش از پيش به مجلس بي‌‌‌اعتماد مي‌شوند. تازه واردها صبر کنند تا هفتم خرداد به مجلس بيايند و ببينند با اين گوي و ميدان چه کاري مي‌توانند انجام دهند؟ در مجلس دهم هم اين سياست‌ها وجود داشت کما اينکه وقتي سوال از رئيس جمهور راي آورد يعني اين سياست‌ها در مجلس دهم هم وجود داشت و اين افراد اگر ادعايي دارند در مجلس دهم آن را انجام مي‌دادند. بنا براين به آنها توصيه مي‌کنم صبرکنند تا نوبت آنها برسد. به نمايندگان جديد توصيه مي‌کنم وعده‌هايي ندهند که توان اجرايي کردن آنها را ندارند و بي‌‌‌انگيزگي در جامعه را بيشتر از آنچه که هست، نکنند.
در حال حاضر در بين اصولگرايان شاهد اختلافي زودهنگام بر سر کرسي رياست مجلس هستيم. فکر مي‌کنيد در بحث رياست هم بتوانند به وحدت برسند؟
رقابتي که منجر به پيروزي اصولگرايان در انتخابات شد بيشتر درون جرياني بود. در مجلس امروز هم مدعيان رياست بين همان جريان هستند. هرچه حلقه رقابت تنگ‌تر باشد قطعا رقابت سخت‌تر خواهد بود. اما با توجه به فضاي رقابتي که اکنون شاهد آن هستيم اين اختلافات بين اين جريان ادامه خواهد داشت.
با اين تفاسير نحوه مواجهه دولت را با مجلس يازدهم چطور ارزيابي مي‌کنيد؟
مجلس فعلي در مجموع يکسال و نيم با اين دولت سروکار دارد و اين زمان خيلي زمان زيادي نيست اما دولت چاره اي ندارد جز آنکه سياست فعلي خود را انجام بدهد و علاوه براين دولت هم دولت اصلاح‌طلبي نيست که نگران باشيم نتواند با مجلس اصولگرا کنار بيايد. دولت از لحاظ سياسي با مجلس جديد در تقابل نيست اما نهايتا نمايندگان جديد بايد برنامه‌هاي خود را براي پاسخگويي به مطالبات مردم و رفع مشکلات فعلي مطرح کنند نه اينکه با تهاجم به‌دنبال خودنمايي باشند. قطعا آنطور که مجلس دهم با دولت تعامل داشته است مجلس يازدهم نمي‌تواند کنار بيايد و بايد در طول يکسال يکديگر را تحمل کنند. نمايندگان مجلس يازدهم بايد بدانند جامعه از نظر اعتماد به مسئولان در شرايط مناسبي قرار ندارد و الان زمان طرح منازعات سياسي نيست.